Nu skal alle 5-årige englændere lære at programmere

Skolerne i England får næste år nyt pensum, som blandt andet indfører programmering fra første klassetrin. Der skal også være mulighed for at fordybe sig, hvis man har it-talent.

Nu skal programmering og computerteknologi ikke være et nørdet valgfag på de høje klassetrin - det bliver obligatorisk allerede fra 1. klassetrin i England. Sådan lyder det i den britiske regerings helt nye udspil om fremtidens folkeskolepensum i England, skriver The Guardian.

Børnene er typisk fem år gamle, når de begynder i skole i England, og i den alder skal de ikke lære om tekstbehandling, som planen tidligere lød, men om at programmere. Udover at udvikle og teste små programmer skal børnene i den alder også lære om internetsikkerhed og om grundlæggende computerkoncepter som for eksempel at gemme og genfinde data.

Læs også: Derfor skal 1. klasses-elever i Estland lære at programmere

Senere i skolegangen, når eleverne har passeret 11 år, skal 3D-printere blive standardværktøj i undervisning om design og produktion. Her skal de også arbejde med robotteknologi og med programmering af mikroprocessorer, der kan indgå i det færdige produkt, de selv skal skabe.

Programmeringsundervisningen bliver også udvidet på disse klassetrin til at omfatte flere forskellige sprog. Elever, der forestiller sig en karriere inden for it, skal have mulighed for at gå mere i dybden med stoffet end pensum lægger op til, lyder den nye plan for Englands skoler.

Det nye pensum skal gælde fra september 2014, hvilket Englands lærere dog ikke mener er muligt, da der er mange ændringer, som skal indarbejdes i undervisningen.

Læs også: Mød fremtidens it-talenter: To 15-årige udvikler software til kommunen

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (13)
Henrik Pedersen

Det er fandme flot at de har fået det indført (eller, dvs. fået besluttet at det skal indføres).

Men det er et tveægget sværd for alle os andre. Bliver det udført korrekt, så kan det meget vel gå hen og inspirere andre lande til at rykke med på det her - meget undervurderede - vigtige emne, og få gjort noget (seriøst) ved IT undervisningen i folkeskolen, andet end at sætte fancy smart boards op til 30.000 stykket.

Men går det galt, så vil politikere i hele Danmark (Vestager og venner, jeg kigger især på jer...) gå ud og råbe vagt i gevær omkring hvor håbløst et projekt det er, og udskyde den seriøse IT undervisning årtier endnu...

Så jeg håber virkelig at det vil gå godt. Og jeg er vitterligt imponeret over de netop går ud og siger "det skal ikke handle om tekstbehandling med MS office" men rent faktisk sætter sig nogle seriøse, og måske endda lidt for ambitiøse, målsætninger omkring hvordan tingene skal stykkes sammen. Applaus her fra...

Pelle Söderling

Hvis ikke vi vil sakke totalt bagud herhjemme, så mener jeg ganske enkelt ikke at vi har tid til at afvente resultatet af hvordan de her forsøg går i diverse lande omkring os - det vil ganske enkelt tage alt for mange år.

Vi praler af at være en førende IT nation, det er på tide politikerne holdes op på den - IT er allerede en af de vigste "handelsvarer" og bliver ikke mindre vigtigt i fremtiden.

Henrik Pedersen

Problemet for politkkerne i Danmark er at hvis vi presser på uden at have et forgangsland som de kan ligge sig nøje op af, så vil de gøre som med alle andre store IT systemer her i Danmark, nemlig konvertere projektet til en sikker fiasko.

Dette kan jeg nemt forestille mig vil blive gjort gennem dyre konsulenter, CSC/Microsoft/IBM/anden stor virksomhed, som så samtidigt låser dem fast i Windows.
I har ikke boet i landet ret længe, hvis I ikke kan se en kontrakt foran jer på 850 sider, som koster 1.8 milliarder kroner til "IT relateret undervisning" som vil indebære powerpoint, excel og "avanceret Word anvendelse".
Hvis vi er heldige får de måske Visual Basic 6 som valgfag på alle landets skole fra 7. klasse og op efter? (Det værste er at sidstnævnte her rent faktisk ville være en reel forbedring....)

Ole Kofod

Jeg gjorde selv mine første erfaringer med BASIC, rodede lidt med Comal80 og maskinkode og endte med at blive rimelig ferm til Pascal, hvorefter jeg "gik i stå"
Fordelen ved BASIC er, at det er meget nemt at gå til og man kan få resultater med det samme (måske ret væsentligt for dén generation), ulempen er at man ikke (nødvendigvis) lærer en s... om struktur. Så er ulempen større end fordelen?

Rasmus Henriksen

En anden mulighed er Lego Mindstorms. Det bliver brugt undervisningen i dag, dog langtfra alle steder. Den lille p-brik kan programmeres i flere forskellige sprog, også grafiske.

Der var en konference på Aarhus Universitet d. 13. maj i år om digital dannelse (Harddisken på P1 var på besøg), her gav Simon Peyton Jones et oplæg om netop hvordan man arbejde med at få datalogi (computer science) på skoleskemaet I England. Han er formand for en organisation der forsøger at promovere datalogi i de engelske skoler.

Torben Mogensen Blogger

Uanset sprog, skal skridtet fra at "skrive" noget kode til at udføre det være meget kort. Og helst skal de enkelte bidder af koden kunne afvikles isoleret fra de andre, så man kan få umiddelbar respons. Allerhelst skal man kunne "single-steppe" gennem koden og se effekten af hvert skridt. Og hvis man kan steppe både forlæns og baglæns gennem eksekveringen, vil det være helt perfekt.

Personligt synes jeg, at der skal være meget få kontrol- og datastrukturer, som resten skal bygges op omkring. Det er vigtigt, at der er transparens: Der skal ikke ske noget "under the hood", som man ikke umiddelbart kan overskue: Hver "handling" i programmet skal have en enkel og umiddelbar forståelig konsekvens.

Essensen af programmering er netop at lave komplekse handlinger ved at sammensætte simple handlinger. Så det er det aspekt, der bør fokuseres på i stedet for at give børnene nogle systemer, hvor komplekse handlinger allerede findes fra starten. Det kan godt være, at børnene hurtigere kan lave noget "sejt", men det er ikke det, der er det vigtige. Når de lærer dansk skal de jo også først lære at stave, før de laver "seje" ting såsom at skrive romaner.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder