Nordjysk byggespil skal lokke unge til erhvervsuddannelser

17. februar 2015 kl. 13:571
Et nordjysk firma har udviklet et spil, der skal få flere unge til at vælge erhvervsuddannelser. Spillet viser gode resultater på 1.200 nordjyske elever.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Det nordjyske firma By Mathew har udviklet spillet Survival Skills, der skal få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse frem for en studentereksamen, det skriver DR Nordjylland.

Udstyret med en tablet eller smartphone skal eleverne skabe en helt ny verden med huse, infrastruktur og meget andet ved at bruge discipliner fra forskellige erhvervsfag.

»Man kan se, at det gør en forskel. De unge mennesker har både fået meget mere viden om erhvervsuddannelserne og en anden holdning til dem«, siger kreativ direktør Andreas Mathew til DR.

I tre dage har de ældste elever på en række nordjyske folkeskoler prøvet spillet. Og det har fået 25 procent flere af de 1.200 elever som foreløbigt har afprøvet spillet, til at overveje en erhvervsuddannelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Selvom den nordjyske virksomhed mener, den sidder med en del af opskriften på, hvordan man får unge til at vælge en erhvervsuddannelse, er løsningen endnu ikke blevet udbredt til resten af landet.

»Vi sidder med nogle helt fantastiske ting, som vi ved, kan give hjælp til alle regioner i resten af landet«, siger Andreas Mathew

Regeringens plan er, at 25 procent af en ungdomsårgang skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter grundskolen, men i øjeblikket er det kun 19 procent.

1 kommentar.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
17. februar 2015 kl. 15:31

Jeg manglede lidt mere info, dykkede ned i kilden men fandt heller ikke her noget der ikke stod i version 2's artikel.

Spillet er ikke et computerspil. Eleverne bygger fysisk diverse håndværksmæssige ting.

Firmaet har lagt en video op her: https://www.youtube.com/watch?v=sFysZsxfcwM som beskriver konceptet langt bedre end DR nord og Verison2