Nu kommer udstyret, der giver ’virtual reality’ for alvor

Illustration:
Glem 1990’ernes forsøg på videobriller, som ikke overbeviste nogen som helst. Nyt udstyr får både spiludviklere og computerspillere til at tale om et gennembrud.

»Det her er næste skridt inden for gaming. Det var en helt storslået oplevelse, og jeg er meget positivt overrasket. Fremtiden ser meget lovende ud, og jeg glæder mig som et lille barn til at få et sæt selv.«

Meldingen fra Baban Ketabi er ikke til at tage fejl af, efter at han har afprøvet videobrillerne Oculus Rift. Som datalogistuderende og ivrig computerspiller har han allerede læst meget om den nye hardware, men på Goto-konferencen for softwareudviklere, der blev holdt i Aarhus i denne uge, fik han for første gang mulighed for at prøve brillerne selv.

Læs også: 20 år forsinket: Virtual reality der faktisk virker

Det er spilfirmaet Unity Studios, som har taget den foreløbigt første tilgængelige version af Oculus Rift-brillerne med til konferencen og har koblet dem sammen med et simulatorspil, der skal bruges til at uddanne søfolk. En 7-tommer skærm og en linse ud for hvert øje skaber tilsammen et billede, som dækker så godt som hele øjets synsfelt. Dermed kan brillerne, der ligner forvoksede dykkerbriller uden glas, som det første stykke hardware til en rimelig pris skabe en overbevisende illusion om en virtuel verden.

Illusionen virker

Ingeniørens udsendte tager en tur rundt på den simulerede færge med brillerne på, og trods tydelige pixels på skærmen og en lille forsinkelse mellem hovedbevægelser og skærmens reaktion er effekten imponerende. Snart føles det naturligt at gå rundt og udforske færgen nærmere – illusionen virker.

Når Oculus Rift-brillerne kommer til salg i den endelige version, vil opløsningen på skærmen være væsentligt højere, og reaktionstiden skulle også blive bedre. Men når selv den første model, der er tiltænkt spilfirmaer og andre i industrien, virker så godt, vil den endelige udgave for alvor gøre en forskel, forudser Lars Kroll Kristensen, udviklingsdirektør i Unity Studios.

»Oculus Rift er en gamechanger. Jeg er normalt meget jysk og konservativ, men lige med denne her var min reaktion ’hold nu kæft’. Jeg var blown away,« siger han.

Lars Kroll Kristensen har fulgt med i udviklingen af virtual reality-skærmbriller de seneste 15 år, og indtil han prøvede Oculus Rift, kunne han ikke anbefale nogen at bruge dem. Det har ændret sig med Oculus Rift-brillerne, som efter sigende får konkurrence fra spilgiganten Sony, der arbejder på noget tilsvarende.

»Det er jo ikke bare til computerspil, men også for eksempel træning, som i vores simulering af et skib. Her er det vigtigt, at brugerne bliver helt omsvøbt af oplevelsen, så de oplever illusionen som realistisk. Skibstræningen handler for eksempel om at opleve den panik, der opstår, og lære at overvinde den,« siger udviklingsdirektøren.

Grynet, men fantastisk

En anden forbipasserende konferencedeltager er også helt solgt efter at have prøvet brillerne.

»Billedet er lidt grynet, men alligevel kan man meget hurtigt leve sig ind i spillet. Det er en fantastisk oplevelse. Jeg tror, jeg bliver nødt til at købe en – som en julegave til mig selv,« siger Lasse Emil Hildebrandt, programmør hos TV 2.

Han forudser ikke bare en helt anden spilleoplevelse, men også at Oculus Rift kan indvarsle en anden måde at bruge helt almindelige kontorprogrammer på.

»Jeg vil helt vildt gerne kunne bruge sådan nogle briller til almindelig desktop-computer-brug. Hvis man kan sidde og kigge rundt på sit workspace til Photoshop, så får man jo et helt vanvittigt skærmareal,« siger han begejstret.

###Fakta om Oculus Rift Videobrillerne Oculus Rift er under udvikling af det californiske firma Oculus VR. Brillerne består i den foreløbige version, der er tilgængelig for spiludviklere, af en 7-tommer skærm på 1.280 x 800 pixels, som viser to cirkulære billeder – et til hvert øje. I den endelige version vil skærmen have fuld HD-opløsning på 1.920 x 1.080 pixels. En linse mellem hvert øje og skærmen får billedet til at fylde hele synsfeltet, og brillerne registrerer bevægelser i alle retninger ved hjælp af et tre-akset gyroskop, accelerometre og magnetometre. Prisen forventes at blive under 300 amerikanske dollars. Lanceringsdagen for den endelige model er ukendt. Computerspil og anden software skal tilpasses, før det kan bruges med Oculus Rift. Men det er ikke en stor operation i for eksempel et 3D-spil, når først man har været igennem proceduren én gang, fortæller Unity Studios. De første spiltitler udviklet specielt til brug med Oculus Rift er allerede annonceret.

Artiklen er fra avisen Ingeniøren

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Patrick Moog

Efter at have set en masse videoer med folk der nærmest har dødsangst i en rutsjebane, mens de i virkeligheden bare sidder roligt i deres lænestol i hjemmet, har gjort at jeg var nødt til at bestille et par :)

Der går nok ikke lang tid inden vi har Ghost in the shell tilstande hvor folk aldrig kommer ud af den virtuelle verden.

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize