Nilfisk opruster på data science: Man skal ikke forvente, at det hele ligger klar
Nilfisk har 113 års historie som analog virksomhed i rygsækken, men nu gør den danske rengøringskæmpe klar til en digital overhaling, der skal gøre det nemmere at anvende data og udvikle nye tjenester.
»Digitalisering og data science er kernen i hele vores digitale strategi. Det kommer ikke til at lykkes, hvis ikke vi er dygtige til de her ting,« fortæller Simon Thorup, der er VP for Commercial & Digital Transformation i Nilfisk Group IT
»Vi har set, hvor vi skal hen, vi har en forståelse af, hvad der skal til, og vi har et par data scientists ansat allerede. Så vi er startet. Men vi har også nogle data-udfordringer.«
Nilfisks backend og legacy-systemer skal fikses, og eksisterende data skal harmoniseres. Men samtidig skal Nilfisk have bygget en helt ny infrastruktur op til at håndtere al den IoT-data, som selskabet satser på at arbejde med fremover.
I it-organisationen har Nilfisk sat særlig fokus på, at datafundamentet skal være optimalt at arbejde med for en data scientist.
»Data scientists bliver kun så dygtige som det datafundament, de har at arbejde med. Derfor er det noget, vi er nødt til at fokusere på,« siger Simon Thorup.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.