Nordea dropper ud af Swipp til fordel for MobilePay

Danske Bank stopper med at brande MobilePay med ”by Danske Bank.”

Den fælles mobilbetalingsløsning, Swipp, får det sværere i fremtiden, efter at Nordens største bank, Nordea trækker sig ud af samarbejdet og i stedet satser på Danske Banks MobilePay.

Swipp er stiftet af over 70 pengeinstitutter og skulle have udgjort en seriøs konkurrent til MobilePay

Nordea forlader vil fremover i stedet investere i videreudviklingen af MobilePay, oplyser banken i en pressemeddelelse.

Nordeas privatkunder vil i første omgang ikke mærke ændringerne, mens de erhvervskunder, der ikke allerede har en MobilePay-aftale, i løbet af kort tid bliver tilbudt en flytning af den eksisterende aftale til MobilePay. Erhvervskundernes Swipp-aftaler vil dog indtil videre stadig virke.

Det vil fortsat være gratis for private MobilePay-brugere at benytte løsningen. Samtidig forventes Nordeas og andre bankers deltagelse at medvirke til en øget udbredelse og mere effektiv drift af MobilePay, og banken lover endog »endnu mere konkurrencedygtige transaktionspriser til de erhvervsdrivende MobilePay-kunder.«

Formålet med i stedet at gå i partnerskab med MobilePay er ifølge banken »at sikre forbrugere og erhvervsdrivende i Norge og Danmark en mobil betalingsplatform med stor udbredelse, høj brugervenlighed og fokus på konstant innovation,« lyder det.

»Med MobilePay har vi forudsætningerne for at give nordiske brugere og virksomheder et af verdens mest udbyggede mobile betalingssystemer. Nye bankpartnere med direkte kundekontakt vil styrke udbredelsen, og samtidig får MobilePay øget muskelkraft til at accelerere innovationen, så vi kan sikre den absolut bedste brugeroplevelse,« siger Tonny Thierry Andersen, medlem af direktionen i Danske Bank.

Større udbredelse

Hos Nordea fremhæver adm. direktør for Nordea Bank Danmark, Peter Lybecker, at den nye MobilePay-model vil sikre Nordeas privat- og erhvervskunder adgang til markedets mest udbredte og perspektivrige betalingsløsning.

»Det nye samarbejde er til gavn for kunderne, for markedet og de enkelte banker. MobilePay er i dag kendt for den gode brugeroplevelse, og vi vil gerne bidrage til løsningens udbredelse og den fortsatte udvikling som en innovativ digital betalingsplatform. Det vil alle brugere nyde godt af,« siger Peter Lybecker.

Peter Lybecker og Tonny Thierry Andersen fremhæver nødvendigheden af, at bankerne samles om en stærk fælles betalingsløsning for fortsat at være førende i den tiltagende konkurrence. Mobile betalingsløsninger vinder frem med stor hast, og nye internationale aktører dukker jævnligt op, også i Norden.

Partnerskabsmodellen betyder, at det er muligt at kombinere den brugerflade, der har klart størst udbredelse i Danmark, med integrationen af flere bankers konti og omkostningseffektive konto til konto-betalinger, anfører Nordea.

Derudover vil Nordeas erhvervskunder fremover kunne modtage MobilePay betalinger direkte på deres Nordea-konto.

Flere banker ventes at tilslutte sig

Det er forventningen, at flere andre banker i Danmark, Norge og Finland i løbet af de næste kvartaler beslutter at deltage i samarbejdet. Danske Bank går derfor nu i gang med at lægge MobilePay over i et datterselskab med selvstændig bestyrelse. Banken vil også ophøre med at brande MobilePay ”by Danske Bank.”

I overensstemmelse med ønsket om at skabe en førende nordisk betalingsplatform for nordiske brugere og erhvervsdrivende vil MobilePay søge dialog med Swish i Sverige. Formålet vil være at sikre nordiske brugere mulighed for på sigt at kunne gennemføre betalinger mellem MobilePay og Swish.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (16)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jens Jensen

Som en bruger af begge, og som har sat sig ind i begge teknologier undrer jeg mig stadig...

Swipp er nemmere at melde sig til, hvis man tæller det antal tal der skal klampes ind i Appen. Swipp kræver det forhadte nem-id, mens Mobile Pay kræver et kort. Begge dele burde ligge i pungen, og være lige tilgængelige.

Swipp er en ægte konto-til-konto løsning, som fungerer som et alternativ til et kreditkort, mens Mobile Pay bare er "dit kreditkort på telefonen" incl. alle de ulemper der er ved det. (Spærret kort = Spærret Mobile Pay, Kortskift = ny tilmelding, etc.)

Med Swipp kan du vælge hvilken konto du vil hæve fra. På Mobile Pay kan du ikke.

Swipp deler ikke data med en, for dig muligvis, helt uvedkommende bank, og lader dem snage i dine transaktioner.

Og alligevel vælger kunderne Mobile Pay... og på det grundlag at "det virker bedst", mens Swipp er "komplet ubrugeligt". Det er helt morsomt at læse de mange Facebookkampe som foregår. Tydeligvist bruger folk flere kræfter på at "slås", end på at sætte sig ind i hvad de rent faktisk udtaler sig om.

Specielt kæmpes der hårdt blandt unge forbrugere. Dem som sandsynligvis bruger mere tid på at sætte sig ind i hvilke par sko der er pænest til weekenden, end hvilken mobil-app de vil betale med resten af deres liv.

Det er en sorgens dag, når man på sådan et vigtigt punkt, kan se forbrugerne tvinge Nordea til at vælge forkert. Lige som med BETAMAX mod VHS har forbrugerne har talt... de vil have det der er mest sexet.

For den simple forbruger er der jo ingen forskel på Swipp og Mobile Pay, bortset fra at Swipp lyder dumt, mens det andet kan udtales og forståes af selv de personer der droppede ud af folkeskolen efter kun få timers engeskundervisning.

På modtagersiden er der dog en verden til forskel på den bankløsning man får med Swipp, eller det diktatur man kan melde sig ind i hos Mobile Pay. Men det ser kunderne jo ikke...

  • 25
  • 5
Anders Palm

Swipp taber stort på et eneste (og samtidig det mest afgørende) punkt:

På mobilepay kan du sende og modtage penge fra ALLE, uanset deres banktilhørsforhold.

Med Swipp skal du først spørge personen hvilken bank de er kunde i (og er det danske bank, og nu Nordea, der tilsammen har næsten 50% af alle danskere som kunder), ja så er det altså bare ærgeligt.

Hvis jeg har forstået det ret, så skulle man i starten også have NemID op af lommen hver gang med swipp, jeg ved ikke om det er ændret for mindre beløb eller lign, men det er i hvert fald også at tage godt sigte og skyde sig selv i foden.

Hvis jeg ville lave en konto-til-konto overførsel, og jeg alligevel skulle spørge modtageren om information, samt finde min NemID frem, så kunne jeg jo lige så godt bare have åbnet min netbank på mobilen og lavet en konto-til-konto overførsel!!

  • 12
  • 5
Michael Fjeldsted

Som en bruger af begge, og som har sat sig ind i begge teknologier undrer jeg mig stadig

Det er et produkt henvendt til den brede befolkning der ikke sætter sig ind i teknologierne bag. Det er brugervenlighed kombineret med markedsføring og first-to-market der er interessant her.

Når alle andre allerede har valgt Mobile Pay, så giver det bare ikke mening at enkelte personer vælger Swipp.
Når alle andre allerede har valgt Facebook, så giver det ikke mening at enkelte personer vælger en bedre platform, hvor ingen af deres venner er.
Det er præcis det samme når Microsoft ikke kan få app udviklere til at udvikle til Windows Phone fordi der ingen brugere er og brugerne ikke vælger Windows phones pga der mangler Apps - hvis man sætter sig ind i teknologierne bag Windows Phone, så er der mange spændende ting, de er bare totalt ligegyldige når iOS og Android har taget markedet.
På samme måde er Swipp totalt ligegyldig fordi MobilePay har taget alle brugerne (privat-til-privat).

Pt mangler MobilePay stadig at få rigtig fat i butik betalingerne, der hvor de rent faktisk kan tjene penge. Spørgsmålet er om ikke Swipp snart ryger i graven og de banker der i dag har Swipp kommer til at støtte Nets i deres mobil betalinger i butikkerne. Her kan Nets stadig vinde og så lade den store udgift til privat-til-privat markedet bliver hos MobilePay.

  • 11
  • 1
Jan Vennike

Jeg har Mobilepay og der kan jeg overføre op til 1500 kr/dag, da jeg ikke er NemID valideret.

Ville også gerne kunne bruge Swipp - men der skal man være NemID valideret uanset hvad - og da mit certifikat ligger på hardware (https://www.nemid.nu/dk-da/privat/nemid_paa_hardware/) kan jeg ganske enkelt ikke få Swipp, da de ikke understøtter dette.

Så jeg er "tvunget" til at bruge Mobilepay.

  • 5
  • 0
Kasper S. C.

Jeg har fra starten fravalgt mobile pay, både fordi jeg ikke stoler på danske bank ift mine bruger data (måske nogen kan henvise til tekst om dette?), samt at jeg ikke har en interesse i at støtte Mega Corp Monopol. I stedet var swiip et fælles projekt, og som jeg forstår, tager ens privatsikkerhed mere alvorligt. Det sidste jeg har interesse i, er at bankerne nu også ved hvem jeg personligt udveksler penge med. Fortæller jeg denne historie til mine mobile pay-only venner, som stadig ikke har fundet ud af at de nu kan få swiip ligegyldigt bank, forstår de INTET af mit argument. Som altid bliver der opstillet en ulitilitær og teknologi determinitisk tilgang til spørgsmålet, hvor jeg er dum, og de ender med ikke at hente swiip... Bare fordi, nu har de jo Mobile Pay, og det bruger alle. Sådan er verdenen, men for mig er det den forkerte retning udviklingen går. Folk, beklager generalisering, er ikke kritiske når det gælder IT. De forstår ikke teknologi hverken den tekniske eller den filosofiske, og ender som altid med at blive mere og mere consum orienteret, fremfor fx at donere penge til Wikipedia eller framelde sig software og services der går på kompromis med net neutralitet osv. Dette basere jeg blandt andet på min forskning af avanceret brug af teknologi i folkeskolen... De kan finde ud af Facebook, snapen, Google og YouTube... Det er det. Læs The Circle for et billede af hvordan en sådan centralisering af nettet kunne få af konsekvenser. Meget ideologisk diskussion, der dog er utrolig vigtig for fremtiden. Kræver en kritisk stillingtagen, men også at gøre ord til handling. Er du utilfreds med Facebook, så meld dig ud. Bare rolig, livet flyver ikke fordi dig, og du går feks ikke glip spændende events. Tværtimod føler jeg personligt at komme mere ud, og ikke sidde hjemme og tænke 'Hmm burde tage med til dette event'.

Beklager stavefejl, skrevet på touch skærm.

  • 4
  • 4
Henrik Hansen

På mobilepay kan du sende og modtage penge fra ALLE, uanset deres banktilhørsforhold.
Med Swipp skal du først spørge personen hvilken bank de er kunde i (og er det danske bank, og nu Nordea, der tilsammen har næsten 50% af alle danskere som kunder), ja så er det altså bare ærgeligt.


På Mobile Pay kan du kun overføre penge til alle dem som har udleveret deres kortoplysninger til Danske Bank.

Banken er irrelevant med Swipp, du overfører ved at indtaste et telefonnummer eller vælge en kontaktperson i din telefonbog. Det kræver selvfølgelig at de er tilmeldt Swipp i deres egen bank, men de slipper for at udlevere deres kortoplysninger til din bank.

  • 3
  • 1
Jens Jensen

På mobilepay kan du sende og modtage penge fra ALLE, uanset deres banktilhørsforhold.

Det er jo mere teori, end det er et problem i praksis. Indtil i dag dækkede Swipps banker jo over halvdelen af danskerne. At man ikke nåede fuld dækning skyldtes blot at Danske Bank kunder ikke var med, og så nogle enkelte gamle starutter, som kun er en konto i en eller anden obskur sparekasse. (De er nok også ligeglad med netbank og den slags moderne ting...)

At det ikke virkede for Danske Bank kunder var jo ikke Swipps skyld men udelukkende Danske Bank, som fra den dag de meldte sig ud af det fælles projekt, har haft et ønske om at sætte en kæp i hjulet på Swipp.

Nu ender vi snart med 50% Mobile Pay, og 50% Swipp. En fælles dansk betalingsplatform, med en populariet ala dankortet, kan vi dermed vinke farvel til.

Om ikke særligt længe kommer Facebook og Google med deres mobilbetalingsløsninger, og så kan det være at ungdommen på få måneder f.eks. skifter til Facebook, fordi det nu er lidt smart at man kan sende penge mens man chatter.
Og så er løbet kørt for både Mobile Pay og Swipp. Mobile Pay havde så travlt med at spolere det fælles arbejde, at det muligvis ender med at sætte en stopper for dem begge i det lange løb.

Mit håb er at vi fremover har forskellige muligheder, lige som vi i årevis har haft forskellige betalingkort. Men det ville nu være praktisk hvis bare EN af de mange fremtidige muligheder var en fælles danskejet løsning, som ikke havde et enkelt firma bag sig. Med Nordeas udmelding tvivler jeg dog på at det vil ske.

  • 5
  • 1
Andreas Neumann

@Anders Palm

Det er slet ikke relevant længere, hvad du påpeger der. De problemstillinger er løst.

Alle kan da også bruge Swipp i dag. Er du Danske Bank kunde, kan du tilmelde dit betalingskort, lige som ved MobilePay.

Man skal kun bruge nem-id ved oprettelse, og derefter logger man ind med en pin-kode. Kan ikke se det store problem her? Jeg bruger samme pin-kode til min Swipp app, og min MobilePay app.

Som forbruger er jeg godt tilfreds med to konkurrerende løsninger, som holder gebyrerne væk. Derfor benytter jeg Swipp så ofte som muligt, fordi de er "underdog'en", og ikke har de store markedsandele pt.

Hvis Swipp dør, så vil der helt sikkert komme lidt gebyr på MobilePay, så Danske Bank kan tjene lidt mere på det. Det er jeg ikke interesseret i.

Jeg har intet imod MobilePay, som virker rigtig fint og fornuftigt. Jeg bruger også den tit.

Men Swipp er også blevet rigtig god og brugervenlig, og man kan de samme ting. Så når jeg overfører penge til folk, spørger jeg altid om de har Swipp eller MobilePay. Har de Swipp, så bruger jeg den.

Det er jo den samme procedure på begge platforme, og man skal jo bare have et nummer, eller kontaktoplysninger. Der er næsten ingen forskel.

Jeg kan kun anbefale andre at gøre det samme, så vi får to lige store platforme. Det vil være i alle forbrugeres interesse :-)

  • 4
  • 0
Morten Madsen

Der er allerede gebyre på Mobile Pay (og på Swipp) og det har der hele tiden været. Private ser det bare ikke, da det "kun" er firmaer der skal betale. Men det betyder jo bare at den vare du køber bliver tilsvarende dyre.
Mobile pay koster 1% af transaktionen, dog maks 5 kr.
Swipp koster 40-90 øre pr. transaktion afhængig af typen og mængden af transaktioner.

90 øre hos swipp er meget højt, 5 kr hos danske bank er sindsygt. Derfor er det syndt at ingen går op i hvordan Mobile Pay virker, for vi ender med at vi alle skal betale 5 gange så meget for det samme produkt.

  • 4
  • 0
Kjeld Flarup Christensen

Swipp er en ægte konto-til-konto løsning, som fungerer som et alternativ til et kreditkort, mens Mobile Pay bare er "dit kreditkort på telefonen" incl. alle de ulemper der er ved det. (Spærret kort = Spærret Mobile Pay, Kortskift = ny tilmelding, etc.)


Med mindre du er kunde hos Danske Bank, og nu også Nordea.
Swipp har haft en kæmpemæssig fordel der, hvor de kunne have udkonkurreret Mobile Pay på omkostningerne. Det evnede de så ikke.

  • 2
  • 0
Thomas Riis

swipp kan anvendes af alle. osse fx. mennesker med et færøsk eller grønlandsk telefonnr.
mobile pay er kun for folk med et dansk telefonnr.
lissom - HA - "gratis wifi" i S-tog: dog kun til folk med et dansk indregistreret telefonnr. ikke svenske pendlere; de må sgu ta hjem til sig selv, hvis de ska på nettet.
swipp er/var? et bud på et alternativ til det xenofobe danmark. er det derfor mobile pay i sidste ende vinder monopolet?

  • 2
  • 0
Thomas Riis

jeg kender ikke mobile pay da det er forbeholdt folk med et dansk telefonnr. men jeg kan supplere her med min erfaring med swipp: det er akkurat lisså nemt som det lyder: swipp! og jeg føler mig mere sikker med swipp end jeg gør med mit dankort. med swipp kan ingen transaktion ske uden godkendelse.

  • 1
  • 0
Kjeld Flarup Christensen

mobile pay er kun for folk med et dansk telefonnr.


Det må vi så håbe bliver lavet om på nu.
Jeg kan dog godt se Danske Bank's grunde til at lave denne begrænsning.

Før det første lægger det en dæmper på svindelforsøg, når der jo bruges dankort. Ellers er det jo blot at oprette 100 Mobilepay konti med stjålnekort, overføre en masse penge til en enkelt konto og trække pengene ud inden der bliver reageret.

Lidt i samme boldgade, så er man gået efter de lavthængende frugter, og med et dansk telefonnummer, har man kunne springe f.eks. NemId validering over.

Fordi Danske Bank har været alene om Mobile Pay, har de kunnet arbejde hurtigt og få løsningen op at stå. En beslutning som at vælge udenlandske numre fra, kan sagtens have været en af fordelene ved udviklingen af løsningen.

Swipp døde i for meget snak, så der er lidt et lærestykke i hvordan nye produkter opstår her. Det er sjældent det forkromede produkt som vinder.

  • 1
  • 0
Henrik Biering Blogger

... at SWIPP og MobilePay smelter sammen, så MobilePay fortsætter udadtil, men med en hybridmotor indeni?

Mobilepay har jo markeds traction, men et åbenlyst uønsket afhængighedsforhold til NETS, mens SWIPP har udviklet den NETS-fri motor MobilePay ønsker. Så bliver kort-overførsler kun aktuelle for banker, der står uden for samarbejdet.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere