Nokia sælger færre Windows-telefoner nu end i juni

Trods enorme marketingsbudgetter har Nokia ikke for alvor fået hul igennem til markedet med Windows-telefonerne. Markedsandelen ligger på under fire procent på de store markeder.

Skiftet til Windows Phone som styresystem skulle redde Nokia i kampen mod iPhone og Android. Men endnu har den finske mobilgigant til gode at kunne fremvise solide salgstal for Windows-modellerne i Lumia-serien.

Faktisk viser en ny analyse, at salget af Lumia-telefoner faldt fra juni til september. Det skriver teleanalytiker Tomi Ahonen, som tidligere selv har arbejdet for Nokia, og som lige siden Nokias strategiskifte har været meget skeptisk over for topchefen Stephen Elops beslutninger.

Nokia fremlægger regnskab for tredje kvartal af 2012 senere i oktober, men en markedsanalyse fra firmaet Kantar peger på, at det heller ikke bliver dette kvartal, at Nokia får et gennembrud med Windows-telefonerne.

Tomi Ahonen sammenligner markedsandelen af solgte telefoner i juni og september for de vestlige markeder, og faktisk er Nokias andel faldet undervejs, fra samlet 4,2 procent til 3,8 procent.

Det kan der være mange grunde til, for eksempel efterårets lancering af Windows Phone 8, som ikke er kompatibel med de tidligere Windows-telefoner, men for Nokias regnskab er det ikke godt. Salget af de gamle Symbian-modeller falder nemlig kraftigt, helt som forventet, så det samlede antal Nokia-smartphones, der ryger over disken, falder dermed næsten en tredjedel, vurderer teleanalytikeren.

Målt på markedsandel på smartphone-markedet er Nokia således gået fra 33 procent for to år siden, til 14 procent for ét år siden, og til 6,7 procent i andet kvartal af 2012. Holder tallene fra analysen, vil Nokia i tredje kvartal være faldet til 4,3 procent af verdens samlede smartphone-salg.

Imens rumsterer Microsoft med ideen om selv at sende Windows-telefoner på markedet, hvis ikke telefonerne fra Nokia og de øvrige Windows Phone-producenter giver den ønskede markedsandel. I forvejen har Microsoft gjort sig upopulær hos hardwareproducenterne ved selv at lancere tabletten Surface med Windows RT. Den kommer på markedet i slutningen af oktober og efterfølges af Surface Pro med Windows 8 efter nytår.

Læs også: Rygte: Microsoft overvejer ’Surface-telefon’

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (41)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jarle Knudsen

Imens rumsterer Microsoft med ideen om selv at sende Windows-telefoner på markedet, hvis ikke telefonerne fra Nokia og de øvrige Windows Phone-producenter giver den ønskede markedsandel. I forvejen har Microsoft gjort sig upopulær hos hardwareproducenterne ved selv at lancere tabletten Surface med Windows RT.

Jeg minder at Microsofts HW (mus, keyboard, Sidewinder etc.) var slet ikke så ringe i forhold til konkurrenter. Men det ville være rigtig kedelig nyhed for Nokia.

  • 3
  • 0
Venligst Slet Min Bruger

Istedet for at linke til Tomi Ahonen, der har ca. samme realitetssans som Jakob Damkjær, ville det så ikke være mere interessant selv at drage konklusioner ud fra tallene?

http://www.kantarworldpanel.com/dwl.php?sn=news_downloads&id=82

F.eks. vil man kunne se, at i USA er tallet steget fra 2,3 i Juli til 2,7 i September.

edit:

Ikke at det er imponerende på nogen måde, dog.

  • 3
  • 6
Venligst Slet Min Bruger

Det er selvfoelgelig foerst interessant naar WP 8 er paa markedet. Det er jo klart at folk ikke vil koebe en Lumia med WP 7 paa.

Det er nok de færreste ja. Nokia har dog stadig planer om at lave WP7.8 telefoner til low-end markedet. Rygterne siger, de vil lave en 150$ smartphone (Lumia 510), og det kan vel fint hjælpe på deres markedsandel, da konkurrenterne i det prisleje ikke er specielt imponerende.

Det sagt, så er Nokia tvunget til at få succes Lumia 820/920. Får de ikke det, så tror jeg de går nedenom og hjem.

Om WP8 er det rette system til at redde dem, må tiden vise.. det er jo stadig ikke fremvist til offentligheden :/

  • 5
  • 0
Jesper Kildebogaard

@Thomas Bundgaard

Jeg kan ikke lige gennemskue, hvor du har de tal, du nævner, fra. Tallene fra Kantar sammenligner september med september sidste år, og for USA viser det et fald fra 3,5 til 2,7 procent for Windows samlet (jeg antager, at det inkluderer Windows Mobile).

@Martin Eskildsen
Den fejl, du henviser til, var en fejl i udregningen af tallene for de fem store EU-lande, og den var rettet, da jeg skrev artiklen.

vh.

Jesper
Version2

  • 1
  • 0
Johnny Olesen

Det sagt, så er Nokia tvunget til at få succes Lumia 820/920. Får de ikke det, så tror jeg de går nedenom og hjem.

Det gør de helt klart ikke - altså går nedenom og hjem. Nokia har en enorm patentpulje, de har (stadigvæk) penge på kistebunden og frugten af alle deres besparelser er endnu ikke blevet høstet.

Nokia har masser af aktiver (værdier), så selvom de ikke laver et "homerun" med Nokia Lumia 820/920, så lukker og slukker Nokia ikke.

Når det er sagt, så kommer Nokia Lumia 920 til at sælge røven ud af bukserne, hvis man skal tro hypen fra alle nørderne.

  • 5
  • 2
Venligst Slet Min Bruger

Jeg kan ikke lige gennemskue, hvor du har de tal, du nævner, fra. Tallene fra Kantar sammenligner september med september sidste år, og for USA viser det et fald fra 3,5 til 2,7 procent for Windows samlet (jeg antager, at det inkluderer Windows Mobile).

Det er tallene fra juli (eller var det juni), jeg sammenligner med.

Det gør de helt klart ikke - altså går nedenom og hjem. Nokia har en enorm patentpulje, de har (stadigvæk) penge på kistebunden og frugten af alle deres besparelser er endnu ikke blevet høstet.

Selvfølgelig har de patenter mv., men det har Kodak jo også, og det går jo ikke super for dem.

Pointen var mere, at hvis Nokia ikke får succes med WP8-satsningen, hvor skal de så gå hen? De kan jo ikke skifte hele platformen over på Android/Meego på kort tid, og jeg er ikke sikker på, at de overlever endnu en transaktion i stil med den fra Symbian til WP.

  • 4
  • 1
Johnny Olesen

Selvfølgelig har de patenter mv., men det har Kodak jo også, og det går jo ikke super for dem.

Pointen var mere, at hvis Nokia ikke får succes med WP8-satsningen, hvor skal de så gå hen? De kan jo ikke skifte hele platformen over på Android/Meego på kort tid, og jeg er ikke sikker på, at de overlever endnu en transaktion i stil med den fra Symbian til WP.

Forskellen mellem Kodak og Nokia er, at Nokia - udover at have et hav af patenter på essentielle mobilteknologier - har lavet en licensaftale på patenterne med Microsoft. Udover den MEGET lukrative licensaftale, så har Microsoft satset hele butikken på Nokias succes, og Microsoft lægger derfor penge på bordet til markedsføring - og der flyder sikkert et par milliarder til Nokia på den konto.

Det er ikke lykkedes Kodak få licenseret sine patenter til et teknologiselskab, med lommer så dybe som Grand Canyon. Samtidig så er patenterne markant ringere i værdi end Nokias patenter. Og så er der ingen teknologiselskaber der har brug for Kodak til noget som helst. Kodaks varemærke er intet værdi, og de har ingen unik position på markedet og de har intet netværk, hvortil adgangen kan sælges til høj pris.

Nokia har gode patenter, Nokia har den direkte adgang til mange hundrede teleselskaber og Microsoft har brug for både Nokias viden, teknologi og adgang til markedet.

Det kan også koges ned til: Microsoft har brug for Nokia, og derfor sender de gerne store fede checks til Finland i mange år fremover. Microsoft løber ikke tør for penge, og de har ikke andre muligheder end at betale til Nokia.

Hvor Nokia skal gå hen hvis satsningen med WP8 fejler? Svaret er ganske enkelt, at satsningen ikke fejler. Om så Microsoft skal yde tilskud, så Nokia kan sælge deres telefoner til 200 kroner, så bliver Windows Phone 8 en succes.

  • 1
  • 4
Jarle Knudsen

Nokia - udover at have et hav af patenter på essentielle mobilteknologier - har lavet en licensaftale på patenterne med Microsoft. Udover den MEGET lukrative licensaftale, så har Microsoft satset hele butikken på Nokias succes, og Microsoft lægger derfor penge på bordet til markedsføring


Her vil jeg være uenig i. Microsofts kærne området (Windows, Office, Exchange, server mv.) generer stadig et pænt overskud. De har på ingen måde "satset hele butikken". Dersom satsning WP8/Nokia fejler vil de stadig kunne tilbyde WP8/9/10 andre mobil/tablet producenter... om nødvendig på endnu mere "lukrative aftaler" (læs: helt gratis eller med tilskud) uden at går under.

Situationen er dog helt anderledes for Nokia.

  • 6
  • 0
Venligst Slet Min Bruger

Hvorfor ikke, om jeg må spørge?

Hvem kender du, der kan udvikle en telefon inkl. drivere til OS osv. på under 6 måneder?

Det tog, så vidt jeg husker, i omegnen af 8 måneder fra underskrivelsen af Nokia/MS-aftalen til den første Lumia-telefon ramte butikkerne, og der havde Nokia allerede været igang med at udvikle bl.a. designet på telefonen.

Hvor Nokia skal gå hen hvis satsningen med WP8 fejler? Svaret er ganske enkelt, at satsningen ikke fejler. Om så Microsoft skal yde tilskud, så Nokia kan sælge deres telefoner til 200 kroner, så bliver Windows Phone 8 en succes.

Det tror jeg nu ikke. Men det ville da være dejligt - en Lumia 920 til 200 kr. ville jeg ikke takke nej til ;-)

  • 0
  • 3
Venligst Slet Min Bruger

De kunne begynde nu. Så kunne føre flere forskellige operativ systemer side om side. Selvfølgelig har de jo nok skrevet en kontrakt med MS hvor dette er udelukket.

Formentlig.

Men hvis Nokia laver endnu et burning-platform memo og har en 8 måneders periode, hvor de ikke rigtig sælger noget, hvad skal de så leve af?

Og medmindre Nokia laver en Android-udgave af 920/820, så kan de ikke få en telefon klar på 8 måneder. Og at lave en Android-udgave af 920 og udgive den i sensommeren 2013 er vel ikke videre ambitiøst.

  • 2
  • 0
Johnnie Hougaard Nielsen

Nokia har den direkte adgang til mange hundrede teleselskaber

Nokia havde denne fine adgang før Elop kom ind og gav teleselskaberne et chok, om at den strategi som de havde i tæt samarbejde med Nokia kunne smides i skraldespanden, sammen med det det gode og venskabelige forhold.

Disse teleselskaber vil nok være tilbageholdende med at satse på Nokia igen, og Microsoft har også pisset nok på dem til at dette navn ikke er noget argument på plus-siden.

Så længe de får betaling for det (markedsføringstilskud), kan de da godt lokkes til at have produkter på hylden, men derfra til at satse infrastruktur på at bygge marked i samarbejde med Microkia, er der et godt stykke vej. Først skal det blive en succes, hvis det da skulle gå sådan.

WP8 kommer jo ikke med nogen form form "killer-funktion" som får folk til at føle at de får flere muligheder. Et lidt anderledes og sjovt UI, ja, og hvad så? Det var ikke det der gav iPhone succes i starten, men støtten fra Google så der var velfungerende apps (uden ekstrabetaling) med nemt tilgængelig Maps og mail. Det var noget der rykkede dengang.

  • 2
  • 0
Magnus Jørgensen

Formentlig.

Men hvis Nokia laver endnu et burning-platform memo og har en 8 måneders periode, hvor de ikke rigtig sælger noget, hvad skal de så leve af?

Og medmindre Nokia laver en Android-udgave af 920/820, så kan de ikke få en telefon klar på 8 måneder. Og at lave en Android-udgave af 920 og udgive den i sensommeren 2013 er vel ikke videre ambitiøst.

Man kan da håbe at de lærer af deres fejl, så endnu et burning platform memo er unødvendigt...

Jeg ville ellers mene at det var temmelig ambitiøst. Som sagt skulle de jo ikke nødvendigvis droppe WP platformen. Den er jo færdigudviklet, så man kan jo lige så godt tjene det man kan. Eventuelt udvikle videre på den, hvis der er penge i det. Desuden kunne de licensere Meego af Jolla og udvikle videre på det de allerede har med N9.

Men som sagt er der jo nok en klausul i deres kontrakt med MS så det ikke er muligt.

  • 1
  • 0
Johnnie Hougaard Nielsen

Du må forklare... Hvorfor det?

Sådan en intern udmelding ville med sikkerhed blive lækket, og dermed have PR mæssige konsekvenser i retning af burning platform; men vel dog i mildere grad.

Nokia har systematisk brændt og sønderbombet alle andre broer, så de er dybt afhængige af at deres sats på WP8 bliver en succes. Hvis de startede en Android linie ved siden af - og fik lov af den partner hvor rygterne siger at de kunne finde på at lave en Surface telefon - ville det være et risikabelt signal til markedet, og de ville basalt starte fra nul som mobil telefon leverandør. Ikke principielt umuligt, men den ville blive meget sej at trække op, efter at deres gamle goodwill er eroderet.

  • 1
  • 0
Johnny Olesen

Nokia havde denne fine adgang før Elop kom ind og gav teleselskaberne et chok, om at den strategi som de havde i tæt samarbejde med Nokia kunne smides i skraldespanden, sammen med det det gode og venskabelige forhold.

Disse teleselskaber vil nok være tilbageholdende med at satse på Nokia igen, og Microsoft har også pisset nok på dem til at dette navn ikke er noget argument på plus-siden.

Ja, Nokia samarbejde med teleselskaberne er måske "ringere" end før Elop trådte ind på scenen, men den er der stadigvæk. Nokia har foden indenfor på alle vigtige markeder inkl. de fremtidige vækstmarkeder i syd amerika, afrika og asien.

Andre producenter såsom ZTE og Huawei har lært, at man ikke bare lige banker på døren til et teleselskab og kommer ind i varmen. Det er denne adgang, som Nokia "sælger" til Microsoft.

Og når det er sagt: Hvilke teleselskaber er det, som DU MENER er tilbageholdende med at tage Nokia ind i deres sortiment? For mig at se, så er teleselskaberne ved at snuble over hinanden - både i Danmark men bestemt også i det store udland - for at få Nokia Lumia 920 og 820 på hylderne.

  • 0
  • 0
Johnny Olesen

Her vil jeg være uenig i. Microsofts kærne området (Windows, Office, Exchange, server mv.) generer stadig et pænt overskud. De har på ingen måde "satset hele butikken". Dersom satsning WP8/Nokia fejler vil de stadig kunne tilbyde WP8/9/10 andre mobil/tablet producenter... om nødvendig på endnu mere "lukrative aftaler" (læs: helt gratis eller med tilskud) uden at går under.

Situationen er dog helt anderledes for Nokia.

Jeg tror altså at du læser mit indlæg forkert. Microsoft satser helhjertet på Windows Phone strategien, og derfor er de nød til at satse på Nokia.

De "satser hele butikken" på Windows Phone, ligesom de i tidernes morgen "satsede hele butikken" på XBOX. Det er måske mig, der benytter et forkert ordsprog til at beskrive situationen, men for at Microsoft i fremtiden kan få vækst på deres primære produkter såsom Exchange, Office, Windows m.fl. så er de nød til at få en fod indenfor i mobilbranchen.

I fremtiden vil langt de meste vækst komme fra mobilbranchen, og hvis Microsoft ikke får en bid af kagen, så vil væksen i selskabets andre områder risikere at lide under det. Hvis alle benytter Googles eller Apples tjenester, hvorfor så benytte Microsoft Office og Microsoft Excange?

Her snakker vi ikke om i morgen eller næste torsdag men et par år ude i fremtiden. Microsofts kerneforretning risikerer at forsvinde, hvis man overlader mobilbranchen til andre spillere.

Det er derfor Microsoft "satser hele butikken" på en succe med Windows Phone, og det er derfor Microsoft er villig til at smide enorme bunker af amerikanske dollarsedler efter Nokia.

Hvilke andre mobilproducenter kan som Nokia hive Windows Phone salget op? Det er der kun én anden spiller der kan, og det er Samsung. Men Samsung har ingen interesse i at promovere Windows Phone - selvom Microsoft smider penge efter dem.

  • 0
  • 0
Johnnie Hougaard Nielsen

Og når det er sagt: Hvilke teleselskaber er det, som DU MENER er tilbageholdende med at tage Nokia ind i deres sortiment?

Læste du overhovedet hvad jeg skrev? Jeg pointerede netop at de mod god betaling da godt kan lokkes til at have produkterne på hylden. Men derfra er der langt til at satse på en strategi hvor de selv investerer i at bygge på en platformen omkring indhold og services.

Selv om Tomi Ahonen har det med at gå lidt for meget amok med den verbale pisk, har han nu også en bred viden og gode pointer. Et citat:

Look at this example. NTT DoCoMo the largest carrier/operator of Japan literally invented this mobile/cellular telecoms industry. And since then, they have kept innovating and inventing. They were the first 3G operator, the first mobile internet provider, the first app store provider, the first WiFi phone supplier, the first NFC mobile wallet provider, the first mobile advertising agency, the first.. almost anything you can think of in this industry. What was the operating system that NTT DoCoMo specified for its premium phones? Symbian. As recently as January 2011, mere weeks from Elop Effect, NTT DoCoMo had reassured the world of its long term intentions to develop using Symbian. That meant, that any premium phones that Japanese makers like Sharp, Toshiba, Panasonic, Fujitsu etc wanted to manufacture for NTT DoCoMo's network, would have to run Symbian. Millions of guaranteed sales just there. When Elop killed Symbian, it was only hours that we heard from Japan, that NTT DoCoMo ends Symbian and shifts all its platform to.. Android. Did Elop not tell this important a Nokia 'partner' that he intends to kill Symbian? No.

Brændt barn skyr ilden.

Og denne store spiller er ikke just den eneste som blev ramt af flammehavet, da Elop med en stor spand benzin "opgraderede" gløderne under Symbian platformen til en storbrand.

På et helt andet plan kan der selvfølgelig sættes spørgsmålstegn ved det hensigsmæssige i at teleselskaberne "fik lov" til at styre deres kunders valg af telefon, men så længe de er magfulde spillere her, handler deres strategi om mere end blot at flytte på andres telefoner og bits.

  • 0
  • 0
Johnny Olesen

På et helt andet plan kan der selvfølgelig sættes spørgsmålstegn ved det hensigsmæssige i at teleselskaberne "fik lov" til at styre deres kunders valg af telefon, men så længe de er magfulde spillere her, handler deres strategi om mere end blot at flytte på andres telefoner og bits.

Spørgsmålet er, hvilken side af bordet man sidder. I de gode gamle dage, da alle teleselskaber rejste til Japan for at lære af NTT DoCoMo, der var ideen at teleselskaberne skulle styre indholdet på kundernes telefoner. Teleselskaberne ville være indholdsudbydere og på den måde holde på kunderne.

Den tankegang er nu blevet lidt mere modificeret. Flere og flere teleselskaber finder ud af, at de IKKE er gode til indhold, og i stedetfor køber de løsningerne hos en tredje part leverandør.

I lille Danmark er eksemplerne Telia og Telenor, der køber deres musikløsninger hos Spotify og WIMP.

Både Apple, Google og Microsoft er så store, at de selv vil levere indholdet, og de er ligeglade med teleselskabernes forsøg på at lege indholdsleverandør. Så ja, Nokia pissede på deres samarbejdspartnere, men det er på ingen måde jorden undergang. Samarbejde med teleselskaberne er MEGET mere end bare at give dem en platform til deres eget indhold - der er også relation, kampagner, eksklusive aftaler, lokal service organisation osv.

Apple pisser også på teleselskaberne - alligevel sidder alle indkøbscheferne med fråse om munden hver gang Apple lancerer en ny "magisk" telefon.

  • 0
  • 1
Johnnie Hougaard Nielsen

Apple pisser også på teleselskaberne - alligevel sidder alle indkøbscheferne med fråse om munden hver gang Apple lancerer en ny "magisk" telefon.

Det er da udelukkende fordi de ved at der er mange forbrugere som har valgt Apple platformen, og lader dette valg styre valget af teleselskab.

Den position har Microkia ikke. Langt fra. Derfor er det dem som må finansiere showet, helt uden andet end at håbe på at det om lang tid måske kommer til at give overskud.

  • 0
  • 0
Johnny Olesen

Det er da udelukkende fordi de ved at der er mange forbrugere som har valgt Apple platformen, og lader dette valg styre valget af teleselskab.

Den position har Microkia ikke. Langt fra.

Det er helt rigtigt, at Apple har en unik position på markedet.

Men min pointe er, at Apple ikke gør DET MINDSTE for at "please" teleselskaberne. Apple leverer også selv indhold i form af app, musik, film og cloud storage samt tjenester til e-mail, kalender, kontaktpersoner osv.

Alle disse tjenester har teleselskaberne i årevis forsøgt at sælge som valued-addet tjenester til deres kunder. Nu sidder Apple (og Google/Microsoft) på del af kagen. Og i Apples tilfælde kysser teleselskaberne gerne Apple, hvor solen ikke skinner, for at få lov til at sælge deres telefoner.

Microsoft og Nokia har en reel chance fordi Nokia har et global netværk, hvor de har kontakten til teleselskaberne, og de ved hvilke knapper der skal skrues på, for at få teleselskaberne til at sælge deres telefoner.

Der er to måde at sælge telefoner på. Man kan få forbrugerne til at "trække" produktet ud af teleselskabet, eller teleselskaberne kan proppe produktet ned i halsen på kunderne. Nokia er særdeles god til det sidste.

  • 0
  • 0
Johnnie Hougaard Nielsen

Microsoft og Nokia har en reel chance fordi Nokia har et global netværk, hvor de har kontakten til teleselskaberne, og de ved hvilke knapper der skal skrues på, for at få teleselskaberne til at sælge deres telefoner.

Der er to måde at sælge telefoner på. Man kan få forbrugerne til at "trække" produktet ud af teleselskabet, eller teleselskaberne kan proppe produktet ned i halsen på kunderne. Nokia er særdeles god til det sidste.


Rettelse:
vidste hvilke knapper...
var særdeles god til det sidste...

Nu er det meget enklere. Mikrokia investerer mange penge for blot at få lov til at være på hylderne, og betaler teleselskaberne for "fælles" reklamer. Det er et kostbart sats, men noget må de jo gøre for at kæmpe mod udslettelsen. Teleselskaberne kan læne sig tilbage; hvis det bliver et flop var det ikke deres penge der blev kastet på bålet.

På Smartphone markedet er Nokia ikke længere noget førende brand, men en spiller som igen og igen stiller med produkter som får en lunken modtagelse. Her taler jeg ikke om "cheerleader" tech skribenter, som hopper og danser lystigt over lidt forandring, selv om dimsen ikke udvider forbrugerens muligheder i forhold til tilsvarende dimser, som de er godt vant med.

  • 0
  • 0
Magnus Jørgensen

Hej Jonnie og Thomas

Sådan en intern udmelding ville med sikkerhed blive lækket, og dermed have PR mæssige konsekvenser i retning af burning platform; men vel dog i mildere grad.

Burning platform memoet var slemt fordi det underminerede deres egen platform uden at de havde noget alternativ. Det kan slet ikke sammenlignes med et læk af hvad deres egne ingeniører måtte være igang med, ved siden af en WP satsning.
Sådan noget kunne måske endda vendes til Nokias fordel.
Nokia havde ikke noget nyt produkt at sælge før mange måneder senere. Det er jo ikke det jeg foreslår. Jeg foreslår samme businessmodel som Samsung bruger, hvor man som hardware leverandør satser på flere platforme. Det ville ikke udelukke deres nuværende WP satsning.

  • 0
  • 0
Johnnie Hougaard Nielsen

Jeg foreslår samme businessmodel som Samsung bruger, hvor man som hardware leverandør satser på flere platforme. Det ville ikke udelukke deres nuværende WP satsning.


Selvfølgelig har de jo nok skrevet en kontrakt med MS hvor dette er udelukket.


Netop. Kan du blive enig med dig selv? :-)

Derudover ville set være et larmende signal om "vi tror alligevel ikke rigtig på WP, selv om vi med gjaldende fanfarer hævdede at det var det eneste rigtige". Markedet er surt for producenter som underkender sig selv; kunder kan bedre lide at producenten virkelig tror på sine produkter, især når det er produkter som allerede kæmper for at få en plads på markedet.

Samsung har ikke på lignende måde brændt andre broer, og derfor lider de ikke under noget image-nederlag ved at have flere platforme, ud over Android.

... og det bedres ikke just af reklamer hvor Nokia hævdede at de andre smartphones blot var beta-produkter....

  • 0
  • 0
Magnus Jørgensen

Netop. Kan du blive enig med dig selv? :-)

Hvad mener du?
Kan jeg ikke spekulere i hvilken kontraktuel situation der imellem Nokia og MS, uden at jeg på samme tid har en mening om hvordan man kunne satse på flere platforme?
Hvor i er jeg uenig med mig selv?
Jeg skriver jo ikke at de bør have sådan et forhold til MS. Det er en formodning jeg har da MS betaler Nokia for foretagenet. Der ville det nok se lidt underligt ud fra MS side hvis Noka bruger udviklings kroner på konkurrerende platforme.

Men som sagt er det ikke noget jeg ved.

Jeg foreslår jo bare at Nokia kunne have satset på flere heste og skalere de produktioner op som skaber mest profit. Om det overhovedet er praktisk muligt i dag, er slet ikke noget jeg kan udtale mig om.

Jeg tror da nemt vi kan blive enige om at Nokias satsning har været ret ensporet.

  • 0
  • 0
Johnnie Hougaard Nielsen

Jeg skriver jo ikke at de bør have sådan et forhold til MS.

Men du kommer med en særdeles realistisk vurdering af at sådan er virkeligheden. At det er udelukket for Nokia at have mere end én Gud.

Nokia havde haft en meget bedre situation hvis de dengang havde annonceret "nu har vi tænkt os at supplere med en WP telefon, men holder fast i den velkendte Symbian platform". Så havde det ikke været det store PR nederlag i senere at sige "vi kan da også godt lave en Android telefon".

Men de har brændt sig inde i et hjørne hvor de står og falder med WP. En udmelding om at de om mange måneder vil komme med en Android telefon ville være at hælde benzin over sig selv så længe, og Microsoft ville med stor sandsynlighed supplere med en brandbombe :-)

Indenfor en tidshorisont på et par år er der kun én vej frem for Nokia, at fastholde satsningen på WP. For gammelt venskabs skyld ville det være lidt trist at se Nokia gå helt kold, når bålet er brændt ud, men hvis de ikke har fået godt fat i løbet af nogle måneder, er det ikke nogen urealistisk udsigt. Principielt kunne der da godt rejse sig en Fugl Fønix fra asken, men det er sjældent at det går sådan.

  • 1
  • 0
Magnus Jørgensen

Vi er vist ret enige Johnnie men:

Men de har brændt sig inde i et hjørne hvor de står og falder med WP.

Det behøver ikke at være sådan.
Det er en af grundene til at folk i ledelses positioner får den hyre de får. Det er det her "Reality distortion field" som gør at ledelsen kan trække alle nej sigerene over i Ja lejren. Det kræver selvfølgelig også talent og indsigt.

Bare det faktum at Steve Jobs introducerede Bill Gates med live video fra Redmond, til et medarbejder møde, da han tiltrådte i Apple igen, siger det hele. Det var der INGEN der havde set for sig. Der var INGEN i Apple dengang der synes at Apple og MS skulle arbejde sammen. Men de skete alligevel. Spørgsmålet er om Elop og bestyrelsen har formatet.

  • 0
  • 0
Johnnie Hougaard Nielsen

Spørgsmålet er om Elop og bestyrelsen har formatet.

Som det ser ud nu, er svaret IMO helt klart: Nej.

Microsoft trækker læsset, hvor Elop har vist sig at være ret nem at samarbejde med. Nogen mener påfaldende nem, men det kan jo diskuteres.

Elop har et RDF, jo, men uden det Jobs'ke flair for at skabe koncepter som ændrer virkeligheden i samme retning. Og den hedengangne hysteriker startede ikke med at pisse på sine eksisterende samarbejdpartnere og kunder, så skør var han heller ikke.

Det behøver ikke at være sådan.

--> Det behøvede ikke være sådan.

Men hvor er det RDF der kan transformere dette? Ikke hos Elop.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere