Nu går det stærkt: Vestas outsourcede på bare ti uger

I stedet for bruge halvandet år på at finde den rigtige outsourcing-leverandør, bliver tempoet nu skruet op. Vestas har den uofficielle danmarksrekord med bare ti uger.

At overlade virksomhedens kritiske it-systemer og helpdesk i andres hænder er en stor beslutning, som kræver noget fodarbejde. Men derfor behøver det ikke trække i langdrag. Mange private virksomheder har i stedet skruet tempoet godt op, fortæller Mike Polczynski, chefkonsulent hos PA Consulting Group.

»Nu går kunderne meget hurtigere og mere målrettet efter de leverandører, de synes er relevante at tage fat i. Det, der før kunne tage 10-18 måneder, bliver nu gjort på 4-6 måneder,« fortæller han til Version2.

Den uofficielle danmarksrekord i hurtig-outsourcing ligger hos vindmøllegiganten Vestas, i et forløb hvor PA Consulting var rådgiver. Her blev leverandøren fundet og kontrakten underskrevet bare 10 uger efter, at arbejdet gik i gang.

På Dansk IT’s konference om outsourcing i slutningen af januar fortalte Lasse Schmidt og Morten Duus fra Vestas om forløbet med at outsource hele datacentret, som Vestas ellers selv havde drevet. Tidspresset skyldtes, at hovedkontoret i Randers, hvor datacentret lå, skulle sælges. I den forbindelse blev løsningen så en fuld outsourcing.

»Det var en burning platform, så vi skulle gøre noget. Og vi havde i en længere periode ikke investeret i infrastruktur, så det var på nogle områder blevet forældet. Derfor besluttede vi at outsource det hele,« forklarede de.

'Et komprimeret forløb'

Skæringsdatoen for at have underskrevet en kontrakt blev sat til 1. december 2013, hvilket gav Vestas-folkene 10 uger til opgaven. Det krævede en hel del overarbejde.

»Det blev et komprimeret forløb. Man kan bestemt gøre det her hurtigere end normalt - men jeg vil ikke anbefale, at man gør det på 10 uger. Vi trak store veksler på folk, og efter det her forløb havde mange brug for den juleferie, der kom,« fortalte Lasse Schmidt.

I første omgang blev tre mulige leverandører inviteret ind til en snak, og efter en uge var feltet skåret ned til to. Gennem syv workshops i løbet af fire uger med hver leverandør blev opgaven defineret og et kontraktgrundlag så dagens lys. Det blev ikke gjort lettere af, at Vestas ikke tidligere havde outsourcet sådan en opgave, og at dokumentationen ikke var helt på plads alle steder.

Trods det hurtige forløb blev resultatet rigtig fint, fortalte de to Vestas folk. Det blev NNIT, som endte med at trække det længste strå i den intensive tvekamp.

»Vi var meget spændte på, hvad vi fik. Ville kvaliteten være høj nok i tilbuddet? Ville prisen være for høj? Men vi fik samme kvalitet som i normale forløb, og buddene var bedre end benchmarks for branchen,« sagde Morten Duus.

Aftalen omfattede 40 medarbejdere, heraf halvdelen på Filippinerne, som flytter fra Vestas til NNIT. Og efter tiltrængt juleferie er selve overdragelsen nu ved at blive planlagt. Vestas' afdeling for high-performance computing, herunder Danmarks hurtigste supercomputer Firestorm, er ikke en del af outsourcingen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (13)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Claus Jacobsen

bare alene det at gennemgå dokumentation fra Vestas så man rent faktisk har muligheden for at give et nogenlunde retvisende bud som leverandør er i den grad noget der tager tid. især når det som her har haltet en smule med dokumentationen. Det er absolut ikke bare at flytte et par virtuelle servere (det er "slutresultatet") men planlæg hellere 2 gange og flyt 1 gang rigtigt end planlæg 1 gang og skulle gøre det hele om igen. Jeg er ret sikker på at en virksomhed som Vestas ikke lige har råd til at der er nogen der fumler med en eller anden stikkontakt et sted. Og det gør det absolut heller ikke meget bedre at de ikke rigtigt selv havde noget overblik over opgavens omfang, og at det var noget man var nødt til at finde hen af vejen. Jeg er ret sikker på der har været et temmelig godt samarbejde mellem Vestas' folk og de leverandører der har været med på buddet for at det overhovedet har kunnet nås på så kort tid. Og ikke mindst brugt rigtigt mange mandetimer på det på begge sider af skrivebordet.

  • 2
  • 0
Pelle Söderling

I har nu outsourcet jeres virksomhed. IT er så centralt idag for de fleste virksomheder at det at outsource drift og udvikling af IT systemer i høj grad svarer til at lægge ansvaret for ens forretningsudvikling i hænderne på nogle andre. Nogle andre hvis primære økonomiske model er at overholde deres kontrakt med færrest mulige midler - det er sådan konsulentvirkomheder profiterer.

Det er det der sker når man giver for meget magt til økonomerne som kun kigger på hvordan de kan skære i budgetposter fremfor hvordan man kan øge omsætningen og uden forståelse for hvor vital IT er idag og bliver det i fremtiden.

Men det er da rart at høre at det går godt i konsulent-branchen og at version2 kan bringe nogle glade solstråleberetninger herfra - hvordan gik det iøvrigt med Vestas outsourcing-projekt eller var successen primært at man fik underskrevet kontrakten indenfor 10 uger..?

  • 3
  • 1
Pelle Söderling

Beklager jeg opfattede den sidste del forkert, men som jeg forstår det er forløbet kun lige afsluttet op til jul og man er nu ved at planlægge selve overdragelsen - omend de da lyder optimistiske, virker det lidt tidligt at konkludere at det er en success.

Noget andet der er værd at bemærke er at omend det tilsyneladende er Vestas egen afdeling, så var arbejdet i høj grad allerede offshored til Fillipinerne. Dermed har man allerede mistet en stor del af fordelene ved in-house development. At offshore udvikling til fillipinerne er grundlæggende samme farlige budget-fokuserede tankegang.

  • 1
  • 0
Jens Jönsson

10 uger ?

Er det ikke bare at storage migrere nogle virtuelle maskiner, skal det tage så lang tid og så mange mennesker ;-)

Sjovt, har kun fået negativ respons på mit indlæg og forsøg på at være sjov.
Enten var jeg ikke sjov (... ;-) ...) eller også forstod folk det åbenbart ikke.....

Men for lige at præcisere, så var ovenstående skrevet som en joke, det var med andre ord ironi, derfor smiley'en med glimt i øjet...

  • 1
  • 0
Bo Victor Thomsen

Hvis de har opsagt deres lejemål hvor der er placeret centralt og nødvendigt it-infrastruktur for firmaet - uden at have en exit plan (andet end at super-hasteforhandle en outsourcing aftale) - er der ikke tale om en "burning platform". Der er snarere tale om udtalt mangel på "rettidig omhu" (for nu at bruge et andet kendt citat)

  • 4
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder

Call to action

At overlade virksomhedens kritiske it-systemer og helpdesk i andres hænder er en stor beslutning, som kræver noget fodarbejde. Men derfor behøver det ikke trække i langdrag. Mange private virksomheder har i stedet skruet tempoet godt op, fortæller Mike Polczynski, chefkonsulent hos PA Consulting Group. »Nu
går kunderne meget hurtigere og mere målrettet efter de leverandører, de synes er relevante at tage fat i. Det, der før kunne tage 10-18 måneder, bliver nu gjort på 4-6 måneder,« fortæller han til Version2. Den uofficielle danmarksrekord i hurtig-outsourcing ligger hos vindmøllegiganten Vestas, i et forløb hvor PA Consulting var rådgiver. Her blev leverandøren fundet og kontrakten und...