Norge dropper FM-båndet fra 2017

Fra 2017 lukker Norge som det første land i verden ned for FM-båndet. Der er store penge at spare, mener regeringen.

Om to år skal nordmændene i gang med at skifte transistorradioer ud med digitalt udstyr. Som det første land i verden lukker Norge nemlig ned for FM-båndet fra 2017.

Det oplyser den norske regering i en pressemeddelelse.

Beslutningen skyldes blandt andet økonomiske hensyn, og ifølge den norske regering er det er 8 gange billigere at sende DAB-radio end at transmittere på det gamle frekvensbånd. Derfor forventer den norske regering, at de landsdækkende radiokanaler kan spare i omegnen af 177 millioner kroner om året ved at sende digital radio.

Og ifølge kulturminister Thorhild Widvey vil det også komme lytterne til gode.

»Digitaliseringen åbner op for et meget bredere udvalg af radiokanaler, hvilket vil komme lyttere i hele landet til gode. For lytterne vil det betyde et langt mere mangfoldigt radiotilbud, støjfri modtagelse og en række nye funktioner,« udtaler hun.

Med medieforliget i 2012 blev det besluttet, at Danmark lukker for FM-båndet i 2019, hvis mindst halvdelen af al radiolytning i 2018 foregår på digitale platforme.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (35)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Henrik Madsen

Gad vide om man er klar over at en del af den lytning der foregår i dag sker mens folk sidder i deres bil.

Selv i dag leveres biler typisk med en FM/AM radio og enten er det slet ikke muligt at få en DAB radio eller også koster en sådan, med dansk moms og afgift så meget, at den vil blive valgt fra.

Min bil kan godt få eftermonteret en original DAB radio, men denne understøtter så kun DAB og ikke DAB+, hvilket sammenholdt med den forholdsvis høje pris at jeg ikke kommer til at købe en sådan.

Jeg tror at, specielt de private aktører som jo lever af at folk hører reklameblokkene, vil få meget svært ved at overleve når man lukker FM båndet og dermed gør en hel masse autoradioer ude af stand til at tage stationerne og dermed ude af stand til at spille de reklamer som radiostationerne lever af.

Hvis jeg en dag skifter min radio i bilen ud, så bliver det nok med en internet-enabled radio der kan streame de kanaler jeg vil have og ikke en DAB+ radio.

Mit råd er derfor....Drop af skifte til DAB+ og gå direkte til internet streaming.

Johnny Olesen

Selv i dag leveres biler typisk med en FM/AM radio og enten er det slet ikke muligt at få en DAB radio eller også koster en sådan, med dansk moms og afgift så meget, at den vil blive valgt fra.

Min bil kan godt få eftermonteret en original DAB radio, men denne understøtter så kun DAB og ikke DAB+, hvilket sammenholdt med den forholdsvis høje pris at jeg ikke kommer til at købe en sådan.

Alle seriøse bilmærker kan levere en DAB+ radio til deres biler - selv en billig 3 dørs Skoda Citigo kan i Danmark leveres med DAB+ radio.

En DAB+ autoradio koster i dag nogle få hundrede kroner mere for en autoforhandler, så prisen bør ikke være ublu for køberne.

En uoriginal DAB+ autoradio kan køber for 1500 kroner inkl. DAB antenne...

Lars F. Jensen

...selv en billig 3 dørs Skoda Citigo kan i Danmark leveres med DAB+ radio.

En uoriginal DAB+ autoradio kan køber for 1500 kroner inkl. DAB antenne...

Skoda Citigo prisliste ekstraudstyr 21-april-2015
"DAB - Digital radio modtagelse 2.395"

1500 kr rækker ikke til den for de fleste af os helt nødvendige montage på et værksted og de fleste radioer kan ikke bare udskiftes, bla fordi de er integrerede med bilens andre funktioner fx parkeringssensor ol.

Det praktisk er at langt de fleste biler der aldrig vil blive eftermonteret med DAB.

DAB give ganske enkelt ikke nok til de fleste end vor fine FM radio.

Lars :)

Johnny Olesen

Skoda Citigo prisliste ekstraudstyr 21-april-2015
"DAB - Digital radio modtagelse 2.395"

1500 kr rækker ikke til den for de fleste af os helt nødvendige montage på et værksted og de fleste radioer kan ikke bare udskiftes, bla fordi de er integrerede med bilens andre funktioner fx parkeringssensor ol.

Det praktisk er at langt de fleste biler der aldrig vil blive eftermonteret med DAB.

DAB give ganske enkelt ikke nok til de fleste end vor fine FM radio.

Lars :)

Og det er også en forrykt pris. I VW koncernens biler er autoradioen en ganske almindelig radio, hvor der monteres en ekstra antenne. Fjerner man frontpladen i f.eks. en WV Up!/Seat Mii/Skoda Citigo, så er det en ganske almindelig 1-DIN autoradioer som sidder i bilen. I de lidt større biler er det en standard 2-DIN autoradio, der sidder bag panelet.

Det er INGEN fornuftig grund til, at det skal koste 2.395 kroner ekstra med en DAB+ radio - den reelle udgift ved en fabriksmontering bør ikke være mere end 6-700 kroner. Men her kan danskerne så skelne misundeligt til f.eks. England og Norge, hvor priserne på en DAB+ radioer slet ikke ligger i samme klasse.... I Norge er DAB+ autoradio STANDARD UDSTYR i en Skoda Citigo.

Men sålænge bilforhandlerne kan slippe af sted med det, sålænge må danskerne se langt efter DAB+ i deres helt nye biler.

Keld Simonsen

Den norske beslutning er et typisk eksempel på statslig kassetænkning. Man tænker ikke på de mange udgifter der ligger i at forbrugerne skal købe nyt udstyr. Selvfølgelig tænker producenterne af radioer over dette, og det er derfor at de lobbyer så meget for at afskaffe FM.

Det er da godt at der er en kattelem i den danske aftale. Men hvorfor afskaffe FM-båndet bare fordi halvdelen af radiolytningen er digital? Det burde vel nærmere være hvis det var 99 % af lytningen der var digital. Afskafningen af FM går jo ud over de svageste, de ikke-digitale, som nu ikke længere kan høre deres P4 som de plejer.

Det er godt at se at vi har bilfolket med os her. FDM siger det vil koste et tocifret milliardbeløb bare at udskifte alle bilradioer i Danmark. Hvad så med alle de andre radioer der står rundt omkring?

Og hvorfor? FM-båndet skal ikke bruges til noget andet. Så hver af de mange radiostationer kan vel selv bestemme om de vil sende på FM eller ej. Og hvis der var brug for at sende andet end radio på FM-båndet, så kunne de nye formål da bare få hver deres frekvens, og dem der stadig vil sende FM-radio kunne beholde deres frekvens.

Johnny Olesen

Den norske beslutning er et typisk eksempel på statslig kassetænkning. Man tænker ikke på de mange udgifter der ligger i at forbrugerne skal købe nyt udstyr. Selvfølgelig tænker producenterne af radioer over dette, og det er derfor at de lobbyer så meget for at afskaffe FM.

Det er da godt at der er en kattelem i den danske aftale. Men hvorfor afskaffe FM-båndet bare fordi halvdelen af radiolytningen er digital? Det burde vel nærmere være hvis det var 99 % af lytningen der var digital. Afskafningen af FM går jo ud over de svageste, de ikke-digitale, som nu ikke længere kan høre deres P4 som de plejer.

Det er godt at se at vi har bilfolket med os her. FDM siger det vil koste et tocifret milliardbeløb bare at udskifte alle bilradioer i Danmark. Hvad så med alle de andre radioer der står rundt omkring?

Nu er vores ældre medborgere faktisk nok den befolkningsgruppe som bliver mindst ramt af en nedlukning af FM-båndet, da netop denne befolkningsgruppe allerede har en DAB+ radio stående.

Hvis overgangsperioden er lang nok, så bliver udskiftningen til nyt udstyr ikke ret meget dyre for forbrugerne, da der er en naturlig udskiftning i husholdningernes elektronik hvert evig eneste år. Uanset om man går ind for DAB eller ej, så får danskerne flere og flere DAB+ kompatible radioer i deres husstande hvert evige eneste år.

Dette gælder dog ikke på samme måde for biler, hvor autobranchen i Danmark snorksover. Hvor hele detail/online branchen allerede har set lyset og massivt sælger DAB+, så sidder autobranchen stadigvæk på deres r*v og gør intet.

Og fordi autobranchen intet gør, så bliver det dyrt for danskerne.

Skiftet til grøn energi er også dyrt, men hvis man løbende påvirker forbrugerne til at skifte til varmepumper, LED pærer, Energimærke A forbrugerudstyr og bedre isolering af husene ved at hæve priserne for energi, så er skiftet slet ikke så dyrt/besværligt sammenlignet med en pludselig prisstigning på 100% procent fra den ene dag til den anden.

(Onde tunger kan f.eks. påstå, at Californien selv er skyld i de problemer de har med de sidste 3 års tørke. Rettidig omhu ville have gjort det langt billigere at mindske forbruget af vand over et par årtier i stedet for fra den ene dag til den anden. )

Bent Jensen

Hvis man alligevel ikke vil have lytter.

"En DAB+ autoradio koster i dag nogle få hundrede kroner mere for en autoforhandler, så prisen bør ikke være ublu for køberne."

Og med danske afgifter og pris på installation, så bliver prisen, 2000-4000,- kr.
Samt hvad med brugte bil der koster 20.000 til 40.0000 ?

Problemet er at alle dem som nu kun har FM, ikke skifter, og den tid det tager inden alle så har DAB+ er 15 til 20 år. Så alle sikkerhed og trafik advarsler når kun ud til 5-10 % i starten. Om 10 år er FM og DAB+ også helt død. og aflyst af noget andet.

Der bliver nødvendig, af sikkerhedsmæssigt grunde at beholde mindst en FM kanal, hvis sikkerhed har en betydning. Når sirenen lyder, og man skal åbne fra radio. så har de fleste en FM radio, også på batterier. Hvis man skifter til DAB+, så vil mange aldrig anskaffe sig en erstatning.

Hvor mange høre radio hjemme via FM, selv bruger jeg kun denne "direkte" kilde i bil ?
Så der er næsten kun bil eller andre mobil bruger, der er afhængigt af FM, og hvis alle de enheder skal skiftet ud, bliver det dyrt og mange får ikke anskaffet en erstatning. Så i stedet for et skifte til DAB+, skal man overveje helt at lukke FM bånd på nær en kanal til nødudsendelse, hvis man gerne vil spare og sælge pladsen til mobildata.

Men tror de her historie popper om, for Danmark skal også tage stilling til om vi vil beholde FM eller skifte om 2-3 år. Der blev lovet at hvis ikke at 50% kunne høre radio til den tid, ved et skifte, ville planner blive lagt i skuffen.
Det er nok nogen som kan se at det bliver konsekvensen, og nu er begynd på lobbyarbejdet.

At nordmænd har skiftet, ja det er jo nordmænd. De tager også 20 kr, for et stykke agurk. En hel er for dyr.

Henrik Madsen

Alle seriøse bilmærker kan levere en DAB+ radio til deres biler - selv en billig 3 dørs Skoda Citigo kan i Danmark leveres med DAB+ radio.

En DAB+ autoradio koster i dag nogle få hundrede kroner mere for en autoforhandler, så prisen bør ikke være ublu for køberne.

En uoriginal DAB+ autoradio kan køber for 1500 kroner inkl. DAB antenne...

Problemet er at radioen hurtigt bliver meget dyr hvis du vil have den fabriksmonteret for så bliver den pludseligt pålagt 180% afgift og derefter 25% moms.

SÅ kan du plædere for at så kan man få bilen leveret uden radio og så få den eftermonteret men i dag er bilradioen jo oftest en ret integreret del af bilen.

I min bil kan man ikke bare lige smide en anden original radio i, den skal kodes sammen med display og resten af bilen for ellers vil den ikke fungere.

Så kan du måske købe en DAB hos forhandleren til 1500 Kr. men så skal han også lige have for en times computer-snakken-med-bilen fordi radioen skal kodes til bilen.

Hvem gider betale 2000+ Kr. ekstra for at få en DAB radio.

Hell, indtil for få år siden hvor ABS/ESP blev lovpligtigt, var der masser af folk der valgte det fra.

Biler solgt i Danmark kom som standard kun med 4 airbags mens den slet ikke kunne få's med mindre end 6 i udlandet.

Mine forældre købte en mindre brugt bil for nogle år siden. Dengang var den 2 år gammel og kom til at snakke med en Englænder på et forum og så ringe ud udstyrsvariant kunne man slet ikke købe på det engelske marked. (4 airbags vs 6 airbags, ingen elruder og ingen centrallås overhovedet).

Desuden....Hvis man vil lukke FM båndet om 3-4 år i et land hvor gennemsnitsalderen på en bil er 10+ år, så går der altså rigtigt længe før der er en kritisk masse af biler som har en DAB+ radio og hvem ved om de skifter standard igen om få år ligesom da man gik fra DAB-DAB+

Som sagt kan jeg til min bil købe en DAB radio....Som så er værdiløs fordi de ny kører DAB+

Johnny Olesen

Og med danske afgifter og pris på installation, så bliver prisen, 2000-4000,- kr.
Samt hvad med brugte bil der koster 20.000 til 40.0000 ?

Afgifterne vil jeg ikke forholde mig til, men den reelle omkostning for en DAB+ radio m. en DAB antenne er meget lille.

Forskellen mellem en (eftermonteret) FM autoradio og tilsvarende en DAB+ radio m. DAB antenne fra en anerkendt producent er under 100 kroner.

Men tror de her historie popper om, for Danmark skal også tage stilling til om vi vil beholde FM eller skifte om 2-3 år.

Og det er næsten det mest forrykte. Skiftet i Danmark skal ske i 2019, hvis over 50% af lytningen foregår digitalt inden en bestemt dato. Problemet er blot, at hele autobranchen ikke er med på den vogn, og derfor modarbejder de direkte dette.

Bent Jensen

En uoriginal DAB+ autoradio kan køber for 1500 kroner inkl. DAB antenne...


Ja så er Lobbyister allerede på plads.

Kan se at andre har skreven at FM kun må bruges til Lyd. Hvis man gerne ville skifte til DAB+, kunne man starte man at inddrage DAB og måske 2-3 kanal til, og bruge dem til DAB+
Det vil give rigelige kanaler, da man er mere interesseret i at sælge dem, ind at levere en ordentlig lyd.
Så kan man køre de 2 net side ordnet de næste 10-15 år, det er lang tid. Og til den tid er DAB+ også forældet.

Det eneste fornuftige, mens man venter med et samlet skifte til der kommer EN standart i hele europa. Der gør at den også vil blive brugt de næste 60 år, som FM.

Henrik Madsen

den reelle udgift ved en fabriksmontering bør ikke være mere end 6-700 kroner. Men her kan danskerne så skelne misundeligt til f.eks. England og Norge, hvor priserne på en DAB+ radioer slet ikke ligger i samme klasse....

Prøv du så at tage de 700 kr. du snakker om, lægge de 180% registreringsafgift oveni og læg de 25% moms oveni.

Fra fabrikken er forskellen i pris sikkert lavere.

At den så måske sælges dyrere i løsvægt og uden afgift hos forhandleren til eftermontage handler nok mest om at nu har du købt bilen og så er du "tvunget" til at købe den modeltilpassede autoradio som passer i din bil.

I min bil vil det være muligt at eftermontere en uoriginal radio ved hjælp af en blændplade jeg kan købe på Ebay.

Dog mister jeg så integrationen med bilens farvedisplay, jeg mister bluetooth integrationen og integrationen mellem radio og knapper på rattet samt at den uoriginale ikke kan forstå CAN bus signalerne så den kan ikke finde ud af at skrue op når bilen kører hurtigere og når mit klima anlæg kører fuld skrue.

I Norge er DAB+ autoradio STANDARD UDSTYR i en Skoda Citigo.

Men der betaler du ikke for 3 radioer plus moms ligesom i Danmark.

Det hele handler om at i Danmark skal bilerne helst være så skrabede som muligt for at få prisen så langt ned for du kan sænke salgsprisen med 300 Kr for hver gang du piller for 100 Kr. udstyr ud af bilen.

Derfor har vi masser af biler som ikke har ESP selvom det har været standard i mange andre lande i mange mange år, derfor har vi masser af biler som kun kan købes med minimum 6 airbags i udlandet som her i Danmark er solgt med 4 airbags og derfor har mine forældre kunnet købe en bil for ikke så mange år siden som var totalt uden centrallås og elruder selvom sådan en model slet ikke leveres til andre lande end Danmark.

Henrik Madsen

Hvorfor er 15 - 20 DAB sendere billigere i drift end 3 FM sendere som det er tilfældet bare på Sjælland.

Du taler om master, ikke om sendere.

DAB er digitalt og derfor kan man sende mange/alle kanaler ud på én frekvens.

Ergo vil du have 15 master med hver måske 2 sendere for at sende DAB+

De 20 kanaler der sendes nu via FM båndet kræver altså 3*20 sendere.

Ergo vil strømforbruget alene halveres og med 15 sendemaster gætter jeg på at sendestyrken også vil være lavere og dermed vil man igen spare strøm.

Derudover er DAB udsendelser sikkert mere energi effektive end FM udsendelser og det nye udstyr har sikkert også en noget bedre effektivitet end det gamle.

Dertil kommer besparelser på vedligeholdelse hvis det nye udstyr er mere driftsikkert og der er meget mindre udstyr som fysisk kan gå i stykker.

Johnny Olesen
Henrik Madsen

Og det er næsten det mest forrykte. Skiftet i Danmark skal ske i 2019, hvis over 50% af lytningen foregår digitalt inden en bestemt dato. Problemet er blot, at hele autobranchen ikke er med på den vogn, og derfor modarbejder de direkte dette.

Autobranchen lever af at sælge biler.

Med de registreringsafgifter vi har betyder det at hver gang du smider for 100 Kr. udstyr i bilen så bliver den 300 Kr. dyrere.

Hvis du ser på hvilke biler der ligger på listen over de mest solgte så er det sjovt nok dem som ligger og kæmper om markedet nede i 70-80.000 Kr. segmentet.

I det segment finder du den "prisbevidste" forbruger og denne forbruger ønsker med garanti ikke at betale 2500 Kr. ekstra for bilen fordi den har DAB+ radio som måske er forældet om få år.

De fleste af de forbrugere der findes i det segment vil bare have den billigste model og fravælger alle former for komfort og indtil for nyligt hvor ESP blev lovpligtigt fravalgte folk også denne feature selvom den af eksperter kaldes "Den største sikkerhedsforbedring siden sikkerhedsselen".

Skoda kan ikke bare sige "Vores biler har DAB+ som standard" for gør de det så er deres bil pludseligt 2500 Kr. dyrere ( (700*180%)+25% moms = 2450 Kr). De er nødt til at sælge den skrabede version og så håbe på at de kan lokke folk til at købe en pakke med DAB radio i.

Henrik Madsen

Det eneste fornuftige, mens man venter med et samlet skifte til der kommer EN standart i hele europa. Der gør at den også vil blive brugt de næste 60 år, som FM.

Not gonna happen.

Tiden hvor en standard holdt i 60 år er væk.

Se fjernsynsmarkedet.

De gik fra analog udsendelse til DVB-T/MPEG2 -> DVB-T/MPEG4 -> DVB-T2/MPEG4 på bare sølle ~10 år.

Når udsendelserne skal til at foregå i 4K/8K, så er MPEG4 ved at være færdig og vi ser jo allerede at man bruger HEVC til streaming i disse billedopløsninger.

Mit gæt er at inden 2020 så er standarden for signalet som sendes ud skiftet mindst 1, om ikke 2 gange igen.

Det tætteste du kommer på en "standard" er at folk indenfor de næste 10 år vil kunne få streaming radio i deres bil. Den vil nok kunne holde de 16 år biler vist ca. lever i dagens Danmark i gennemsnit.

Claus Bruun

Som jeg skrev tidligere på ing.dk:

Hjemme hos mig kan jeg i hvert hjørne af huset inclusive kælder få en hvilken som helst FM radio til at virke. Hvis jeg prøver med DAB vil den allernådigst sige noget, hvis jeg på 1. sal holder den helt hen til vinduet.

Det fungerer simpelhen i en nødsituation, hvor man er overladt til at holde sig indendøre og evt. gemme sig i kælderen uden strøm etc.

En anden ting er, at garvede radiofolk stadig kan finde ud af at strikke en nødradio sammen af komponenter fra skrotkassen.- Det er dælme besværligt op i mod internet, DAB, DVB etc, som alle er digitale.

Envidere er problemet ved alle digitale tjenester, at de enten virker (signal nok) eller slet ikke. En analog FM radio, vil langsomt degraderes, men man kan få noget ud af det langt op i støjniveau.

Sidst har FM formatet overlevet i mange år, og derfor kan alle radioer fra de sidste 60+ år modtage dagens FM, og der er således meget stor sandsynlighed for, at folk har en kompatibel radio.

De digitale formater bliver ændret med 2-3'års mellemrum, hvorfor gamle apparater sandsynligvis ikke kan anvendes i en nødsituation.

Bevar FM og suppler med de andre tjenester efter behov.

Henrik Madsen

Fremragende eksempel - så burde FDM måske koncentrere sig mere om at få fjernet afgiften på bilradioer end de burde være sure over den teknologiske udvikling.

Jeg tror ikke du finder nogen enkelt organisation i kongeriget Danmark som har talt mere dunder mod de danske registreringsafgifter end FDM.

Det er jo paradoksalt at i et land hvor man udkommanderer tusindvis af betjente til at sidde og rode bagi en fotovogn for "trafiksikkerhedens skyld" ikke i stedet sænker registreringsafgiften på biler.

Dette vil betyde nyere biler og mindre forurenende biler.

Ergo ville man få færre (fatale) uheld i trafikken hvis alle biler havde ESP (undersøgelser siger op mod 33% af alle uheld uden ESP ville være forhindre hvis bilen havde ESP). Dertil kommer at nye biler ofte har adaptive fartpiloter og aktiv bremseassist som gør at man ikke potter op i røven op ham foran så han får piskesmæld.

Dertil kommer at nye biler forurener mindre end gamle biler og vores miljø derfor ville blive bedre med nye biler.

Den logiske forklaring op hvorfor man ikke sætter afgiften ned er at man får rigtigt rigtigt mange flere penge ind i bilafgifter end man bruger og det derfor er en netto-indtægt. Ja det vil sige, hvis man undlader at modregne de omkostninger man sparer til sygehusophold, genoptræning, smadrede biler, tabt arbejdsfortjeneste/skattepenge, udgifter til udrykninger, tabt arbejdsfortjeneste ved at man spærrer vejen mens man rydder op og så alle de penge man kunne spare på sygehusvæsenet ved at befolkningen blev udsat for mindre forurening.

Desværre ser folketinget kun på bundlinien og det betyder at vi kører rundt i europa's ældste og mest forurenende bilpark....Ikke fordi vi er nogle sviner, men fordi vi ikke har råd til at købe nye biler.

Michael Hansen

Har en Audi:
QV3 Radiomodtagelse, digital 7.268,-

Det bliver sgu et tak, men nej tak, for en løsning der har dårligere lyd end FM idag har (og det er udanset om det er DAB eller DAB+).

Derudover kommer montage etc.

Er lidt ligeglad hører musik streamet idag anyway det meste af tiden, FM er kun til broadcast af TMC advarsler, at de så vil forringe sikkerheden generelt, det må regeringen sgu selv ligge og rode med, men det gør da deres argumenter for lavere hastighed og fotovogne lidt hult.

Henrik Madsen

Er lidt ligeglad hører musik streamet idag anyway det meste af tiden, FM er kun til broadcast af TMC advarsler, at de så vil forringe sikkerheden generelt, det må regeringen sgu selv ligge og rode med, men det gør da deres argumenter for lavere hastighed og fotovogne lidt hult.

Det er faktisk også et validt argument.

Altså det med TMC.

Ikke at Danmark er specielt god til det der med TMC (I forhold til f.eks Tyskland hvor jeg har fået advarsler om ulykker hvor der ikke engang var nået ambulancer frem) men hvad sker der med alle de GPS'er som bruger TMC.

Det må jo betyde at man også lukker af for TMC da det som jeg forstår det er en datakanal som sendes sammen med visse radiokanaler som man jo så vil lukke for.

Ivo Santos

Det bedste man kan gøre at at lukke helt ned for DAB, og beholde FM båndet, for om 10 til 20 år er der alligevel ingen der bruger DAB radio men internet radio.
Det gode ved et analog medie som f.eks. FM radio er at alle kan bygge sådan en modtager, det kan man ikke med digitale teknologier, og derfor er det i en krise situation en bedre ide at man beholder FM båndet, og dropper DAB teknologien.

Johnny Olesen

Ikke at Danmark er specielt god til det der med TMC (I forhold til f.eks Tyskland hvor jeg har fået advarsler om ulykker hvor der ikke engang var nået ambulancer frem) men hvad sker der med alle de GPS'er som bruger TMC.

TMC via FM dør indenfor en årrække og bliver erstattet en indbygget dataforbindelse i ens GPS-enhed, og det kommer til at give helt nye muligheder for løbende real-tids opdateringer af trafik informationer såsom f.eks. kødannelser og ulykker.

Alle highend GPS'er har i dag den funktion indbygget - marketing betegnelsen er ofte noget med live "live".

Lars F. Jensen

Fremragende eksempel - så burde FDM måske koncentrere sig mere om at få fjernet afgiften på bilradioer end de burde være sure over den teknologiske udvikling.

Registreringsafgiften er - i Danmark - en af de bedste skatter. Den er rimelig effektiv til at få penge i statskassen og rammer kun os, der både har råd til og selv vælger at betale, ved at vi køber en ny bil.

Har man færre penge kan man blot købe en bil brugt.

Vi har et ret udbygget offentligt transportsystem og gode cykelmuligheder, så alle - også fattigrøvene - kan komme rundt helt uden bil.

Det er således også socialt set en meget godt balanceret skat.

Desuden motivere det mange til at arbejde mere med en - alle forhold lige - lavere skat på arbejde, og det er nødvendigt at arbejde meget for at købe den bil vi ønsker.
Det øger arbejdsstyrken, hvilket er meget afgørende i de kommende år, hvor mange når pensionsalderen.

Lars :)

Bent Jensen

@Johnny Olesen
"MC via FM dør indenfor en årrække"
JA hvis vi lukker FM i 2019.

Men du har ret i at mange ting kommer over på nettet, her under også radio kanalerne, som så kan stimes via Data i stedet for DAB i enhver version.

Men hvis man mener at sikkerhed for samfundet, sammen med trafikmeldinger, er vigtigt. Så bør man ikke lukke FM, som er den eneste kanal der kan nå alle, hvis det meste af samfundstruktursen bliver ødelagt.
På grund af simpelhed, og allerede udbygget net og enheder.

Men hvis man gerne vil have spildt penge på nye enheder som er forældet om 5-10 år, så følger man bare i hælene på teleindstien og andre der kun har de kommercielle interesser i hovedet. Samt slet ikke tænker på sikkerhed for samfundet og failsafe. Det er nok også den tanke der findes i hovedet i ministrene, hvis vi kan sælge en FM kanale for xxx kroner, så kan vi sælge 100 for 100 * xxx kroner.

Men som jeg ser aktiviteten her, så vil jeg god satse på at vi bibeholder FM i en eller anden form. Ellers er der jo www.fartkontrol.nu + Spotify + net som en god afløser. Den første er feks allerede nu, på frivillige basis ved at være bedre end de TMC informationer man får.

"GPS-enhed" hvad er det ?
De 2 + 3 gamle enheder der ligger i skuffen, som nok skulle til genbrug, som det koster mere at købe et opdateret kort til end en billig android telefon.

Men Johnny Olsen det kan være du ikke er lobbyist for teleindustrien, men de ville være glad for dig der. Men skal indrømme at selv om dine indlæg måske ikke har så stor underholdnings værdi som JS, så er de mere sober. Men antals mæssigt kan du godt følge med i nogen tråde. Som... Dig . Andre .. Dig .. Andre .. Dig .. Andre Vi (bemærk det) skal nogen gange vendte med at svare, også svare på de spørgsmål samlet, istedet for at sprøjte kommentar ud.At vente en halvdags tid, kan være godt for tråden, så får andre også mulighed for at kommentere, og måske give et bedre svar end det du selv kan.

Henrik Madsen

Registreringsafgiften er - i Danmark - en af de bedste skatter. Den er rimelig effektiv til at få penge i statskassen og rammer kun os, der både har råd til og selv vælger at betale, ved at vi køber en ny bil.

Har man færre penge kan man blot købe en bil brugt.

Vi har et ret udbygget offentligt transportsystem og gode cykelmuligheder, så alle - også fattigrøvene - kan komme rundt helt uden bil.

Det er således også socialt set en meget godt balanceret skat.

Desuden motivere det mange til at arbejde mere med en - alle forhold lige - lavere skat på arbejde, og det er nødvendigt at arbejde meget for at købe den bil vi ønsker.
Det øger arbejdsstyrken, hvilket er meget afgørende i de kommende år, hvor mange når pensionsalderen.

Lars :)

Må jeg gætte

Du bor i København.

Det er vist det eneste sted vi har et "rimeligt udbygget offentligt transportnet".

Jeg tvivler på at ret mange som bor i en mindre by i Jylland vil være enig med dig i at én busafgang om dagen på en lørdag er "rimeligt udbygget".

Man kunne så i det mindste omlægge registreringsafgiften så den ramte dem som bor i store byer hvor der ER reelle alternativer hårdere end dem som bor langt fra al ting i det mørke Jylland.

F.eks kunne man omlægge afgiften så bilen ikke kostede så meget at købe men var dyrere at køre i. F.eks vha. roadpricing.

På den måde kunne man kræve 5 Kr. pr kørt kilomter i indre København og 5 øre på en øde landevej i Jylland.

Henrik Madsen

"GPS-enhed" hvad er det ?

Det er de der enheder som folk som drister sig ud af landet vælger at købe fordi man ikke kan have sin data slået til i udlandet med mindre man er villig til at betale regningen med sine organer eller andet som kan indbringe rigtigt mange penge.

Man kan også godt få offline-navigation til mobilerne men så er vi tilbage ved at det koster penge.

F.eks CoPilot, der betaler man først for et kort og så bagefter skal man så betale for "live trafik" som er deres pendent til TMC.

Live trafik virker så heller ikke i udlandet da der jo er lukket for datatrafikken og det er den vej man får de oplysninger.

Derfor kan en god gammeldags GPS med TMC, stadigvæk være meget relevant hvis man tillader sig at køre syd for den danske grænse. (eller nord, eller øst eller vest).

Johnny Olesen

Men Johnny Olsen det kan være du ikke er lobbyist for teleindustrien, men de ville være glad for dig der. Men skal indrømme at selv om dine indlæg måske ikke har så stor underholdnings værdi som JS, så er de mere sober. Men antals mæssigt kan du godt følge med i nogen tråde. Som... Dig . Andre .. Dig .. Andre .. Dig .. Andre Vi (bemærk det) skal nogen gange vendte med at svare, også svare på de spørgsmål samlet, istedet for at sprøjte kommentar ud.At vente en halvdags tid, kan være godt for tråden, så får andre også mulighed for at kommentere, og måske give et bedre svar end det du selv kan.

Til Bent Jensen:
Henrik Madsen har indtil videre lavet 10 indlæg under denne artikel, hvilket faktisk er flere end undertegnede har lavet, og du har endnu ikke anklaget Henrik Madsen for at være lobbyist, troll eller klaget over antallet af indlæg fra Henrik Madsen.

Er det fordi, du er enig med Henrik Madsen, at han ikke skal ligge øre til de samme løgnagtige påstande?

Jeg synes ikke disse negative personangreb hører hjemme på Version2s debat. Det fremmer ikke debatten og bidrager ikke med noget, som kan føre debatten videre - hverken fagligt eller menneskeligt.

Lars F. Jensen

Re: Dyrere i drift

>> Hvorfor er 15 - 20 DAB sendere billigere i drift end 3 FM sendere,
>> som det er tilfældet bare på Sjælland.

Du taler om master, ikke om sendere.
DAB er digitalt og derfor kan man sende mange/alle kanaler ud på én frekvens.

Der er 14 store FM sendere til P1/P2, P3 og 24syv og yderligere 2 halvstore til at dække P4 regionerne. Herudover er der ganske få helt små hjælpesendere.

Antennerne for de store FM sendere er placeret i høje master og sender indenfor en 100 kHz båndbredde med en høj sendestyrke. FM modulering er effektiv og kan forstærkes af effektive forstærkere, hvor der ikke stille større krav til liniaritet.

Den største sender i Danmark er Sydsjælland, der sender med 100 kW. De øvrige store sendere med fra 60 kW og nedad.
Da den udsendte effekt groft taget skal divideres med sendeantennes forstærkning, vil den tilførte effekt typisk være 5-10 gange lavere - måske 10-20 kW for Sydsjælland / FM kanal. Hertil skal tab i forstærkere, kabler mm naturligvis adderes.

Men så spiller FM også lystigt og med god dækning.

DAB1 anvender 65 sendere i Danmark, der hver typisk sender fra en lavere mast over netto 1.55 MHz båndbredde og med med en sendestyrke på fra 8 kW og nedad.

Bemærk dog, at der er pt dårlige dækning med DAB end med FM.

Der er - i modsætning til FM - store krav til høj linearitet og dynamik i udgangsforstærkere til DAB signaler. Det giver store effekttab i forstærkeren.

Samlet set bruges 4-5 gange flere master men lavere master til DAB. Der anvendes meget lavere sendestyrke pr. mast/sender. DAB forstærkerne har lavere effektivitet, men der sendes med laver sendestyrke og anvendes kun 1(evt. 2) sendere pr. mast til at erstatte vore FM kanaler.

For at SFN drift skal virke, skal der være under 73.8 km mellem de DAB-sendere, hvor der samtidigt modtages signal fra. Det er således direkte uønsket og ødelæggende for modtagelsen, hvis der modtages et DAB signal på samme frekvens, der er udsendt fra en sender længere end godt 73.8 km fra din nærmeste sendemast.

Derfor skal der være mange flere sendere i et DAB net end nødvendigt for FM.

DAB koster mere for flere sendere og især flere sendemaster, men strømforbruget er samlet set nok lavere for DAB.

Hvis man vil sikre en meget høj DAB-dækning, stiger antallet af nødvendige master imidlertid kraftigt og dermed også omkostningerne.

På modtagersiden er det ret meget omvendt. Her har DAB radioer altid været kendt som batterispisere. Er radioen imidlertid tilsluttet lysnettet er det samlede strømforbrug til alle DAB radioer nok stort, men det betales jo af de mange lyttere selv, og det opdages ikke sådan direkte af den enkelte.

Husk, at DVB-T2Lite er så meget mere effektiv, at den samme kapacitet og dækning kan opnås med noget der ligner 1/5 sendestyrke. Men det er jo en helt anden historie,

Lars :)

Bent Jensen

"Med medieforliget i 2012 blev det besluttet, at Danmark lukker for FM-båndet i 2019, hvis mindst halvdelen af al radiolytning i 2018 foregår på digitale platforme."
Ikke om DAB har mindst 50 % i forhold til FM, DAB skal også have lagt netradio til. Tror at fortaler for at lukke FM, tror at lytterne vil flytte til DAB.
De flere til rådighed kanaler kan så sælges, samt man slipper for slåskampene om DR1 og DR2.

Med det tror jeg ikke.
Tror at hjemme skrotte man radioen helt, det er langtid siden jeg har haft tændt for radiodelen i min Forstærker, og køber en boks som streamer det hele også TV. Når man er på farten bliver det enten, Podcast, Net, eller bare lokal musik. Så samlet set vil man miste så mange lytter, at det billigste vil være bare at lukke. Da prisen for de få lytter bliver for høj.

Min pointe er: Når jeg går og arbejder udenfor, høre jeg radio på en meget gammel radio på batteri som kun kan tage FM. Hvis den mulighed forsvinder køber jeg ikke en ny radio, så køber jeg istedet et eller andet billigt mobilhøjtaler som jeg kan sætte til min telefon.

Hvis også man skal have den samme dækning til nødsituationer, hvad bliver så prisen for det, nu kan man jo høre FM op til 100 km, fra kysten eller mere med en god antenne og højde. Hvad skal det koste og kan man sørge for den samme dækning med DAB fra dag1. Man kan ikke som med mobil bare dække de store byer, da der nok er her at det er færrest procentvis lytter når man ser bort fra Biler.

Men for min skyld kunne man godt gå over til en ny sende type, også vente til 2020-25 med at skifte, også skifte til noget som DVB-T2A eller ligende som så er klar på det tidspunkt. Da både DAB og DAB+ er så "gamle" standarter at det svare til overgangen til digital tv, som hurtigt fik skiftet til en ny og moderne standart. Men vil mene at man så stadig skulle bibeholde en enkelt kanal til nød udsendelse, og trafik udsendelser, til alle er med i måske 2030-40. Eller lave en kanal til nødradio, ligesom den der sender Tornado advarsler i USA. Hvis det holder med at vi får mere ekstrem vejr, og med mulighed for terror angreb og andet, så ville det være rettidig omhu. Man kunne måske også spare nogen af de sirener, som man bruger nu, samt politiets højtalervogne. Det kunne være et krav til det fremtidige digitale system.
Det burde også kunne håndtere noget sådan, også advarsler i lokal områder, så vi ikke alle sammen skal høre trafik melding fra en motorvej vi ikke har, eller at man skal gå inden døre fordi naboen har tændt grillen.
Da man ikke sender DAB+ nu, skal man springe den helt over, men stadig have et sigment til DAB, så de mange som har anskaffet sig en sådan, stadig kan bruge deres udstyr.

Med hensynstagen til brugerne, og ikke udbyderne, samt med lidt hensyntagen til gamle teknologier, og villighed til at betale lidt extra i en overgangsfase. Så kan kan man godt indføre digital Radio i Danmark, uden at pisse på sin bruger.

Sådan en her så kan du smide din Radio væk, og samtidig se tv, hvis du finder den rigtige også i 4k. Den som jeg linker til har bedre lyd end Xboks One.

http://www.androidcentral.com/xiaomi-rolls-out-30-android-streaming-box-...

Log ind eller Opret konto for at kommentere