Nilfisk opruster på data science: Man skal ikke forvente, at det hele ligger klar

Illustration: Nilfisk
Tålmodighed er den store udfordring, når man skal opbygge datafundamentet til data science, fortæller Nilfisk.

Nilfisk har 113 års historie som analog virksomhed i rygsækken, men nu gør den danske rengøringskæmpe klar til en digital overhaling, der skal gøre det nemmere at anvende data og udvikle nye tjenester.

»Digitalisering og data science er kernen i hele vores digitale strategi. Det kommer ikke til at lykkes, hvis ikke vi er dygtige til de her ting,« fortæller Simon Thorup, der er VP for Commercial & Digital Transformation i Nilfisk Group IT

»Vi har set, hvor vi skal hen, vi har en forståelse af, hvad der skal til, og vi har et par data scientists ansat allerede. Så vi er startet. Men vi har også nogle data-udfordringer.«

Nilfisks backend og legacy-systemer skal fikses, og eksisterende data skal harmoniseres. Men samtidig skal Nilfisk have bygget en helt ny infrastruktur op til at håndtere al den IoT-data, som selskabet satser på at arbejde med fremover.

I it-organisationen har Nilfisk sat særlig fokus på, at datafundamentet skal være optimalt at arbejde med for en data scientist.

»Data scientists bliver kun så dygtige som det datafundament, de har at arbejde med. Derfor er det noget, vi er nødt til at fokusere på,« siger Simon Thorup.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere