Nordea lancerer MitID-alternativ: »Vi har kunder, som har behov for en anden login-metode«

3. juni kl. 10:4016
Nordea lancerer MitID-alternativ: »Vi har kunder, som har behov for en anden login-metode«
Illustration: Fotonen/Bigstock.
Kunder hos Nordea kan inden længe benytte et alternativ til MitID, når de skal tjekke deres netbank eller skrive til deres bankrådgiver. Nordea og en række andre banker er nemlig på vej med deres eget alternativ til den danske NemID-afløser. Banken er dog stadig hemmelighedsfuld omkring løsningen.
Artiklen er ældre end 30 dage

Over 3,6 millioner danskere er i løbet af de seneste måneder blevet flyttet fra NemID til afløseren MitID, som de blandt andet skal bruge for at blive lukket ind i deres netbank.

Men samtidig med overflytningen af millioner af danskere er Nordea på trapperne med en konkurrerende løsning til den danske login-tjeneste.

Fremover bliver det nemlig muligt for Nordeas kunder at tilgå netbanken uden at benytte sig af MitID.

Nordea er dog yderst sparsom med informationer om den kommende løsning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Version2 har været i kontakt med banken, som afviser at stille op til interview om den kommende løsning. Nordea vil heller ikke forklare, hvornår man tager den konkurrerende løsning i brug, eller hvordan den kommer til at fungere for brugerne.

Nordea understreger dog, at den kommende konkurrent til MitID ikke skal ses som et forsøg på underminere brugen af MitID.

»I Nordea bakker vi fuldtonet op om MitID. Vi anbefaler vores kunder at oprette MitID-løsningen til deres digitale færden, da det er med til at styrke den digitale sikkerhed for vores kunder. Men vi har kunder, som af forskellige årsager har behov for en anden log-in-metode til deres net- og mobilbank,« skriver Nordea i en mail til Version2, der fortsætter:

»Derfor er vi – på linje med andre banker – i gang med at udvikle en teknisk løsning, så vores kunder altid kan tilgå deres net- og mobilbank på en let og tilgængelig måde. Vores identifikationsløsning vil naturligvis kun virke til Nordea-produkter.«

Læs også: MitID-overgang udskudt efter kaos på borgerservice: Banker holder fast i hurtig overgang

Det fremgår ikke af svaret fra Nordea, hvilke brugere der har behov for en anden login-metode.

Hos Digitaliseringsstyrelsen, der står bag udbuddet af MitID, ønsker man ikke at kommentere på Nordea eller andre bankers planer om at bygge alternativer til MitID.

Derfor afviser styrelsen også at stille op til interview, men skriver i en kort mail til Version2, at man glæder sig over opbakningen til MitID.

»Vi kan ikke kommentere på enkelte bankers private tilbud. Vi noterer os i øvrigt, at Nordea bakker fuldt op om MitID og på lige fod med andre banker bidrager til migreringen fra NemID til MitID,« skriver Digitaliseringsstyrelsen i sit svar.

Kritik fra brugere og eksperter

MitID skal fungere som afløseren for NemID, og over de seneste måneder har de danske banker brugt kræfter på at få flytte deres kunder fra NemID til MitID. Men skiftet er langt fra foregået uden problemer.

Sikkerhedseksperter langede kort tid efter lanceringen af MitID ud efter løsningen, fordi man ikke skal bruge noget kodeord for at gøre brug af den.

»Det er uforsvarligt den måde, man har lavet det på. Man har nok gjort det for at gøre det mere brugervenligt, men det har en bagside. Det åbner op for et utal af mulige svindelnumre, vi ved, de it-kriminelle gør brug af,« lød det sidste år fra CTO hos it-sikkerhedsvirksomheden CSIS, Jan Kaastrup, til DR.

Læs også: Sociale medier koger: »MitID er en katastrofal brugeroplevelse«

Brugervenligheden i MitID har også været under kritik fra flere sider.

I april kunne Version2 fortælle, hvordan flere it-folk på sociale medier langede ud efter omstillingen fra NemID til MitID.

»Konverteringen til MitID er UX-mæssigt en katastrofe. Hvis man overskrider bankens deadline, ryger man ned i et hul og du kan IKKE selv komme op,« lød den første del af en længere Twitter-tråd fra Anders Tang, der til dagligt arbejder med it.

Digitaliseringsstyrelsen afviste dengang at stille op til interview om sagen, men skrev i et mailsvar til Version2, at man arbejder på at nedbringe ventetiden på supporten.

Udbud til knap en milliard

MitID bliver leveret af Nets, der vandt udbuddet i 2019 om at levere den nye afløser for det mere end 11 år gamle NemID.

Digitaliseringsstyrelsen har betalt 939 millioner kroner for drift og udvikling af systemet, som Nets skal drive de kommende ti år. Lidt hurtig hovedregning afslører, at det er 93,9 millioner kroner om året, Nets tjener på systemet.

Det er Digitaliseringsstyrelsen, der i samarbejde med bankernes interesseorganisation, Finans Danmark, har ansvaret for at få de mange millioner danskere over på den nye løsning.

16 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
13
7. juni kl. 12:52

"Digitaliseringsstyrelsen har betalt 939 millioner kroner for drift og udvikling af systemet, som Nets skal drive de kommende ti år. Lidt hurtig hovedregning afslører, at det er 93,9 millioner kroner om året, Nets tjener på systemet."

Det var da en mærkværdig sætning.

12
7. juni kl. 12:16

Som journalist må man godt kunne skelne mellem at "få betaling for" og "tjene" - der skrives, at NETS tjener 93,9 mio kr/år, men det er jo på ingen måde rigtigt - det er ganske vist beløbet, de bliver betalt pr år, men det dækker jo både drift og udvikling og er således ikke det guldæg, der beskrives...

16
8. juni kl. 10:30

Det vil være rigtig umådelig dumt hvis ikke det er et guldæg. At få 93,9 mio. årlifgt for en løsning som Mit ID er jo ca. 92-93 mio for meget. Hvis det også inkludere NemLogin 3, så kan vi måske nærme os 90 mio. for meget. Så det er ikke helt ved siden af. Mit ID kan ikke mere end Nem ID, så funktionelt var den sådan set allerede designet.

Må private bruge NemLogin 3 uden vederlag? Næppe, så der er vel også ekstra indtægter.

9
6. juni kl. 19:18

Jeg kan ikke se, at der er større forskel mellem NEM-ID og MIT-ID. Jeg anvender nummerviseren, og de to systemer virker på stort set samme måde. Eneste forskel er, at MIT-ID er meget sløvere, og at man i banken skal bruge nummerviseren for hver bekræftelse, mens det for NEM-ID, kun var nødvendigt når man loggede ind.

I artiklen skrives, at der ikke kræves kodeord ved MIT-ID. Er det når der anvedes mobiltelefon løsningen? Ved nummerviser løsningen, er der både brugernavn og kodeord, samt tallene fra nummerviseren skal indtastes.

Dog er muligt at PC'en gemmer kodeordet, både ved NEM-ID og MIT-ID. Det syntes jeg er usikkert, da det giver mulighed for adgang, hvis man får adgang til nummerviseren.

7
5. juni kl. 11:17

Tønder Kommune har været ude i offentligheden med de mage arter af tekniske udfordringer som de har i forbindelsen, med at hjælpe den enkelte borger og virksomhed i at begå sig i "MitID". Det er noget der findes kan sågar på podcast ved både vj.dk samt tvsyd.dk og tv2.dk og DR.dk samt en række andre steder på internettet. Ved en simpel diplomatisk søgning, man vil finde samme videns deling fra flere andre kommuner ikke kun i det jyske men også på Sjælland og i Stor Københavns kommune område. Faktisk bliver der gjord en smule grin af "MitID" af de tyske medier, at det er af en kvalitet der er ringere som det de der nede syd for grænsen har.

8
5. juni kl. 19:00

Banken har heldigvis sat mig på pause mht MitID og da jeg trives fint med NemID; har hverken pas, smartphone eller noget at bruge dem til - ellers var jeg nok stukket af for længst.

Jeg synes, der går "java" i den, når banker og kommuner udvikler hver deres alternativ - i stedet for at arbejde for at fikse MitID og oplyse deres medarbejdere.

15
7. juni kl. 22:26

Ja for filan der er bestemt gået "java" i "App"-hypet.

Men husk på at nummerviseren er den primære MitID løsning, ikke "App". Så du behøver hverken pas eller smartphone - du kan sagtens identificere dig nede hos borgerservice uden og få din kodeviser til MitID.

6
5. juni kl. 09:27

Utroligt at Nordea ikke har taget sagen op gennem Finans Danmark.

1
3. juni kl. 11:30

Mon ikke det er til de af bankens kunder, der ikke vil have deres konti forbundet med CPR-nummer, så de kan undgå at Skat kigger med.

11
7. juni kl. 10:10

Det er nok så firmaer der ikke vil knytte alle medarbejdes cpr til firmakontoen men skal bruge en bedre løsning.

3
3. juni kl. 13:17

Mon ikke det er til de af bankens kunder, der ikke vil have deres konti forbundet med CPR-nummer, så de kan undgå at Skat kigger med.

Jeg antager at du er klar over at der er en hel del lovlige grunde til ikke at have personnr og have bank i Danmark?

5
3. juni kl. 17:31

Jeg antager at du er klar over at der er en hel del lovlige grunde til ikke at have personnr og have bank i Danmark?

Sikkert, men nu taler vi om Nordeas kunder.

4
3. juni kl. 15:50

Hvilke grunde tænker du på, Maciej? Jeg blev i hvertfald afkrævet et dansk CPR-nummer for overhovedet at kunne registreres i systemet hos min bank, dengang jeg kom til Danmark og skulle bruge en lønkonto (dog som simpel ordinær lønsmodtager og skatteyder).

2
3. juni kl. 11:52

Og kunder i f.eks. Baltikum, der slet ikke har noget personnummer?

Logonmuligheden var "på menuen" i aftes, jeg studsede over den.