Hvis du bevæger dig ind på en tøjbutik på internettet, kan det ske, at du bliver bedt om at bruge dit login fra Facebook til at kunne købe de grønne bukser, du har fået et godt øje til. Det kan ovenikøbet være, at du uden at tøve køber et par farverige badebukser, og at du efter en længere overvejelse smider en hvid blazer oveni.
Men anvender du plugins fra Facebook som eksempelvis Facebook-login, når du bevæger dig rundt på diverse hjemmesider og mobil-apps, kan hjemmesidens og appens ejere videresende al den information, de indsamler om din aktivitet, dine indkøb og din smag, tilbage til Facebook.
Og nu lancerer Facebook en ny funktion, der skal give brugerne indblik i, hvilke organisationer og virksomheder, der deler deres viden med tech-giganten. Det skriver Facebook selv på sin hjemmeside, hvor de introducerer funktionen.
Læs også: Derfor bruger Amnesty overvågningscookies trods egen kritik af samme: »De fungerer som gatekeepers«
Den nye oversigt over en Facebook-brugers 'aktivitet uden for Facebook' skal bruges til at give den enkelte person et indblik i, hvad der sker med deres data, når de eksempelvis logger ind på en app via Facebook eller gemmer varer i en indkøbskurv på en hjemmeside via Facebook-plugins.
Som dr.dk også skriver, kan du som en del af de nye funktioner også rydde historikken for din aktivitet uden for Facebook. Det påpeges dog, at en historierydning ikke stopper hjemmesider og apps med Facebook-plugins i fortsat at videresende de oplysninger, de indsamler om dig. Man kan dog sætte en stopper for fremtidige sporinger fra førnævnte hjemmesider og apps under menuen 'Flere Indstillinger'.