Nokia er på vej tilbage på smartphone-markedet

Nokia planlægger ifølge kilder at gøre indtog på telefonmarkedet igen allerede næste år. Det passer med, at virksomheden ikke længere er bundet af en kontrakt med Microsoft, der forbyder dem at sælge telefoner under Nokia-navnet før udgangen af 2015.

Det er efterhånden længe siden, at Nokia spillede en dominerende rolle på markedet for mobiltelefoner. Nedturen kulminerede i 2013, da Nokia solgte sin telefonforretning til Microsoft, men nu planlægger den finske virksomhed tilsyneladende at gøre indtog på markedet igen.

Det skriver Re/Code.

Kilder fortæller det amerikanske medie, at Nokia allerede sender telefoner på markedet igen i 2016, ligesom virksomheden også skal have interessante virtual reality-projekter på tegnebrættet.

Læs også: Microsoft køber Nokias mobilforretning for 40 milliarder

Richard Kerris, der indtil sidste år lavede konsulentarbejde for Nokia, fortæller, at han har set imponerende ting.

»De har en masse gode ting under udvikling. Det gav mig fuldstændig tillid til, at Nokia er en virksomhed, der ikke forsvinder,«siger han til Re/Code.

Nokia vil sandsynligvis ikke selv begynde at producere telefoner, da de lige har solgt den del af forretningen. I stedet kan man forestille sig en model, hvor Nokia designer telefoner, som de så licenserer til en virksomhed, der er interesseret i at stå for både produktion og salg, ligesom det er tilfældet med tabletten N1.

Læs også: Nokia køber franske Alcatel-Lucent for 117 milliarder kroner

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (68)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Brian Hansen

Hvis Nokia skal tilbage i stor stil, så skal Microsoft til at få fingeren ud og give brugerne det de vil have, og vel at mærke i et hurtigere tempo end nu.
Noget så simpelt som at deres egen RDP klient ikke kan vise skæeneb i portræt, så man er tvunget til at bruge to hænder, skuffer mig voldsomt :(

Christian Nobel

Hvis vi skal gætte, så kunne det også gå på et samarbejde med Jolla om at bruge Sailfish, men med den fysiske produktion i Taiwan.

Sailfish kunne give rigtig god mening, da man dermed undgik patentslagsmålet med MS omkring Android, men samtidig kan afvikle Android Apps.

Men lad os se hvad tiden bringer, det kan også være noget helt syvende, men jeg tvivler på de går tilbage til en fuser.

Kristian Christensen

Gerne for mig. jeg har længe ønsket mig en Nokia igen. Men det skal være med Android. Seriøst. Jeg kender ingen der har en Windows telefon der er glad for den. Ud over dem der SKAL være glade for dem (Fordi de arbejder hos.. Microsoft)..

Thomas Johansen

Lumia telefonerne har også ændret navn fra nokia til microsoft.

630 hed nokia, 640 hedder microsoft.
Kender ikke deres produktnumere mv. bare en observation.

Bliver spændende hvad nokia kan tilføje android, eller udbredelse de kan få af sailfish hvis de vælger den løsning.

Men med deres z-launcher tyder det lidt på at de vil gå android vejen.

Henrik Lykke Nielsen

@Kristian Christensen: Jeg kender nu mange, der er glade for deres Windows Phones.

Jeg har kun reel erfaring med Windows Phone, så jeg kan ikke selv udtale mig om de andre platforme, men jeg kender flere, der har brugt de tre store platforme, som siger, at de synes, at Windows Phone har den bedste brugeroplevelse i selve OSet, men at problemet (afhængig af ens behov) er, at konkrete apps ikke er tilgængelige.

Bent Jensen

at konkrete apps ikke er tilgængelige.


Hvordan kan man så være tilfreds ?

Det har jo altid gjort MS desktop OS til det rigtige, at spil og andre programmer kun fantes der. Men lads os nu bare stoppe den diskussion, MS mobil OS er lige så dødt som det gamle Nokia. De tabte, og kan klemme sig ind på en 3 plads, med et meget lille segment, i de fleste lande. Og dermed forbliver det, de har jo selv indrømmet det ved at lukke deres tablet OS Surface RT ned, hvad skulle kunne ændre på det nu ?

Niels Hoej

Bruger oplevelsen ved WP OS oser efter min mening af kvalitet.
IOS og Android virker i direkte sammenligning lidt som "legetøj" - Det er ikke en kritik, men en fremhævning af den oplevelse som fås i WP.

For at øge markedsandelen skulle WP telefon-releases øges i frekvens - med nye de nyeste/tidsvarende specs.

I nuværende stund ville jeg gerne skifte telefon og mangler en "opdateret" WP telefon, og jeg overvejer derfor de andre platforme (har haft Android og er ikke Apple Fan, men har en Macbook Pro). De presser de potentielle kunder over i armene på de andre OS, og så rammer de sig selv på udviklingen af APPs - Der er jo ikke ide for udviklerne i at udvikle til en platform som har "faldende" tilslutning...

Bent Jensen

IOS og Android virker i direkte sammenligning lidt som "legetøj" -


Bruger ikke IOS, og hader det som pesten, men at kalde det "legetøj" synes jeg ikke er rimeligt. Det funker for de fleste, og det er netop det som det er lavet til.

Med hensyn til Android, der findes mange versioner, og kalde dem alle sammen "legetøj" synes jeg også er over målet. Men Android, kan du, hvis du ikke vil have "legetøj" selv hente og sætte din telefon op helt som du vil. Mente selv MS var i gang med et skin med deres OS og egen shop, ved ikke om det blev til noget ?

Til gengæld får du mange vittige funktioner og programmer som virker, og til Android er de også fleste også gratis. Noget som du slet ikke er i nærheden med OS, og samtidig grunden til at kampen er tabt.

MS satte alle deres reklame kroner og pr ind, købte verdens største mobil producent, foræret telefoner væk, samt brugte mange penge på at lokke udvikler til. Men det hjalp ikke og de tabte. Selv mange af de helt store og vigtige applikationer, er stadig hvis de findes, anden ranks med manglen funktionalitet.
Og inden du forsvare dig med at det er på grund af at konkuranterne modarbejdet dem, så ja det er det man gør mod konkuranter. Det har MS med af og til ulovlige midler gjort i flere årtier, sådan er gamet. Og her tog vinderen alt.

Magnus Jørgensen

Bruger oplevelsen ved WP OS oser efter min mening af kvalitet.
IOS og Android virker i direkte sammenligning lidt som "legetøj" - Det er ikke en kritik, men en fremhævning af den oplevelse som fås i WP

Efter min mening skal man have en ekstremt firkantet og støvet personlighed for at synes at Windows phone giver en oplevelse af kvalitet. Man finder nok aldrig en mere reaktionær design oplevelse på mobil markedet. Nu skal jeg selvfølgelig passe på med hvad jeg siger, for MS kommer jo nok med flere udgivelser.... Men magen til firkantet og komform ui som tilmed er lige så låst som ios. Det tror jeg ikke for succes. Nu må vi se hvad Windows phone 10 bliver til, men efter min mening kan det næsten kun gå frem.

Venligst Slet Min Bruger

Uha, tænk at der skulle gå så lang tid før MS fanboy nr. 1 skulle komme og whine ;-D

Du er i sandhed en sørgelig personlighed - men det ved du jo.

At man kan være så snævertsynet som Magnus er jo én ting, men man får sgu lidt ondt af dig, for du kan jo ikke nødvendigvis gøre for, at du er som du er.

Der blev solgt ~8,8 mio. Lumia-telefoner sidste kvartal. Ikke noget imponerende tal, men at alle ejerne skulle være støvede og firkantede er enormt arrogant og en virkelig trist livsanskuelse at have.

Indsæt obligatorisk smiley.

Magnus Jørgensen

Det må være blandt de mest arrogante udtalelser på version2 i 2015.. hold da op.

Det er jo bare min smag Thomas. Så, arrogant er det vel ikke. Jeg kan jo tage fejl, det indrømmer jeg gerne. Muligvis er min smag SLET ikke i tråd med andres. Jeg kan jo konstatere at mange anmeldere har rost Windows phone for dets design.

Der blev solgt ~8,8 mio. Lumia-telefoner sidste kvartal. Ikke noget imponerende tal, men at alle ejerne skulle være støvede og firkantede er enormt arrogant og en virkelig trist livsanskuelse at have.

Jeg har bestemt ikke sagt at alle ejerne er støvede og firkantet. Jeg har kun sagt at dem der synes at Windows phone oser af kvalitet, efter min mening må være støvede og firkantede. Hvis det rammer dig kan jeg jo kun beklage. Men jeg må være ærlig over for dig, jeg kan ikke se noget æstetisk smukt eller elegant ved den brugergrænseflade der er i Windows phone 8. Jeg ser frem til at se Windows phone 10, for jeg tror at MS er parate til at gøre noget ved deres fejltagelser. Med de tiltag de har gjort sig i Windows 10 kan jeg jo kun konstatere at, det er de faktisk.

Specielt hvad angår personalisering af ens telefon, tror jeg de vil lave tiltag. Utroligt mange analyser viser at folk gerne vil sætte deres personlige præg på deres telefon. Så nytter det ikke noget at man kan vælge imellem to baggrunds farver, sort og hvid.....

Lars Juul

Specielt hvad angår personalisering af ens telefon, tror jeg de vil lave tiltag. Utroligt mange analyser viser at folk gerne vil sætte deres personlige præg på deres telefon. Så nytter det ikke noget at man kan vælge imellem to baggrunds farver, sort og hvid....

Ja , det er jo kæphesten for Android-fansene. Nu har jeg kun selv været med fra version 4.4, men prisen for al denne frihed ser ud til at være helt utroligt mange regressioner ved nye major releases. Version 5.0 var helt katastrofal på en måde jeg aldrig har set i overgangene fra iOS 4 - 5 - 6, ja selv til iOS 7. Heldigvis ser de mest graverende problemer ud til at være løst i 5.1.

Magnus Jørgensen

Ja , det er jo kæphesten for Android-fansene.

Nej, selv på IOS der er meget låst kan brugeren sætte en baggrund efter deres ønske. Det er en erkendelse af at alle mennesker har en personlighed. De vil gerne se dem de elsker eller noget andet de holder af på deres baggrund. Folk vil gerne udtrykke deres personlighed på den måde.

prisen for al denne frihed ser ud til at være helt utroligt mange regressioner ved nye major releases

Uddyb venligst... Hvilke regressioner har der været?
Jeg har haft både android siden version 3.2 og iPhone, og jeg har ikke oplevet helt utroligt mange regressioner. Faktisk ret få. Slet ikke noget sammenlignet med det der var fra Windows phone 7.5 -> 8

Bent Jensen

Han er ikke fanboy, han virker mere som en ikke betalt Lobbyistfor MS og teleindustrien.
Især når det kommer Fastnet vs Mobildata på tale, så kan han stikke selv JS.

Men ja det vare ret hurtigt, han sider sikkert og søger på nogen Keyword,eller også får han mail, når der skrives i alle trådene :-)

Nå jeg vil til at have et liv, og dropper i seng. God Søndag til alle.

Christoffer Kelm Kjeldgaard

Uddyb venligst... Hvilke regressioner har der været?
Jeg har haft både android siden version 3.2 og iPhone, og jeg har ikke oplevet helt utroligt mange regressioner. Faktisk ret få. Slet ikke noget sammenlignet med det der var fra Windows phone 7.5 -> 8


Android 2.1 var foerste meget udbredte release.
I Android 3 introducerede man tablet mode.
Android 4 introducerede uniform layout af apps uanset skaermstoerrelse. fuld hardwareacceleration var understoettet.1GB RAM var noedvendigt.
Android 4.4 gjorde android mere modulaer. Dermed menes, at standardfeatures som SMS og opkald blev erstattet af properitaere applikationer i Google Enabled devices.
Alle devices med min. 512MB RAM kunne afvikle Android 4.4 flydende.
Android 5 introducerede device encryption, og Dalvik blev kasseret mod introducering af ART, med en betydelig performance forbedring.

Fra Android 2 - 4.4 er der sket meget, og det var der behov for. Hvad du kalder "regressioner" vil jeg kalde en vaesentlig forbedring i Androids UI og performance. Samtidig er der tilfoejet en god del features.

iOS 8 kan i dag knapt koere paa 512MB RAM (iPad 3), og har ikke faaet vaesentlige opdateringer til UI og features laenge.

Venligst Slet Min Bruger

Det er jo bare min smag Thomas. Så, arrogant er det vel ikke. Jeg kan jo tage fejl, det indrømmer jeg gerne. Muligvis er min smag SLET ikke i tråd med andres. Jeg kan jo konstatere at mange anmeldere har rost Windows phone for dets design.

At du synes det er et kedeligt UI er helt fair. Der er også mange aspekter i WP der irriterer mig.

Men når du skriver, at alle der synes det oser af kvalitet er "støvede" osv., så skærer du pludselig enormt mange mennesker over én kam.

Det svarer lidt til, at jeg skriver, at alle der synes Android er lækkert er nogle bebumsede nørder, der bor i kælderen.

Så nytter det ikke noget at man kan vælge imellem to baggrunds farver, sort og hvid.....

Man kan selv skifte sit baggrundsbillede. Meget mere personligt bliver det vel næppe?

Han er ikke fanboy, han virker mere som en ikke betalt Lobbyistfor MS og teleindustrien.
Især når det kommer Fastnet vs Mobildata på tale, så kan han stikke selv JS.

Haha, jeg elsker sgu version2. Det bliver vildere og vildere.

Først var jeg fanboy og nu er det så eskaleret til at jeg er lobbyist for både MS og teleindustrien?! :D

Jeg ved ikke hvordan du får den halvskøre ide, at jeg skulle interessere mig specielt for fastnet og mobildata...

edit: faktisk tror jeg ikke, at jeg nogensinde har deltaget i en sådan diskussion, hverken på version2 eller andre steder.. det er ret dårlig lobbyisme i så fald.

Jesper Pedersen

Nej, selv på IOS der er meget låst kan brugeren sætte en baggrund efter deres ønske. Det er en erkendelse af at alle mennesker har en personlighed. De vil gerne se dem de elsker eller noget andet de holder af på deres baggrund. Folk vil gerne udtrykke deres personlighed på den måde.


Og det kan man ikke på en WP, eller...? Man kan endda ændre farvetema. Prøv du lige at fixe det i iOS fx. Man kan også ændre tilestørrelser, så det passer helt til ens velbefindende. Kan man det på iOS, eller Android for den sags skyld ? Der er langt mere customization på WP end iOS. Og det ville du vide, hvis du havde brugt det.

Morten Hersom

Jeg har lige fået en Lumina 635 gratis fra mit teleselskab før havde jeg ingen erfaring med WP. Men hold da op hvor må Android være dårligt kodet da denne low end telefon banker min Z3 i bruger oplevelse. Den hakker ikke i menuer eller noget. Min Xerpia Z3 den hoster og hakker og apps går ned. Jeg føler mig helt til grin at jeg har brugt så meget på en android. Der ligger vel også en del strategi fra Google og andre i ikke at lave apps til WP da det vil give en hel del konkurrence.

Bent Jensen

Jeg har lige fået en Lumina 635 gratis fra mit teleselskab før havde jeg ingen erfaring med WP


I følge din historik, har du følgende erfaringer med WP inden du fik den sidste.
Der er også noget mere om Windows, men skimtet kun, så det kan være om OS.

Morten Hersom - 20. sep. 2013
Lumina 925. Den er latterligt hurtig i forhold til at scrolle hente/vise billeder
osv i forhold til min S3.

Morten Hersom - 12. aug. 2013
Re: Windows 8
Ja man skal bruge vildt lang tid på win 8. Det tog min datter på 5 ca 5 minutter at bruge det mens jeg ventede på at få min bil serviceret.

Så det er da ikke din første windows telefon ?

Hvis du har fået den gratis, så vil jeg da også godt have en til MP3 afspiller.
Men at de nu er så dårligt, at de forære dem væk passer nok ikke helt.
Du har sikkert køb dem sammen med et bundet telefon Abo, som koster lidt ?

Magnus Jørgensen

Men når du skriver, at alle der synes det oser af kvalitet er "støvede" osv., så skærer du pludselig enormt mange mennesker over én kam.

Det tror jeg faktisk ikke at jeg gør. Jeg er ret overbevist om at en stor del af dem der har Windows phone har blevet påtvunget det af deres arbejdsplads.

Det svarer lidt til, at jeg skriver, at alle der synes Android er lækkert er nogle bebumsede nørder, der bor i kælderen.

Nej, det svarer til at du skriver at du synes, at alle der synes Android er lækkert er nogle bebumsede nørder, der bor i kælderen.
Det du skriver ville være arrogant. Det jeg skriver er et udtryk for min holdning.

Man kan selv skifte sit baggrundsbillede. Meget mere personligt bliver det vel næppe?

Nej du kan lægge et kejtet overlay på dine tiles i launcheren. Som i øvrigt ikke dækker alle tiles. Baggrunden kan kun være sort eller hvid.

Morten Hersom

ok Nokia 925 prøvede jeg i Elgiganten købte den aldrig. Så jo butiks erfaring ikke eje tingen erfaring. Win 8 og Windows Phone 8.1 er ikke det samme :-) I bund og grund er jeg bare imponeret over hvordan en lowend telefon kører mod min Xperia Z3.

Bent Jensen

Jeg bare imponeret over hvordan en lowend telefon kører mod min Xperia Z3.


Prøvet også at rense de ting ud der omhandlet OS, det må så havet været en Tablet med RT i billen. Beklager.

Med hensyn til brugsindtryk, Vores datter beklaget sig også over at telefon en (S3 mini) ikke kørte godt. Min kone har en megen til, den køre helt ok. Forskellen var antal af programmer og service, især Facebook som både min kone og jeg bruger via en browser på telefonen, fordi vi ikke vil vise hvor vi er til hele verden hele tiden. Ud over den kinesiske og Amerikanske efterretnings tjeneste.
Facebook have installeret så mange yderligere service at det have lagt telefonen ned, lidt lige som en ubeskyttet PC'en der bruges af et mindre barn der spiller flash spil.
Fabrikantens udvidelser kan være skyld i det samme, især Samsung har på et tidspunkt været rigtigt slem, da de ikke tror at når man ikke tilknytter et kreditkort og bruger en konto ved dem, så er det en fejl.
Så vi gået over til ren Google eller CM telefoner.

Rasmus Elmelund Nielsen
Lars Juul

Uddyb venligst... Hvilke regressioner har der været?
Jeg har haft både android siden version 3.2 og iPhone, og jeg har ikke oplevet helt utroligt mange regressioner. Faktisk ret få. Slet ikke noget sammenlignet med det der var fra Windows phone 7.5 -> 8

Jeg skal beklage det sene svar, og selvfølgelig påpege at Android da er et ok OS med vældig gode indfald, men Det Eneste Sande Universelle OS Til Alle Use Cases og Helt Uden Fejl(tm), som alle apostlene påstår, er det altså ikke.

Jeg hoppede på vognen med version 4.4.x på en Nexus 5. Tingene fungerede ret godt, og UI'et var dejligt responsivt. Men OTA opdateringen til 5.0 bevirkede en enddog meget stor UI lag og Chrome blev ustabil 1-2 timer efter restart, Wifi begyndte at droppe med jævne intervaller. Åbenbart var det et gensyn med en fejl der tidligere har plaget OSet før 4.4. Version 5.0.1 havde absolut ingen effekt på manglerne, men med 5.1 virker det som om man har fået sin gamle telefon tilbage. Ikke flere random crashes eller lag. De har også fået styr på den underlige lockscreen bug, hvor den har besluttet sig (uden påviselig grund) at låse skærmen umiddelbart efter man låser den op. Meget irriterende, når man lige står og skal bruge den.

Problemet med et OS som Android er naturligvis de mange forskellige targetplatforme for hvilke opdateringer skal udvikles og vedligeholdes. Men at Google behandler sit forrige flagskibsdevice så stedmoderligt kommer bag på mig. Og der gik temmelig lang tid, med masser af frustration, mellem release af 5.0 og 5.1.

Magnus Jørgensen

Da jeg skrev at jeg havde været med fra Android version 3.2, var det noget vrøvl. Jeg har været med fra version 2.3.

Jeg hoppede på vognen med version 4.4.x på en Nexus 5.

Jeg har idag en Nexus 5 og en iPhone 4s. Jeg har dog ikke været ude for de ting du skriver. Android 4.4, 5.0 og 5.1 har virket fint på min telefon. Men jeg har hørt om andre der er har haft problemer med Android 5.0 på Nexus 5.

Du beskrev at der var helt utroligt mange regressioner på android. Det må så betyde at det var baseret på din telefon ved opgradering fra Android 4.4 til 5.0. Når man sammenligner med de regressioner der ellers er på mobil platforme, synes jeg ikke du kan retfærdiggøre at der skulle være utroligt mange regressioner.

Jeg synes ikke selv at Android er det perfekte system. Langt fra. Men det er klart det jeg selv foretrækker når jeg ser alternativerne.
En af de største svagheder ved Android er på samme tidspunkt dets største styrke. Hvordan kan en virksomhed være sikker på at en Android mobiltelefon er sikker nok når enhver mobilproducent eller teleselskabs udbydder kan compile deres egen version? På samme tidspunkt giver systemet en åbenhed hvis lige ikke findes på andre platforme. Men når det er sagt... Hvis man kan finde en mobiltelefon producent som man har tillid til, så er man lige så godt stillet som ved en Apple telefon (hvis man ellers har tillid til Apple).

Mht. regressioner.

ALLE de apps jeg købte til min HTC desire HD med Android 2.3 virker på min Nexus 5 med android 5.1.

Venligst Slet Min Bruger

Det tror jeg faktisk ikke at jeg gør. Jeg er ret overbevist om at en stor del af dem der har Windows phone har blevet påtvunget det af deres arbejdsplads.

Jeg er ret overbevist om, at du godt ved, at det ikke er sandt.

Nej, det svarer til at du skriver at du synes, at alle der synes Android er lækkert er nogle bebumsede nørder, der bor i kælderen.
Det du skriver ville være arrogant. Det jeg skriver er et udtryk for min holdning.

Jeg synes alle, der elsker Android er nogle bebumsede nørder, der bor i kælderne. Jeg synes også, at størstedelen på version2 er nogle triste skæbner.

Det er ikke arrogant - det er jo blot min holdning, ikke sandt?

At det er din holdning giver dig ikke fripas til at komme med idiotiske kommentarer om en hel masse mennesker. Det er møghamrende arrogant og enormt nedladende at give udtryk for, at alle der synes WP er lækkert er støvede og kedelige.

Nej du kan lægge et kejtet overlay på dine tiles i launcheren. Som i øvrigt ikke dækker alle tiles. Baggrunden kan kun være sort eller hvid.

Jeg tilgiver dig, at du ikke har sat dig ind i WP10 endnu. Du vil jo ikke stemples som værende kedelig og støvet.

http://arstechnica.com/gadgets/2015/02/12/a-first-look-at-the-windows-10...

Magnus Jørgensen

Jeg synes alle, der elsker Android er nogle bebumsede nørder, der bor i kælderne. Jeg synes også, at størstedelen på version2 er nogle triste skæbner.

Det er ikke arrogant - det er jo blot min holdning, ikke sandt?

Lige præcis Thomas. Nu giver du udtryk for din holdning. Din holdning er jo så faktuelt forkert, for du udtaler dig om hvordan andre folk er, hvor jeg udtaler mig om min smag og min mening om andres smag. Folk kan være lige glade med hvad jeg synes, men du udtaler dig om deres udseende og deres bopæl. Der er sandsynligvis ret mange Android brugere der hverken har bumser eller bor i kældere. Så din udtalelse er stadig ret arrogant, men den berør trods alt kun din holdning.

At det er din holdning giver dig ikke fripas til at komme med idiotiske kommentarer om en hel masse mennesker. Det er møghamrende arrogant og enormt nedladende at give udtryk for, at alle der synes WP er lækkert er støvede og kedelige.

Jeg kan jo udtrykke min holdning som jeg vil. Jeg kan ikke forstå at min smag gør så stort indtryk på dig Thomas. Det virker jo som om at jeg har ramt en nerve hos dig. Det er jeg ked af, jeg er bestemt ikke ude på at fornærme dig så groft som jeg tydeligvis har.

Jeg tilgiver dig, at du ikke har sat dig ind i WP10 endnu. Du vil jo ikke stemples som værende kedelig og støvet.

Jeg ser rigtigt meget frem til at prøve WP 10. Men nej, jeg har endnu ikke set eller prøvet det.

Venligst Slet Min Bruger

Din holdning er jo så faktuelt forkert, for du udtaler dig om hvordan andre folk er, hvor jeg udtaler mig om min smag og min mening om andres smag.

Det er min holdning, at folk på version2 er nogle sølle personligheder, ligesom det er min holdning, at folk der bruger Android må være nogle bebumsede nørder.

Det er en ligeså idiotisk og tåbelig holdning som din. Det skræmmer mig lidt, at du ikke kan indse det.

Jeg kan jo udtrykke min holdning som jeg vil.

Det kan du da. Det gør det dog ikke mindre håbløst at være vidne til. Pia Kjærsgaard giver jo også jævnligt udtryk for sine holdninger.

Holdninger kan sagtens være idiotiske. Især når det går over i fordomme, som din mening må siges at være. Det er trist at et ellers intelligent menneske som dig forfalder til den slags tåbeligheder.

Det virker jo som om at jeg har ramt en nerve hos dig. Det er jeg ked af, jeg er bestemt ikke ude på at fornærme dig så groft som jeg tydeligvis har.

Jeg føler mig ikke truffet. Om du kan lide mig eller ej er jeg sådan set fløjtende ligeglad med - du virker ikke som et behageligt menneske, uanset.

Det er bare trist, at du føler behov for at skære mange millioner mennesker over én kam i et eller andet sølle behov for at hævde dig selv.

Lars Juul

Mht. regressioner.

ALLE de apps jeg købte til min HTC desire HD med Android 2.3 virker på min Nexus 5 med android 5.1.

Interessant. Har du slet ikke haft problemer med applikationer, når du skifter mellem dalvik og art?

Men ja, man skal vælge den platform der passer én:

Apple (holder dig indespærret i deres sandkasse med høje mure omkring)
Google (Dataminer røven ud af bukserne på én)
Jolla (Få apps og en android kompatibilitet der måske eller måske ikke virker. Og formodentlig ingen Play store, vil jeg tro)
MS (Tvivlsomme forrestningsmetoder, IE6 og vederstyggeligheden Windows Mobile 6.x på samvittigheden)

Magnus Jørgensen

Det er min holdning, at folk på version2 er nogle sølle personligheder, ligesom det er min holdning, at folk der bruger Android må være nogle bebumsede nørder.

Det er en ligeså idiotisk og tåbelig holdning som din. Det skræmmer mig lidt, at du ikke kan indse det.

Jeg har udtalt mig om min smag og min holdning til andres smag. Den eneste måde du kan få dit argument til at fungere på er, hvis du skaber et narrativ hvor jeg sværte folk på deres udseende og sociale status. Så du skaber et elendigt konstrueret stråmands argument.

Jeg føler mig ikke truffet. Om du kan lide mig eller ej er jeg sådan set fløjtende ligeglad med - du virker ikke som et behageligt menneske, uanset.

Det nægter jeg simpelthen at tro på. Hvor kommer det alt sammen fra hvis ikke du føler dig en lille smule truffet.
Jeg har ikke brug for alt den vitriol som du disker op med. Du kan jo bare blive ved Thomas. Du kan jo selv se hvor elendigt det virker, ved at se på alle de negative vurderinger du generelt får her på Version2. Det er jo ikke fordi folk herinde er alle de ting du konstant sværter dem til med. Du får de negative vurderinger fordi du selv er akkurat det, som du prøver at argumentere for, at jeg er.

Når du skriver, at jeg ikke er et behageligt menneske, er det som at blive kaldt irrationel af Homer Simpson. Dine kommentarer her på Version2 er grænseoverskridende ubehagelige. Det er jo ikke første gang at du nævner kældere, bumser og sølle personligheder.

Uffe Seerup

Nokia har dementeret. Det interessante er så hvordan så mange medier kunne løbe med en historie som kun var skrevet af en enkelt blogger på ét medie og som kun hævdede at have talt med 2 unavngivne personer.

Og Version2 hoppede med på den.

Det kunne være interessant at se hvilke handler der har været med Nokia aktier op til og efter at anden rappede rundt på medierne.

Venligst Slet Min Bruger

Jeg har udtalt mig om min smag og min holdning til andres smag. Den eneste måde du kan få dit argument til at fungere på er, hvis du skaber et narrativ hvor jeg sværte folk på deres udseende og sociale status. Så du skaber et elendigt konstrueret stråmands argument.

Men at det er din smag gør det jo ikke OK at skære alle over en kam. Jeg har virkelig svært ved at forstå, hvorfor du ikke kan indse det.

Du er desværre propfyldt med fordomme og vil ikke engang erkende det. Det er sgu trist at være vidne til.

Du kan jo selv se hvor elendigt det virker, ved at se på alle de negative vurderinger du generelt får her på Version2. Det er jo ikke fordi folk herinde er alle de ting du konstant sværter dem til med. Du får de negative vurderinger fordi du selv er akkurat det, som du prøver at argumentere for, at jeg er.

Åh nej, jeg har fået negative vurderinger på version2. Mit verdensbillede krakelerer.

Havde jeg skrevet, at folk der synes Android oser af kvalitet må være nogle enormt nørdede mennesker med en ret trist personlighed, så var der væltet negative vurderinger ind.

Nu skrev du så noget, der var ligeså idiotisk, men rettede skytset mod WP-brugerne, og så er alt jo i skønneste orden... ikke sandt?

Når du skriver, at jeg ikke er et behageligt menneske, er det som at blive kaldt irrationel af Homer Simpson. Dine kommentarer her på Version2 er grænseoverskridende ubehagelige. Det er jo ikke første gang at du nævner kældere, bumser og sølle personligheder.

Nej, jeg har nævnt kældere, bumser mv. flere gange i denne tråd for at få dig til at forstå, hvor tåbeligt dit indlæg var.

Det er dig, der slynger om dig med idiotiske fordomme, ikke mig.

Magnus Jørgensen

Havde jeg skrevet, at folk der synes Android oser af kvalitet må være nogle enormt nørdede mennesker med en ret trist personlighed, så var der væltet negative vurderinger ind.

Det kan meget muligt være. Android er jo trods alt et populært mobil operativsystem, til forskel fra Windows Phone. Men jeg har ikke noget imod at læse om din holdning. Selvom du lige igen fik vendt din stråmand til at man udtaler sig om andre uden at gøre bekendt at der er tale om ens egen opfattelse. ;)

Men at det er din smag gør det jo ikke OK at skære alle over en kam. Jeg har virkelig svært ved at forstå, hvorfor du ikke kan indse det.

Thomas, jeg synes at WP er enormt kedeligt designet. Hvis nogle synes det modsatte er det min opfattelse at de kan lide kedelige designs. Jeg er lidt usikker på hvad det egentlig er du vil have mig til. Skal jeg lyve over for dig og stryge dig med hårene fordi du synes at Windows Phone er super lækkert? Jeg har beskrevet andre ud fra mit subjektive synspunkt. Du bliver ved med at tro at jeg dømmer andre objektivt.

Du er desværre propfyldt med fordomme og vil ikke engang erkende det. Det er sgu trist at være vidne til.

Vi har alle sammen fordomme. Mennesker kan ikke fungere uden dem. Hvis du kan overbevise mig om at Windows phone i virkeligheden er en design perle, så kan det jo være at jeg ændrer mine holdninger og min fordomme. Jeg er åben for at ændre holdning.

Magnus Jørgensen

Altså ting som intet har med efter 2010 at gøre ?

Windows 6.x var da ikke så slemt. Der holdt de sig i det mindste til kendte design mønstre. Det var åbent og customiserbart. Når man ser denne video ser det jo ikke ud som en fremgang fra windows mobile til windows phone:

https://www.youtube.com/watch?v=iXJwFgONMsk

Ikke overraskende havde Windows mobile også langt større markeds andel en windows phone har idag.

Lars Juul

Windows 6.x var da ikke så slemt.


Helt ærligt, inputmetoden med stylus og bitte små tastefelter er da lige til at begå seppuku over. Webbrowseren var mere til pynt end til gavn i forhold til Apples Safari. Kombinér det med en resistiv touchscreen og en skærm man ikke kan læse i sollys (HTC Touch Cruise) Så har man mere lyst til at stikke tæerne i en kødhakker, end nogenside at skulle bruge det igen. Føj. Ustabilt var det også.

iPhone 3GSeren gav mig igen troen på, at smartphones var relevante og ikke et evolutionært fejlskud som f.eks. netbooks.

Christian Nobel

evolutionært fejlskud som f.eks. netbooks.

Netbooks var da på ingen måde evolutionære fejlskud - der hvor det gik galt var da MS pressede fabrikanterne til at lægge Windows på, hvis de ville have lov til fortsat at have en OEM aftale.

Selve netbook'ne som så fejlede egentlig ikke noget, jeg har et par A110/150 som stadig fungerer ganske udmærket - omend originaldisken ikke var værd at skrive hjem om.

Og rent evolutionært eksisterer de vel egentlig stadig, da der er et hav af lette 11" maskiner på markedet, nogen af dem som Chromebooks - det vil jeg egentlig kalde en evolution.

Bent Jensen

"et evolutionært fejlskud som f.eks. netbooks."

Nej, men blev afløst af Tablet, og lidt større PC. De par stykker jeg har, køre da stadig, og jeg er glad for dem.

Netbooks var ikke et misfoster, men blev nedlagt af et brutalt rovdyr.

Ja, MS kunne kun lige køre på dem, så de kunne ikke lide dem. De hev endda XP i en billigere udgave frem, selv om den skulle være lagt død.
Selv om de måske fik "lukket" hullet, fik de ikke det tabte tilbage, da de ikke fik udviklet noget som virket rigtigt godt på de små. I stedet kom der en flod, af nye små dimser men historien om Tablet og RT, er jo historie nu. MS tabte i den sidste ende, selv om de fik et sidste måltid :-)

Bent Jensen

Du har ret. Windows mobile var måske endnu værre end Windows phone.


Når man så tænker på at de startet før 2000 med windows CE, så har de ikke været særlige dygtige. Det eneste de hver gang har gjort, er at sige at nu mener de det, vi bliver ved til det virker. Men så alligevel gang på gang, forlade alle dem som har købt et halv år senere, med det var synd. Hej.
Så alle de bruger som er first mover, og har lidt hukommelse i behold vil aldrig vælge windows(igen). De har hvis kun solgt de telefoner, til folk der har troet de har købet en Nokia kvalitets telefon, ikke til nogen med bare lidt viden om mobiltelefoner og OS der til.

Men skidt, det er også historie, Windows tabte igen, som ventet her. Om man kan vælge en gul, grøn eller rød bagrund, er helt og aldeles irrelevant, da styresystem og især økosystemet omkring det ikke findes, og som det ser ud nu, på den langebane, heller aldrig kommer til det.

Fussss Husk at stå lidt fra grillen, når du smider tændstikken :-)

Bent Jensen

Det vil fremgå ved klik på det citerede.


@Peter Stricker
Beklager, så det efter jeg postet, og fik læst langt nok tilbage.
Mente at en post til, med en beklagelser, bare vil være en til unyttig post.
Men nu svare jeg lige på din kommentar.

Der for at jeg selv prøvet at tage en del af det jeg spørger om, eller henviser til person/indlæg, hvis mit svar/spørgsmål er til noget som ligger længere oppe i kommentarene. Det gør det nemmere for at andre at forså og komme ind i tråden, ikke altid at man lige læser alle 50-100 post igen, inden man læser det sidste. Især når tråden bliver meget langt, og man selv har deltaget og læst den før.

Peter Stricker

@Bent

Jeg er helt enig med dig i, at indlæg, der er svar på et tidligere indlæg, bør indeholde en angivelse af, hvilket indlæg, det er et svar på.

Hvordan man så vælger, at referere til det tidligere indlæg, er lidt afhængig af situationen. Jeg foretrækker at quote noget af indlægget, men ellers kan det også være som dette indlæg, hvor jeg har angivet dit navn i starten. Selvom du har skrevet flere indlæg i denne tråd, og der kunne have været flere debattører med samme fornavn, så bør det være tydeligt for læseren, hvilket indlæg jeg her svarer på.

For at fjerne en sidste rest af tvivl, har jeg gjort dit navn til et link til din kommentar. Det er dog primært for at vise endnu en måde at linke på i Version2's kommentarer, og ikke en metode, jeg fremover forventer at bruge ret ofte. Det giver i det mindste mere mening end Version2's sædvane med at linke til Twitter-brugeren Bent.

Log ind eller Opret konto for at kommentere