Novo Nordisk: Vi vælger sikre it-projekter - det skal staten også

Staten skal lære af private firmaer for at undgå kommende it-skandaler. Novo Nordisks it-direktør anbefaler blandt andet at skrue teknologi-ambitionerne ned.

Hvordan undgår staten fremover de it-skandaler, som har hærget og kostet dyrt? Svaret på det spørgsmål kom tirsdag i en rapport fra Finansministeriet, og en af vejen til de nye initiativer var at se på, hvad store firmaer gør rigtigt.

It-direktører fra blandt andet Dong, Danske Bank, A.P. Møller-Mærsk og Novo Nordisk kom alle med deres input, og dem blev der taget rigtig godt imod, fortæller Lars Fruergaard Jørgensen, senior vice president for it-området i Novo Nordisk.

Rapporten fremhæver nogle af de typiske fejl for it-projekter i staten. For eksempel at man går i gang med alt for store projekter, uden at man har det fulde billede af omfanget.

»Hvis man går 15-20 år tilbage har vi også kastet os ud i it-projekter, der var for store, og hvor vi ikke forstod på forhånd, hvad vi lavede. Man skal have så meget viden og afklaring fra starten, inden de store beslutninger træffes,« siger han.

Rådet om at sigte lavere rent teknologisk og fravælge ny og banebrydende teknologi kender it-direktøren også fra Novo Nordisk.

»Vi har en strategi om, at vi aldrig vil være de første. Det skal være gennemprøvet, ellers medfører det ekstra risiko. Staten har på nogle områder været meget ambitiøse teknologisk, og har nogle gange virkeligt været førende på teknologiaspekterne, uden at være så god til at kende risikoen,« siger Lars Fruergaard Jørgensen.

Hos Novo Nordisk har man trods strategien om sikre valg også selv prøvet at brænde fingrene på at skrue teknologi-ambitionerne i vejret inden for de seneste år.

»Det er endt med forsinkelser og fordyrelser af projekterne. Så det er sjældent man får den værdi ud af det, som man går efter, ved at vælge en ny teknologi,« siger han.

Staten er dog i den sammenhæng dårligere stillet end private firmaer, fordi nogle it-opgaver er så specielle.

»På en lang række områder findes der ikke standardløsninger til den proces, man vil understøtte med it. Men man kan stadigvæk blive langt bedre til at styre den risiko og finde mindre risikable valg,« lyder det fra it-direktøren.

Endelig har Lars Fruergaard Jørgensen ros til overs for rapportens øvrige anbefalinger:

»Finansministeriet har i stor grad lyttet til, hvad andre har haft succes med. De forslag, der er kommet, minder meget om, hvad store virksomheder har gjort i nogle år. Så jeg er imponeret over, hvor meget de har fået med,« siger it-direktøren.

Han peger for eksempel på et tiltag som det fælles projektkontor og it-projektrådet, der fremover skal sørge for et samlet overblik over alle it-projekter i staten. Blandt andet med en risikovurdering af projekterne og løbende afrapportering af fremdriften.

»Så kan man komme til bunds i projekterne, inden den endelige godkendelse. Det er alt sammen noget, vi har gode erfaringer med i Novo Nordisk, så det støtter jeg,« siger Lars Fruergaard Jørgensen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Anonym

Kun at satse på det sikre er lige så forkert som at vælge det risikable af prestigeformål.

Kun at satse på det sikre er ensbetydende med altid at være nummer langt nede i rækken - det kan man ikke opretholde en førerposition eller høj levestandard på.

Hvis der ikke er intelligent efterspørgsel skaber vi heller ikke morgensdagens Novo, Lego eller Danfoss.

  • 0
  • 0
#2 Leif Lodahl

En af årsagerne til, at så mange projekter er gået galt, er jo netop at man har spillet på 'det sikre'. Forstået sådan, at man (bogstaveligt talt) altid har forlangt fastpris-kontrakter.

Fastpris-kontrakter forudsætter en detaljeret kravspecifikation, hvilket sådan set kan være godt nok. Men en kravspecifikation/fastpris metode tager ikke hensyn til at 1) vi lærer undervejs i processen 2) verden står ikke stille

Specielt store projekter lider under sidstnævnte. Love og regler o.s.v. kan ændres undervejs.

Derfor skal man på overordnet niveau tage større ansvar selv, og igangsætte delprojekter enkeltvis vha. mere agile udviklingsmetoder.

Det giver alle parter den store fordel, at beslutninger kan ændres over tid. Det kan være pga. ny lærdom på kundesiden ny teknologi hos leverandøren, eller fælles erkendelse af, at den oprindelige plan alligevel ikke var en god idè.

Det giver godt nok det problem, at 'chefen' ikke ved hvad det samlet set kommer til at koste.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere