Nu kan iPhone-udviklere kode i C# - Pris: 2.000 kroner

C#-udviklere kan nu skrive iPhone-programmer i deres favoritsprog med Monotouch, som netop er frigivet i version 1.0. Prisen for at bytte Objective C ud med C# begynder ved godt og vel 2.000 kr.

Novell frigav mandag udviklerværktøjet Monotouch 1.0, som giver udviklere mulighed for at skrive applikationer til iPhone og iPod Touch i det populære Microsoft-sprog C#.

Hvis man vel at mærke er klar til at smide lidt mere end 2.000 kroner efter en udviklerlicens.

Hidtil har iPhone-udviklere været gift med det lidt mere eksotiske programmeringssprog Objective C.

Med Monotouch kan C#-udviklere rykke ind i iPhone-zonen ved at genbruge kode og programmeringsevner fra C#. Kodegenbrug kræver dog rekompilering af C#-koden med Monotouch' egen compiler og værktøjer.

Monotouch understøtter blandt andet garbage collection - en mekanisme til at indsamle 'døde' objekter uden reference - samt multi-threading og en række features fra .NET 3.5.

Kildekoden er lukket land
Monotouch er baseret på open source-implementeringen af Microsofts .NET-platform, Mono, men Novell har modsat Mono-udviklerne valgt at lukke Monotouch-koden og udgive den som kommerciel software.

Det er tilsyneladende muligt, fordi blandt andet Monos C#-compiler og klassebiblioteker er underlagt MIT X11-licensen, som tillader brug af åben kildekode i lukket software.

Monotouch koster 399 dollar i den personlige udgave, 999 dollar i enterprise-udgaven og 3.999 dollar for enterprise-udgaven med fem udviklerlicenser. Det svarer i dansk mønt til 2.031 kroner, 5.085 kroner og 20.357 kroner.

En gratis prøveversion af Monotouch bliver tilgængelig senere på ugen.

Monotouch kræver en Mac, Apples iPhone SDK og en udviklerkonto hos Apple, der giver mulighed for at teste sine applikationer og lægge dem i butikken for iPhone-programmer, App Store.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (12)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Jakob Bjerre Petersen

Det var godt nok en pæn slat. Det er meget muligt, at virksomheder der er velkendt inden for .net miljøet, vil gå hen og købe denne pakke for de 2000 kr.

Men man skal jo have en forestilling om hvordan ens produkt vil sælge, før man går ud og købe udviklingsværktøjet og herefter begynder at lære sine medarbejde hvordan man skal forholde sig til Monodevelop, ifht. .Net på windows-platformen. Det kræver ikke megen omvending, men der er stadig lidt der er anderledes (tænker namespaces mv).

Det er da i hvert fald sikkert at indieudviklere, der laver små programmer i sin fritid, ALDRIG vil købe dette system. Det går jo fint for dem med at udvikle i OBJ C.

  • 0
  • 0
#2 Tim Ahrentløv

@Jakob Visse vasse. Jeg overvejer netop at anskaffe mig monotouch fordi obj c er grelt at forholde sig til. Hvis man i forvejen har investeret i både imac og iphone udvikler licens, så kan man nok osse overkomme 2000,- kroner. Ærlig talt.

  • 0
  • 0
#3 Jarnis Bertelsen

Jeg synes der fokuseres lovlig meget på prisen i artiklen. Hvis et firma kan genbruge deres C# kode i stedet for at porte den til Obj-C, kan pengene til licensen hurtigt være sparet hjem.

Det er naturligvis en god slat penge for private, men det er prisen for Photoshop eller MS Office også. Hvis folk mener det er vigtigt nok at kunne kode i C# til at betale prisen gør de det. I modsat fald benytter de sig af de "gratis" værktøjer eller bruger en piratkopi. Ingen forskel fra andet software i denne sammenhæng.

Jeg synes faktisk at prisen ca. kr. 1000 for en udviklerkonto hos Apple, så man kan distribuere sine programmer via AppStore, er en større barriere, da den er sværere at omgå og ikke rigtig har alternativer.

  • 0
  • 0
#4 Deleted User

@Tim A. Obj C er da ikke specielt "grelt" at forholde sig til. Jeg har ingen tidligere kompetancer inden for C programmering og syntes ikke det er specielt anderledes at udvikle under Obj C end feks. C#, Java el. Delphi. Vi taler jo næsten udelukkende om syntaktisk forskel og ikke konceptuelt forskellige sprog.

Jeg vil egentligt godt se hvilken performance & ressource penalty der betales ved at have en garbage collector kørende og rydde op.

  • 0
  • 0
#6 Jens Lund

Jeg synes faktisk at prisen ca. kr. 1000 for en udviklerkonto hos Apple, så man kan distribuere sine programmer via AppStore, er en større barriere, da den er sværere at omgå og ikke rigtig har alternativer.

Bare lige for i det mindste at få Apples priser korrekte i debatten. Der er to typer udviklerkontoer til app store:

StandardProgram $99 ≈ 505 kr* Enterprice Program $299 ≈ 1524 kr* *Dags datos valutakurs

Standard Program er det "normale" program, som bruges for at få sin app på app store. Enterprice Program er til firmaer, der vil udgive apps internt i firmaet, men som ikke skal være offentlige på app store.

Om det er dyrt eller billigt, er en anden snak, men det er i hvert fald en anden pris, end de 1000 der blev refereret i det andet indlæg.

  • 0
  • 0
#8 Deleted User

Hvis man så ikke har lyst til at betale (Apple), og betale igen (Licens), så er Mono klar med understøttelse af C# under Android ret snart.

Snakkede med et par udviklere om det den anden aften, og der var rigtig meget færdigt allerede nu, så det er kun et spørgsmål om tid og evt. licensproblemer.

  • 0
  • 0
#12 Jesper Lund Stocholm Blogger

Hej Niels,

Var der ikke noget med at noget af det kostede $100? Eller har jeg set forkert så?

Det ved jeg ikke. Da jeg registrerede mig, kostede det ikke noget (da SDK blev offentliggjort).

Men det kunne være en ok undskyldning for at købe en Mac ;)

Præcist - som iPhone er SDK jo bare en "enabler" for at købe en "stor" Mac :o)

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere