Norsk gymnasium opretter gaming som valgfag

Bergen-skole vil behandle e-sport på linje med almindelig idræt. Counter Strike, Starcraft og Dota kan ende på pensum.

En såkaldt videregående skole i Bergen vil fra efteråret tilbyde gaming som valgfag.

Det skriver Gaming.no.

Læs også: Esports-spillet League of Legends tester spillerne for narcissistiske og voldelige tendenser

Garnes-skolen vil oprette e-sport som et valgfag på linje med fodbold og håndbold. Det betyder pensum, eksamen og karaktere eller bliver en del af gaming-klassen.

De videregående skoler, der minder om danske gymnasier, er sidste del af Norges obligatoriske grundskole, og de kommende gaming-elever vil være mellem 16 og 19 år.

Læs også: Danskere slog svenskere og fik bronze i 'Champions League' for Counter-Strike

»Vi ser jo, at e-sport er et fænomen i vækst, og der er mange unge, der dyrker det. Det fortjener at blive taget alvorligt. Derfor ønsker vi at give et tilbud til e-sportudøvere, så de kan videreudvikle deres færdigheder samtidig med, at de tager deres studiespecialiserende fag,« fortæller afdelingsleder Petter Grahl Johnstad til det norske medie.

Ifølge planen skal eleverne have undervisning i faget fem timer om ugen og have specifikke trænere til de forskellige spil, som skolen vælger. Indtil videre er spil som Starcraft II, Dota 2, Counter Strike og League of Legends på listen over muligheder.

Læs også: Danske CS-spillere bliver verdens bedst betalte

Derudover vil eleverne modtage undervisning i livet som eliteidrætsudøver. Det betyder, at hver elev skal sætte sig kort- og langsigtede mål for sine præstationer, og lære om livsstil, der passer til sportsudøvelse på topplan. Endelig rummer faget fysisk træning, der skal ruste kroppen til timerne foran skærmen.

Følg forløbet

Kommentarer (5)

Bjarke Jørgensen

Jeg kan godt forstå idéen, de unge går op i at spille computer og det skal man selvfølgelig tage seriøst.

MEN, jeg ville ønske at man f.eks. underviste i "Spil" og ikke gaming. Fair nok, at nogle tror de kan lave en karriere på professionel-gaming, men ligesom man heller ikke har "Fodbold" på faget frem for idræt synes jeg heller ikke man skal sidde og binge-game i skolen. Det lærer man vel ikke noget videre brugbart af?

Spil-filosofi ville, for mig at se, være mere relevant og i tråd med et overordnet ønske om læring (som jeg formoder de fleste uddanelsesinstitutioner har som mål):

Hvordan laver man egentlig et spil? Hvordan omsætter man en god idé til et godt produkt? Spil er et fantastisk medie (uden sammenligning) og uden spil ville livet være kedeligere. Hvorfor ikke lære de unge at kreere noget, bruge deres fantasi sammen med deres evner, istedet for at fiksere dem med "hjernedød" mekanisk gaming?

Markus Hornum-Stenz

ligesom man heller ikke har "Fodbold" på faget
.....
Hvorfor ikke lære de unge at kreere noget, bruge deres fantasi sammen med deres evner, istedet for at fiksere dem med "hjernedød" mekanisk

Nu er der vel ret stor forskel på at ville leve af at lave spil og af at spille spil.
Din indvending svarer lidt til at foreslå drenge som vil spille fodbold, i stedet at sætte sig ind i hvordan man driver et fodboldhold.
Der er nok mere afsætning i Lionel Messi end i Jose Mourinho, når man er teenager....

Helt oplagt er seriøst gaming supergod træning af analytisk tænkning i form af strategi og taktik.

Man kunne desuden forestille sig at der er en snedig pædagogisk bagtanke:
Ved at sætte gaming på skoleskemaet, kan man dels håbe på at lirke lidt til de interesseredes sproglige og sociale kompetencer:

At spille co-op a la DOTA eller Counterstrike er i dag en ret kompleks disciplin, som åbner døren til et broderskab af systemtænkning, fagslang og sociale koder, som ikke lader mange akademiske discipliner noget efter)

Historiefortællingen i mange spil er desuden ofte mytologisk indeholder læssevis af moralske dilemmaer og fascinerer og bliver til fanfiction og kommunikationsfællesskaber, som ikke er væsenforskellige fra tidligere tiders unge og deres socialisering omkring musiknavne (nogen som savner Bowie?)

Thorbjørn Kaul

http://zbc.dk/gymnasier/teknisk-gymnasium/ringsted/game-design/

Jeg ved ikke om det er det der bliver spurgt efter. Jeg finder det lidt mærkeligt at have gaming på gymnasieniveau i stedet for idræt. Det giver selvfølgelig mening hvad angår holdånd og holdspil, med moralske dilemmaer etc. Men lige pt i Danmark kan man ikke lave lignende ud fra de overenskomster der er. Det nærmeste vi har er det jeg linker til, som har ekstracurriculære fag indenfor spildesign og brug af Unity. Det er lige startet op.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen