Netto lader piratspil blive på hylderne

Illustration:
Dansk Supermarked vil have dokumentation for, at solgte Amigaspil er crackede, før cd'erne bliver taget ned fra hylderne. Selvom screendumps fra spillene tydeligt indikerer, at der er tale om piratkopier, mener indkøbschef at have handlet i god tro.

Dansk Supermarked handlede i god tro, da man valgte at sælge et retrojoystick og en cd med Amiga-spil til kun 199 kroner. Det siger Dansk Supermarkeds indkøbschef Per Borup, efter at Version2 torsdag morgen afslørede, at der er tale om crackede og piratkopierede spil.

Læs også: Netto sælger crackede danske spilklassikere

Butikskæderne Netto, Føtex og Bilka har solgt en række klassiske Amiga-spil på en cd, som har været crackede. Det fremgår af screendumps, som flere brugere har opdaget, når de har startet et af de klassiske spil op på computeren med det tilhørende joystick.

Illustration: Bjarne Hjortø

Hos Dansk Supermarked mener de dog, at de har handlet i god tro, da de indkøbte spillene. Alligevel vil supermarkedskæden efter Version2’s henvendelse indhente yderligere dokumentation.

»Vi har købt produktet af en leverandør, som vi tidligere har benyttet os af og har haft fine kontrakter med. Så vi mener, at vi har været i god tro. Men nu har jeg bedt om yderligere dokumentation fra tyske Magnussoft, for det her vil vi ikke støtte,« siger Per Borup, der er indkøbschef hos Dansk Supermarked, til Version2.

De to danskudviklede spil, Hybris og Battle Squadron, er blandt de piratkopierede spil. Firmaet bag, Cope-Com, har intet hørt fra hverken Dansk Supermarked, som ejer butikskæderne, eller den tyske producent Magnussoft, som har lavet cd’en med Amiga-spillene.

Lige nu venter Dansk Supermarked på svar fra tyske Magnussoft i forhold til de licensaftaler, som tyskerne tidligere har hævdet skulle være i orden. Skulle der dog være tale om det modsatte eller bare et tvivlsspørgsmål, så er supermarkedskædens reaktion klar:

»Skulle der være tale om et brud på ophavsretsloven eller bare en gråzone, så stopper vi salget og markedsføringen omgående,« siger Per Borup fra Dansk Supermarked til Version2.

Tydelig lovgivning

Ifølge Morten Rosenmeier, professor i ophavs-, og medieret ved Københavns Universitet, er der dog ikke tale om nogen juridisk jungle på det her område.

»Jeg mener, lovgivningen er ganske klar på det her område. Både dansk lov om ophavsret og Berne-konventionen siger tydeligt, at computerspil skal anses som ethvert andet værk. Det betyder, at vil man sælge dem videre, så skal der være en klar aftale med dem, som har skabt for eksempel et computerspil,« har han tidligere sagt til Version2.

Den kendsgerning er de hos Dansk Supermarked helt klar over.

»Vi tager selvfølgelig det her meget seriøst, for Dansk Supermarked er ikke interesseret i at drage mønt på noget, hvor licenserne ikke er i orden, hvis det skulle være tilfældet,« forklarer Per Borup.

Dansk Supermarked har stadig joystickene med pirat-cd'erne i deres markedsføringsplan, men det kan der meget vel blive lavet om på, hvis tyske Magnussoft ikke har rent mel i posen.

»Det ændrer sig selvfølgelig, hvis Magnussoft ikke kan afvise påstanden om manglende licenser,« siger Per Borup til Version2.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (24)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jens Peter Jensen

De tør nok ikke sætte sig op mod organiseret kriminalitet. Teenage drenge har ikke så mange juridiske ressourcer.

Plejer organiseret kriminalitet ikke netop at være skærpende omstændighed, og x-doble straffen?

Men når en teenager, der tjener f.eks. 1000 kr/år kan blive pålagt erstatning på flere millioner (dvs. et par årtusinders indtægt), iøvrigt uden at have tjent en krone på "pirateriet", så må det vel være rimeligt, at et stort firma, som reelt tjener penge på pirateriet, skal betale en erstatning på et par titusinder-års omsætning. Ellers er der da ingen proportion imellem forbrydelse og straf.

ab ab

Jeg er tilbøjelig til at være enig med Christian Bess. Sagen illustrerer efter min mening absurditeten i de tidshorisonter, der er indbygget i den nuværende ophavsretslovgivning sammenlignet med udviklingsrakten i vores digitale tidsalder.

Der er formodentlig en stor del af værkerne, der er såkaldte 'orphan works', men advokatomkostningerne til at undersøge, om der er tilfældet ville formodentlig betyde, at produktet ikke kunne sælges til en realistisk pris.

Det er synd, at Version2 vælger en sensationalistisk og let vinkling på historien i stedet for at bruge den spm afsæt for en principiel debat om rimeligheden ved det nuværende ophavsrettighedsregime i en digital tidsalder. Historien kunne også meget relevant bruges til at perspektivere besværet ved en digital bevaring af kulturarven fra computerspil..

Torben Larsen

Det er altid rimeligt at antage, når "noget" ikke findes mere, dog skal man altid tage udgangspunkt i selve ophavsretten, da den går ind og bliver meget specifik og specielt omkring multimedie. Hvis ikke den var det, ville man have noget, der kunne minde om kaos iblandt produkter.
Hvis man tager fra syltetøjskrukken, uden at finde ud af hvor indholdet kommer fra, skaber man nok flere problemer end man løser for sig selv. Vel mest som et lille barn, der i så fald bliver sur og tvær.

Henrik Schmidt

Rettighedsalliancens medlemmer er fra musik- og filmbranchen, så de forholder sig ikke til piratkopiering af spil. Fremfor at true deres kunder med at "sagsøge dig ind i helvede" valgte spilbranchen i det store hele at satse på, at gøre det nemmere og hurtigere for deres kunder at få adgang til deres produkter lovligt. For eksempel ved at benytte digitale downloadtjenester som Steam og at udgive deres produkter over hele verden samtidigt.

Mads Bendixen
Torben Larsen

Nu kan jo altid mene, det ene eller andet, i henhold til love og regler, hvilket ikke gør dem mindre af betydning. Globalt bliver der løbende arbejdet på, fornyede love og regler omhandlende bl.a. internettet, derved bedre at kunne afspejle tiden.

Jesper Høgh

'tyveri' skal helst bogføres under aktiver. For at forhindre at det kommer til at figure under passiver, har virksomheden tillagt sig den paranoide opfattelse, at alle medarbejdere med billige eller ingen slips, er tyvagtige. Derfor er det mere besværligt at komme hjem fra arbejde på en DS virksomhed, end det er at boarde et israelsk trafikfly.

Hvis virksomheden lagde lige så megen paranoia i at checke om de sælger stjålne varer - licens/design/ophav eller whatever - så kunne de vel undgå alle de pinlige sager, hvor deres indkøbere har kunne betegnes som dumme - nej, jeg mener naturligvis godtroende.

ab ab

Okay jeg har lige set i annoncen for produktet, at det kun indeholder 34 spil, hvilket burde gøre det til en lidt mere overkommelig opgave at cleare rettighederne. Jeg mener nu stadigvæk, at det virker uhensigtsmæssigt, at virksomheder skal kunne høste yderligere gevinster på 25 år gamle spil.. Og har svært ved at se, at en så lang gyldighedsperiode virker væsentligt mere fremmende på innovationslysten end eksempelvis en 10-årig periode ville.

ab ab

Steen Hansen skriver: "Nu kan jo altid mene, det ene eller andet, i henhold til love og regler, hvilket ikke gør dem mindre af betydning. Globalt bliver der løbende arbejdet på, fornyede love og regler omhandlende bl.a. internettet, derved bedre at kunne afspejle tiden."

Hvad er det for konkrete initiativer, du har i tankerne, når du skriver, at der løbende arbejdes for, at international lovgivning på ophavsretsområdet moderniseres og følger med tiden?

Mig bekendt har udviklingen på det plan kun gået i én bestemt retning de seneste tyve år, og det har ikke haft ret meget at gøre med at afbalancere incitamenter til kunsterisk frembringelse med folkets adgang til fri kultur.

Det har til gengæld i meget høj grad handlet om at forsvare og udbygge eksisterende komparative fordele i form af ip-porteføljer, der lægger en gevaldig dæmper på såvel befolkningens adgang til fri kultur som på potentielle konkurrenters videreudvikling af opfindelserne. Det er svært at kalde for modernisering til en digital tidslder i min bog. Specielt når det nuværende system ikke en gang formår at skabe et fælleseuropæisk marked for digitalt kulturindhold...

Jesper Høgh

Jeg mener nu stadigvæk, at det virker uhensigtsmæssigt, at virksomheder skal kunne høste yderligere gevinster på 25 år gamle spil..

Og når spillene således rettighedsmæssigt er overgået til Public Domain, så er det fint at virksomheder som DS rekommercialiserer dem?

Jeg gætter på, at det medsolgte joystick næppe kan repræsentere en værdi på ret meget mere end 30-40 kr.

Tine Andersen

Noget for 25 år siden, så er grænsen for om folk, skal have bare en lille betaling for det, de sad og lavede dengang ensbetydende med, det er gratis?!

Der er vel stadigvæk copyright/ophavsret på de spil.

Det er vel ulovligt at sælge et cracked spil. Uanset alder! Det kaldes normalt piratkopiering.

Hov: Jeg leder efter den første i "Den lyserøde panter" spillet- har cd-en, men den er kommet til skade- og firmaet eksisterer ikke mere. Så det er lovligt, hvis nogen udsender en kopi?

Mvh
Tine

Anders Jøndrup

Jeg kom til at tænke på, om rettighedshaverne overhovedet er i stand til at fremstille et disk-image, som ikke er cracket?

Rettighederne til disse spil kan være handlet mange gange på 25 år, så meget kan være gået i glemmebogen. Selv hvis man har kildekoden til spillene er det vel ikke helt lige til, at finde ud af hvordan man kompilerer en så gammel kode og får den ned på en diskette.

Selv hvis man havde det originale spil på en diskette, ville man sikkert få en masse bøvl med at lave et disk-image af den pga. kopibeskyttelsen. Her er det straks nemmere med en cracket version. Amiga- disketter kan i øvrigt ikke læses af alm. diskettedrev, og man kan få en del problemer med at finde virksomme diskette drev i gamle Amigaer (vist nok noget med at limen der holder tonehovedet på plads forvitrer med tiden).

Måske er den eneste omkostningseffektive løsning at bruge de crackede versioner, som man sikkert kan downloade på nettet.

Mvh. Anders

Log ind eller Opret konto for at kommentere