NFT-projekt fra Worms-skaber annulleret efter et døgn

7 kommentarer.  Hop til debatten
NFT-projekt fra Worms-skaber annulleret efter et døgn
Illustration: Team 17 / Reality Gaming Group.
Et døgn efter at have annonceret deres NFT-projekt, MetaWorms, trækker Team17 nu projektet i land. Det sker som følge af heftig kritik fra fans og andre spilstudier.
3. februar kl. 10:49
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

NFT-projekter skyder op som ukrudt, men lader til at være ligeså uønsket.

I hvert fald trækker Team 17, der er bedst kendt for at stå bag ’Worms’-serien med de voldsparate orme, nu deres NFT-projekt, MetaWorms, tilbage. Det skriver de på Twitter blot en dag efter, deres MetaWorms projekt var blevet annonceret.

»Vi har lyttet til vores Teamsters, udviklingspartnere og vores spils fællesskaber og de bekymringer, de har udtrykt. Derfor har vi taget beslutningen om at træde tilbage fra NFT-land,« lyder det i tweetet.

Også spilstudiets egne folk har udtryk modvilje NFT-projektet. Ligesom spiludvikler Phil Duncan, der står bag Overcooked-serien, som Team17 udgiver, umiddelbart efter annonceringen af MetaWorms-projektet tweetede et sigende »suk«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Projektet gik ud på at lave unikke computer-generede Worms-kunststykker, som fans kunne købe. De skulle sælges gennem Reality Gaming Group.

Noget lignende annoncerede Ubisoft sidste december. Assassins Creed-skaberen vil sælge unikke NFT kunststykker på en platform, de har navngivet Quartz. På trods af enorm kritik fra spilfans ser det dog ud til, at Ubisoft har intentioner om at følge projektet til dørs.

Flere indie-spilstudier har også meldt ud offentligt, at de synes NFT’er er en dårlig idé, der både er miljøskadelige og dårlige for spilbranchen. Aggro Crab, der hører under Team17 paraplyen, har meldt ud, at de ikke vil samarbejde med Team17, hvis de ikke trækker projektet tilbage, mens Playtonic, der er bedst kendt for Yooka-Laylee spillene, har gjort det tydeligt i et tweet, at de ikke har interesse i at gøre NFT’er en del af deres spil.

Da Team17 trak i land med deres NFT-projekt, fulgte Aggro Crab op med et tweet, hvor de skrev tak efterfulgt af et hjerte.

7 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
5
3. februar kl. 21:35

Men for nuværende er de mest populære (etheriums) proof-of-work. Selv hvis det er proof-of-stake vil der fortsat være kæmpe ressourcespild, bare ikke i strøm, men "spildt" hardware.

Og i det her specifikke forslag om at bruge NFT'en som skin i spillet gør det helt ligegyldigt hvorvidt det er en NFT eller ej hvis virksomheden krakker - da du ikke vil kunne bruge den som skin længere.

4
3. februar kl. 14:29

Alt det du nævner kan gøres lige så simpelt (måske endda noget simplere) - men hvor du sparer 99.9 % af CO2'en.

Hvor meget strømforbrug, der er ved en NFT, kommer an på hvilken type blockchain den bor på. Det er rigtigt at proof-of-work blockchains (som bitcoins) sviner med energien, men der findes også proof-of-stake blockchains (etheriums er ved at blive en), hvor strømforbruget er meget mere acceptabelt.

Den primære fordel jeg ser ved NFT i forhold til et ejerskabsbevis, der er styret af den enkelte udsteder, er at NFTen lever videre selvom firmaet bag krakker.

3
3. februar kl. 12:14

Men hvorfor? Det vil stadig være tåbeligt dyrt i CO2 beregningen da NFT'er skal mintes på blockchain.

Alt det du nævner kan gøres lige så simpelt (måske endda noget simplere) - men hvor du sparer 99.9 % af CO2'en.

Jeg har virkeligt svært ved at se hvilken værdi NFT'en her bringer på banen .

2
3. februar kl. 11:26

De kunne have været lidt smartere og kaldt det "alternativ crowdfunding" og at den første køber af et givent NFT også ville modtage et licens til næste Worms-spil.

NFT-ejerskab kunne så knyttes til spillet således at man kunne bruge det som skin.

Bum bum, så er det crowdfunding, pre-order og skin-køb rullet ind i NFT.

1
3. februar kl. 11:25

Jeg synes artiklen mangler at fortælle, hvad de andre spilstudier og fans finder kritisabelt. Hvorfor kan det gøre skade på spilmiljøet?

Det er lidt tyndt at skrive en artikel om konsekvenserne af en kritik, uden at beskrive selve kritikken.