Nets: NemID-nedbrud skyldtes fejl hos underleverandør

Selskabet, der står for driften af NemID, ønsker ikke at komme nærmere ind på, hvordan en netværksfejl kunne forårsage et otte timer langt nedbrud.

Fra fredag middag til fredag aften var det ikke muligt at logge på NemID ved hjælp af nøglekortet, som er den metode, de fleste anvender til at logge på både netbanken, offentlige hjemmesider og eksempelvis onlinekasinoer.

Nedbruddet skyldtes ifølge pressekontakt Ulrik Marschall fra Nets 'en netværksfejl hos en underleverandør'.

Hvordan en netværksfejl kunne forårsage et flere timer langt nedbrud i et system som NemID, ønsker Nets ikke at uddybe over for Version2.

Nedbrud som fredagens er ifølge Nets komplicerede begivenheder, hvor mange faktorer spiller ind. Derfor har Nets og underleverandøren endnu ikke det fulde billede af, hvad der skete, og ifølge Nets vil en mere detaljeret fremlæggelse af de tekniske sider af hændelsen blot skabe forvirring.

Dermed har Version2 ikke kunnet få svar på, hvordan et system, der må forventes at have en vis indbygget redundans, kan rammes af et længerevarende nedbrud.

Nets er forpligtet til at opretholde en vis oppetid for NemID i løbet af en måned, og det lever selskabet som regel op til. Det værste nedbrud for NemID var i oktober 2013, hvor en opdatering af Java-browserplugin'et satte NemID ud af spillet hos mange brugere. Det tog tre dage at få skabt adgang på ny, og det måtte Nets betale en bod på 675.300 kroner for. Java-problemet var dog ikke et nedbrud i Nets' datacenter, sådan som det var tilfældet fredag.

Læs også: Nets skal betale 675.300 kroner i bod for Java-brøler

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (13)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Thue Kristensen

ifølge Nets vil en mere detaljeret fremlæggelse af de tekniske sider af hændelsen blot skabe forvirring.

So Nets vil ikke forklare hvad der gik galt. Så har vi jo ikke andet valg end vild spekulation.

Her er min uunderbyggede spekulation: At en forklaring ville "blot skabe forvirring" er jo en glimrende måde at undgå afsløre fortælle pinlige detaljer om inkompetence.

  • 25
  • 0
#2 Christian Nobel

Nedbrud som fredagens er ifølge Nets komplicerede begivenheder

Er der efterhånden ikke ret meget der er "komplicerede begivenheder" for Nets?

Der burde virkelig være nogen med meget røde ører hos den såkaldte "Digitaliseringsstyrelse" - burde være, men det fiser nok helt hen over hovedet på dem.

Hvis ikke man havde så travlt med at lægge alle sine æg i en (privat) kurv, så ville vi være forskånet for den slags dilettanteri.

  • 18
  • 1
#3 Elias Sørensen

Hvis en enkelt underleverandør fejler, så er det jo godt at de har redundans på deres systemer. Nårh nej.... Det er jo også bare hele danmarks login, som bruges på tværs af alle offentlige og mange private hjemmesider (Danske Spil har tabt mange penge på nedetiden i fredags).

Pinligt og amatøragtigt af Nets, der igen viser deres totale inkompetence.

  • 17
  • 0
#4 Frithiof Andreas Jensen

Der er mange muligheder:

1) Nets har fået den tekniske forklaring, det var bare det at den er på Urdu!

2) Nets har fået den tekniske forklaring, det var bare det at for Nets lyder alt det der med teknik som Urdu!

3) Der findes en gammel spin-doktor policy om ikke at offentligöre noget som Trine Bramsen ikke forstår. Den er lavet på en Mac så ingen kan ändre den.

  • 22
  • 1
#5 Jn Madsen

Har i mange år været i den her branche. Mest i udviklingsafdelinger hos de tunge ISP'er.

Jeg har ikke den ringeste ide om hvad der er foregået her, men hvis fejl ikke diagnostiseres hurtigt, så peger noget på:

  1. Manglende dokumentation
  2. Manglende generel knowhow
  3. Manglende uddannelse af drift personale
  4. Maglende drift personale,- skærer på dem der "kan", flere af dem der kun kan snakke
  5. Manglende test af hvordan skidtet virker,- konstruerede fejlscenarier -med efterfølgende dokumentation
  6. Manglende overvågning af de vigtige funktionaliteter
  7. Manglende reservedele,- sparet væk,- men man har vel redundans?

Alle disse kan sammenfattes til: Manglende ledelse der ved hvordan man gør. Det fatter jeg ikke man vil stå model til.

  • 21
  • 0
#7 Svend Skipper Andersen

Rolig nu, det var jo slet ikke så slemt.

Deres "driftstatus" siger da noget andet.

  1. maj. 19:05 Login med NemID vil ikke være muligt for enkelte brugere Login med NemID vil ikke være muligt for enkelte brugere. Problemet er identificeret og forventes løst senest kl. 21:00 15-05-2015
  2. maj. 12:51 Login med NemID kan være ustabil Login med NemID kan være ustabil i øjeblikket

Ustabil og enkelte brugere.

AMATØRER

  • 12
  • 0
#8 Ulrik Suhr

Der er jo ikke de store konsekvenser fra egerens side. Så NETS kan jo lukke butikken i weekenden og holde fri eller hvad de vil. Mig bekendt sover "Digitaliseringsstyrelse" jo allerede og har skægget i postkassen (betaler porto på emails....). Tror simpelthen ikke det offentlige IT kan blive værre. Det er så vandvittig en inkompetent på øverste niveau at man er fristet til at spørge om køber og sælger har indgået en aftale under bordet?

"problemet er så kompleks at det vil forvirre" oversat til Dansk Jeg ved ikke hvad der er galt/forstår det ikke, men jeg vil ikke sige mere.

Seriøst kan man sige sådan noget og godtage det anno 2015 ?

  • 3
  • 0
#12 Niels Danielsen

..nogen har tabt en båd fra en trailer igen?

Netop, det er symptomet på Not 'Not invented here' http://mortoray.com/2015/02/25/invented-here-syndrome/

Dette gælder ikke kun for software biblioteker, men også for SaaS (software as a service) Nogen gange er det billigere, og mere pålideligt på langt sigt at være i kontrol over sin arkitektur, i stedet for at købe sig til en myriade af forhåndenværende software komponenter/services.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere