Nu lukker Googles forgænger efter et årti i glemslen

Altavista.com er nærmest internettets svar på romerske ruiner. Nu bliver tjenesten endegyldigt lukket den 8. juli af ejeren og den tidligere konkurrent Yahoo.
Altavistas forside i oktober 1996 Illustration: Archive.org

En del af internettets oldtid er på vej til endegyldigt at forsvinde. Yahoo lukker nemlig Altavista den 8. juli, efter tjenesten i mere end et årti har levet i glemslen takket være en konkurrent, som i dag er blevet synonym med det, Altavista i sin tid var suveræn til.

Altavista var den første rigtige søgemaskine, der var brugbar. Da jeg første gang stiftede bekendtskab med internettet, foregik søgning ikke så meget ved at søge på bestemte ord eller udtryk, men derimod mere som det, der reelt var 'surfing'.

Hvis man ikke var kunde hos en udbyder som AOL, der havde sit eget delvist lukkede univers, så var Yahoo stedet, man startede sit tidsfordriv på nettet dengang i 1995.

Yahoo var dengang et katalog, hvor de fleste hjemmesider på world wide web var opdelt på lister i forskellige kategorier. Visse websteder var udvalgt af medarbejdere hos Yahoo og markeret som sider, der var særligt værd at besøge inden for kategorien.

Der fandtes også deciderede søgemaskiner, men teknologien var forholdsvis primitiv, fordi det var en stor mængde data, der skulle indsamles og indekseres, selvom antallet af hjemmesider dengang kunne måles i tusinder og ikke i millioner.

Yahoo-modellen blev dog hurtigt overhalet af den eksplosive vækst i antallet af hjemmesider, og derfor blev de rigtige søgemaskiner et vigtigt redskab, og her var det især Altavista, der viste sig at være brugbar.

Altavista var baseret på helt klassiske søgealgoritmer, og det betød, at vi snart måtte lære et særligt sprog for at få de rigtige sider frem. Det gjaldt om at finde den rigtige kombination af nøgleord, der skulle optræde på de sider, man ledte efter, og ikke mindst nøgleord der ikke skulle optræde på siderne.

Det blev til et kapløb mellem vores evne til at sammensætte en god søgning og væksten i antallet af hjemmesider. Vi tabte.

Da Altavista begyndte at tabe pusten omkring 1998, gav det plads til flere nye søgemaskiner, hvor det dog endte med at blive et lille firma med en ny algoritme, der endte med at blive den, der løste problemet. I hvert fald for et stykke tid, indtil websider designet specielt til at få en høj placering begyndte at overtage magten.

Ejerskabet af Altavista skiftede samtidig, og firmaet blev kastet rundt mellem forskellige ejere, indtil det altså endte med, at Yahoo samlede søgemaskinen op.

I flere år har resterne af Altavista blot været en nostalgisk indgang til Yahoos egen søgemaskine, som i dag endda får resultaterne fra Microsofts Bing-søgemaskine.

Men til trods for Microsofts forsøg på at gøre 'at binge' til et verbum, så er det Altavistas banemand, der foreløbig har vundet den kamp. I dag 'googler' vi, og selvom historien har vist, at væksten i indhold på nettet kan give plads til nye teknologier for søgemaskiner, så har Google holdt fast i førstepladsen i en periode, hvor internettet er blevet mange tusind gange større.

Læs også 'nekrologer' for Altavista på DR.dk og hos Politiken.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Rasmus Rask

Med fare for at lyde som en teenager: OMG hvor er det awesome! :-D

Så lærte man også lidt om hvad RAID er for en størrelse, blev mindet om dengang 16MB RAM var det nye og smarte og en datamængde på 200GB fik en til at vælte bagover.

Tak! :-)

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere