Når Windows Server 2016 frigives, så indebærer det en ændring i den måde, licensprisen udregnes på. Fremover vil prisen nemlig udregnes pr. processorkerne fremfor pr. sokkel. Det skriver ZDNet.
Ændringen sker angiveligt for at ensrette betalingsmodellen for Windows Server, hvis man køber den hos Microsofts Azure-sky eller køber en licens for selv at afvikle den på sin egen infrastruktur. På Azure betaler man pr. processorkerne.
Der bliver tale om udregning pr. fysisk kerne, så eksempelvis Intels Hyper Threading ikke vil få en enkelt kerne til at tælle som to, når licensen skal beregnes.
Analytiker Wes Miller fra Directions on Microsoft vurderer ifølge ZDNet, at ændringen ikke vil få betydning for flertallet af kunderne, men der kan være undtagelser for dem, der benytter en infrastruktur, der ligger i yderpunkterne. Det vil således være kunder med servere med rigtigt mange kerner pr. processor eller kunder med mange processorer med meget få kerner.
For andre kunder vil de nuværende aftaler med Microsoft også overtrumfe de nye licenser. Hvis man i forvejen betaler pr. processor for Windows Server og har Software Assurance, vil man kunne opgradere til Windows Server 2016 og først skulle tage hensyn til den nye licens, når SA-aftalen udløber.