Nets: Vi skylder kviknet.dk en undskyldning for spærring af deres penge
Nets går nu ud med en offentlig beklagelse til adm.dir. Yoel Caspersen fra bredbåndsiværksætteren Kviknet.dk, som tirsdag beskrev en dårlig oplevelse med Nets i et blogindlæg på Version2.
Sagen handler om, at Nets tilbageholdt en stor sum af Kviknet.dks omsætning, hvilket fik Yoel Caspersen til at kalde Nets fremgangsmåde for »forrykte gangstermetoder.«
Yoel Caspersen beskrev i bloggen, at Nets' riskafdeling for godt to uger siden kontaktede Kviknet.dk, fordi man kunne se, at selskabets omsætning var steget markant, og man ville derfor bl.a. høre, hvad det var for et marked, selskabet var gået ind på.
»Med andre ord, Nets ville se, om vores risikoprofil havde ændret sig. Det er fair nok, og jeg betragter fortsat spørgsmålene som ren rutine, hvilket mailen også gjorde meget klart. Derfor virkede det helt forrykt, at mailen sluttede med følgende tekst:
'Til info, så er udbetalingen af omsætningen på forretningsnummer ****** (kviknet.dk) blevet stoppet, indtil vi får svar på ovenstående spørgsmål.',« skriver Yoel Caspersen.
Et par dage tidligere havde Kviknet netop hævet penge for kundernes abonnementer, og derfor lå Nets inde med lige knap en tredjedel af Kviknet.dks månedsomsætning.
»Penge, som Nets nu tog som gidsel - blot for at få svar på et par rutinespørgsmål, vi gladeligt havde svaret på, hvis de havde spurgt pænt. Jeg var lettere chokeret over, at Nets kunne finde på den slags,« skriver Yoel Caspersen i bloggen, hvor han også kalder Nets metode for 'forrykte gangstermetoder'.
Nu har kommunikationschef i Nets, Karsten Anker Petersen, sendt en replik til Version2:
»Normalt kommenterer vi ikke på konkrete kundeforhold, men da Yoel Caspersen selv han har valgt at dele sin oplevelse med offentligheden, bl.a. her på sitet, vil vi fra Nets’ side gerne benytte anledningen til dels at beklage, at Yoel Caspersen og kviknet.dk føler, at vi har behandlet dem dårligt, dels at forklare hvorfor vi har de risk-management-procedurer vi har,« skriver Karsten Anker Petersen til Version2.
Nets: Kreditrisikoen steg markant
Nets oplyser, at man sendte rutinemæssigt en mail til kviknet.dk om, at man stoppede udbetalingen af kundens omsætning på grund af stærkt forøget kreditrisiko. I praksis var der tale om, at kreditrisikoen steg markant over en kort periode.
»Det var ikke desto mindre ikke den rigtige fremgangsmåde. Vi skylder kviknet.dk en undskyldning for, at vi ikke kontaktede dem telefonisk, dels for at kunne forklare baggrunden bedre, dels for at få afklaret eventuelle misforståelser,« skriver kommunikationschefen.
Nets forklarer, at for at beskytte forbrugerne og afværge tab hos både kortholdere og hos Nets – og dermed minimere omkostningerne ved at håndtere digitale betalinger - monitorerer man løbende kundernes kreditrisiko.
»Hvis vi konstaterer en væsentlig kreditrisiko, har vi procedurer, hvor udbetalingen af en kundes omsætning automatisk stoppes, hvis den afviger markant fra den prognose, kunden selv har oplyst til os,« skriver Nets.
I de tilfælde hvor det er nødvendigt at stoppe udbetalingen, undersøger Nets straks årsagen, og de fleste kunder får hurtigt åbnet omsætning uden at bemærke noget, fordi der ikke var noget problem.
»Kunder skal naturligvis ikke opleve at få deres omsætning tilbageholdt, før de er blevet kontaktet af os, og derfor kigger vi nu på, om vores procedurer er gode nok, eller om vi kan gøre det bedre for vores kunder, vel og mærke uden at øge risikoen. Vi har ingen interesse i uden grund at holde en forretnings penge tilbage,« skriver Karsten Anker Petersen.
»I det konkrete tilfælde hører det dog med til historien, at Kviknet.dk fik sine penge udbetalt til vanlig tid, det vil sige på det tidspunkt hvor de under normale forhold ville været kommet til udbetaling. Men det ændrer ikke ved, at vi skulle have håndteret sagen bedre.«
Sagen har uanset beklagelsen sat sine spor. Kviknet.dk vil flytte så meget som muligt at omsætningshåndteringen væk fra Nets:
»Når Nets på den måde vælger at tage kvælertag på sine kunder for at få svar på rutinespørgsmål, er det et tydeligt udtryk for en virksomhed, der er gennemsyret af monopol-kultur,« skriver Yoel Caspersen.
»Vi har været nødt til at tage vores egen risikovurdering op til revision - og her optræder Nets med et kæmpestort, blinkende rødt minus. Ligesom man afliver en gal hund, der bider en, når man fodrer den, er man nødt til at drage konsekvensen, når Nets viser tænder.«
Yoel Caspersen er glad for undskyldningen:
»Nets' opførsel kan ikke ødelægge mit humør. Det er super fedt, at det er gået så godt for virksomheden, som det er, og jeg er taknemmelig over for alle de glade kunder, vi har fået, og al den opbakning, der har været,« skriver han.
Læs hans fulde svar her
