Nu skaber musik-streaming endelig vækst i branchen

Streaming stod i 2013 for første gang bag ny vækst hos musikselskaberne.

2013 blev året, hvor de danske musikselskaber for første gang oplevede vækst takket være de digitale streamingtjenester, der har vundet mere og mere frem over de seneste år. Det viser de nyeste tal fra musikselskabernes brancheorganisation IFPI.

Streaming var samtidig branchens største indtægtskilde i det forgangne år, og bidrog, trods faldet i cd-salg og downloads, til en vækst på over 21 millioner kroner i totalomsætningen i forhold til sidste år.

Bestyrelsesformanden i IFPI og direktør i Sony Music Henrik Daldorph glæder sig i følge IFPI.dk over tendensen.

»Som branche har vi taget et hovedspring ind i den digitale virkelighed. Vi har insisteret på at gå nye veje for at leve op til forbrugernes ønske om fleksibilitet. Det er den satsning, vi nu begynder at se de økonomiske resultater af,« udtaler han til IFPI.

De danske musikselskaber omsatte i 2013 samlet for i alt 429 millioner kroner, hvilket var højere end i 2011 og 2012. Streamingtjenester stod alene for 39,6 procent af omsætningen, hvor cd-salget det forgangne år lå på 33 procent og downloads på 25,1 procent.

Men selv om branchen i år har set en fremgang på 5,2 procent i forhold til 2012, er det dog langt fra niveauet i 2009, hvor den samlede omsætning lå på 535 millioner kroner.

Tallene stammer fra IFPI’s årsrapport for 2013, der blev offentliggjort i dag og kan hentes her (pdf).

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jarle Knudsen

Man fristes at sige: hvad vi har sagt?

The Rolling Stone: "The Record Industry's Decline"

It all could have been different: Seven years ago, the music industry's top executives gathered for secret talks with Napster CEO Hank Barry. At a July 15th, 2000, meeting, the execs -- including the CEO of Universal's parent company, Edgar Bronfman Jr.; Sony Corp. head Nobuyuki Idei; and Bertelsmann chief Thomas Middelhof -- sat in a hotel in Sun Valley, Idaho, with Barry and told him that they wanted to strike licensing deals with Napster. "Mr. Idei started the meeting," recalls Barry, now a director in the law firm Howard Rice. "He was talking about how Napster was something the customers wanted."

The idea was to let Napster's 38 million users keep downloading for a monthly subscription fee -- roughly $10 -- with revenues split between the service and the labels. But ultimately, despite a public offer of $1 billion from Napster, the companies never reached a settlement. "The record companies needed to jump off a cliff, and they couldn't bring themselves to jump," says Hilary Rosen, who was then CEO of the Recording Industry Association of America. "A lot of people say, "The labels were dinosaurs and idiots, and what was the matter with them?" But they had retailers telling them, "You better not sell anything online cheaper than in a store," and they had artists saying, "Don't screw up my Wal-Mart sales." " Adds Jim Guerinot, who manages Nine Inch Nails and Gwen Stefani

"Innovation meant cannibalizing their core business."

http://www.rollingstone.com/news/story/15137581/the_record_industrys_dec...

Palle Due Larsen

Vi har insisteret på at gå nye veje for at leve op til forbrugernes ønske om fleksibilitet.

Der må være smuttet noget i ovenstående. Det, der menes er:
Vi har i mange år negligeret forbrugernes ønske om fleksibilitet, og overladt det til pirattjenester at levere brugervenlige løsninger, indtil kravet blev så massivt, at vi ikke længere kunne sidde det overhørigt.

Martin Nielsen

Det viser bare endnu engang at abonnement er smart. Hvor det er de færreste der køber en CD om måneden (eller hver anden måned), så vil folk gerne betale en fast pris hver måned.

Det næste som pladeselskaberne kommer til at "brokke" sig over er, når nogen laver et nyt pladeselskab, hvor flere af indtægterne går til kunstnerne og kunstnerne selv skal stå for en del af arbejdet. Der findes en del små pladeselskaber, ofte kunstnernes egne, men de samarbejder ofte med de store for at få deres musik tilgængeligt i hele verden.

Det skulle ikke undre mig, om nogen vil lave en "Telmore" på pladebranchen, hvor kunstnerne der er tilmeldt blot uploader deres musik og så bliver den automatisk tilgængelig i iTunes og på Spotify og så videre. Og hvor der på samme tid er en smule support af kunstnerne, eks. booking til tv-shows med videre.

(Med "Telmore" mener jeg ikke billigere priser for forbrugerne, men automatisering, som øger indtægten for kunstnerne)

Kenn Nielsen
Martin Nielsen

Mon ikke musikindustrien laver en "chipzilla" hvor rabatter er gode når konkurrenterne ikke lagerføres.....


Jeg skal ikke kunne sige hvordan de eksisterende pladeselskaber kan skrue det sammen, men kommer det EU for øre at et nyt pladeselskab bliver afvist af Spotify, iTunes, Wimp og så videre, så vil jeg gætte på at sagen bliver undersøgt nærmere.

Hvis man skulle lave et nyt pladeselskab, vil det ofte også kræve at man har en guldko eller to i folden og så vil det være et problem for udbyderne, hvis de pludseligt ikke har den kunstners nye album i deres tilbud. Derfor vil det blive svært at holde en ny spiller ude af markedet.

Johnny Olesen
Martin Nielsen

Mener du ligesom WIMPs DIY service?
http://wimpmusic.com/wweb/diy/


Ja, noget i stil med Phonofile. Jeg kan dog ikke helt regne ud, om de kun vil tage indie ind.

Umiddelbart kender jeg ikke hele den pakke man får ved Phonofile. Men det virker som om at man skal være en del af et pladeselskab, hvor Wimp i dit eksempel agerer pladeselskab. Her virket det ikke til, at Wimp tilbyder meget andet end lidt promotion, hvis din musik falder i deres smag. Hvor et af de andre indiepladeselskaber højst tænkeligt vil kunne give dig bedre vejledning, work groups for brug af sociale medier samt tilbyde dig til tv-shows via deres kontakter. Ikke nødvendigtvis noget som er dyrt at tilbyde, men som er vigtigt for en kunstner. Med Wimp DYI tyder det på at du selv skal regne det hele ud, eks. hvem man skal kontakte hos Nordisk Film TV, for at komme i Go' morgen Danmark. Udover i det hele taget at vide, at man ikke skal kontakte TV 2.

Log ind eller Opret konto for at kommentere