Norges regering griber ind over for uigennemskuelige app-brugerbetingelser

Nyt initiativ i Norge skal sikre mere forståelige brugerbetingelser til apps og digitale tjenester. Et skrappere indgreb kan komme på tale, hvis vejledningen ikke får den fornødne effekt.

Der skal strammes op på de brugerbetingelser, som vi siger ja til, når vi downloader apps eller går i gang med nye digitale tjenester.

Det mener Forbrugerstyrelsen i Norge, kaldet Forbrukertilsynet.

Brugerbetingelser er alt for ofte lange, vanskelige at forstå og skrevet i et juridisk kompliceret sprog.

Men det skal en ny vejledning rette op på.

Ifølge den skal virksomheder, der indgår digitale aftaler med forbrugeren, fremover sikre, at betingelserne i aftalen indeholder visse lovbestemte oplysninger og ikke er urimelige for forbrugeren.

Forbrugerne ved ikke, hvad de siger ja til

Baggrunden for initiativet er bl.a. det norske Forbrukerråd, som sidste år testede brugerbetingelserne i 33 apps og fandt, at det ville tage 32 timer at komme igennem dem.

Problemet er ikke, at forbrugeren ikke er informeret, men for de fleste mennesker er det ikke muligt at læse vilkårene i aftalen i deres helhed.

Det betyder, at vi ofte ikke ved præcist, hvad vi accepterer, når vi siger ja.

Grunden til, at 33 apps blev udvalgt, er, at hver norsk forbruger i gennemsnit har 33 apps på sin telefon, siger Forbrukerrådet.

»Forbrugeres digitale rettigheder står højt på regeringens dagsorden,« siger børne- og ligestillingsminister Linda Hofstad Helleland.

Hun er også ansvarlig for regeringens forbrugerpolitik.

Linda Hofstad Helleland udelukker ikke ​​en stærkere regulering end en vejledning, hvis brugerbetingelserne over tid ikke bliver bedre og nemmere at forstå.

»Spørgsmålet er, om vi nu er i mål med denne vejledning til erhvervslivet om kontraktmæssige vilkår, eller om der skal noget stærkere til i form af økonomiske sanktioner,« siger Hofstad Helleland.

De centrale krav, der skal opfyldes, er følgende:

  • Er betingelserne i overensstemmelse med forbrugerlovgivningen?
  • Er reglerne klare og klare?
  • Er betingelserne afbalanceret?

Forbrugermyndighederne i Norge kan pålægge sanktioner, hvis det bliver nødvendigt.

Hvis en app er af udenlandsk herkomst, har de også mulighed for at kontakte udenlandske industriaktører for at få forbedret brugerbetingelserne.

Denne artikel stammer fra digi.no. Læs den fulde version her.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Henrik Sørensen

Lad forbrugerorganisationerne lave tre-fire forskellige standard EULA’er (End User License Agreement) ... så skal forbrugerne kun kende disse tre-fire regelsæt.

.... har producenten brug for andre vilkår, så bør de testes på et panel af forbrugere, der efter max fem minutters læsning skal kunne referere og forstå indholdet korrekt ... kan de ikke det så må producenten forsimple reglerne til det lader sig gøre.

Det er så meget på tide at stoppe med frit at kunne tage forbrugerne som gidsler med regler som ingen orker at læse eller magter at forstå.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere