Norsk teknik-universitet: Tidal manipulerer med lyttertal

Illustration: Flickr
Rekordhøje streamingtal for de to Tidal-flagskibe Kanye Wests 'The Life of Pablo' og Beyonces 'Lemonade' bygger på manipulation, skriver det norske medie DN og det norske universitet NTNU på baggrund af lækkede logfiler.

Midt om natten norsk tid afspiller samme Tidal-konto 54 sange fra Kanye West-albummet 'The Life of Pablo'. Først 27 gange samtidig kl. 02:00, så 27 gange samtidig kl. 05:00. Det mønster gentager sig på tværs af ægte Tidal-kontoer kloden over på samme tidspunkter. På lignende vis har den amerikanske hiphop-stjerne fået over 150 mio. afspilninger på streamingtjenesten.

Oplysningerne stammer fra en harddisk med streamingtjenestens interne logs over afspilninger, som det norske dagblad Dagens Næringsliv (DN) har fået adgang til, og som forskere på Center for Cyber and Information Security (CCIS) på Norges teknisk-naturvidenskabelige universitet (NTNU) har analyseret i en rapport bestilt af mediet.

Konklusionen i rapporten lyder:

»Gennem avanceret statistisk analyse har vi kunnet fastslå, at der er foregået manipulation af dataene i visse perioder. Manipulationen ser ud til at rette sig mod sange knyttet til to distinkte album.«

Slog streaming-rekorder

Det andet album er Beyonces 'Lemonade', der sammen med 'The Life of Pablo' blev omtalt som en mulig redning af streamingtjenesten, der havde eksklusive rettigheder til de to ekstremt populære album.

De slog nemlig alle streaming-rekorder efter udgivelse, skriver DN i deres detaljerede gennemgang af sagen. 'The Life of Pablo' blev således lyttet til hele 250 mio. gange i løbet af 10 dage, mens 'Lemonade' fik 306 mio. afspilninger over 15 dage.

Men ifølge den detaljerede log, som det norske medie fik udleveret af en anonym person, så er baggrunden for de imponerende tal besynderlige lyttemønstre, der ikke har hold i virkeligheden. På harddisken lå milliarder af rækker med logs over klokkeslæt, bruger-id, sangtitler og landekoder.

Ved at analysere disse oplysninger fandt forskere fra NTNU frem til i alt 320 mio. falske afspilninger, der stammer fra omkring 1,7 mio. berørte Tidal-kontoer.

DN har fundet frem til adskillige af de berørte brugere og spurgt ind til, hvorledes det kan passe, at de eksempelvis har lyttet til 27 Kanye West-sange samtidig midt om natten. Alle svarene tyder selvfølgelig på, at det kan det ikke.

Læs også: Pladebranchen fejrer bedste indtjening i 8 år takket være streaming

En af de berørte brugere er den danske komponist Halfdan E. Nielsen, der blandt andet har lagt musik til tv-serien 'Borgen'. Beyonces 'Lemonade' skiller sig ud i hans afspilningslog, der ellers mest står på filmmusik, jazz og rock. Blandt andet skulle han have lyttet til albummet, mens han var på seminar, og når han har spist middag med familien.

»Jeg er helt sikker på, at det ikke er mig. Jeg tror, vi har at gøre med en robot, som går ind og bruger min konto,« siger han.

Mønstrene for 'Lemonade'-afspilningerne er vanskeligere at finde end dem for 'The Life of Pablo', skriver det norske medie. De består af repetitioner, men ser forskellig ud fra bruger til bruger og varierer med hensyn til tidspunkter.

På trods af variationerne har forskerne på NTNU dog fundet en formel bag mønstret samt de 170 millioner afspilninger, der følger det. DN bringer et eksempel med en jurastuderende fra Washington, USA, der ifølge tallene har hørt 180 'Lemonade'-sange på én enkelt dag, og mediet beskriver det billede, som tallene tegner:

»Klokken 09.30.57 starter hun albummets første sang, 'Pray You Catch Me'. Halvvejs inde i den første sang, efter et minut og 14 sekunder, starter hun sangen forfra, før hun lytter videre gennem albummet. Den syvende sang hører hun to gange, og albummets sidste sang dropper hun.

Klokken 10.30.57 begynder hun at høre albummet fra starten. Hun starter den første sang forfra efter et minut og 14 sekunder. Hun hører den syvende sang to gange. Hun dropper den sidste sang.

Klokken 11.30.57 sker det samme igen.

Klokken 12.30.57 sker det endnu en gang.

Og så igen og igen og igen.«

Tidal benægter og truer med søgsmål

Afsløringen kan få store konsekvenser for Tidal, hvis den viser sig at holde vand. Ved at booste de to top-artisters lyttertal påvirkes fordelingen af streamingpengene nemlig direkte. Når Beyoncé får en større andel af de samlede afspilninger, er der tilsvarende andre kunstnere på Tidal, der får en mindre andel og dermed færre royalty-penge.

Men afsløringen bygger på falske forudsætninger, mener Tidal. Gennem deres advokat, Jordan W. Siev fra advokatfirmaet Reed Smith, benægter de at have manipuleret med streamingtallene eller at have ændret royalty-udbetalinger til rettighedshavere. Det norske medies påstande bygger ifølge advokaten på fuldstændig mangel på forståelse af dataene, skriver DN. Derudover er dataene blevet stjålet, skriver advokaten, og både norske og amerikanske myndigheder er blevet varslet.

Tidals advokater har ligeledes krævet af NTNU, at deres rapport om dataene skal trækkes tilbage. Hvis det ikke sker, vil universitetet blive sagsøgt, mens streaming-giganten vil skaffe et midlertidigt påbud, der forhindrer publicering af rapporten.

Universitetet nægter dog at give sig.

»Det er ikke op til os at trække noget som helst tilbage. Vi står inde for vores fund,« siger Nils Kalstad Svendsen, leder ved Institut for informationssikkerhed og kommunikationsteknologi ved NTNU, ifølge mediet forsknings.no

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere