Nets: Vi tager manglende information om NemID-nedbrud meget alvorligt

Sagen om manglende information om NemID-nedbrud på nemid.nu bliver nu undersøgt nærmere.

»Det er korrekt, at der gik tid, fra NemID begyndte at køre ustabilt, til driftsstatus på nemid.nu blev opdateret. Vi forsøger at opdatere driftsstatus så hurtigt som muligt, når sådanne situationer opstår.«

»Det er meget beklageligt, at denne opdatering skulle tage længere tid her til morgen. Det er en sag, som vi tager alvorligt, og som vi nu undersøger nærmere.«

Sådan skriver presseansvarlig hos Nets, Ulrik Marschall, til Version2 om denne morgens NemID-nedbrud (mandag). Nedbruddet blev ikke - som omtalt af Version2 - registreret på driftsinformationssiden nemid.nu.

Læs også: NemID.nu melder al drift OK trods timelangt nedbrud

Fejlen opstod uden for Nets’ systemer, anfører Nets, og blev rettet omkring kl 08.40, og NemID har kørt normalt siden.

»Fejlen opstod hos IBM og havde ikke noget med NemID at gøre, men desværre påvirkede fejlen en række services, herunder også NemID,« skriver Nets til Version2.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Morten Hartvig

De kan da ikke finde ud af at automatisere den slags (med forbehold for, at de stadig laver tingene på den dummeste måde). Tænk engang, så skal de udvikle en robot som kan aflæse nøglekort, og så er de begrænsede til ca. 5 logins i timen (såfremt det tager 1 dag at levere et nyt papkort)......... :)

Men man burde måske i stedet kigge på forventede antal logins/sessioner, og så bruge det som en faktor på den aktuelle driftsstatus.

  • 3
  • 0
Bent Jensen

Vi er faktisk lidt irriteret over at blive opdaget, men vi vil ikke melde noget ud, da vi så skal betale bod på grund dette.

Som da Handicap delen, hvor man kan blive ringet op, og få læst koden op, Var nede i 3 dage, uden et Kuk.

Er det kun hvis de er helt nede at de skal betale bod. Måler de selv hvor meget de ikke opfylder de krav, som betyder at de ikke får nær så mange, for mange penge ?
Og hvad kræver det for at være nede. At bare en kan komme på i timen, eller man kan ringe til dem, og komme i kø. Så er det i orden.

Synes også deres og Bankers måde at sælge, at Explore i ældre versioner på ældre Win. OS ikke længer kan bruges, og de derfor skriver, at man skal købe (ny computer med et) nye OS er lidt dumt. Når man bare kunne anbefale et skift til firefox eller chrome.

Hvis der ikke er et direkte sikkerhedsproblem, hvorfor må man så ikke bare bruge det som man har lyst til, "selv om det ikke er sidste år model" ?

  • 5
  • 0
Ken Poulsen

Siden dag 1 hvor NemID kom frem, har de ikke kunne give informationer nedbrud.
Ringer man ind får man blot håbløse svar og som virksomhed kræver de penge for et standard svar, som ikke løser noget, da der jo er tale om nedbrud.
En automatisk status side, kræver da kun få linjer kode og 10 mio kr.....

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize