Nu skal rejsekortet moderniseres: »Det er for stort, komplekst og sårbart til at tage nye og uprøvede teknologier ind«

28. juni 2021 kl. 03:4555
Nu skal rejsekortet moderniseres: »Det er for stort, komplekst og sårbart til at tage nye og uprøvede teknologier ind«
Illustration: ukendt.
Rejsekort-systemet bliver i fremtiden endnu mere digitalt og kan eksempelvis få smartphonen som omdrejningspunkt. Men en ny og moderne løsning skal favne alle borgere – også dem, der slet ikke har en smartphone.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

»Ding ding«

Lyden af ind – og udcheckning på de blå punkter, der i mere end 10 år har udgjort rygraden i det nuværende Rejsekort-system, har mejslet sig fast i hukommelsen på borgere over hele Danmark.

Men i fremtiden kan de blå punkter og de tilhørende ‘ding'-lyde være fortid. Det kan det blåhvide plastickort i tegnebogen også. Selskabet Rejsekort & Rejseplan er nemlig i disse måneder i dialog med markedets aktører for at få input til, hvordan fremtidens løsning skal se ud.

Log ind og læs videre
Du kan læse indholdet og deltage i debatten ved at logge ind eller oprette dig som ny bruger, helt gratis.
55 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
57
17. oktober 2021 kl. 22:25

Anonymt rejsekort kan kun købes/oprettes med NemId.

55
3. august 2021 kl. 15:33

Egentlig er det vel ikke noget problem (for rejsekort), at en leverandør ikke tillader brug af deres udstyr? Folk kan jo bare lade være med at købe og bruge Apple-udstyr :)

54
20. juli 2021 kl. 01:44

Timerne brugt på at udfylde formularer og derefter dokumentere og kommunikere har i 0 tilfælde kunnet betale sig for mig.

Jeg kan ikke tælle hvor mange gange jeg har oplevet forsinkelser i det offentlige på over en time, men mindst 10 gange årligt er et godt bud.

Men efter at havde prøvet Rejsetidsgarantien 2 gange har jeg givet op.

Det er simpelthen mere besvær end gavn.

Samme med bilet-kontrolører som ikke kender reglerne for anonyme rejsekort. Jeg har 2 gange fået underkendt forkerte kontrolafgifter, hvilket tager timevis af arbejde og ingen kompensation.

Derudover chikaneres indehavere af anonyme rejsekort efter min erfaring meget mere.

Der er desværre en kultur med at det kun er svage personer med hang til kriminalitet og snyd som bruger anonyme rejsekort, derfor tjekkes de ekstra grundigt og med en konfronterende mine.

Rejser jeg med pap-billet eller personligt rejsekort er behandlingen meget venligere.

Klippe-kortene var ikke perfekte, de blev brugt til hvidvaskning af narko-handler og man skulle vide hvor mange zoner der var på forhånd.

Men det var billigere, lettere og havde mindre sporing end anonyme rejsekort.

Jeg køber stadig pap-billeter i automaterne, så så slipper jeg for at skulle stemple ind og ud.

Løsningen er der, den er bare virkelig virkelig dyr.

51
1. juli 2021 kl. 09:34

Du skulle vel videre til Helsinge med lokaltoget, eller fandt du en p-plads til bilen ved Hillerød station?

Peter, du har delvist ret. Hvis man skal videre efter at være ankommet med toget, så skal man stadig stemple klippekortet påny (eller købe en tillægsbillet hvis man nu benyttede klippekort til en noget længere strækning som f.eks. Nyborg - Kbh H).

Men hele Christians argument, som du lader til enten at overse eller bevist ignorere, er, at hvis du stempler ind med Rejsekortet og rejsen forlænges uden din skyld, så vil rejsen blive fordyret når du checker ud. Ikke den totale rejse, men den specifikke del af rejsen. Det er indiskutabelt en effekt af rejsekortets checkin-ud-struktur.

50
1. juli 2021 kl. 09:04

Passagererne sidder så i over to timer i toget, før det endelig kan køre videre til Hillerød.</p>
<p>På det tidspunkt er rejsetiden overskredet, så ved check-ud er rejsetiden overskredet, hvorfor det medfører en tillægsbetaling på rejsekortet.</p>
<p>Havde det været et klippekort havde det ikke udløst en ekstrabetaling, ej heller en kontrolafgift, da det var påstigningen der gælder.

Uanset hvad skal stituationen håndteres i hånden. Klippekort eller lign ren tjek-ind kræver ekstra klip, hvis gør noget.

Men ved at kontakte Rejsekort, så kan de regulere prisen, hvis man bliver ramt af lang tog-stop. Og DSB giver hele prisen på rejsen tilbage, når det er mere end 2 timer, da rejser på Rejsekort er omfattet af DSB Basis Rejsetidsgaranti..... Det gives penge tilbage allerede ved 30 minutters forsinkelse. Men det kræver man kontrakter DSB/rejsekort.

48
30. juni 2021 kl. 23:00

Hvad ved du om det?

JEG ved det om det at jeg helt konkret hentede min kone på Hillerød station, i den helt konkrete situation!

Så hvad du antager eller prøver at insinuere er debatten irrelevant!

At skulle pålægges en ekstraomkostning i den situation skal man vist være meget speciel for at anse at "være kommet videre"!

41
30. juni 2021 kl. 11:58

Det koster jo et ekstra klip som skal sammenlignes med tillægget på rejsekortet for den forlængede rejsetid.

Du har stadig ikke fanget pointen!

Men lad mig skære det helt ud i bølgepap, så kan det være den fiser ind:

En togtur fra Birkerød til Hillerød, lige efter Allerød er der en der åbenbart er blevet så træt af rejsekortet at han vælger at hoppe ud foran toget.

Passagererne sidder så i over to timer i toget, før det endelig kan køre videre til Hillerød.

På det tidspunkt er rejsetiden overskredet, så ved check-ud er rejsetiden overskredet, hvorfor det medfører en tillægsbetaling på rejsekortet.

Havde det været et klippekort havde det ikke udløst en ekstrabetaling, ej heller en kontrolafgift, da det var påstigningen der gælder.

Har du forstået det nu?

36
30. juni 2021 kl. 01:40

Hvis man går ud fra at den altoverskyggende hovedgrund til at bruge milliarder af skattekroner på rejsekortet var at indføre endnu et lag af overvågning på hele befolkningen, ja så giver det total mening. Det er jo den overvågningsliderliges våde drøm at kunne spore hvor folk bevæger sig med kollektiv trafik.

En af de vigtigste grunde til indførelsen, blev ikke meldt direkte ud til befolkningen. Alle selskaber var overbevist om at de ikke blev betalt nok og andre skummede fløden, når folk skiftede til nyt transportmiddel som tilhørte andet selskab. Det vigtigste ved systemet er altså muligheden for præcis afregning til de enkelte selskaber.

Derfor besværet med at man altid skal checke ind, ved skift af transportmiddel, men kun behøver at checke ud ved rejsens slutning.

Vi borgere er brugere af systemet, men de regionale trafikselskaber, samt DSB og Arriva er kunderne. Derfor når der sker ændringer er det primært efter ønske fra kunderne eller efter politisk pres og som brugere må vi bare håbe det også er til gavn for os.

Når man analyserer ændringerne, skal man altså se i gennem PR snakken og søge at gennemskue hvilke fordele ændringerne giver til kunderne.

35
29. juni 2021 kl. 19:41

JO! Hvis du fortsatte rejsen i et andet transportmiddel (bus eller tog) efter udløb af tidsgrænsen, skulle der et nyt klip til.

Hvor svær er dette lige at forstå:

så hvis man steg på et tog inden det tidspunkt, og der så efterfølgende var en der hoppede ud foran toget, så blev man ikke straffet når toget nåede frem.</p>
<p>Det gør man med rejselortet.

For den afsluttende del af rejsen. ;-)

Ja, og det er sgu da osse det Kim og jeg skriver - og hvis den så bliver forsinket under selve lidelsen (aka togturen) af den ene eller anden grund, så koster det ekstra med rejsekortet, men det gjorde det ikke med klippekortet.

Og det ændrer ingen tåbelig smily på!

32
29. juni 2021 kl. 15:15

Nej, det var påstigningstidspunktet der gjaldt

28
29. juni 2021 kl. 12:12

Ikke nødvendigvis. Man kan sagtens tælle passagerer anonymt, f.eks. ved at tælle, hvor mange, der stiger ind og ud af en bus eller et tog.

Som jeg husker det, argumenterede man også for, at man ville kunne se hele rejsen fra start til slut, inklusive skift undervejs.

Derfor mit spørgsmål om nogen har mærket forbedring af skiftene, eller det bare var tom snak. Og der så reelt aldrig har været nogen grund til at bruge andet end en tæller, som du skriver.

27
29. juni 2021 kl. 11:24

Men enten kan man lade betalingen styre helt, og så må passagererne betale til hvert trafikselskab, når de bruger dem.</p>
<p>Eller også må man styre efter passagererne, og tage betaling for den totale strækning, der køres. Og i øvrigt ikke blande passagererne ind i om der skal flyttes en hundrededel promille af de samme passagerers skattebetaling fra et selskab til et andet.</p>
<p>Her forsøger man at gabe over begge dele, hvilket kun kan lade sig gøre med en totalprofilering af alle passagerer.

Ikke nødvendigvis. Man kan sagtens tælle passagerer anonymt, f.eks. ved at tælle, hvor mange, der stiger ind og ud af en bus eller et tog. Det kan man gøre med sensorer, så brugeren ikke behøver at scanne noget eller gå igennem et mekanisk tælleapparat. Skulle sensoren en gang imellem tælle en for meget eller en for lidt, går det nok. I gamle dage (før rejsekortet) klarede man det ved "tælledage", hvor der stod folk på stationer/stoppesteder med klikkere og talte passagerer. Bøvlet med dette var en af motivationerne for rejsekortet (jeg nægter at skrive det med stort), da man ved at pålægge brugere at checke ind ved hvert skift kunne automatisere tællingen. Men teknologien er nu så udviklet, at man kan lave den tælling, uden at passagerne skal gøre noget aktivt, og uden at man kan personhenføre data.

Brugeren skal udelukkende ved kontrol kunne dokumentere, at han/hun har gyldig rejsehjemmel. Det kan man gøre helt anonymt med klippekort og billetter, der viser rejsens startsted og -tid.

26
29. juni 2021 kl. 08:52

Hvis man går ud fra at den altoverskyggende hovedgrund til at bruge milliarder af skattekroner på rejsekortet var at indføre endnu et lag af overvågning på hele befolkningen, ja så giver det total mening. Det er jo den overvågningsliderliges våde drøm at kunne spore hvor folk bevæger sig med kollektiv trafik. Ikke nok med det, den her overvågning kan bruges i retten som bevisførelse da kortet er personhenførbart og man skal checke ind/ud ved hvert stop. Der findes anonymt rejsekort men specielt i starten lavede de alle mulige krumspring for at gøre det så svært som muligt at anskaffe, plus at man ikke får del i rabatterne så det er meget dyreredyrere, tvivler på mange bruger det.

Vi havde jo et perfekt fungerende system med klippekort og månedskort. Alle kunne finde ud af det og alle var vokset op med det. Man kunne købe klippekortet i bussen og kiosker, det var anonymt og man kunne dele det med en anden. Turister kunne nemt købe eet, osv. Det krævede ikke sky adgang, software opdateringer, og milliarder i udvikling. What's not to like? Hvorfor udskiftede man dette aldeles velfungerende system? Nåeh jo... Overvågnings bølgen efter 9/11.

Og inb4 nogen siger " jammen der er allerede overvågning af mobiltelefoner så de ved hvor du er alligevel", ja det er der men dette er blot endnu et lag ud af mange og en mobil kan man undlade at tage med og teleoplysninger er ikke altid præcise osv. Her kan du uden megen tvivl påvise at en bestemt person var på en bestemt station/stoppested på bestemt tidspunkt og det er guld værd for stater med stasi-tendenser.

Undskyld, det blev langt. Afskaf hele billetteringen og gør det gratis, men det sker aldrig for så kan man ikke overvåge.

25
29. juni 2021 kl. 07:47

For at citere min gamle far...</p>
<p>Gratis, betyder blot at det er nogen andre der betaler.

Jeps. Men hele den kollektive trafik er i forvejen så afhængig af penge fra det offentlige, så vi betaler i forvejen allesammen.

Spørgsmålet er vel egentlig om den besparelsen ved at droppe håndtering af penge, håndetering og kontrol af billetter kan laves en bedre løsning end ved at holde fast i ideen om at det skal koste for brugerne.

Herude på landet er næsten alle brugere alligevel betalt af det offentlige, i form af skolekort og andre kraftigt sudierede billetter som fx pensionist-kort.

Det arbejde folk kan ikke bruge budderne til en dyt alligevel

/Henning

23
28. juni 2021 kl. 23:22

Man skal forudbestemme sin rejse og siden aktivere rejsehjemmelen.

Æh...

Den primære forskel på de gamle pap-10-turskort og rejsekortet er da, at rejsekortet skal scannes ved afstigning af transportmiddel (dvs. omstigning eller afslutning). Hvorvidt du har planlagt rejsen inden du begiver dig afsted står dig frit for - der begrænses du ikke af rejsekortet. Jeg har i hvert fald ikke oplevet krav om at skulle have en rejseplan inden jeg steg på bussen.

19
28. juni 2021 kl. 16:05

Kunne man ikke bare lave en lille bitte app, hvor man kan: 1. Billettere ved at vælge destination og afrejse, inkl dato og tidspunkt. 2. Betale med ens fortrukne betalingskort, eller trække fra ens "NemRejse-konto" som samtidig udregner ens rabat.

Jeg mener - De fleste ved vel, hvor de vil hen!

Gad vide om ikke der nogen, som har lavet noget lignende - se evt. DSB App

18
28. juni 2021 kl. 13:41

er vel at afskaffe betalingen for offentlig transport?</p>
<p>Og på sigt den grønneste løsning.

I mange tilfælde, i hvert fald.

Dog er brugerbetaling en god indikator på om folk værdsætter en given service. Mest for at undgå at trafikken planlægges efter bestikk^h^h^h^h^h^h^h hvem som står på god fod med direktøren.

Men enten kan man lade betalingen styre helt, og så må passagererne betale til hvert trafikselskab, når de bruger dem.

Eller også må man styre efter passagererne, og tage betaling for den totale strækning, der køres. Og i øvrigt ikke blande passagererne ind i om der skal flyttes en hundrededel promille af de samme passagerers skattebetaling fra et selskab til et andet.

Her forsøger man at gabe over begge dele, hvilket kun kan lade sig gøre med en totalprofilering af alle passagerer.

Det er vi nogle stykker, som gerne vil have os frabedt.

Men her tales der jo om data til "forbedring af rejseoplevelsen".

Her kunne det være interessant om nogen af den alvidende skare her, rent faktisk har fået bedre tilslutninger og kortere ventetider ved omstigning, efter indførelse af rejsekortet?

17
28. juni 2021 kl. 13:06

Jøsses, JoJo-kortet fungerede fint og var flexibelt. Det nuværende Resekort er helt uflexibelt. Man skal forudbestemme sin rejse og siden aktivere rejsehjemmelen. Man kan ikke tanke op. Aktiveringen på stationernes automater er besværlig. Den er fin i busser. Det nuværende rejsekort, tak. Det virker jo.

15
28. juni 2021 kl. 12:34

Og så bør man åbne op for at man kan registrere andre NFC kort på sin konto. Eksempelvis sit betalingskort. Og support for Apple/Google wallet/pay.

Rejsekort kan ikke få lov af Apple til at bruge NFC - det sidder Apple 100% alene på. Det er ikke noget på Android. Og det kan allerede gøres i det nuværende system hvis ikke Apple var på tværs.

Ellers er det mere relevant at forenkelte takstsystemet med færre trin, mere fleksibel zone-system (a.la. Skåne) som ikke er afhængig af faste zone-grænser. Mange af det kan foregå med nuværende teknik.

Men det er det dyre udstyr med tjek ind og ud-terminaler. Hvis det erstattes med en app i stedet, så det bliver et krav om man skal have en smarttelefon, så er det ikke noget jeg vil gå efter.

14
28. juni 2021 kl. 12:27

Øst for Storebælt er der da denne mulighed: <a href="https://dinoffentligetransport.dk/find-og-koeb-billet/periodebilletter/…;.

Citypass Large, dækker hele HT området, 600kr for fem dage.

I Skåne:

Hele Skåne, et område større end Sjælland og Lolland/Falster, koster 30 dages kørsel 1199 SKr, svarende til 882 Dkr.

Og så kan man købe en (ikke personlig!) sommerbillet, der dækker hele Skåne for perioden 15 juni til 15 august, for 699 Skr, dvs. 514 Dkr!

13
28. juni 2021 kl. 12:13

Øst for Storebælt er der da denne mulighed:

City Pass forudsætter smartphone og download af appen DOT Billetter.

Eventbillet og Travel Pass forudsætter at du kan modtage SMS og e-mail.

Copenhagencard kan købes som et fysisk kort, enten hos forhandlere eller over nettet med en leveringstid på 14 dage (eller som vocher på mail). Det gælder så 24, 48, 72 eller 120 timer, så man må håbe på, at det er velforberedte turister - ellers bliver logistikken en udfordring.

Så jo, muligheden er der, men bortset fra Copenhagencard så er det mobil-centric løsninger.

11
28. juni 2021 kl. 11:50

Validiteten af rejsehjemmel skal altid kunne kontrolles på stedet og ikke være afhængig af adgang til en sky på en skyfri himmel.[1] Derfor skal data gemmes og opdateres lokalt. Det opfylder det nuværende system med kontant- og mobilbilletter og selve rejsekortet.

[1] det er samme krav som er gældende for de digitale kørekort og sundhedskort

9
28. juni 2021 kl. 11:47

Du kom mig i forkøbet, men du har helt ret, start med at rydde op og simplificer det håbløse zone system - og hvis man ønsker inspiration, så kan man jo bare kikke over Øresund på Skåne.

8
28. juni 2021 kl. 11:38

Et par citater fra artiklen:

"udbredelsen fænomenal med 3,1 millioner aktive rejsekort."

"Vi har haft en stigning i kundetilfredsheden de seneste år med det system vi har i dag."

Det er ikke underligt, at man har fået mange brugere -- man fjernede jo alternativerne, f.eks. klippekort. Hvis klippekortet stadig fandtes (og gav priser, der ikke var væsentligt højere end rejsekortet), så havde jeg aldrig fået et rejsekort. Det eneste nuværende alternativ er enkeltbiletter, der tager en evighed at købe på brugerfjendtlige automater, og som koster meget mere end at bruge rejsekortet. Og SMS-biletter, der ikke er meget bedre (og som jeg ikke kan bruge, da min arbejdsgiverbetalte telefon ikke må bruge SMS som betalingsmiddel).

I ethvert statisk system vil kundetilfredsheden stige, efterhånden som brugerne vænner sig til det. Det ændrer ikke ved, at det er kompliceret at bruge og lære at bruge -- vi har bare vænnet os til det. Det betyder ikke, at det er et godt system. Udover de problemer, Jørgen nævner, så er det bøvlet, at man skal checke ind igen ved hvert skift, og at man ikke på kortet kan se, om man er checket ind -- det kræver en særlig scanner.

Den enkleste løsning for brugerne er selvfølgelig, som Morten siger, at gøre offentlig transport gratis. Og det er også den mest miljøvenlige, da det kan få folk til at bruge offetntlig transport frem for bil. Det kan dog også flytte nogen fra cykel til bus og tog, men jeg tror ikke, at det bliver udbredt i de store byer -- man kan cykle fra dør til dør, hvor man med offentlig transport typisk skal gå et stykke i hver ende af rejsen (og måske skifte mellem bus og metro/S-tog), og i mange tilfælde er cyklen hurtigere. Man kan diskutere, om et er for dyrt, men man kan sætte nogle begrænsninger, f.eks. at det kun er lokal transport (bus, metro, S-tog) , der er gratis -- regionaltog og lyntog kan stadig koste. Det vil reducere prisen. Alternativt kan man have enhedspris på al lokal tranport, så man bare klipper/bipper en gang ved rejsens start, og derefter kan man i en time (eller to) rejse med alle lokale transportmidler, og man behøver ikke at gøre noget ved rejsens afslutning. Ligesom de gamle klippekort, men uden zoneopdelinger.

7
28. juni 2021 kl. 11:11

er vel at afskaffe betalingen for offentlig transport?

Og på sigt den grønneste løsning.

6
28. juni 2021 kl. 11:05

...Unødig dataopsamling

...Tracking på individer, hvor tracking på kort burde være nok til statistik.

5
28. juni 2021 kl. 10:55

Det vil da være fint at dem, der vil, kan bruge telefonen.

Men det er meget mere vigtigt at få rettet op på de uhensigsmæssigheder, der findes i det nuværende system:

  • Det håbløse zone-system, som komplicerer prisudregningen unødigt.
  • Den håbløse udligningsmodel mellem trafikselskaberne, som får dem til at holde krampagtigt fast i zonerne
  • At man tvinges til at betale for et nyt kort med 5 års mellemrum.
  • At man ikke kan fylde penge på kortet via nettet uden at man kommer forbi en stander indenfor 30 dage
  • Frygtelig sikkerhed på kortene

Fortsæt selv listen...

4
28. juni 2021 kl. 10:20

Et sådant rejsekort system er ikke bare teknologi. Løsningens brugervenlighed og forståelighed udfør mindst 50% af designkravet.

Og, desværre, hvis der ikke samtidigt er politisk bilje til at fjerne de mest åbenbart komplicerede special-siguationer, så får vi en hård tid.

Som med Skat's gældssystem, som startede med 4 forskellige typer fæld, og vist arbejder på 24. Et skoleeksempel til skræk og advarsel.

3
28. juni 2021 kl. 10:07

For mig at se er det stadigvæk muligt at sammenligne en bil med en smart telefon. Jeg har ikke brug for en bil, og jeg har heller ikke ret meget brug for en smart telefon.

Derfor bør der altid findes en løsning til dem som ikke har brug alle disse smart muligheder.

2
28. juni 2021 kl. 08:33

Vi har i dag betalingskort med NFC, hvis man kopierer samme koncept så er der ikke mange data på selve kortet.

"Rejsekort A/S følger løbende med i den teknologiske udvikling – herunder NFC (Near Field Communication) på mobiltelefoner – med henblik på også i fremtiden at løse passagernes behov på den mest enkle måde."

Citatet her er fra fra en pressemeddelelse som Rejsekort udsendte 24. april 2013 !!

Hele meddelelsen kan ses her: https://www.rejsekort.dk/da/presse/20130424-rejsekort-og-mobiltelefon_-pressemeddelelse-og-notat

1
28. juni 2021 kl. 07:17

Vi har i dag betalingskort med NFC, hvis man kopierer samme koncept så er der ikke mange data på selve kortet. Man kunne skrive noget check-in info så der er en backup såfremt checkin/checkud ikke kan ske op imod serveren. Og valideringen vil kunne se om checkin terminalen har været offline. Og selve transaktionen bør været skrevet til serveren relativt hurtigt.

Og så bør man åbne op for at man kan registrere andre NFC kort på sin konto. Eksempelvis sit betalingskort. Og support for Apple/Google wallet/pay.

Hvor svært kan det være ?

Og den vigtigste ændring er politisk. Rejsekortet skal være garanteret billigste rejsehjemmel.