Ni nyansatte skal hjælpe ældre i Aarhus med at undgå Digital Post

18. august 2014 kl. 11:165
Ni nyansatte skal hjælpe ældre i Aarhus med at undgå Digital Post
Illustration: Lars Refn.
Et korps af ni it-hjemmehjælpere skal sikre, at ældre uden computerkendskab bliver holdt fri af Digital Post, som ellers vil afløse papirpost fra det offentlige fra 1. november.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Mens de fleste danskere nu skal begynde at forberede sig på at modtage beskeder fra kommunen via Digital Post, kaster Aarhus Kommune nu kræfter ind på at hjælpe folk med at undgå den nye, digitale kommunikationsvej. Det skriver DR.dk.

Ni nyansatte it-hjemmehjælpere skal besøge ældre medborgere i smilets by og hjælpe dem med en dispensation, så de stadig vil modtage analog papirpost efter 1. november. Man kan få lov til at fortsætte med papirbreve, hvis man for eksempel ikke ejer en computer eller ikke kan finde ud af at bruge en.

Ifølge Ældre Sagen er der over en kvart million danskere over 65 år, som aldrig har brugt en computer før. Og i Aarhus lyder vurderingen, at en del af disse borgere ikke selv ved egen hjælp vil sørge for at få en dispensation inden 1. november. Nogle kan ikke selv transportere sig til Borgerservice-kontoret, mens andre slet ikke kan overskue, at papirbrevene forsvinder, hvis de ikke selv aktivt ansøger om at slippe for Digital Post.

Digitaliseringsstyrelsen anslår, at omkring hver femte dansker vil få dispensation, mens resten altså fra 1. november skal modtage al kommunikation fra den offentlige sektor i digital form. Sammen med kommuner og regioner begynder styrelsen i dag en større kampagne, som skal klæde danskerne på til overgangen til Digital Post.

5 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger

Fritagelsesproceduren er den samme for alle. Man benytter bare formidlere i en kendt gruppe, som ikke selv har mulighed for at møde op i Borgerservice, og som er kendt med en lav digitaliseringsgrad. Det ville da være kriminelt dumt ikke at gribe de forventelige ansøgninger, hvor de vil komme; det er jo ikke sådan, at der ikke bliver strøm på hegnet til november.

3
18. august 2014 kl. 15:06

Er det ikke aldersdiskrimination kun at tilbyde hjælpen til ældre?

Man skulle mene at det ikke kun er ældre som har svært ved at sætte sig i det offentliges tåbelige påfund

1
18. august 2014 kl. 14:00

En semi-fiktiv politisk tankegang (sarkasme kan forekomme):

Vi digitaliserer post til borgerne, så vi kan spare udgifterne til breve og porto.

Men alle skal bruge det, for at der er en rimelig besparelse, så vi tvinger borgerne til at tilmelde sig (og dem der ikke gør, bliver tilmeldt alligevel).

Men hov, nogle kan ikke bruge det; ærgeligt, så må de selv sørge for at framelde sig. Vi laver lige en blanket, som de skal aflevere til manuel behandling i kommunerne.

Og følgerne af denne tvang: 9 nyansatte i Århus til at informere de ældre, om hvordan man framelder sig - det må godt nok blive en pæn del ekstra lønsedler på landsplan...