Nordeas netbank dur ikke med Chrome

I en måned har Nordea-kunder ikke kunnet besøge netbanken med browseren Chrome. Nordea arbejder stadig på at løse problemet, der opstod, da Chrome blev opdateret.

Et besøg i netbanken hos Nordea har i en måneds tid været umuligt for dem, der foretrækker browseren Chrome.

Siden version 16 af Chrome kom på gaden midt i december, og automatisk blev installeret hos Chrome-brugerne, har Nordeas netbank og Chrome været uvenner.

Sådan lyder det fra Version2-læsere, der har forsøgt at bruge Chrome til at besøge Nordeas netbank, og banken bekræfter også problemet.

»Vi er i gang med at løse den fejl, der gør, at den nye version af Chrome og vores netbank ikke snakker godt sammen. Vi har testet forskellige muligheder, uden at det har ført til et gennembrud, men vi forventer at have en løsning i løbet af denne uge,« siger Bjarne Christiansen fra Nordeas presseafdeling til Version2.

Mere kan Nordea ikke sige lige nu om, hvad der rent teknisk er skyld i problemerne, så indtil videre er eneste råd til kunderne at fyre op under en anden browser end Chrome, når regningerne skal betales.

Chrome er i dag den næstmest populære browser i Danmark, efter Internet Explorer. I november lå markedsandelen på 14 procent, ifølge den seneste statistik fra Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM).

Google har valgt at lade Chrome blive opdateret løbende, uden at brugeren skal involveres. Samtidigt skruede Chrome-holdet frekvensen kraftigt op midt i 2010, så der nu kommer en ny version hver sjette uge. Det kan gøre det svært for webside-ejere at følge med og tilpasse sig ændringerne.

Hos Microsoft er strategien omvendt. Her kræver det brugerens medvirken at opgradere browseren til en ny version, og nye versioner kommer med flere års mellemrum. Rekorden er fem år mellem Internet Explorer version 6 og version 7.

Dermed har Microsoft altid haft svært ved at få brugerne til at opdatere Internet Explorer til nyeste model, så webudviklere kunne bruge nyere teknologi på siderne, uden at udelukke for mange brugere.

Problemet med især Internet Explorer 6 førte til store kampagner for at få folk til at opgradere. Også i dag kører Microsoft kampagner, der skal få folk til at skifte til Internet Explorer 9. Det sker ved at fortælle brugerne af Internet Explorer 7 og 8, at deres browser er usikker.

Læs også: Tag Microsoft Danmarks browsertest: Alt andet end IE9 er usikkert og forældet

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (13)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Mike Kehlet

Det der undre mig mest er hvordan det kan tage en måned at fejlsøge på sådan et problem.

Jeg har ingen problemer med andre NemID løsninger, udover Nordea.

Derimod synes jeg at den fejlstatus de kommer med på deres hjemmeside;

"Vi ved, at antallet af brugere, der anvender Google Chrome, er stigende, så det vil indgå i vores vurderinger fremadrettet."

At de lidt har syltet Chrome fremfor de andre browsere.

  • 2
  • 1
#6 Jens Ole Henriksen

Post Danmark skriver på en forespørgsel således:

"Støder du på en informationsside der skirver "netbutikken er ikke tilgængelig i øjeblikket...." så er det fordi du benytter Google Chrome som browser, denne og Safari arbejder i øjeblikket ikke sammen med ePosthuset, derfor denne fejl. Du skal benytte en anden browser såsom Internet Explorer, så kommer du ind med det samme."

  • 0
  • 0
#9 Kræn Hansen

Jesper Kildebogaard skriver at "Det kan gøre det svært for webside-ejere at følge med og tilpasse sig ændringerne." [red: når webbrowseren opdateres ofte]. Men det er jo lidt noget vås, for sandheden er vel at Nordea har benyttet sig af features i browseren der har været frarådet på grund af forældelse, som så er blevet fjernet i en ny version. Hvis man holder sig indenfor standarterne og lader være med at lave alt for eksotiske hacks, vil man jo meget sjældent (man fristes til at sige aldrig) opleve problemer ved opdateringer af browserene.

  • 5
  • 0
#10 Mikkel Kristensen

Fra logon på skat erhverv: 17.01.2012 Hvis du logger på med FireFox, Google Chrome eller Safari Browser kan du ikke i øjeblikket logge ind på TastSelv Erhverv. Benyt eventuelt en anden type browser. Vi arbejder på at løse problemet.

  • 2
  • 0
#15 Chano Klinck Andersen

ALLE har adgang til "teknologien bag Firefox" da projektet er OpenSource. Men det betyder ikke man kan få tilfældige hjemmesider til at fungere.

Formålet med en browser er at den skal rendere HTML og CSS efter de dertil indrettede standarder, lige som den skal afvikle javascript efter standarderne.

Hvis det har været nødvendigt at lave hacks i koden for at bestemte browsere har fungeret, grundet fejl i browseren, så kan det godt give problemer når de fejl se bliver rettet. Se bare problemet hvergang en ny version af Internet Explorer frigives.

Det er altså IKKE browseren der ikke fungere her, det er Nordeas netbank der er noget en omgang slam-kode, som skal fixes. Jeg oplever f.eks. svingende resultater med chrome. F.eks. billeder der ikke renderes, sider der skal reloades mm. Men sjovt nok KUN hos Nordea.

Hvis der var tale om browser fejl ville jeg opleve problemet i højere grad, og på MANGE andre sider en Nordeas netbank. Dette er IKKE tilfælde.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere