Nordea kæmper fortsat med ambitiøs it-modernisering til 1 milliard euro
Den nordiske storbank, Nordeas, omfattende it-modernisering, der blev iværksat i 2015, er endnu ikke færdig.
Det skriver Børsen.
Finanskæmpens megaprojekt spinder rundt om en modernisering af kernebankplatformen, og arbejdet er tidligere blevet sammenlignet med at bygge en Storebæltsbro, alt imens trafikken buldrer afsted.
Nordea's it-setup havde, ifølge Børsen, båret præg af, at banken siden 1999 havde opereret med fire systemer som resultat af sammenlægningen af de fire banker, der skulle komme til at forme Nordea.
Projektet, der blev iværksat i 2015, skulle allerede have været færdiggjort i februar 2020, men i banken kan man desværre ikke svare ja til, at det er tilfældet.
Derimod skriver erhvervsavisen, at man i bankens top forventer, at man kan begynde at høste gevinster fra projektet i løbet af det kommende år – gevinster som man egentlig skulle være begyndt at høste allerede i 2019.
»Der er ingen slutdato, når det gælder forbedring af vores platform. Det er et løbende arbejde. Vi skal være fleksible og tilpasse os nye og ændrede forventninger, herunder nye reguleringer og ændret kundeadfærd,« skriver Nordea som svar i en mail til Børsen, hvor banken påpeger, at man har vurderet omkostningerne til at beløbe sig til 1 milliard euro.
Banken forventer at kunne fortælle, hvor langt man er kommet med moderniseringen i begyndelsen af 2022.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.