NNIT mister stor intranet-ordre for 34.000 ansatte i Novo Nordisk

Konsulenthuset Avanade skal i de kommende år stå for drift og support af intranettet hos Novo Nordisk. NNIT taber opgaven efter et udbud.

Novo Nordisks eget it-selskab, NNIT, mister nu ansvaret for driften af medicinalfirmaets intranet, der bruges af 33.900 ansatte verden over. Det sker, efter at NNIT har stået for opgaven i et halvt årti.

Ansvaret lægges i stedet i hænderne på Microsoft-konsulenthuset Avanade efter en udbudsrunde, hvor NNIT forsøgte at vinde en ny driftsperiode, men måtte se sig slået af Avanade.

Novo Nordisks intranet, GlobeShare, bruges af virksomhedens 33.900 ansatte i 75 lande. Dermed er der tale om et af de store systemer hos medicinalfirmaet. Platformen er blevet beskrevet som et af de største Sharepoint-baserede intranet herhjemme.

En kilde med kendskab til sagen fortæller til Version2, at nederlaget er et slag i ansigtet på NNIT, der traditionelt har været tæt bundet til de store driftsopgaver hos ejeren Novo Nordisk. Det er første gang, at en driftsopgave af den størrelse ender hos en anden leverandør end NNIT, fortæller kilden.

Medicinalvirksomhedens it-direktør, Lars Fruergaard Jørgensen, bekræfter over for Version2, at Avanade er den endelige vinder af udbuddet.

Men der er ikke noget spektakulært i, at NNIT taber, forklarer it-direktøren:

»Det er jo altid trist for en leverandør ikke at vinde et udbud. Men for os er der ikke noget specielt dramatisk i det, fordi vi i mange år har kørt udbudsrunder i forbindelse med nye it-projekter. Der vinder NNIT nogle, og eksterne leverandører vinder andre. I det her tilfælde har vi valgt en anden leverandør end NNIT,« siger Lars Fruergaard Jørgensen til Version2.

Han ønsker ikke at oplyse aftalens præcise værdi, men fortæller, at der er tale om et tocifret millionbeløb.

Så det er ikke korrekt at sige, at det her er første gang, at en driftsopgave af den størrelse går til en anden leverandør end NNIT?

»Nej, det er ikke korrekt.«

Kan du give eksempler på andre opgaver af den størrelse hos jer, som NNIT ikke har vundet?

»Det har jeg ikke lyst til at uddybe, fordi vi forsøger at holde os på god fod med alle leverandører. Jeg får ikke så meget ud af at kommentere på det. Men jeg kan igen sige, at det her ikke er nogen unik situation,« siger it-direktøren til Version2.

NNIT stadig en vigtig leverandør

NNIT har haft ansvaret for drift og support af GlobeShare, siden platformen gik i luften i slutningen af 2007.

Version2 har siden december forsøgt at få Novo Nordisk til at be- eller afkræfte oplysninger om, at NNIT ikke genvandt opgaven.

Ifølge Lars Fruergaard Jørgensen er det tabte udbud ikke et tegn på, at NNIT er ved at blive kørt ud på et sidespor.

»NNIT har stadig en væsentlig forretningsvolumen hos os. I absolutte tal er deres salg stigende hos os, selvom deres eksterne salg også vokser,« siger it-direktøren.

»Selvom vi ejer NNIT, så har vi et ønske om at handle med dem på armslængde-vilkår. Så vi sætter dem i konkurrence med andre leverandører, fordi vi mener, at det er bedst på den måde,« fortæller han.

Ifølge Version2s oplysninger falder valget på Avanada specifikt på grund af firmaets kompetencer inden for Microsoft Sharepoint, som GlobeShare er baseret på.

Lars Fruergaard Jørgensen fortæller, at i alt fem leverandører bød ind på opgaven, og de er alle blevet vurderet ud fra en række faste kriterier som eksempelvis pris.

Som strøm og vand

Han ønsker dog ikke at oplyse, om det var prisen eller Sharepoint-kompetencerne, der vejede tungest i Avanades favør.

»Vi kommenterer ikke på enkelte projekter. Men vi kan sige, at det i den samlede score ikke var NNIT, der vandt i denne omgang,« siger it-direktøren.

Hvordan vil du beskrive GlobeShare, når man ser på jeres samlede portefølje af it-systemer?

»Det er ikke et forretningskritisk, som et SAP-system eller vores kliniske datawarehouses, der bruges i forskningen. GlobeShare er en platform på niveau med vores desktop, så det er lidt som strøm og vand for os. Altså noget, der forbinder virksomheden,« siger Lars Fruergaard Jørgensen.

Alle medarbejdere har adgang til intranettet, men det bruges mest af kontorbaserede ansatte, fortæller it-direktøren.

Skiftet af leverandør betyder også en opgradering af platformen fra Sharepoint 2007 til Sharepoint 2010. Det er en teknisk opgradering, som også medfører en konvertering af indholdet fra den gamle platform til den nye version.

Hvordan kommer slutbrugerne til at mærke overgangen?

»Opgraderingsprojektet får ikke nogen nævneværdig konsekvens for slutbrugerne. Det svarer til at skifte fra Windows XP til Windows 7. Så det er en teknisk opgradering, og ikke en forretningsopgradering.«

Når opgraderingen er færdig, står den derefter på drift og support af platformen for Avanades vedkommende.

Ifølge Version2's oplysninger er aftalen med Avanade gældende i tre år med mulighed for forlængelse i op til to år, altså en samlet periode på op til fem år. Er det korrekt?

»Det ønsker jeg heller ikke at kommentere på,« siger Lars Fruergaard Jørgensen til Version2.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere