Netflix slår rygter i jorden: Vi blokerer ikke landesnyltere mere end vi allerede gør

9. januar 2015 kl. 10:104
Den populære streamingtjeneste har alligevel ikke ændret politik over for de personer, som gemmer sig bag en VPN for at se film, de ikke har lov til, forlyder det.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Der er tale om falske rygter, lyder det fra Netflix.

Rygterne kom ud mandag om, at streamingtjenesten skulle være begyndt at blokere de brugere, der forsøgte at tilgå indhold, som de ikke havde rettigheder til. Eksempelvis er der film på den amerikanske version af Netflix, som danske brugere ikke normalt har adgang til, og derfor har nogle brugere benyttet sig af et Virtuelt Privat Netværk (VPN) for at omgå landerestriktionerne. Nogle VPN-udbydere havde således meldt ud, at Netflix var begyndt at blokere brugerne, men det benægter selskabet nu.

»Påstanden om, at vi har ændret vores VPN-politik er ikke sand. Folk som bruger en VPN til at få adgang til vores tjeneste uden for området vil finde ud af, at den virker, som den altid har gjort,« sagde produktchefen for Netflix, Neil Hunt, på dette års Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas ifølge BBC.

Netflix’ VPN-politik er derfor stadig, at det ikke er tilladt at krydse landegrænserne virtuelt på grund af selskabets licenser.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Af samme årsag bruger streamingtjenesten allerede »standardteknikker inden for industrien« til rutinemæssigt at blokere for dem, der forsøger at omgå reglerne.

Men at Netflix skulle have intensiveret denne indsats, benægter selskabet i den seneste udmelding.

4 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
3
9. januar 2015 kl. 11:21

Er jeg den eneste der synes overskriften er en tom sætning ?

"Netflix slår rygter i jorden: Vi blokerer ikke landesnyltere mere end vi allerede gør"

Næste nyhed: Ny forskning viser at 100 er 100

4
9. januar 2015 kl. 12:23

"Vi gør ikke mere end vi gør" er en fantastisk ligegyldig ytring.

"...end vi har gjort" var måske ordene i journalistens hoved?

Bedre sprogligt ville nok være "Ingen ændring overfor landesnyltere".

Mere korrekt omend kontroversielt ville være "skider i praksis stadig på indholdslicensbetingelser".

Mikkel

1
9. januar 2015 kl. 10:30

Mig bekendt har der ikke været problemer med VPN-forbindelser. Dem der har oplevet problemer har benyttet DNS-tjenester. Her er Netflix begyndt at indbygge en DNS i deres apps, sådan at hvis ens DNS ikke svarer indenfor 4 sekunder, så skifter de til Google DNS. Når Netflix skifter til Google DNS, så benytter man sig ikke længere af den DNS der går ind som en mellemmand (man in the middle attack). Derfor registrerer Netflix at man ikke har en amerikansk IP-adresse og derfor får man fejlmeddelelsen. Det har derfor intet med VPN at gøre.

2
9. januar 2015 kl. 10:40

Men hvis ens DNS ikke svarede, så var alternativet vel, at man ikke ville kunne se noget overhovedet. Naturligvis med mindre, at app'en derefter permanent bruger Googles DNS.