Nokia sælger maps-forretning HERE til bilproducenter

7 kommentarer.  Hop til debatten
Den finske televirksomhed har solgt sin digitale kort- og lokalitetsforretning HERE til bilproducenterne Audi, BMW og Daimler for 18,7 mia. kr.
3. august 2015 kl. 12:34
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Det er åbenbart blevet populært at sælge ud af sin kortteknologi. Kort efter at taxa-appen Uber opkøbte en del af Microsofts korttjeneste, sælger finske Nokia nu ud af sin ditto-tjeneste til et konsortium af bilproducenter.

HERE er en undervirksomhed til Nokia, der leverer kort- og navigationsstjenester til en bred række af enheder såsom smartphones, tablets samt GPS-udstyr i biler. HERE står også for at levere navigationsdata til en del af Microsofts tjenester, heriblandt søgemaskinen Bing. Men det er især arbejdet med GPS-udstyret til biler, som nu giver anledning til, at Audi, BMW og Daimler AG i fællesskab har opkøbt Nokia-selskabet.

Sammenlagt har bilkonsortiet betalt 18,7 mia. kroner for HERE, der har 6.454 ansatte.

Bilproducenterne er en del af et større kapløb om at levere it- og korttjenester direkte integreret i bilerne. Især med løftet om de kommende selvkørende biler er producenterne i gang med at opruste deres porteføljer af teknologi.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Nokia har været igennem en større omvæltning, efter at Microsoft opkøbte selskabets mobildivision, som senere viste sig at blive en gigantisk underskudsforretning for Microsoft. En stor del af de tidligere Nokia-ansatte er efter opkøbet blevet fyret igen fra Microsoft.

Efter salget af HERE vil Nokia kun bestå af to forretninger: Nokia Networks og Nokia Technologies. Førstnævnte leverer bredbånds-infrastruktur, software og tjenester, mens sidstnævnte står for at nyudvikle teknologi med tilhørende patenter. Nokia Technologies står blandt andet bag et nyt 360-graders virtual reality-kamera, der forventes at komme på markedet til efteråret.

7 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
4
4. august 2015 kl. 11:05

En anden vinkel på historien er hvad Nokia i sin tid gav for Navteq (som blev til Here). Google siger ca. 8 mia USD i 2007 og at salget nu er gennemført for ca. 3 mia USD.

Mvh, Martin

2
3. august 2015 kl. 16:55

jeg troede faktisk at Microsoft ejede HERE, ud fra deres integration med Windows Phone.

1
3. august 2015 kl. 16:08

er istand (ud over multinationale mobiltelefon producenter eller profiling reklame tjenester der bruger lokalitet) til at betale de ca 12-14 milliarder kroner det koster om året at vedligeholde en global korttjeneste (ref. asymco.com)...

Lidt mystisk at det ikke er VW group istedet for Audi... Da Audi lavede lyde om at bruge android og google maps i deres biler ? men istedet går de ud og bruger bizarostan mange penge på en korttjeneste...

Skulle vel ikke være et strategisk hedge da google nu måske er ved at blive en "på den anden side af horisonten" konkurent og der er nogen i Audi og de andre der kunne se en problemstilling ved at binde sig lidt for meget sammen ved hoften med dem ?

7
4. august 2015 kl. 15:26

Audi er ejet af VW.

Deraf hans undren.

Men så vidt jeg ved benytter Audi deres eget system i modsætning til VW/Skoda/Seat.

3
3. august 2015 kl. 17:47

bilfirmaer er vel også de eneste der</p>
<pre><code>er istand (ud over multinationale mobiltelefon producenter eller profiling reklame tjenester der bruger lokalitet) til at betale de ca 12-14 milliarder kroner det koster om året at vedligeholde en global korttjeneste (ref. asymco.com)...
</code></pre>
<p>

Nu er det jo nok ikke nødvendigvis ren udgift, at drive en korttjeneste. Here levere kortdata til andre, bl.a. Garmin. Garmin og øvrige kunder betaler formentlig en del for de data. Vil tro at Nokia har valgt at sælge af hensyn til at skaffe hurtig kapital til at styrke deres øvrige forretningsområder.