Nu kommer de nye bredbåndsregler: Slut med vildledende reklamer?

Den nye varedeklaration for bredbånd træder i kraft i dag. Det betyder forhåbentlig større gennemsigtighed for forbrugeren.
Illustration: Henrik Nordstrøm Mortensen

I dag træder spritnye regler for markedsføring af bredbånd i Danmark i kraft, og de ventes at gøre bredbåndsjunglen lidt nemmere at finde rundt i for danskerne.

Indtil nu har bredbåndsforhandlerne rask væk reklameret med "op til"-hastigheder, som langtfra alle kunder kunne opnå. Men det skal altså være slut nu. Og i følge Jakob Willer, som er direktør for Teleindustrien, er det godt nyt for forbrugeren.

»Jeg håber, at det bliver godt og nemmere for forbrugeren at gennemskue, og jeg har en klar forventning om, at det giver en bedre forventningsafstemning. Større gennemsigtighed giver mere tilfredse kunder,« siger Jakob Willer til Version2.

Da aftalen først er trådt i kraft i dag, er det endnu uklart, hvad konsekvenserne af de nye regler bliver. Men formuleringen i den nye varedeklaration lægger op til, at man som forbruger nemmere kan gennemskur, hvad man får for sine spareskillinger.

Få får den markedsførte hastighed

Den nye aftale indebærer blandt andet, at "hvis betegnelsen ”op til” en bestemt hastighed anvendes, skal hovedparten af de kunder, som markedsføringen retter sig mod, kunne opnå den angivne hastighed eller en hastighed, der ikke væsentligt afviger herfra."

Det vil sige, at 80 procent af køberne af en 20 megabit-forbindelse rent faktisk skal kunne opnå en forbindelse på 20 megabit eller meget tæt på.

I dag er dette sjældent tilfældet. Det kan man læse i en undersøgelse, som Userneeds har foretaget for Dansk Energi, der blandt andet står for fibernetleverandøren Waoo! Ifølge denne undersøgelse får næsten 50 procent af de adspurgte respondenter ikke den hastighed, der blev markedsført. Undersøgelsen er baseret på besvarelser fra 1.005 danskere fra hele landet.

Undersøgelsen viser også, at omkring 73 procent rent faktisk forventer at få den markedsførte hastighed, og dermed er blevet skuffet af deres reelle hastighed.

Anders Christjansen er administrerende direktør i Waoo!, som også har skubbet på for at få nye regler på området. Waoo! har indtil nu slået sig op på at kunne levere præcis de hastigheder, de lover i reklamerne.

Han sender kommentar i retning af TDC og andre selskaber, der indtil nu har markedsført deres forbindelser med "op til"-betegnelsen:

»Vil de fremover informere deres kunder om, at de faktisk får betydeligt mindre end den markedsførte hastighed og sænke prisen tilsvarende? Eller vil de fortælle deres kunder, at de godt nok kun får betydeligt mindre end den hastighed, de har troet, men at kunderne alligevel skal betale det, de plejer?« spørger Anders Christjansen i en pressemeddelelse i dag.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (30)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Nikolaj Halberg

Efter at have set denne reklame hos TDC: http://privat.tdc.dk/element.php?dogtag=p_shop_bb_bb20, vil jeg da foreslå alle Danskere som hidtil ikke har kunne få en 20 mbit forbindelse straks at tage kontakt til TDC, da de åbenbart nu GARANTERER 20mbit:

-- TDC Bredbånd er til dig, der vil have bredbånd med høj hastighed og samtidig nyde godt af de fordele, TDC altid giver.

TDC Bredbånd indeholder:

Bredbånd - Garanteret 20 Mbit/s Trådløs router - lynhurtigt og trådløst internet i hjemmet TDC Play Musik - Fri adgang til mere end 20 mio. musiknumre TDC Play Film - Lej film via dit bredbånd Bredbånd

Hos TDC får du altid en stabil forbindelse. Du får garanteret 20 Mbit/s. Du kan altid ringe til os på 70 70 30 59, bestille en opringning eller gå ned i TDC Butik og høre, hvilken hastighed vi kan levere på din adresse.

Disclaimer: Ironi kan forekomme i ovenstående...

  • 0
  • 0
Mads Pedersen

Det er svært at forstå sammenhængen imellem at jeg får garanteret 20 Mbit/s, og samtidig skal gå ned i deres butik og høre hvilken hastighed de kan levere på min adresse.

Det er nok noget bavl TDC har fået John Strand til at formulere.

  • 0
  • 0
Jan Vennike

Jamen det kan være jeg skal prøve - indtil jeg fik fiber for nogle år siden, kunne TDC ganske enkelt ikke presse mere end 2 mbit/512 kb ud af min kobberforbindelse - så hver gang de annoncerede at NU fordoblede de den hastighed man fik for pengene, gjaldt det bare ikke mig.

Ville nok også være rimelig gnuffen over at skulle betale for en "op til 20 mbit" forbindelse, hvis jeg kun kunne få 2 ud af den.

  • 0
  • 0
Jakob Damkjær

Det er ikke det samme at fylde mælk på kartoner og levere et signal gennem en infrastruktur der aldrig var designet til det.

TDC kommer bare til at sige til alle udkants kunder "sorry det produkt kan vi ikke sælge" vi har et skod crap produkt til udkants kunder der koster 50 kr mindre bare med garanti for 1 Mbit". Ingen forskel da størstedelen af kunderne er i byzone alligevel.

I andre nyheder har Telia nu en 500 GB om måneden LTE pakke for 399,- og den kan man koble en ekstern tagantenne på. Meget mere solid win på internet til udkants Danmark. (100 GB koster 299,-). Hvor fastnet kan levere 2 mbit maks kan LTE med ekstra antenne levere 20 mbit. Nok til 1080 HD video streams og nu med nok forbrug til at man ikke løber tør 2 uger inde i måneden selv om man holder tilbage.

  • 0
  • 0
Jesper Jepsen

Hvis man vælger at tilbyde et produkt gennem en infrastruktur der ikke er designet til det så skal man jo ikke love og opføre sig som om der ikke er begrænsninger eller problemer. LTE dækker mig bekendt ikke hele landet så at mene at en trådløs teknologi kan anvendes er jo ikke relevant for de fleste. Vi har fortidenet vældig ballade fordi der er kommet hest i oksekød, man har solgt noget som ikke var det der stod på pakken, TDC m.flere har gjort i årevis. Solgt et produkt som kan det mest fantastiske men indholdet af pakken har ikke været det der stod uden på. Hvad er så mest fair? at sige du kan kun få 1mbit og betale for det eller sige du kan få 20mbit men intet sige og kun levere 1mbit? Det hedder vel kun at varedeklerationen skal fortælle det ÆGTE indhold af varen og ikke en tillæmpet ca. værdi.

  • 0
  • 0
Asbjørn Ankersen

Jeg kan simpelthen ikke forstå hvorfor politikerne siger ok til at internet udbyderne kan tage røven på os forbrugere på den måde. Og det her nye tiltag ligner da regler, der er sammensat i en børnehave.

Som internetudbyder behøver du ikke levere det du sælger, hvis du ikke har lyst. Til 80% af af dine kunder skal du dog levere et produkt der næsten lever op til det du sælger, og de sidste 20% af dine kunder må du skide på, som det passer dig.

Det kan sq da ik være så svært at lave regler, der er rimelige:

1.Det du leverer, skal minimum være det du har solgt. Bum.

  • 0
  • 0
Jarle Knudsen

Det er ikke det samme at fylde mælk på kartoner og levere et signal gennem en infrastruktur der aldrig var designet til det.

Så synes du også at det også er fint at øl bliver fortyndet med vand og solgt med "op til 5%"? http://politiken.dk/tjek/tjekmad/produktion/ECE1909217/budweiser-sagsoeg...

Anklagen kommer fra en række amerikanske ølentusiaster og lyder på, at virksomheden har snydt kunderne ved at skrive en højere alkoholprocent på etiketterne, end flaskerne reelt indeholder.

Det gælder blandt andre Budweiseren, der ifølge anklagemyndigheden blot indeholder godt 4 procent alkohol, mens der står 5 procent på etiketten.

  • 0
  • 0
Jørgen L. Sørensen

Citat fra artikel: Den nye aftale indebærer blandt andet, at "hvis betegnelsen ”op til” en bestemt hastighed anvendes, skal hovedparten af de kunder, som markedsføringen retter sig mod, kunne opnå den angivne hastighed eller en hastighed, der ikke væsentligt afviger herfra."

Hvor meget er "væsentligt"?

Kan slet ikke se hvorfor dette stykke elastik skal ind i aftalen. Når jeg køber varer forventer (og forlanger) jeg at jeg får den mængde der står på produktet. Hvis producentens udstyr (f.eks. vægt) ikke er præcis nok må han putte lidt ekstra i pakken, eller nedjustere mængdeangivelsen.

  • 0
  • 0
Steen Garbers Enevoldsen

Det er selvfølgelig ikke i orden at sælge en 20Mbps forbindelse og så kun levere langt under det halve. Men det er nu engang således at hastigheden på en xDSL forbindelse afhænger af en lang række faktorer, hvor kablets længde kun indgår som en af faktorerne. Der er en stor spredning i xtalk koblingen mellem parrene i den samme kabeltrunk, så selv hvis du har to kabelpar med samme længde og samme eksterne støj kan der sagtens være en stor forskel på den opnåelige hastighed. Når hastigheden der kan leveres på en given adresse skal vurderes sker det vha. en matematisk model der antager nogle 'standard forhold' omkring støj, crosstalk og så videre sammenholdt med empiriske data. Hvis man er for pessimistisk afviser man for mange kunder og hvis man er for optimistisk får man for mange sure kunder. Begge dele er uønsket. Der vil med en teknologi som xDSL altid være en risiko for at algoritmen er for optimistisk, og derfor er det da også god stil at ISP'en laver en måling af den faktiske hastighed efter at kunden er kommer online - og hvis resultatet afviger kraftigt fra det lovede, at tage dialogen med kunden proaktivt. Men selv hvis nu hastigheden er tilfredsstillende så vil den over tid ændre sig efterhånden som støjen på kablet ændrer sig. Alt dette kan vi ikke ændre på, og derfor er hastigheden nødt til at være angivet med et vist interval. Alternativt skal vi så forbyde xDSL? Og i givet fald, hvad så med alle de kunder der ikke har mulighed for fiber idag?

Og hvis produkter der ikke garanterer hastigheden ikke må introduceres hvad så med wifi - her afhænger hastigheden jo også af støj afstand, etc. Waoo skriver jo f.eks. også at man ikke skal teste deres hastighed gennem wifi på routeren. Men er det ok? selv 11g siger jo 54Mbps - væsentligt mere end en 30 Mbps Waoo forbindelse. Er det så ikke også snyd?

  • 0
  • 0
Jarle Knudsen

Men det er nu engang således at hastigheden på en xDSL forbindelse afhænger af en lang række faktorer, hvor kablets længde kun indgår som en af faktorerne. Der er en stor spredning i xtalk koblingen mellem parrene i den samme kabeltrunk, så selv hvis du har to kabelpar med samme længde og samme eksterne støj kan der sagtens være en stor forskel på den opnåelige hastighed.

Det er ligegyldig for disse ting kan kompenseres for og man kan måle helt nøjagtig den hastighed kunden faktisk får.

Jeg mener der burde indføres garanteret minimum hastighed ved peak-time. Alt andet er invitation til snyd og bedrag.

(Tænk igen Arla: nu med optil 100% ren mælk! - hvor der er 50/50 udvandet mælk)

  • 0
  • 0
Steen Garbers Enevoldsen

Ja du kan måle hastigheden, EFTER at kunden har fået produktet - du kan ikke forudse dem (med tilstrækkelig nøjagtighed i hvert fald).

Hvad er peak-time, og hvordan forudser du støjen på det tidspunkt? Støjen der kommer som følge af andre DSL'er i samme trunk kan forudses men det er jo kun en del af støjen.

Hvis man skal lave en minimum garanti som vil gælde samtlige kunder og samtlige forhold, så ender vi med en minimumshastighed som er så lav at det alligevel ikke giver mening for dig. Det er derfor man indfører den 80/20 regel, så man kan lave en grænse der giver mening for flest kunder. Om det så skal være 90/10 eller 70/30 i stedet kan diskuteres, men princippet synes jeg giver fin mening.

En forsikring dækker også 'op til' et beløb. Og den mælk du bruger som eksempel har en sidste salgsdato, der lægger 'op til' X dage efter dit køb.

Jeg kan virkelig ikke se at den løsning branchen her er kommet frem til skulle være så slem.

  • 0
  • 0
Jens Jönsson

Jamen det kan være jeg skal prøve - indtil jeg fik fiber for nogle år siden, kunne TDC ganske enkelt ikke presse mere end 2 mbit/512 kb ud af min kobberforbindelse - så hver gang de annoncerede at NU fordoblede de den hastighed man fik for pengene, gjaldt det bare ikke mig.

Der er noget mere galt her !?!? Er du i virkeligheden ikke én af de kunder der efter at have fået fiber er gået tilbage til ADSL ? (Det skulle der ihvertfald være en rimelig stor change for, eftersom kun 4 ud af 10 siger ja tak til fiber)

  • 0
  • 0
Steen Garbers Enevoldsen

Jeg mener IEEE802.11g,og du understreger jo præcis min pointe. Problemstillingen er netop den samme med xDSL - der ryger en masse data på fejlkorrektion - f.eks. de redundante bytes til Reed-Solomon kodningen, som rask væk kan give et overhead på 20%. Den bitrate der rapporteres af et DSL system er den 'rå bitrate' på DSL laget. Derfra skal du så trække PTM/ATM-TC laget's overhead fra samt RS kodning, Trellis kodnings overhead og så videre.

  • 0
  • 0
Jakob Damkjær

"Hvis man vælger at tilbyde et produkt gennem en infrastruktur der ikke er designet til det så skal man jo ikke love og opføre sig som om der ikke er begrænsninger eller problemer."

Det er jo så bare det ADSL netværket er... Og det er bare ikke til at forudsige hvor hurtig det er muligt at levere til en specifik addr. Men hvis de ligegyldige regler bliver efterlever vil det kun medføre lige præcist ingenting.

ADSL vil stadig levere et bedre produkt end op til 3G generelt og tæt på centralen vil det være bedre end 4G.

Så i en verden der ikke inkluder vilde fantasier som "fiber til alle" eller krav om investeringer der aldrig vil kunne betale sig så er det en del af den virkelighed at folk der bor langt fra centralen eller har en kobber forbindelse vil ha crappy internet, det vil ingen marketing ændre på og at TDC ikke kan se grund til at levere uddifferentierede produkter er ret forståeligt.

Og de priser TDC kræver er måske lidt høje men så er det jo heldigt de har et lowcost brand i fullrate... Så bestil internet der eller et andet sted.

Så TDC forhindre ingen i at skifte firma og der er ikke noget krav om at TDC skal udbyde et produkt som alle er tilfredse med, hvis det ikke er profitabelt for TDC.

Der er heller ingen der tvinger Novo til at lave hovedpinetabletter eller Vestas til at lave kulkraftværker...

  • 0
  • 0
Jan Vennike

Der er noget mere galt her !?!? Er du i virkeligheden ikke én af de kunder der efter at have fået fiber er gået tilbage til ADSL ? (Det skulle der ihvertfald være en rimelig stor change for, eftersom kun 4 ud af 10 siger ja tak til fiber)

Ikke på vilkår om jeg skal tilbage til ADSL - har ikke haft så stabil en forbindelse siden jeg fik fiber - og får også mit tv den vej.

Og en 60/60 forbindelse tror jeg dog ikke de kan trylle ud af ADSL'en endnu :-)

  • 0
  • 0
Jarle Knudsen

Og en 60/60 forbindelse tror jeg dog ikke de kan trylle ud af ADSL'en endnu :-)

Jo jo, det kan de godt: optil 60/60 eller op til 100/100 ;O) ... faktisk de kan love alt de ønsker. Hvad med op til 1/1 Gps? Hvad stopper dem fra at love op til 10/10Gps, så er pludselig xDSL lige så godt som fiber (på papiret).

Om de kan faktisk levere er noget andet.

Ja du kan måle hastigheden, EFTER at kunden har fået produktet - du kan ikke forudse dem (med tilstrækkelig nøjagtighed i hvert fald).

Hvad er peak-time, og hvordan forudser du støjen på det tidspunkt?

Jeg er ret overbevist at kunder er ligeglade i støjen, afstanden til centralen etc. De kan dog se at de betaler for en vare som de ikke får.

Hvis leverandøren kan ikke holde det den lover, så skal de holde op med at love for meget.

PS. Støjen/hastigheden ved peak-time kan godt måles nøjagtig nok.

  • 0
  • 0
Johnny Olesen
  • 0
  • 0
Steen Garbers Enevoldsen

Jo jo, det kan de godt: optil 60/60 eller op til 100/100 ;O) ... faktisk de kan love alt de ønsker. Hvad med op til 1/1 Gps? Hvad stopper dem fra at love op til 10/10Gps, så er pludselig xDSL lige så godt som fiber (på papiret).

Om de kan faktisk levere er noget andet.

Dette er et teknisk forum, og et vist minimum af lødighed ville være rart. Den øvre grænse er naturligvis en grænse som er bestemt af teknologiens muligheder og ikke noget der er frit opfundet.

Jeg er ret overbevist at kunder er ligeglade i støjen, afstanden til centralen etc. De kan dog se at de betaler for en vare som de ikke får. Hvis leverandøren kan ikke holde det den lover, så skal de holde op med at love for meget. PS. Støjen/hastigheden ved peak-time kan godt måles nøjagtig nok.

Støjen kan absolut måles ganske nøjagtigt på det tidspunkt den er tilstede, men det er jo ikke det der er problemet her. Du siger at man under ingen omstændigheder må angive et interval som hastighed. Kernen er at: 1. Støjen har et element af uforudsigelighed 2. støjen varierer meget fra linje til linje

Derfor kendes den ikke før kunden er oprettet og er kommet online, og dernæst varierer den dag for dag. Derfor angiver man et interval for den opnåelige hastighed for at kunne dække de fleste kunder med et overskueligt antal produkter. Hvorfor er det så forfærdeligt? En bil angives til at køre X km/l, men i praksis afhænger det af chaufføren, vejret, lasten etc. Der er ikke et uendeligt antal skostørrelser, men et diskret antal som dækker de fleste fødder med nogle intervaller. Der er masser af eksempler på at man sælger et produkt i diskrete mængder.

Misforstå mig ikke, jeg har overhovedet ikke noget imod fiber. Men der er nu engang både nogle tekniske forhold og ikke mindst nogle kommercielle forhold som gør at vi ikke kan have fiber hos alle i en overskuelig fremtid. Indtil det lykkedes er der jo et stort antal husstande som må 'nøjes' med hvad nu de kan få. Og det er da helt klart surt hvis man kun kan trække 1 mbps på sin linje - men selv det er vel bedre end slet ikke at have nogen forbindelse? Fiber, xDSL og diverse trådløse teknologier er ikke erstatninger for hinanden. Det er teknologier som komplementerer hinanden.

  • 0
  • 0
Jan Mortensen

Af og til kan man kun forundres over niveauet her på V2. Jeg har efterhånden vænnet mig til at der er en del fanboyisme hvor man f.eks automatisk stejler over løsninger fordi det ikke er open source; i stedet for at acceptere at det måske er den bedste løsning i den givne situation. Men på denne tråd er der flere indlæg der i relevans hører hjemme på nationen.

Hatten af for Steen og Jakob der med saglige information og argumenter forsøger at uddanne "hoben"

  • 0
  • 0
Baldur Norddahl

Det er svært at forstå sammenhængen imellem at jeg får garanteret 20 Mbit/s, og samtidig skal gå ned i deres butik og høre hvilken hastighed de kan levere på min adresse.

Det de kalder garanteret 20 Mbit/s er faktisk en "op til 40 Mbit/s" efter gammel formulering.

Citat TDC:

"Minimum 20 Mbit/s download og 2 Mbit/s upload. Hastigheden kan variere i intervallet 20 Mbit/s til 40 Mbit/s download afhængig af tekniske forhold".

Selvom jeg selv sælger fiber, så har jeg svært ved at se hvordan man kan kritisere TDC med den nye formulering. De reklamerer med den nedre grænse nu. Hvis du betaler for 20 Mbit/s så får du også (mindst) 20 Mbit/s.

TDC kan kun levere produktet til 45% af de danske husstande. Hvis du ikke er en af dem, så må du købe et andet og billigere produkt.

Der er så en million TDC kunder der nu tror at de har et 20 Mbit/s produkt men i virkligheden er de på et ældre produkt der ikke længere sælges. 40 Mbit/s er ny teknologi der kræver et nyt modem.

Tilmed ser det ud til at eksisterende kunder kommer til at betale samme pris som det nye "garanterede 20 Mbit/s" selvom de reelt kun får leveret kvalitet svarende til TDC Bredbånd Basic. Prisforskelen er 20 kr/måned.

Hvis jeg var TDC-kunde ville jeg straks ringe og forlange at blive opgraderet til "garanteret 20 Mbit/s" produktet.

Konklusion: Det er ikke trylleri, det er ny teknologi. Men det er kun for nye kunder og dem der ringer og brokker sig.

  • 0
  • 0
Jakob Damkjær

"Så synes du også at det også er fint at øl bliver fortyndet med vand og solgt med "op til 5%"? http://politiken.dk/tjek/tjekmad/produktion/ECE1909217/budweiser-sagsoeg..."

Selvfølgeligt ikke du misforstår min pointe fuldstændigt, det jeg mener er at du ikke kan sammenligne de to ting. Med øl mælke og færdigrets produktion er der relativt få eksternaliteter og når det færdige produkt er på flaske / pakke / karton er det nemt at kontrollere det. Det er ikke tilfældet med bredbånd, da alle ledninger i infrastrukturen ikke er testet med måleudstyr i begge ender af ledningen. Derfor er sammenligningen absurd.

Ang. 500 GB 4G er det premium plus produktet, det står ikke på prislisten men hvis man spørger efter det kan man få det (ikke alle sælgere kender det men hvis man ber om en supervisor så går det bedre).

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere