Nu kan iPhone-udviklere kode i C# - Pris: 2.000 kroner

15. september 2009 kl. 09:4910
C#-udviklere kan nu skrive iPhone-programmer i deres favoritsprog med Monotouch, som netop er frigivet i version 1.0. Prisen for at bytte Objective C ud med C# begynder ved godt og vel 2.000 kr.
Artiklen er ældre end 30 dage

Novell frigav mandag udviklerværktøjet Monotouch 1.0, som giver udviklere mulighed for at skrive applikationer til iPhone og iPod Touch i det populære Microsoft-sprog C#.

Hvis man vel at mærke er klar til at smide lidt mere end 2.000 kroner efter en udviklerlicens.

Hidtil har iPhone-udviklere været gift med det lidt mere eksotiske programmeringssprog Objective C.

Med Monotouch kan C#-udviklere rykke ind i iPhone-zonen ved at genbruge kode og programmeringsevner fra C#. Kodegenbrug kræver dog rekompilering af C#-koden med Monotouch' egen compiler og værktøjer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Monotouch understøtter blandt andet garbage collection - en mekanisme til at indsamle 'døde' objekter uden reference - samt multi-threading og en række features fra .NET 3.5.

Kildekoden er lukket land
Monotouch er baseret på open source-implementeringen af Microsofts .NET-platform, Mono, men Novell har modsat Mono-udviklerne valgt at lukke Monotouch-koden og udgive den som kommerciel software.

Det er tilsyneladende muligt, fordi blandt andet Monos C#-compiler og klassebiblioteker er underlagt MIT X11-licensen, som tillader brug af åben kildekode i lukket software.

Monotouch koster 399 dollar i den personlige udgave, 999 dollar i enterprise-udgaven og 3.999 dollar for enterprise-udgaven med fem udviklerlicenser. Det svarer i dansk mønt til 2.031 kroner, 5.085 kroner og 20.357 kroner.

En gratis prøveversion af Monotouch bliver tilgængelig senere på ugen.

Monotouch kræver en Mac, Apples iPhone SDK og en udviklerkonto hos Apple, der giver mulighed for at teste sine applikationer og lægge dem i butikken for iPhone-programmer, App Store.

10 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
15. september 2009 kl. 11:08

Det var godt nok en pæn slat. Det er meget muligt, at virksomheder der er velkendt inden for .net miljøet, vil gå hen og købe denne pakke for de 2000 kr.

Men man skal jo have en forestilling om hvordan ens produkt vil sælge, før man går ud og købe udviklingsværktøjet og herefter begynder at lære sine medarbejde hvordan man skal forholde sig til Monodevelop, ifht. .Net på windows-platformen. Det kræver ikke megen omvending, men der er stadig lidt der er anderledes (tænker namespaces mv).

Det er da i hvert fald sikkert at indieudviklere, der laver små programmer i sin fritid, ALDRIG vil købe dette system. Det går jo fint for dem med at udvikle i OBJ C.

3
15. september 2009 kl. 11:49

Jeg synes der fokuseres lovlig meget på prisen i artiklen. Hvis et firma kan genbruge deres C# kode i stedet for at porte den til Obj-C, kan pengene til licensen hurtigt være sparet hjem.

Det er naturligvis en god slat penge for private, men det er prisen for Photoshop eller MS Office også. Hvis folk mener det er vigtigt nok at kunne kode i C# til at betale prisen gør de det. I modsat fald benytter de sig af de "gratis" værktøjer eller bruger en piratkopi. Ingen forskel fra andet software i denne sammenhæng.

Jeg synes faktisk at prisen ca. kr. 1000 for en udviklerkonto hos Apple, så man kan distribuere sine programmer via AppStore, er en større barriere, da den er sværere at omgå og ikke rigtig har alternativer.

6
15. september 2009 kl. 13:27

Jeg synes faktisk at prisen ca. kr. 1000 for en udviklerkonto hos Apple, så man kan distribuere sine programmer via AppStore, er en større barriere, da den er sværere at omgå og ikke rigtig har alternativer.

Bare lige for i det mindste at få Apples priser korrekte i debatten. Der er to typer udviklerkontoer til app store:

StandardProgram $99 ≈ 505 kr* Enterprice Program $299 ≈ 1524 kr* *Dags datos valutakurs

Standard Program er det "normale" program, som bruges for at få sin app på app store. Enterprice Program er til firmaer, der vil udgive apps internt i firmaet, men som ikke skal være offentlige på app store.

Om det er dyrt eller billigt, er en anden snak, men det er i hvert fald en anden pris, end de 1000 der blev refereret i det andet indlæg.

2
15. september 2009 kl. 11:43

@Jakob Visse vasse. Jeg overvejer netop at anskaffe mig monotouch fordi obj c er grelt at forholde sig til. Hvis man i forvejen har investeret i både imac og iphone udvikler licens, så kan man nok osse overkomme 2000,- kroner. Ærlig talt.