Nettjenester slår fejl: Danskerne vil ringe og skrive til kommunen

Under fem procent af borgernes ansøgninger til kommunerne sker ved digital selvbetjening. 95 procent sker stadig ved, at der indleveres papirskemaer.

Når kommunerne får en henvendelse fra borgerne om f.eks. daginstitutionsplads, boligstøtte eller flytning, sker det i under fem procent af tilfældene via internettet.

Trods næsten ti års indsats i kommunerne for digital selvbetjening afleveres 95 procent af ansøgningerne stadig på papir udfyldt i hånden, selvom dette koster det offentlige langt mere tid i dyre arbejdsgange.

Det viser en opgørelse, som den store kommunale it-leverandør KMD har foretaget for Ingeniøren. KMD har udviklet it-systemerne, der ligger bag den digitale selvbetjening.

Den lave interesse for selvbetjening er et generelt billede for alle danske kommuner.

Professor i anvendt informationsteknologi på CBS, Kim Normann Andersen (tidligere Viborg Andersen, red.) er meget overrasket over tallene.

»Der er noget helt galt. Digitalisering er vejen frem for en mere effektiv offentlig sektor, og derfor er tallene dybt alarmerende,« siger han.

Sidste år blev der registreret omtrent 700.000 flytninger i danske kommuner. Ud af dem blev 51.561 anmeldt digitalt. Det svarer til ca. syv procent.

»Tallet burde være meget højere - netop bopælsflytning på nettet er en meget simpel procedure,« siger Kim Normann Andersen.

På andre områder står det endnu værre til, vurderer servicechef i KMD Borgerservice, Jimmi Hansen:

»Jeg vil skyde på, at den digitale selvbetjening inden for eksempelvis pension og boligstøtte er under én procent.«

Borgernes modvilje mod netbaseret borgerservice koster dyrt. Ifølge KMD ligger prisen for en telefonisk henvendelse fra borgerne på 150 kr. - eller 40 gange mere end en digital.

Muligheden for at opnå besparelser ved digital borgerservice har været diskuteret siden begyndelsen af dette årti.

Nu er tiden moden til, at netbaseret selvbetjening er eneste mulighed for flertallet af borgerne, mener handelshøjskoleforskeren.

»Borgerne har også et ansvar for at bruge de digitale løsninger og på den måde aflaste kommunerne og spare skattekroner. Flertallet har jo ingen problemer, hvis de skal finde billige flybilletter eller andre tilbud på nettet. Kommunerne må derfor tvinge de ressourcestærke borgere med en digital signatur til at bruge de løsninger, kommunerne har.«

Kommunernes Landsforening erkender, at kommunerne har ansvaret for borgernes ringe brug af de digitale løsninger. Men chef i center for borgerbetjening og it-politik, Jakob Aagaard Harder, afviser at benytte tvang, som eksempelvis Skat og SU gør.

»Kommunale ydelser er også rettet mod sårbare grupper af borgere, så det kan vi ikke bruge. Til gengæld skal vi tydeligt gøre opmærksom på den gevinst, der opnås med digitalisering i form af sparet tid,« siger Jakob Aagaard Harder.
–-
Version2 sætter fra mandag den 12. januar fokus på digitale selvbetjeningsløsninger. Skriv om dine gode og mindre gode oplevelser her i debatten nedenfor.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (47)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Anders Gregersen

Det kunne være at de internet baseret tjenester er svære at finde/benytte og at de ikke helt giver det feedback man har brug for. F.eks. med vuggestuepladser er det jo fin information, men ringer man istedet kan man få et andet billed af virkeligheden og få nogle oplysinger som ikke fremgår ellers. Hvis dækker mange andre tjenester så kan jeg godt forstå at det er svært at flytte kontaktfladen. Det har generelt heller ikke altid været nemt at finde de services man havde brug for og nogle af de eksisterende procedure kræver netop at man ikke kan lave hele proceduren elektronisk.

  • 0
  • 0
#2 Rune Eilertsen

Hvis det nu var nogen udenfra som evalueret og trak konklutioner, på hvorfor satsningen slår fejl, så ville det måske være en anden ordlyd ? KMD sikret sig herredømme og delvis monopol på netbasert borgerservice, ved at smide i fanget på kommunerne en masse gode, som dårlige løsninger, som tit var kun delvis opbakket selv i egne systemer fra KMDs side, eller påtvang mindre kommuner at købe ekstra moduler af sine programmer for at udnytte løsnigene. Hvordan kunne KMD servere gratis borgerservice på nettet for det danske folk ? Selvsagt subsidieret dem løsningen ud fra fagsystem betalingene fra kommunerne, og dermed fik dem jo forudbetalt sin satsning , og en stor fordel i forhold til 3. part udviklede løsninger.

Kommunen tog ukritiske til sig alt som var "gratis".. godt eller skidt.. Alle vil være "bedst på net" og det er om at opfylde flest mulige kriterier..snarere end at have et behovsmæssige godt tilbud som dem kan stå inde for.

Resultat.. hjemmesider somer fyldt med "borger service" som mange borgere hverken kan finde ud af, eller navigere sig frem til hvad som er reelt.

Dertil var mange af servicene myntet mod de svage i samfundet som i forvejen skulle guides personlige igennem alt.:-)

  • 0
  • 0
#3 Svend Andersen

Jeg har holdt mig langt væk fra digital signatur, fordi det var TDC, som håndterede det.Jeg har haft nok negative bekendtskaber med TDC til, at ville betro dem dette ansvar.

Desuden har de ikke understøttet Linux hele tiden, men gør det dog nu.

  • 0
  • 0
#4 Kim Thunbo

Jeg meldte flytning sidst i november og fik, noget tid efter jeg var flyttet, et brev med en folder, hvori jeg kunne finde den læge jeg ønskede. Det sendte jeg så ind og jeg har stadig ikke modtaget et sygesikringsbevis her midt i januar!

Så gider jeg da ikke gøre det over internettet en anden gang når kun halvdelen af servicen er med! Kommunerne skulle tage at få lægevalg lagt på nettet med flyttemeldingen. Ellers er det for latterligt!

..Alternativt skulle man bare automatisk få tildelt en læge i stedet for det pjat med at vælge en læge... jeg kender da ingen læger, der hvor jeg flytter til alligevel, så bare giv mig en tilfældig!

  • 0
  • 0
#5 Henrik Knopper

Jeg tror gerne at det kun er 5% af henvendelserne der sker elektronisk, for mon ikkedet svarer til den opmærksomhed de elektroniske løsninger får internt i kommunerne?

Jeg har gennem en periode gjort det til en vane altid at forsøge elektronisk før jeg henvendte mig personligt og har hver gang måtte konstatere at de elektroniske var sævre at finde, mangelfulde, besværlige eller ikke-eksisterende.

De to eneste offentlige systemer som har et fungerer rigtig godt er biobliotekerne og SKAT - med bibliotekerne som de klart mest brugervenlige.

  • 0
  • 0
#6 Saulius Pusinskas

"Professor i anvendt informationsteknologi Informationsteknologi Læs mere om "Informationsteknologi" i Version2's it leksikon på CBS, Kim Normann Andersen (tidligere Viborg Andersen, red.) er meget overrasket over tallene."

Kim lever klart i sit akademiske verden og kan ikke se hvad sker i virkeligheden.

Eksempel 1: det gik 1 mdr (4+ uger) siden et brev var sendt til Sundhedsstyrelsen til en person var meddelt at dokumentation er kommet. Behandling af dokumentation skal ske minimum 3 mdr. Sådan behandler institutioner sager der ville tiltrække kvalificeret arbejdskraft til Danmark.

Eksempel 2: ingen reaktion efter et email var sendt vedr. skift af læge i sygesikringsbevis. Der er langt fra eneste tilfælde.

  • 0
  • 0
#7 Rune Eilertsen

Problemet med borgerservice på net er at man har en ide om at hver kommune er unik, dog linker man mere eller mindre ind til den samme service. Skat undgår dette.. da dem er en landsdekkende service. Jeg forstår ikke hvorfor det er vigtige for kommunerne at have sin logi, sine små forskelligheder, når jo man i forvejen forsøger at standardisere med at låse alle kommuner til en fåtal ESDH løsninger/standarder og leverandører for øvrige.

Det eneste rigtige er jop at man har en portal, Danmark.dk, hvori borgerservice er en fælles for alle, hvori man har gået sammen om en fælles grænseflade, snarere end at konkludere sig på KMD, KL etc. Man bruger for meget tid på at standardisere på program valg og leverandør valg, og skulle istedet bestemme sig for hvordan en tjeneste skal aflavere, så kan den enkelte kommune selv vælge hvad man gør ved det bagved (Eller så KMD gør med det i de fleste tilfælde, alt efter hvor mange henvendelser man får, og hvad program integreringer man ønsker at købe.) Jeg forstår overhoved ikke hvorfor man skal ind på en kommunal side... service tilbudet og lovgivning går hånd i hånd, så det er kun små forskeller som den med speciel interesse kan søge den enkelte kommune efter. Og ja.. dette med at vælge lege skulle være kun for dem som nu gidder det, da man jo så må have viden om legen for at vælge noget "rigtige", og for alle andre.. automatisk tildelt.Altså blot en option, eller til senere bestemmelse.

  • 0
  • 0
#8 Jonas Finnemann Jensen

Jeg anmelde flytning til Aalborg gennem en formular uden digital signature eller noget som helst.

Og hvad angår boligstøtte, lægevalg, etc. så kunne det slet ikke foretages over nettet, jeg blev i hvertfald ikke oplyst om nogen muligheder... Det skal også siges at jeg faktisk kiggede efter dem, men ikke kunne finde dem.

  • 0
  • 0
#9 Andrew Rump

Jeg har personlig erfaring med lægeskift - og jeg er stadig spændt på om der sker noget.

Jeg gik ind på http://www.sundhed.dk/ for at finde ud om og hvordan jeg kunne klare det elektronisk.

Først fandt jeg henvisninger til netborger.dk, som ikke længere eksistere!

Dernæst viste det sig at nogle af de e-mail adresser der står på siderne ikke længere eksistere!

Fra sundhed.dk blev jeg henvist til http://www.borger.dk/ hvor jeg efter lidt søgning fandt en formular jeg kunne udfylde - men det fejlede da jeg forsøgte at sende den ind!

Nogle af mine klage (læs: brok) mails kom igennem og forbløffende hurtigt fik jeg lange svar tilbage som beklagede mine problemer og forklaringer på hvorfor det kunne være gået galt (gjaldt ikke i mit tilfælde) og - og det var det bedste af det hele - en femte måde at klare problemet på.

Indbetal kr. 160,- pr. voksen på en girokonto med oplysning om cpr-nummer og navnet på den nye læge - det ville de efter min opfordring også skrive på borger.dk!

BAH! :-(

  • 0
  • 0
#10 Karsten Pedersen

Der er to væsentlige aspekter i dette her.

For det første: Ingen har taget sig tid til at finde ud af hvordan forskellige samfundsgrupper forholder sig til brug af internet til kommunikation med det offentlige og hvordan fx klassetilhørsforhold, udsathedsgrader mm. influerer på ens lyst til at kommunikere på denne måde. Eller sagt kort: der mangler målgruppeundersøgelser på området.

For det andet: I mange kommuner forventer man at esdh-indførelsen medfører store besparelser, men har slet ikke taget højde for de organisationsforandrende aspekter af denne type projekter. Det betyder bl.a. at medarbejderne i høj grad er spektiske og selv foretrækker at kommunikere på den gammeldags måde. Det vurderes som mere rigtigt. Generelt har internet og/eller esdh-basering ofte den svaghed at de ikke er forankrede i organisationerne og det betyder i mange tilfælde at svartider på web/email er fortvivlende lange. Det opmuntrer jo ikke ligefrem borgeren til at gå videre med sine forespørgsler.

Det sidste man kan spørge sig selv om i denne sammenhæng er så om det skal være kommunernes behov for besparelser eller bedre arbejdsgange der skal danne baggrund for internettjenester eller om man kunne få noget ud af at undersøge hvad borgerne selv mener de har brug for.

Karsten Pedersen Lektor i offentlig kommunikation RUC

  • 0
  • 0
#11 Michael Kastoft Nielsen

Hej,

jeg kan se at der er flere der har haft problemer med at melde flytning. Jeg har prøvet det et par gange og hver gang har det virket gnidningsfrit. Jeg valgte den nye kommune og skrev adresse og bagefter kunne jeg så vælge hvilken læge jeg ville have. Mon konklusionen er at sålænge hver kommune håndterer det forskelligt bliver det ikke den store success i befolkningen.

  • 0
  • 0
#13 Daniel Trads
  1. Datter registreres via personregistrering.dk

3 uger senere... "Hvorfor har I ikke sendt oplysninger til kirkekontoret?". Det blev fikset via net? "Jamen det er ikke altid det virker.". Flot.

  1. Datters vuggestuevansøgning sendes ind via kommunens hjemmeside.

Eller rettere... Vi prøvede... De papirformularer vi havde modtaget i den anledning var ikke de samme som online-formularen. Bla. var der forskellige åbningstider, dvs. ret banale fejl. Ja så tager man igen klapvognen ned til borgerservice-køen...

  • 0
  • 0
#14 Rune Eilertsen

Eller rettere... man nekter at indrømme at systemene har store ulemper som følger med de fordele som er. Det er helt klart vejen frem med ESDH, men.. for de fleste.. så er det blevet en "religion".... Alt skal i ESDH.. for det system koster nogle bondegårde at anskaffe, og det bliver ukritisk presset ind og over enhver offentlige ansat. Dette medfører at i tillæg til at være dyre, tunge, begrænsende systmer, med mange skulte ekstra udgifter i arkivering og opdatering, samt integration, så kommer neste store bølge med udgifter kun få år efter indføring i form af oprydning inde i selve ESDH, da det nærmest er fyldt med "spam" Dertil er det den ulempe, at the at kategorisere i henhold til f.eks KL. journal plan bringer så mange variationer..selv indenfor samme afdeling, og endda til , ved samme medarbejder, hvis det er opgaver man ikke hele tiden har lavet identiske og tit.

Dette medfører man er utryg på de data som ligger inde i ESDH systmet er tilgængelige, hvorfor man bibeholder en folder struktur ved siden af (for sikkerheds skyld)

KOrt og godt oplever mange ESDH som noget man bare skal gøre for at overholde loven, og der putter man også sine jobs, når man er kommet dit hen at man regner med dem aldrig skal hente dem frem igen.

NB. jeg taler her altså ikke om de specielle journal ting som altid er identiske og baseret på CPR nummer, men alle de andre sager som er sværere at kategorisere, som så stadige udgør en hel del af den kommmunale hverdag indenfor flere afdelinger.

Når det gælder planer, dokumenter, dokumentation.. så er det aldrig man er sikker på det faktisk er sidste version, og aktuelle dokument man får hentet ud af ESDH systemet, dertil er de systemer jeg har set, elendige performance, og dårlige søgefunktioner. Det er ret og slet ikke godt nok designet i bunden sådan som dem er lavet i dag. Og ja.. dem koster forbannede mange penge... Hvorfor de kommunale direktioner føler sig forpligtet til at rulle det ud i alle sammenhænge..enten det er passende tool for opgaven eller ikke. Til frustration for sine ansatte.

Så det kommer vel i sidste ende af at danske kommunale beslutningstagere er for dårlige, snarere end brugerne og de ansatte medarbejdere.

  • 0
  • 0
#15 Jes Vestervang Jensen

"Borgerne i Ikast-Brande har tilsyneladende taget til sig, at der nu via kommunens hjemmeside er muligt at melde, når der er fejl eller mangler i forbindelse med det kommunale vejnet. Fra kommunens drifts- og anlægsafdeling er meldingen, at de stort set dagligt indløber anmeldelser direkte via nettet."

http://www.vejleamtsfolkeblad.dk/artikel/77726:Brande--Borgere-holder-oeje

  • 0
  • 0
#16 Brian Juel Pedersen

Citat: "Det sidste man kan spørge sig selv om i denne sammenhæng er så om det skal være kommunernes behov for besparelser eller bedre arbejdsgange der skal danne baggrund for internettjenester eller om man kunne få noget ud af at undersøge hvad borgerne selv mener de har brug for."

Jeg synes faktisk det skal være det FØRSTE man spørger sig selv om. Problemet med disse "løsninger" er, at den fordel, der eventuelt er ved at anvende systemerne (besparelser) ikke tilfalder de samme personer, som har opgaverne/arbejdet, nemlig brugerne.

"What's in it for me" spørger man som borger/bruger helt rimeligt. Jeg bruger selv netbank, e-Boks og bibliotek.dk flittigt, fordi det er noget, der giver mig en fordel, der gør, at jeg gider bruge tid på at sætte mig ind i, hvordan det virker. Men de 2 gange i min liv, jeg ialt har haft brug for at skrive et barn op i en daginstitution (jeg har 2 børn) er altså ikke tilstrækkeligt til, at jeg gider sætte mig ind i et nyt system. Jeg vil endda sætte et stort spørgsmålstegn ved, om det overhovedet er samfundsøkonomisk forsvarligt, at jeg bruger en masse tid på at fumle rundt i et system, der måske/måske ikke er opdateret og til at stole på, i stedet for at jeg griber knoglen og ringer til en person, der faktisk beskæftiger sig med disse ting dagligt, og derfor er ekspert på området, og måske endda kan vejlede mig om andre muligheder, som ikke fremgår på elektronisk vis.

Las os tage et andet eksempel: På mit kontor på mit arbejde kunne jeg også bruge tid på selv at gøre rent. Så kunne mit firma tilsyneladende spare nogle penge til rengøring. Men det vil ikke være en fordel for mig, og det vil heller ikke være en fordel for firmaet, da min tid er bedre brugt på noget, som jeg er ekspert indenfor, og så kan en ekspert på rengøring (en rengøringsassistent) gøre rent i stedet.

Det drejer sig om at lade de mennesker, der er eksperter på et område, gøre arbejdet, for de kan gøre det hurtigt og effektivt, i stedet for at vi alle skal fjolle rundt som glade amatører på områder, som vi faktisk ikke véd en snus om.

  • 0
  • 0
#17 Niels P Sønderskov

Der er ingen grund til store spekulationer her.

Det siger sig selv at alle de medarbejdere der i øjeblikket ekspederer telefoniske og papirhenvendelser gerne vil beholde deres arbejde, så de repræsenterer en heftig modstand imod forandring.

Med en effektiv administration af de digitale servicemuligheder tror jeg potentialet for besparelse er langt større end de nævnte 40:1, så den simple vej er tvang. Kun i alleryderste tilfælde med den helt umulige Maren i Kæret skal der være andre muligheder. Eller endnu enklere: De der ikke kan finde ud af det må henvende sig personligt.

  • 0
  • 0
#18 Niels P Sønderskov

Nej, man skal ikke spørge brugerne. Det er en vigtig hovedregel i den slags spørgsmål.

Man skal i stedet tænke sig om og studere brugernes adfærd, og som jeg siger i et andet indlæg: Her hænger det så simpelt sammen, at dem der sidder med den afgørende indflydelse på området, er de medarbejdere, der ikke er interesserede i at miste jobbet, og uduelige chefer, som ham der er nævnt i artiklen. Når de ikke har fået det til at virke over ti år er det jo fordi de ikke har fattet en hujende fis.

  • 0
  • 0
#19 Niels P Sønderskov

Det er helt sikkert en del af problemet, at kommuerne er forskellige, men her kan vi jo ikke vide om det er reelt eller hvad. Der er helt sikkert områder hvor det er nødvendigt med differentieret service.

Heldigvis er løsningerne dog centraliseret og ensartede. Akilleshælen er de medarbejdere i kommunerne der skal være med på skiftet fra telefon og papir til web-løsninger. Det går ud over deres job.

  • 0
  • 0
#21 Rune Vaerndal

Jeg ser tilgængeligheden som det største problem. Systemet er lukket af vha. et digital signatur som er grinagtigt sikkert, hvilket medfører at det er besværligt. De gange jeg har skulle bruge en offentlig online tjeneste er jeg ramlet ind i den med det digitale signatur. Hver gang har jeg så skulle bestille et som så bliver sendt med POSTEN hjem til mig med gud ved hvilken installation til følge. Det ender ALTID med at jeg har ordnet mine ting inden koden ankommer og så er min motivation til at installere det væk. Dermed udløber koden og cirkus'et gentager ca. 6 måneder senere. Jeg tror at jeg pt. er på min 7 eller 8. digital signatur. Den ligger derhjemme i en lukket kuvert......... Hvis jeg nu kunne bruge min netbank kode, eller mit cpr. + en kode, eller mit dankort pin +pasnummer eller... mulighederne er mange, men det er sikkert at digital signatur ikke er en af dem.

  • 0
  • 0
#22 Carsten Sonne

Borgernes modvilje mod netbaseret borgerservice koster dyrt.

Nølgeordet her er modvilje.

Borgerne ved godt at der muligvis findes en nettjeneste i en bestemt situation, MEN der er ikke tillid til (offentlige) nettjenester.

Hvis borgene får tillid til at nettjenesterne virker og løser deres behov på en tilfredstillende måde, så vil de 5% stige gevaldigt.

Men hvordan får borgene det?

Mvh Carsten

  • 0
  • 0
#23 Rune Eilertsen

Niels P. Du virker fornuftige i mange af inlæggene..men dog samtidige helt udenfor reality i andre :-) Blandt andet ser du medarbejderne som den begrænsende faktor for forandring.. hvilket jeg vil næsten garantere at så ikke er det faktiske tilfelde ude i kommunene. Og.. de fleste borgerservice som blev indført elektroniske, fik ingen eller meget lille indvirkning på den enkelte medarbejder som havde opgave i forvejen.. Problemet var snarere at opgaven kom ind i en anden afdeling, skulle mellem behandles, videresendes for de tjenster som ikke havde advice direkte i fagsystemet. Du sier selv.. lad expertene gøre expert job, som dem er gode til... sidde og mellembehandle er et led for meget. Dertil at man tvangsinfører nogle borgerservice som man forventer at modtage 2 i måneden af.. mens integration, installation, idriftsettelse, koster mange ti-tusind kroner. Hvorfor prisen pr henvendelse ikke kan gøres op alene fra KMDs side af. Nogle elektroniske selvbetjeninger koster stadige 100 gange mere elektronisk, end på den gamle måden.

Så jeg vil korrigere dig lidt,og si.. det skal være en effektivisering både på afsender, så vel som modtager siden. Og integration må standardiseres med klare snit flader som alle udbydere kender og kan få gratis tilgængelige, så man reelt set kan få flere udbydere med samme mulighed til at løse en given opgave.

KMD skulle være frataget ejerskab til snitflader, og så skulle en seperat fælles kommunal enhed stå for udelukkedne at håndtere denne del. (med faglige eksperter og en overordnet styre bestående af det politiske påvirkede del. (som kommunene selv)

Variationerne i kommunene omkring borger service kunne nemt håndteres i en skabelon, hvori den enkelte kommune mater in stamdata, sådan at hver enkelt kommunes service fremkommer rigtige, og at man f.eks kunne få en afslag online, som sier, "beklager, din kommune støtter ikke denne elektroniske service." fra den fælles portal, snarere end at man skal lære sig de enkelte kommuners løsninger og variationer. Ja.. dem er meget ens ind under skallet.. da KMD jo laver de fleste i Borger.dk... Men.. KMD skulle reelt byde på opgaverne, ikke subsidiere med penge hentet hjem fra kommunen , uden man kan tage stilling til det. Det eneste man kan gøre er jo efterpå at beslutte om man vil købe de underliggende KMD moduler for at få en automatisk løsning som er integrert, eller om den blot skal havne i en postkasse til manuel håndtering. Hvis en tjeneste online fungerer tilfredsstillende, så er det ikke nødvendige med tvang. Den reelle udgift ved Borgerservice er jo af KMD subsidiert over mange år fra de fagsystemer somkommunerne har betalt på, hvorfor prisen neppe reflekterer den reelle udgift som har vært ved at etablere elektronisk service. (Hvorfor så hele grundlaget for at beregne udgiften pr. henvendelse ikke stemmer.)

Det virker jo noget for meget politisk at motivere ved at man indfører tjenster som skal være billigere...men så bliver dem kun billigere fordi man indfører en straffe afgift påat gøre det manuelt ved telefonisk , eller ved at møde op i Borgerservice. Hvis man skal straffe brugerne af den gamle manuelle metode, så må man vel si at automatikken og digital service har fejlet ?

KMD burde så analysere sig selv, og finde ud af hvad dem har lavet forkert, siden borgerne ikke ønsker at ta i brug det tilbud dem har lavet. Istedet kommer ansvaret i hoved på kommunerne.. som kun er nærmest fået disse "gratis" services ned over hoved, uden mulighed for meget påvirkning på ønsket indhold og udforming.

Men det er en meget benyttet model i DK. Ferjen til sverige koster mere end broen.. :-) For at sikre broens vilkår og success? Samme er vel tilstede ved storebelt, kontra ferjen til spodsbjerg. Andre lande koster alternative tilbudet under det halve... Så ja. ved at beskatte alt som staten ikke finder ønsket, så har man vel sat DK i en slags kommunistisk styret leveset. Mange her til lands er så tilpasset denne stying og kontrol, at dem har helt mistet evnen til selvstændig tænkning. Fritids interesser, job, transport, alt er så gennem regulert, at man godt kan blive lidt kvalm... :-) Og det værste er. folk flest ikke er i stand til at indse det er rigtige.. at de interesser og mening erman har fået i livet er en direkte resultat af den politik og ledelse som har ligget til grund. :-)

  • 0
  • 0
#24 Kai Withøft

Jeg tror, at der er sket en meningsforstyrrende ordombytning i artiklen.

Der skulle nok ikke stå "Kommunernes Landsforening erkender, at kommunerne har ansvaret for borgernes ringe brug af de digitale løsninger."

men istedet:

"Kommunernes Landsforening erkender, at kommunerne har ansvaret for borgernes brug af de ringe digitale løsninger."

Iøvrigt må man da ikke tro, at papirflytterne er så dumme, at de saver i den gren, de selv sidder på. Jobbeskyttelse hedder det vist. Det ikke borgerne, men de kommunalt ansatte, der på alle måder forsøge at forhale udviklingen. Det er helt åbenbart, og det behøver vi ingen konsulentundersøgelser for at fastslå.

  • 0
  • 0
#25 Niels P Sønderskov

Rune, mine indlæg skal ikke forstås som en kritik af den enkelte medarbejder i kommunen. Det er en systemkritik, og som fx også Kai sidst påpeger: Det er en tung proces der indebærer at man erkender at nogle medarbejdere skal skifte adfærd til noget der svarer til at save den gren over, som man selv sidder på. For det siger sig selv at hvis der ligger besparelser i teknologien på bare 10:1, så betyder det færre ansatte.

Lykken er så at de forhåbentlig kan komme til at lave noget mere fornuftigt end at registrere flytninger eller lægeskift.

  • 0
  • 0
#26 Kristian Thy

Det er en tung proces der indebærer at man erkender at nogle medarbejdere skal skifte adfærd til noget der svarer til at save den gren over, som man selv sidder på. For det siger sig selv at hvis der ligger besparelser i teknologien på bare 10:1, så betyder det færre ansatte.

Jeg forstår simpelthen ikke hvordan kommunens sagsbehandler kan få mig til at lade være med at benytte kommunens selvbetjening. Er du sød at forklare mig det?

  • 0
  • 0
#28 Rune Eilertsen

Kai, du misforstår vist hvad kommunalt arbejde går ud på...:-) Papir flytterne du nævner jobber i forvejen elektronisk.. det bliver neppe mindre job for de kommunalt ansatte med digitale tjenster som er af større betydning... Jeg ved ikke hvorfor man tror det er som at save den gren man sidder på.. for jobben bliver jo efter man udfylder sin online skema lige nettop puttet i fanget på den kommunale ansatte :-) Så jeg tror det er flere her som har misforstået hvordan disse servicer faktisk fungerer inde ved kommunerne. Når nogen henvender sig, får man en advice ved den gældende sagsbehandler, om det er en godt integrert service. Så tager man den derfra.. lige som hvis du ellers havde fyldt ud en skema. Hvis I ikke ved det.. ALL post som kommer til kommunen i dag bliver scannet og digitaliseret. Det er derfor på skærmen det kommer, uanset om det er via borger.dk., eller man har sent en formular i posten, og den så istedet ligger i ESDH systemets indbakke. Hvad som tager medst tid.. kan man sikkert diskutere... da det i almindelige post er en indscanningsrutine. Originalen bliver enten gemt centralt, eller til den enkelte afdeling. ( for juridisk at være rigtige med opbevaring etc. ) KOmmunalt ansatte har nu vært igennem mange sparerunder, omlægninger, kommunesammenlægning.. Borgerservice er den mindste bekymring dem har i forhold til sin arbejde. Hvis borgerservice kan gøre daglidagen nemmere for dem i processen, er det ingen som er mere glad for dette end den kommunalt ansatte. Derfor påstår jeg I er totalt forkert på jeres opfatning. Jeg har en hel del første hånds erfaring til at begrunde hvordan det nu egentlige er i kommunerne med borgerservice og indføring af IT baserede servicer. Jeg har ikke en eneste gang fundet nogen ansatte som har vært modvillige til elektronisk borgerservice..tvært i mod.. så har antal love, regler og ekstra opgaver som man bliver pålagt snarere tvunget man bliver mere effective, hvorfor alle forbedringer i så måde er meget velkommen, fra absolut alle indenfor den kommunale sektor. Så igen.. I er forkert i jeres opfatninger, det i påstår om at save over den gren man sidder på er ret og slet forkert.. :-) Arbejdspresset i kommunal sektor er efterhvert blevet meget hårdere end i det sivile liv for mange stillings typer. Det er min erfaring. Men nu har i selvsagt alle lov at have en opfatning, men den skulle jo gærne være underbygget med fakta også :-) Lige som i det private... så bliver det højst til at man omplacerer en ansat om det er en specifik service som bliver helt effektiviseret. Det som komunale ansatte frygter er snarere sparerunder, grundet ledelsen og politikere (igen) har misset budgettet, sådan at nogle pludselige må gå. Det er sådan noget som skaber uro. Borger service.. har aldrig vært i den kategori, og har aldrig vært set som en trussel blandt de offentlige ansatte. Men som en kærkomment fornyelse, som har gjort arbejdet mere fornøjelige og bedre.

  • 0
  • 0
#29 Niels P Sønderskov

Kristian skriver: "Jeg forstår simpelthen ikke hvordan kommunens sagsbehandler kan få mig til at lade være med at benytte kommunens selvbetjening."

Hvis det lige er dig, der ikke gør det, er det let at forstå, og sandsynligheden er jo stor når selv flytning ligger under 5%. Det er stort set alle andre end de bedst begavede.

Et vigtigt aspekt, som jeg endnu ikke har fået med er, at det jo er dig selv der via skatten skal betale den alt for dyre service. Forstår du heller ikke det?

  • 0
  • 0
#30 Peter Mechlenborg

Rune Eilertsen skriver overover, at "papirsflytterne" i kommunerne ikke er årsagen til at elektroniske services ikke bliver brugt, men at de måske ligefrem byder de elektroniske services velkommen. Runes indlæg har lige nu karakteren -65, så der er minimum 66 (jeg gav ham +1) V2 læsere der har været så uenige med Rune, at de har trykket på "thums down". Dette forstår jeg ikke. Indlæg er efter min mening glimrende (måske lidt langt), og virker ganske troværdigt (han flyttede i det mindste på min opfattelse af situationen). Jeg kan kun se to grunde til at så mange læsere er uenige med Rune. 1 Der er mange som har konkrete, men modsatte erfaringer. 2 Der er mange som tror de ved noget om hvordan en kommune fungere, og om hvad kommunalt ansatte går og tænker, men som ikke har konkret erfaring (... og, lidt provokerende sagt, ikke ønsker dette verdensbillede udfordret. Kommunalt ansatte er da papirsflyttere, ik?).

Er der ikke nogle af jer, som mener at Runes indlæg er klart det mest tåbelige i denne tråd, der kan uddybe hvorfor?

  • 0
  • 0
#31 Niels P Sønderskov

Peter, det er så let som at klø sig i nakken at give sig selv 65 point og en modstander -75, så du skal helt lade være med at se på det. Jeg har bedt V2 om at fjerne funktionen, og jeg tror det var en enkelt person der havde lidt svært ved at fatte almindelige argumenter, der i går lige skulle lege lidt.

Læs de argumenter der fremføres og se bort fra fuskerpointene.

  • 0
  • 0
#32 Niels Jensen

Nu har jeg endelig fået anskaffet mig en digital signatur. Jeg havde lidt problemer med at ligge den på min Mac men med ét så virkede det. Inklusiv på emails. Ved ikke helt hvad jeg gjorde rigtigt, men det skal jeg heldigvis kun igennem en gang.

Nu har jeg så foreksempel meldt flytning til den kommune jeg er flyttet til, men jeg har ikke rigtig nogen idé om de har reageret på det. Der har ihvertfald ikke været nogen reaktion. Oplevelsen har ikke været så betryggende. Hvis det betød noget for mig, havde jeg kørt til kommunen og besøgt dem. Selvom jeg har arbejdet med computere i 25 år så syntes jeg at hele oplevelsen med at bruge det var lidt forvirende og jeg følte mig lidt usikker på om jeg gjorde det rigtige og hvad der skete. Men det kan måske være fordi jeg ikke har nogen windows maskine?

  • 0
  • 0
#34 Rune Eilertsen

Hej Peter.. jeg havde ikke selv lagt mærke til det tidligere selv, men jo.. jeg kan se mit inlæg har fået massiv minus.. :-) Men nu er jeg heldigvis den type som kan tåle at gå mod strømmen, om jeg mener det er det rigtige. Jeg mener jeg leste noget om at det er kun er en død fisk som flyder med strømmen... ;-). Og.. jo..helt til for et år siden har jeg haft glæden af at være IT koordinator og IT chef for en mindre kommune, i en periode på næsten 9 år, så min førstehåndserfaring er god nok, og vel og mærke, jeg er selv ikke "kommunalt uddannet", men kommer selv fra det private, og også fra at være selvstændige næringsdrivende. Så mit syn er rimelige åbent for begge side, både som borger, og som tidligere offentlige ansat. Jeg skrev mit inlæg fordi jeg syntes den opfatning man havde vær så langt fra hvordan jeg kender den, at jeg syntes det var på sin plads at frembringe hvordan virkeligheden faktisk er for dem som jobber med disse ting til daglig. Men jeg viste også godt jeg ikek vil vinde som den mest populære med mine indlæg...haha, men det er heller ikke en målsætnig jeg har at skrive hvad der er populært og nemt.

  • 0
  • 0
#35 Peter Mechlenborg

Jeg har lige givet dig +3, så det tæller da lidt i den rigtige retning :-) (Jeg er enig med NP i at ratingsystemet er ubrugeligt i sin nuværende form). Det er altid interessant at høre om erfaringer fra den virkelige verden, og dine skubbede da lidt til mit billede af hvad der foregår i en kommune. Tak for det.

  • 0
  • 0
#36 Niels P Sønderskov

Niels Jensen, desværre må jeg give dig ret. Sidst jeg kiggede på det i forbindelse med min datters flytning var det - før kommunalreformen - til at finde ud af. Nu har borger.dk fået den helt store tur, og hvis du eller andre ikke kan finde rundt i det forstår jeg det godt.

Der er fx lavet et fint fælles login til flere systemer, men begge valg ved flytning fører til absurditeter. Når jeg er logget på systemet får jeg kontaktoplysninger til min nuværende kommune, men skal åbenbart have fat i den kommune jeg flytter til. Når jeg så vælger Lemvig bliver jeg smidt ud!

Alt i alt ser det ud til at være en gennemført kontraproduktiv 'løsning', der er lavet. Som bruger kommer man til borger.dk for at registrere et eller andet på en nem måde (og de kalder da også indgangen nem-login!!!). Det kan man bare ikke. Der er al mulig information om flytning fx, men det er ret vanskeligt at foretage selve handlingen, at taste sin nye adresse ind.

Intet under at færre end 5% bruger det.

I øvrigt skulle man tro de kommunalt ansatte havde bestemt, for det første man støder på fx ved flyttecirkusset er telefon og adresse på kommunen...

  • 0
  • 0
#37 Rune Eilertsen

Jeg er aldeles enige i at borger service på nettet er meget rodet... og retu ud elendige... Men hvad I glemmer, når i hele tiden refererer til de ansatte og til kommunerne, er at borger.dk jo ikke er lavet af kommunerne.. :-) Opstarten af borger.dk er vel kunne videreføring af det som KMD lavet i sin tid. Så jeg tror det er meget lidt kommunene har vært involveret, og svært lidt de ansatte har fået noget som helst at vide, før man har fået løsningen besluttet af en økonomichef eller direktør :-) Så man er snarere en offer af monopolet og politikken.

  • 0
  • 0
#39 Niels P Sønderskov

Rune Eilertsen, jeg spøger bare. Og dog, ikke helt, for blandt de kommunalt ansatte er der også nogle ansvarlige ledere, som ikke forstår at styre udvilkingen. Dem er der i øvrigt også en del af i private virksomheder. I virkeligheden er det kun en lille elite af veldrevne virksomheder, der gør det rigtigt. Og tjener mange penge på det.

Man kunne bare så godt tænke sig at offentlig virksomhed, som vi alle har stærk interesse i, når vi nu betaler så rigeligt til den, kunne tage mere ved lære.

Realiteterne er desværre nok, at de begavede ledere er taget.

  • 0
  • 0
#40 Rune Eilertsen

Jo.. Niels.. jeg har udelukkende refereret til medarbejderne.. da jeg anser direktion og den niveau ledere, til ikke rigtige at være "kommunale ansat".. men "kommunale ledere"...Dem kommer det jo en hel del af, og dem laver røre med nye ideer efter dem har vært på besøg ved KMD eller andre..., så brænder dem af en masser skatte milioner, og så falder alt tilbage som det var igen, indtil neste kommer og skal prøve muskler. Og ja.. den type ledere.. som jo har blivet inviteret til KMD på første klasse og smurt godt, er det nok en del af i kommunerne, som helt mangler forståelse og jordkontakt.. hvorfor som jeg nævnte tidligere. det er disse som medarbejderne frygter..for hvad sker når målsætningerne dem har ikke opnås ? Når besparelserne er såkaldet "papir bessparelser" som ikke holder? Så ryger det nogle hoveder.. og sjælden lederen selv... Og det er vel grunden til kommunale medarbejdere i dag er så hård spendt op og stresset..hvorfor jeg tidligere fortalte det er hårdere i dag at være kommunalt ansat end ude i det sivile liv. Hvilket jeg selv har erfaret, efter jeg fik en meget ivrige og hård topstyret direktør ind, som troede han forstod IT, som jeg så kom på tværs med :-) Mange IT ledere vil nok kun bukke sig og stå distancen ud, til en ny en kommer, men det kan min samvittighed kun i et viss omfang, hvorfor jeg personlige melder fra når den er for galt på den. Det kostet borgerne en ny løsning til 300% mere omkostninger, og i tillæg fungerer den overhoved ikke..hahahaha, så ja.. det er enhelt anden side af problemet.. men det er jo så ikke den enkelte kommunale ansatte vi da taler om, men mislykket direktion og ledere, og også dårlige politikere hvor f.eks. en borgmester og en direktør kan holde en hel kommune som om det var et gissel drama....:-) Jo ..den delen kender jeg også meget til, og det er trist at se hvordan penge forvaltes på det niveau.

Men der tænker jeg nu sådan..at hvis borgerne bliver ved at stemme vedkommende til magten, og dermed får en direktør som passer i samme form, så har man jo selv valgt galskaben. Så skal jo ikke jeg fortelle at dem ikke må det. :-) At politik nogle gange er helt galt afsted, og at store kommunale projekter på topniveau fejler, kunne jeg nok skrive en god bog om, men det er sådan at det må nok nogen med den rigtige baggrund og troværdighed gøre. For mig, så tenker jeg nu mere enkelt.. så længe jeg har skills nok, så kan jeg klare mig alle steder, lige meget som alle andre, ja. om ikke bedre :-) Og da jeg til dags dato har holdt mig i fra at stemme, så må jeg jo specielt i det offentlige akseptere systemet som det er.. og kun vælge i hvilken grad jeg aksepterer at spille med, når den er gal, eller vælger at stå af. Jeg synes en kommunal topleder har ret til at vælge, men det skal gå rett til, uden tilbageholde og skule fakta, det er desværre dagligdagen for mange kommunalt behandlede sager at det ligger skulte dagsorden, men nu er vi vist kommet godt og grundig "off topic"..... Kort version må være.. jo.. den er mange gange galt på top ledelse niveau, fordi.. afgørelser virker taget helt uden insigt og økonomisk forståelse, noget som undrer mig når dem som besidder disse stillinger er specialister i økonomi og jura....;-) Så hvis dem ikke er dumme, og ikke har personlige vinning ? Så må det da kun være for at demonstrere egen magt..... for borgernes skatte penge.. forstå det den som kan.... :-)

  • 0
  • 0
#42 Erik Martino Hansen

Hvis man havde forums hvor brugerne kunne hjælpe andre brugere og skrive om hvilke problemer de havde og hvordan de blev løst ville man sørge for 2 ting.

Man kunne hurtigt få en ide om der var fejl, undladt svar, for gamle links og email adresser. Fejlmeldinger kunne referere til forum postings og på den måde være mere informative. Myndigheden bag websitet kunne få et indtryk af hvor godt leverandøren havde løst opgaven.

Brugerne kunne hurtigt få et indtryk af hvor nemt/svært det var. og få beskrivelser af de steder hvor det var svært.

  • 0
  • 0
#43 Henrik Moeslund

I Syddjurs kommune skal man installere et Windows program fra kommunens hjemmeside - når man så har gjort det, kan man hente blanketer til kørekort, pas o.l.

Men hvis man ikke lige er til at downloade og installere eller ikke lige syntes at Windows er det man skal have på sin computer - ja så får man ingen blanketer.

En .PDF løsning syntes kommunen er meget besværglig og vil slet ikke tænke på!

  • 0
  • 0
#44 Anonym

Årsagen til at de offentlige nettjenester ikke virker er deres egen. Service udvikles af ministerierne for ministerierne. Borgerne interesserer man sig ikke for.

Det er som at se udviklinge i 60erne hvor elitære eksperter udviklede systemer hvor det menneskerlige element var en inddata-stue hvor 500 tastedamer sad og tastede skeamer ind - nu er det bare borgerne selv som skal gøre det.

Så længe man laver systermer for systemets skyld vil fiaskoen bare vokse.

Man udnytter SLET ikke nettets potentiale eller møder udfordringerne med rettidig omhu.

Tværtimod er man i færd med at underminere både effektiviteten (central one-size-fits-all uden tilpasningsmekanismer), sikkerheden (single points of failure overalt) og retssikkerheden (er der nogen tilbage?).

Æres dem som æres bør - ansvaret for katastrofen ligger i Finansministeriet hvor de dikterer planøkonomi, kontrol og overvågning uden indsigt i virkeligheden.

  • 0
  • 0
#45 Mikkel Overvad

Kunne I ikke prøve at følge op på, hvorfor at borger ikke bruger borgerservice, jf. artiklen i ingeniøren, http://www.version2.dk/artikel/9527#forum_post_anchor, i stedet for bare at konstatere at den ikke bliver brugt. Kender de den ikke, er den ikke god nok, er den for upraktisk, forsøger mange - som mig, men kan ikke få skidtet til at virke, jf. nedenstående mail?

Mvh Mikkel

---------- Videresendte meddelelser ---------- Fra: 1881@borger.dk Dato: 20. nov. 2008 14.36 Emne: SV: Vedr. flytning og tekniske problemer Til: Mikkel Overvad mikkelovervad@gmail.com

Hej Mikkel Tak for din henvendelse til borger.dk. Vi beklager, at du har problemer med at logge dig på både flytteanmeldelse og med digital signatur i det hele taget.

Med hensyn til lægevalg er det frit, hvis du er i sygesikringsgruppe 2. Hvis du derimod er i sygesikringsgruppe 1, skal du vælge læge. Navnet på den prak.læge fremgår af sundhedskortet, hvor også din nye adresse står. Derfor er det vigtigt for kommunen at vide, hvilken læge du skal have efter flytning - også selvom det er den samme. https://www.borger.dk/Emner/sundhedogsygdom/sygesikringoglaegevalg/Sider...

Digital signatur: Næste år i november får vi (det offentlige) ny digital signatur, som minder meget om den bankerne anvender. Men, vi håber da, at have løst problemere med din adgang via Firefox 3 inden da.

Du er velkommen til at sende os oplysninger om hvilket operativsystem + version du anvender samt java version. Når vi modtager oplysningerne sender vi din henvendelse til videre ekspedition i kontoret.

Med venlig hilsen borger.dk/do Telefon 1881 E-mail: 1881@borger.dk

Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling

Postadresse: IT- og Telestyrelsen Holsteinsgade 63 DK-2100 København Ø Telefon: +45 3545 0000 Fax: +45 3545 0010 E-mail: itst@itst.dk www.itst.dk

Fra: Mikkel Overvad [mailto:mikkelovervad@gmail.com] Sendt: 20. november 2008 07:51 Til: 1881@borger.dk Emne: Vedr. flytning

Hej

Jeg har prøvet at melde min flytning gennem borger dk. Jeg har en digital signatur og bruger firefox 3 (IE er for langsom, og får min PC'er til at gå ned. Endvidere er jeg af princip modstander af at bruge for mange microsoftprodukter). Jeg havde store problemer med at komme ind på flyttesiden, bla fordi at jeg skulle ændre på firefox, så den tilkendegav sig selv som IE. Derefter gik det fint, indtil at jeg skulle indtaste lægeoplysninger. Det fik maskinen til at gå helt ned flere gange. Den prøvede at åbne et popup, som ikke virkede.

Vil I ikke være så venlige at se på det.

Forresten kan I ikke helt fjerne rubrikken med lægevalg. Det er noget mærkeligt noget at tage stilling til under adresseflytning. Man skal jo heller ikke tage stilling til tandlægevalg, tv udbyder, el forsyning mv. Der er vel frit lægevalg, og man kan beholde sin gamle læge, til man vælger at få en ny?

Jeg vil lige nævne, at jeg jævnligt ikke kan få den digitale signatur til at virke, og derfor dropper den til fordel for post danmark, som jeg nu har gjort igen igen - og det er vist ikke helt meningen. Kan i ikke lave et system som bankernes logon. Det virker altid uanset hvilke pc og program, som man bruger.

Mvh Mikkel Overvad

  • 0
  • 0
#47 Anonym

Hej alle! Mon ikke langt hovedparten som enten brugere, (skatte)borgere eller offentligt ansatte er interesserede i, at de digitale tilbud bliver brugt og virker tilnærmelsesvist gnidningsløst? Jeg har prøvet at samle lidt op på alle de gode kommentarer - så kan dem der har tid og lyst evt bruge det som udgangpunkt til at identificere andre barrierer for/problemer med samt - nok så vigtigt - løsninger på, hvordan flere borgere kommer til at bruge de digitale tilbud: Problemer/barrierer: 1) Borgerne tager ikke nok ansvar for at bruge tilbuddene, da det er nemmere at ringe/møde op personligt. Nogle vil mene, at vi bør investere lidt tid i at hitte ud af hvordan vi kan betjene os selv, da mange jo godt kan finde bruge alle mulige andre digitale tilbud (Facebook, flybillet.dk etc.). 2) Een dårlig oplevelse med kommunens digitale tilbud gør, at vi ikke ser det som en mulighed næste gang vi skal i kontakt med kommunen. Eksempler: 2a) Vi kan ikke finde det, vi leder efter (det blir unødugt tidskrævende) 2b) Vi kender ikke tild e digitale muligheder 2c) Vi ved ikke hvad det rent faktisk sparer sagsbehandleren for af ekstra arbejde (eks. manuel indtastning i flere systemer), hvis vi udfylder digitalt frem for sender et traditionelt skema 2d) Usikkerhed ift. de digitale løsninger: har kommunen modtaget min henvendelse? + lang svartid på mails ift. snailmails/normale breve 2e) Der mangler helhedsperspektiv i de digitale løsninger (hvis flytning og lægevalg skal være gensidigt afhængige, så bør kommunen sørge for, at man som borger kan melde flytning og foretage lægevalg digitalt i samme handling) 2f) Den digitale signatur er grinagtigt sikker - når man modtager den med brev og måske endda er heldig at få den til at fungere, har man klaret opgaven (eks. tilmelde barn til institutionsplads)ad anden vej 2g) Lav tillid til de digitale løsninger: skemaerne er mangelfulde ("jeg skal alligevel gøre det manuelt, når jeg har prøvet digitalt") eller tilbuddet er ikke-eksisterende ("jeg kan alligevel ikke gøre det digitalt, så hvorfor lede efter det") 2h) Det er unødigt besværligt 3) Kommunens ansatte/sagsbehandlere modarbejder digitalisering grundet frygt for deres job og/eller foretrækker at arbejde "som de plejer" - derfor udbredes kendskabet til digitale muligheder ikke 4) Kommunerne har ikke været eller er ikke kritiske nok ift leverandørerne (KMD, CSC etc.) af de digitale løsninger. 4a) De "forkerte" digitale løsninger udvikles - dvs. løsninger som bruges af få mennesker og med lav frekvens/hyppighed 4b) De digitale løsninger er ikke brugervenlige nok - hverken for sagsbehandlerne eller borgerne 4c) Systemfejl gør at man afbrydes under handlingen - systemet går ned. 4d) Ingen eller mangelfuld integration til andre systemer (nok mest et kommune-internt problem) 5) Man får "mere" eller "noget andet" at vide, hvis man ringer op i stedet for at maile/betjene sig selv og bliver derved bedre stillet ift at træffe sig valg (skal jeg skrive lille Fie op til institution A, B elelr C) -dvs. man er bedre stillet ved at tale med eksperten i kommunen frem for at betjene sig selv digitalt. 6) Eksisterende regler/lovgrundlag/procedurer gør, at hele handlingen alligevel ikke kan gøres digitalt 7) Etc...

Løsninger: A) Måske skal der være et økonomisk incitament - eks at bestilling af sundhedskort/sygesikringskort bliver billigere, hvis man gør det selv foran sin PC. B) Bedre søgefunktionalitet på offentlige hjemmesider, så det man leder efter blir nemmere at finde C) Kommunen skal være bedre til at markedsføre de digitale muligheder - større fokus på at informere borgerne D) Tving borgerne til at bruge de digitale løsninger (jf. Gentofte kommune) - duer nok ikke ift alle grupper E) Bedre tilgængelig/brugervenlig digital signatur (er undervejs...) F) Identificer de højt standardiserede/enkle processer og fokuser der - eks bopælsflytning (mon ikke kommuner i stor samfund gør det allerede?) G) Lav forums på kommunens/borger.dks hjemmeside, hvor borgerne kan hjælpe hinanden, Q&As, hvad virker/hvad virker ikke? (vi er lidt i gang her på version2:-) H) Landsdækkende, fælleskommunalt borgerservice med fælles grænseflade med mulighed for tilretning, der hvor hver enkelt kommune er unik? Dvs. eks. fælles procedure for flytningsproces, som bør være ens for alle kommuner I) Lav undersøgelser/analyser af, hvorfor borgerne i større grad ikke benytter de digitale tilbud. Målgruppeundersøgelser - hvem bruger hvad, hvem ønsker at brug hvilke tilbud og hvad er barriererne eller problemerne set fra borgernes side? -> her er vi jo godt i gang... J) etc. etc.

Beklager det lange indlæg... håber det er brugbart til at få identificeret især nogle gode løsninger, som redaktøren jo så eks kan sende til borgerservicecheferne rundt om i DK:-) Mvh, Morten

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere