Nu er det alvor: Papiret rykker ud af det offentlige fra i år

To nye lovforslag sætter rammerne for, hvordan gammeldags papir de næste fire år skal erstattes med selvbetjening på nettet i det offentlige.

Fra december 2012 begynder papiret langsomt at sive ud af det offentlige, skriver Business.dk.

I stedet skal danskerne vænne sig til at klare sager som flyttemeddelelser eller indskrivning af børn i folkeskolen på nettet.

Selvbetjeningen skal spare milliarder af kroner i det offentlige og konvertere medarbejdere, der lige nu sidder bænket bag pc'en, til personale ude hos især de ældre:

»Nu bliver det pludselig alvor. Der er store økonomiske besparelser for alle ved at bruge digitale løsninger, og det offentlige har investeret rigtigt mange penge i teknologien,« siger vicedirektør Lars Frelle-Petersen, Digitaliseringsstyrelsen, ifølge Business.dk.

80 procent post over nettet i 2015

Det bliver begyndelsen på en fireårig strategi, der skal forvise det gammeldags papir fra kommunerne og myndigheder.

I 2015 skal 80 procent af al offentlig post således sendes over nettet, og det samme gælder for 80 procent af alle ansøgninger og indberetninger, borgerne normalt ville udfylde som en blanket i hånden.

»Vi har naturligvis gjort meget ud af at sikre, at borgere med særlige behov - for eksempel demente, handicappede eller folk uden it-kompetencer - kan få hjælp. Så man kan stadig mod aflevering af en erklæring få posten tilsendt på papir, hvis man ikke har digital adgang, og i borgerservice vil man kunne få hjælp til at udfylde blanketter,« siger Lars Frelle-Petersen ifølge Business.dk.

Høringsfristen for de to lovforslag, der vedtager planerne frem mod 2015, er nu slut, og forslagene fremsættes i Folketinget til marts.

Fra 2014 bliver det i øvrigt obligatorisk at have en elektronisk postkasse på nettet, som det offentlige kan sende digital post til.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Nicolai Klausen

Jeg glæder mig til at kunne slippe for papiret i min kommunikation med det offentlige... Men jeg frygter, at hvis alle tvinges til at bruge digitale løsninger, bliver det nogle dårlig løsninger, da der ikke er noget alternativ. Den offentlige sektor behøver jo netop ikke at lave brugbare løsninger, hvis der ikke er noget alternativ.

  • 1
  • 2
Anonym

Med de udfordringer NemID har haft på det sidste, er det ikke en sikker løsning. Derfor er det i realiteten en umulig opgave.

Først skal man have en løsning, som danner fundament under de enkelte identiteters relation til samfundet.

  • 5
  • 1
Nicolai Klausen

Vi skal væk fra portal tankegangen, den begrænser innovationen. Vi skal over i en datatankegang! De offentlig instanser skal bare stille maskine-til-maskine service til rådighed, og så må alle både kommuner og private konkkurre om hvem der kan lave den bedste løsning, skulle en kommune allerede have lavet en god løsning, som borgerne rent faktisk ønsker at bruge, så kan de tilbyde alle andre borger i landet ind i deres løsning. Det vil være ressource spil at smide gode løsninger ud.

Skulle en privat leverandør så lave en løsning der ikke er nogen der vil bruge, har det ikke kostede det offentlige noget. Skulle 2-3 andre leverandører lave nogle løsninger, som passer forskellige gruppers forskellige behov, så kan de tjene nogle penge, samtidig med at stat og kommuner spare penge på den personlige betjening. Har Rødovre kommune fx lavet en god løsningen til at opskrive ungerne i daginstitutionerne, som borgerne i Gentofte kommune så bruger til at opskrive deres unge, skal Gentofte kommune betale Rødovre for at håndtere transaktionen. Kommuner uden formående til at lave en løsning til opskrivning af ungerne i daginstitutionerne, kan de lade være med at implementere en løsning og blot betale andre for at håndtere transaktionen.

Nogen vil måske gerne have en Android/IPhone/WP7 app til at klare deres transaktioner med det offentlige, andre måske et website målrettede en stor skærm, andre igen email orienterede løsninger, andre noget vi slet ikke har tænk på i dag. Private så vel som offentlige instanser, kan konkurrer om at lave lige netop det, som vi bruger vil have. Det offentlige er til for borgerne, det er ikke borgerne der til for det offentlige… Vi er kunderne i deres butik.

  • 0
  • 0
Lars Jensen

Tjah, hun kunne jo starte med at få sit barnebarn til at læse HELE artiklen først:

»Vi har naturligvis gjort meget ud af at sikre, at borgere med særlige behov - for eksempel demente, handicappede eller folk uden it-kompetencer - kan få hjælp. Så man kan stadig mod aflevering af en erklæring få posten tilsendt på papir, hvis man ikke har digital adgang, og i borgerservice vil man kunne få hjælp til at udfylde blanketter,« siger Lars Frelle-Petersen ifølge Business.dk."

  • 0
  • 0
Jesper Lund

»Vi har naturligvis gjort meget ud af at sikre, at borgere med særlige behov - for eksempel demente, handicappede eller folk uden it-kompetencer - kan få hjælp. Så man kan stadig mod aflevering af en erklæring få posten tilsendt på papir, hvis man ikke har digital adgang, og i borgerservice vil man kunne få hjælp til at udfylde blanketter,« siger Lars Frelle-Petersen ifølge Business.dk."

Og hvad betyder det så? At de pågældende borgere stadig skal have NemID for at "underskrive" digitalt og bruge de digitale blanketter, men at de skal overlade deres digitale "signatur" til personalet på borgercenterne for at få hjælp til betjeningen?

Hvis du læser lovteksten vil du i øvrigt se at de pågældende borgere først skal (af)presses til at give en fuldmagt til en person fra deres familie. Så kan det offentlige skrive digitale breve med indhold som "Din tante Oda indkaldes hermed til møde hos forvaltning XXX i næste uge", og når beskeden er kommet frem i e-Boks hos familiemedlemmet er den også kommet frem til tante Oda.

I begge tilfælde er det reelt en lovbefalet umyndiggørelse af disse befolkningsgrupper. Overlad din digitale identitet til staten eller en anden person, og i begge tilfælde skal du i øvrigt "helt frivilligt ved dit eget samtykke" acceptere at DanID reelt er den som repræsenterer din digitale identitet via OCES-NemID blanco fuldmagt ordningen.

Jeg væmmes! Det lovforslag hører ikke hjemme i et demokratisk samfund som respekterer borgernes basale rettigheder.

  • 6
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere