Nu er ventetiden på digital tinglysning væk

Da det var værst, skulle boligejere vente måneder på digital tinglysning. Nu er den gennemsnitlige behandlingstid på under én dag.

Som i et eventyr måtte den digitale tinglysning igennem meget ballade og mange udfordringer, før det til sidst kunne ende godt.

Ventetiden på at få tinglyst for eksempel salg af bolig er nu nede på under én dag i gennemsnit, altså langt under kravet om højst 10 dages ventetid - og meget langt fra ventetider på op til mange måneder, som boligejere kæmpede med, da systemet blev indført.

Det skriver Bolius.dk, med udgangspunkt i de oplysninger, som Tinglysningsretten offentliggør om ventetid.

Med digital tinglysning blev et gammelt papirbaseret system skiftet ud med en ren digital og i høj grad automatisk løsning. Ved at kunne skære meget af det manuelle papirarbejde væk, skulle systemet spare staten for 100 millioner kroner om året.

Efter budgetoverskridelser og halvandet års forsinkelse - primært på grund af problemer hos leverandøren CSC - gik digital tinglysning i luften i efteråret 2009.

Men selvom selve it-systemet faktisk kørte fint, gik det helt galt. Flere end forventet valgte at sende papirfuldmagter ind, i stedet for at bruge digital signatur og det webbaserede system, og Tinglysningsretten kæmpede med maskinskade på scannerne til det formål.

Samtidigt var kapaciteten til manuel behandling af sager, som ikke kunne køres igennem automatisk, ikke så høj som beregnet, og snart hobede sagerne sig op om sagsbehandlerne, som trods overarbejde ikke kunne følge med.

Læs også: Digital Tinglysning: Derfor gik det så galt

Skulle en tinglysning igennem manuel behandling, hvilket mellem 30 og 40 procent i begyndelsen var nødt til, kunne det tage måneder. De tinglysninger, som blev behandlet automatisk, blev omvendt klaret på få minutter.

I de mest grelle tilfælde kunne det tage over et halvt år at få klaret en tinglysning. For eksempel måtte Ulver Petersen vente i otte måneder, hvilket kostede ham 11.250 kroner i ekstra renteudgifter.

Læs også: Skandalen, der ikke vil dø: Ventede otte måneder på tinglysning

Andre, som havde kortere sagsbehandlingstider, men større lån, mistede væsentligt større beløb på grund af tinglysnings-skandalen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Poul-Henning Kamp Blogger

Det ville være rart hvis vi havde en uafhængig offentlig haveraikommision der nu ville gå ind og gøre regningen op så vi kunne få dokumenteret hvad der blev gjort galt, så det næste projekt ikke laver de samme fejl.

Så vidt jeg husker var en af de helt store bommerter her "Det er for dyrt at lave så mange tests" ?

  • 5
  • 0
Steen Thomassen

Det ville være rart hvis vi havde en uafhængig offentlig haveraikommision der nu ville gå ind og gøre regningen op så vi kunne få dokumenteret hvad der blev gjort galt, så det næste projekt ikke laver de samme fejl.

Den havarikommission er Rigsrevisionen - Rigsrevisor sidste notat om er nævnt denne artikel: http://www.version2.dk/artikel/rigsrevisionen-kritiserer-igen-digital-ti...

Og den lange rapport fra august 2010:
http://www.rigsrevisionen.dk/media(1610,1030)/14-2009.pdf

Og Rigsrevisionen er underlagt folketinget - så den er helt uafhængig af regeringen.

  • 0
  • 0
Søren Petersen

"Nu er den gennemsnitlige behandlingstid på under én dag."

Ja, men hvor mange sager går igennem og hvor mange bliver afvist af forskellige årsager? En bureaukratisk afvisning er også en afslutning af sagen. Når kunden så henvender sig igen, så opretter man en ny sag. Det er en måde formelt at overholde ventetidskravet på, men det er ufint.

  • 0
  • 0
Tore Østergaard

Som Søren Petersen nævner, kan man ikke helt stole på statistikken. Vores ejerforenings administrator har i mere end et år forsøgt at få vores nye vedtægter tinglyst. Jeg kender ikke alle detaljerne, men et af problemet er at tinglysningssystemet er lavet med udgangspunkt 'almindelig' tinglysning i forbindelse med boligkøb. Når vi så kommer som ejerforening og samlet skal have tinglyst noget passer det ikke ind i designet i systemet.

Jeg er udpræget tilhænger af digitaliseringen, men det er ikke tilfredsstillende når opgaven gribes så amatøragtigt an.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize