Nu skal 1.425 ansatte i Odense Kommune tale til pc'en

9. januar 2012 kl. 13:567
Der kan både spares millioner af kroner og ømme skuldre med ny software til talegenkendelse, som Odense og flere andre kommuner er på vej med.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Til marts dropper 1.425 sagsbehandlere i Odens mus og tastatur for i stedet at indtale oplysninger via mikrofon og software til talegenkendelse, skriver Ritzau ifølge Danske Kommuner.

Det forventes at give kommunen en besparelse på cirka 78,2 millioner kroner i løbet af de næste tre år, da arbejdet effektiviseres. Dermed bliver der brug for færre sagsbehandlere:

»Besparelsen består især i, at man med den nye software kan indtale en journal betydeligt hurtigere, end den kan skrives,« siger digitaliseringschef Allan Schiellerup Bager fra Odense Kommune til Ritzau.

Ifølge digitaliseringschefen kan talegenkendelsen også medvirke til at forebygge museskader, og samtidig bliver borgernes journaler mere korrekte, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Systemet bliver løbende opdateret med ord og begreber for det kommunale område. Det vil give mere præcise formuleringer, og det kan kun blive en fordel for borgerne,« siger Allan Schiellerup Bager til Ritzau.

I alt 10 kommuner er på vej med den nye teknologi eller har allerede indført den.

7 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
7
11. januar 2012 kl. 23:18

Hmm Ny software ? har de selv udviklet det ??

6
10. januar 2012 kl. 14:59

Det er grotesk som kommuner tror de kan "bespare" fordi en eller anden KMD (eller hvad ved jeg) sælger har været forbi og påduttet dem et eller andet system.

Især er det helt ansurd at de kommer med et udsagn med en nøjagtighed på 1 promille (man kan så spekulere lidt om ikke promillen fremtræder et andet sted!).

5
10. januar 2012 kl. 14:36

Bortset fra hvad der i øvrigt er skrevet om sagen - så må personalet da hurtigt blive hæse af at skulle tale til computer ...

3
9. januar 2012 kl. 21:57

Er de kommet af med de åbne kontorlandskaber i Odense? Ellers kan jeg godt forudsige at støjniveauet stiger væsentligt på de kontorer.

4
9. januar 2012 kl. 22:07

Så sagsbehandlere skal sidde og tale højt om "kundernes" private sager? Hvordan i alverden kan det hænge sammen? Det er jo ikke fordi kommunale kontorer er bevæbnede fæstninger..

Jeg ville være lidt nitten over at mine personlige informationer og/eller forhold blev læst højt på et kontor. :/

2
9. januar 2012 kl. 19:01

Er det kun mig der syntes det lyder mega dumt?

Til selvbetjening for borgere er det da sikkert meget fancy og smart - men ligefrem at mene personalet sparer tid? Jeg kan da skrive hurtigere end jeg snakker + snakke med folk, mens jeg skriver.

Måske de skulle tilbyde pc kørekort eller fyreseddel. Hvis vi ikke kan finde ud af vores arbejde der hvor jeg kommer fra, bliver man da uddannet eller udskiftet:)

1
9. januar 2012 kl. 14:57

Der jo kun skønt med mere taleteknologi, men hvem leverer løsningen?