Fremover bliver der mere plads i pungen. I hvert fald har Nets gjort det muligt for forretninger at tilknytte deres loyalitets- eller kundeprogrammer til dankortet, så eventuelle fordele, rabatordninger, point og lignende automatisk bliver registreret ved brug af kortet. Og altså uden at andre fysiske kort skal involveres.
Henning N. Jensen, betalingskortekspert og senior partner i PlusCon, vurderer, at det først og fremmest vil være den kundegruppe, som ikke normalt husker på forskellige loyalitetsprogrammer, som vil få særlig glæde af, at eksempelvis et medlemskort, hvor der kan optjenes rabatpoint, bliver integreret med dankortet.
»Jeg er sikker på, man løser et problem for en betydelig gruppe mennesker, der går delvist op i loyalitet. Dem, der går helt op i det, de skal nok huske det, men dem, der går halvt op i det, de vil i et stort omfang være glade.«
Han peger desuden på, at kampen om pladsen i tegnebogen i forvejen er knap, og at butikkerne derfor er nødt til at finde på andre løsninger end et fysisk kort, hvis kunderne skal have glæde af et loyalitetsprogram.
Forretninger, der ønsker at koble loyalitetsprogrammer til dankortet, skal indgå en aftale med Nets, hvor forretningen så betaler et beløb pr. kunde pr. kvartal. Forretningen betaler herefter op til 50 øre pr. kvartal til Nets for hvert dankort, der er tilknyttet. Prisen er afhængig af, hvor mange kort, der er tilknyttet fra den enkelte forretning. Derudover kan der komme nogle udgifter til at etablere og få godkendt løsningen, oplyser Nets i en pressemeddelelse.
I samme meddelelse er Mette Munck, senior manager i Nets, citeret for at sige:
»Det skal være nemt, enkelt og ikke mindst effektivt, når man betaler med dankort. Derfor har vi valgt at give forretninger og udbydere af loyalitetskoncepter mulighed for at koble deres loyalitetsprogrammer direkte til dankortet - til glæde for dem selv og ikke mindst deres kunder, der slipper for at medbringe og registrere deres loyalitetskort, hver gang de betaler.«

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.