Ny GPS-teknik bruger færre beregninger

Behovet for mindre processorkraft er resultatet af en ny GPS-teknik.

Forskere ved University of California, Riverside (UCR) har fundet en ny måde at beregne GPS-data på, der reducerer antallet af beregninger, og dermed behovet for processorkraft, med op til flere gange.

Ved at omformulere den række af ligninger, som GPS bruger til igen og igen at beregne sin position, og derved opnå centimeter nøjagtighed, er det lykkedes forskerne ved UCR at reducere behovet for regnekraft væsentligt i GPS-enhedernes processorer, skriver digi.no.

Selvkørende biler skaber behov

Ifølge Jay Farrell, der er professor i elektroteknik og datalogi ved UCR, og som står i spidsen for udviklingen af den nye regnemetode, kommer behovet, efter at udviklingen af selvkørende biler har taget fart.

Jay Farrell fortæller, at kravene til placering af ​​en selvkørende bil i dag kun kan opnås ved at kombinere GPS-målinger med data fra en enhed i køretøjet kaldet IMU (Inertial Measurement Unit).

I et sådant system sikrer data fra GPS en høj placeringsnøjagtighed, mens IMU'en sørger for en kontinuerlig høj samplingfrekvens og båndbredde.

En afgørende faktor for at dette system virker, er, at der opnås GPS carrier phase integer ambiguity resolution beskriver forskerne fra UCR i deres videnskabelige artikel om projektet.

Kommer mobiltelefoner til gode

Problemet med GPS- og IMU-modellen er imidlertid, at den kræver meget processorkraft, hvilket indtil nu derfor har begrænset brugen af teknologien i smartphones og andre strømfølsomme apparater.

Men med de nye ligninger fra forskerne ved UCR kan behovet for data-behandling i GPS'erne nu reduceres betydeligt, hvilket ikke kun kommer de selvkørende biler til gode.

»At opnå dette niveau af nøjagtighed i real-time-applikationer og energibesparende processorer vil ikke kun komme specialiserede navigationssystemer i selvkørende biler og præcisionslandbrug til gode, men vil også forbedre placeringstjenester, der er tilgængelige via mobiltelefoner og andre personlige enheder,« udtaler Jay Farrell.

University of California, Riverside har patentanmeldt de nye regnemetoder i forskernes opfindelse.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Kommentarer (2)

Bent Jensen

CPU kraft og især strøm til CPU er vel ikke et problem i en EL-Bil, selvom jeg godt ved at der sidder 2 batterier i en mercedes, så der er strøm nok til ELektronikken.

Hvis der bliver et standard patient, bliver det nok for dyrt at bruge, hvis ikke det kommer under den paraply hvor essentielle ting til nogets funktion befinder sig.
Men det patent er nok kun gyldig i USA, det er jo bare matematik og software, som ikke kan patenteres.

Leo Kjærsgaard

"I et sådant system sikrer data fra GPS en høj placeringsnøjagtighed, mens IMU'en sørger for en kontinuerlig høj samplingfrekvens og båndbredde."

Hmmm - undskyld, men jeg kan ikke lige se at ovenstående forklaring passer med den beskrivelse, som står i linket??

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer