Netflix-bølgen sætter græsrods-internet på Samsø under hårdt pres

Mere end hver tredje husstand på Samsø har nu bredbånd via den lokale græsrodsforening, som tog kampen op med teleselskaberne. Men internetforbruget er eksploderet og giver kapacitetsproblemer.

På to år har lokale frivillige kræfter vendt op og ned på Samsøs internetsituation ved at bygge deres eget netværk, som nu dækker det meste af øen. Samsingerne uden for hovedbyerne gik dermed fra næsten ubrugeligt internet til at få en stabil forbindelse på op til 20 megabit/sekund for blot 125 kroner om måneden.

Læs også: Samsø tog internet i egen hånd: Fra nul til superbredbånd på en måned

875 husstande – ud af samlet 2.500 på hele øen – er nu tilmeldt Samsø Bredbånd, men nu er succesen ved at give problemer, og græsrødderne måtte derfor stoppe for nye tilmeldinger, fordi hastigheden på nettet nogle steder var for lav.

I løbet af de to år er folks internetforbrug nemlig steget voldsomt – og det er helt tydeligt på grund af Netflix og andre streamingtjenester, forklarer Thorsten Arnold, formand for foreningen Samsø Bredbånd.

»Vi har mange sommerhuse og fritidshuse på Samsø, og når en familie med to voksne og to børn kommer på ferie nu, har de måske fire computere eller tablets med, som de så streamer hver deres program på. Så kommer man hurtigt op i det røde felt selv med 15 megabit. Der er sket en kolossal udvikling i brugen af internettet. Da vi startede for to år siden, var Netflix slet ikke i Danmark,« siger han til Version2.

Med sommerens indtog af turister og deltidsbeboere kombineret med streamingbølgen er foreningens radiokæde-netværk kommet under hårdt pres. Nogle af brugerne har derfor haft alt for lave hastigheder i de travle timer om aftenen.

»Om sommeren bliver antallet af personer på Samsø tidoblet, så nogle steder er der virkelig tryk på. Det stiller nogle nye krav til os som udbyder, for der er virkelig nogle flaskehalse,« siger Thorsten Arnold.

Læs også: Hjemmebygget bredbånd giver 20 megabit til hver 10. samsing

Netværket er bygget op som en radiokæde via wifi-signaler på 5 gigahertz-frekvenser med en hurtig backbone som nettets rygrad. Netforbindelsen fordeles fra midten af øen, hvor Samsø Bredbånd har købt adgang til et 500 megabit-kabel fra Telia. Problemerne opstår, når mange husstande skal deles om ét link op til netværkets backbone, for resten af netværket er udbygget med 100-megabit-udstyr, som altså ikke kan følge med, når et helt sommerhusområde fyrer op for Netflix.

»Nu er vi ved at opgradere vores 100-megabit-antenner til gigabit-udstyr. Men det holder ikke helt, hvad det lover i specifikationerne, så nu skal vi også lave nogle mellemlinks,« siger Thorsten Arnold.

I stedet for at kunne sende med 1 gigabit pr. sekund på 10 kilometers afstand er det i praksis kun muligt med 3 til 5 kilometer mellem antennerne, viser erfaringen. Stoppet for nye tilmeldte blev derfor indført, så teknikerne kunne bruge deres tid på at opgradere netværket generelt i stedet for at skulle tilslutte nye husstande.

Flaskehalsene opstår dog kun udvalgte steder i nettet, hvor der er mange brugere. For eksempel bliver ét abonnement til lystbådehavnen i Ballen brugt af de op mod 300 lystsejlere, som havnen kan rumme – og som forventer internetforbindelse.

Det samlede forbrug i spidsbelastningerne er derimod ikke i nærheden af at bruge hele kapaciteten på 500 megabit pr. sekund, som føder netværket, fortæller formanden.

»Det er enkelte antenner, der er for mange brugere på. Men vi skal fremtidssikre vores netværk – og i denne her branche er fremtiden jo kun 1-2 år væk,« siger Thorsten Arnold.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (57)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Johnny Olesen

Samsø Bredbånd oplever blot det samme fænomen som alle andre internetudbydere. Eneste forskel er, at de ikke har reageret i tide, og derfor får deres kunder (medlemmer) ikke den service, som de betaler for.

Samsø Bredbånd vidste allerede i starten af året (læs deres nyheder), at den var helt gal, men de gjorde intet, og derfor ligger de nu, som de har redt.

  • 4
  • 33
#4 Baldur Norddahl

@Johnny - det synes jeg så måske ikke er en helt rimelig kritik. Man bruger frivillig arbejdskraft og valgt en prissætning, hvor der ikke er en overflod af penge i systemet. Det er trods alt mindre arbejde og billigere at fikse problemer, som man har konstateret, end at udbygge på formodninger.

Man skal også huske at de har valgt en teknologi der har muliggjort at bygge et billigt net, over et forholdsvist stort område. Men samtidig en teknik, der kræver langt mere planlægning end f.eks. et kabelbaseret net. En fiberbaseret udbyder oplever ikke på samme måde problemer med streaming, fordi den naturlige kapacitet i systemet er langt højere.

Og endelig så er et sæssonbetonet net, hvor forbruget pludselig 10-dobles, også mere vanskeligt at forudsige. Vi andre kan se på at forbruget langsomt ændres og det giver tid til at handle. På Samsø oplever de at det er fint et år og året efter er det helt galt, uden nogen varsel.

Mon ikke de er tilbage med fornyet kraft til næste år?

  • 37
  • 2
#5 Henrik Madsen

Eneste forskel er, at de ikke har reageret i tide, og derfor får deres kunder (medlemmer) ikke den service, som de betaler for.

Den udtalelse er i bedste fald uvidende.

Jeg tror det vil være ret let at finde en ret stor bunke Yousee kabel-tv internet kunder som har været ramt af nøjagtigt det samme fænomen fordi Yousee var alt for langsomme til at reagere på de stigende mængder data som brugerne forbrugte.

  • 23
  • 5
#8 Johnny Olesen

@Johnny - det synes jeg så måske ikke er en helt rimelig kritik. Man bruger frivillig arbejdskraft og valgt en prissætning, hvor der ikke er en overflod af penge i systemet. Det er trods alt mindre arbejde og billigere at fikse problemer, som man har konstateret, end at udbygge på formodninger.

Jeg skal ikke blande mig i hvordan Samsø bredbånd har valgt at prissætter deres produkt, men de leverer tydeligvis ikke det som de stiller deres kunder i udsigt. Og så er det vel lige meget om man hedder Skyline, Samsø Bredbånd eller TDC. Man skal levere det som man lover - og tager sig betalt for.

At det er en frivillig forening er sagen fuldstændig underordnet. Hvis der ikke er råd til at opgradere deres netværk, så må de jo sætte priserne op, og hvis deres frivillige ikke har tid, så må de ringe til f.eks. Primanet, der har 4 folk ansat til netop at opsætte udstyr.

Og endelig så er et sæssonbetonet net, hvor forbruget pludselig 10-dobles, også mere vanskeligt at forudsige. Vi andre kan se på at forbruget langsomt ændres og det giver tid til at handle. På Samsø oplever de at det er fint et år og året efter er det helt galt, uden nogen varsel.

Mon ikke de er tilbage med fornyet kraft til næste år?

Ja, det er sæsonbetonet, men det er ikke værre end hvad alle mobilselskaber oplever hvert evig eneste år, og det kan ikke komme bag på Samsø Bredbånd, da de allerede kendte til problemerne i februar måned. Det er noget teknisk til hindre for at de allered den gang - eller under planlægningsfasen - gjorde noget ved problemstilligen. Det er jo tydeligt at det er backbone kapaciteten den er galt med. Det kunne være undgået ved i tide at planlægge netværket ordenligt - noget som Skywire forøvrigt har helt styr på, såvidt som jeg kan se. Måske Samsø Bredbånd skulle give Skywire et kald, og få lidt hjælp.

De ligger som de har redt, og så er vejen til helvede brolagt med dårlige undskyldninger.

  • 2
  • 23
#9 Johnny Olesen

Den udtalelse er i bedste fald uvidende.

Jeg tror det vil være ret let at finde en ret stor bunke Yousee kabel-tv internet kunder som har været ramt af nøjagtigt det samme fænomen fordi Yousee var alt for langsomme til at reagere på de stigende mængder data som brugerne forbrugte.

Sludder og vrøvl. Samsø Bredbånds kunder (medlemmer) får ikke hvad de betaler for - eller hvad de med rette forventer at få. De bliver stillet en op til 20/20 Mbit/s i udsigt, men når alle sidder på Nettet på samme tid, så får medlemskaberne ikke i nærheden af det.

Havde der været tale om TDC, så ville alle svine TDC til for ikke at levere, men fordi der er tale om en lille forening, så er det ikke så slemt?

Jeg ved ikke hvorfor YouSee skal blandes ind i sagen. Hvis YouSee ikke leverer det produkt de tager sig betalt for, så skal YouSee selvfølgelig også have på puklen for det.

  • 5
  • 18
#10 Kaare Schou

Lidt uden for emnet, men alligevel. Jeg synes det er herligt, at der findes ildsjæle, der bringer øen frem og ikke lader den forsumpe i flæben over tabet af svineslagteriet og osteproduktionen. Øen er for stor til stokroseidyl og bistandshjælp, men trods alt en ø, som leverandører af infrastruktur ikke har en større kommerciel interesse i. Det gælder både tele og energi. Jeg erindrer havnefogeden i Ballen Havn, der i vindueskarmen i sit skur lavede "internetcafé". Det var før WiFi. Herligt Samsø, vi følger jer!

  • 24
  • 1
#11 Johnny Olesen

Er der nogle som kan fortælle hvilket udstyr de anvender på Samsø?

(Jeg skal være helt ærlig og erkende at jeg ikke har forsøgt at læse op på lektien selv)

Som Jesper skriver så benytter de ligesom næsten alle andre små WISP's udstyr Ubiquiti Networks.

Samsø bredbånd har en læse let version om deres netværk her: http://net4samso.dk/foreningen-samso-bredband/teknikken-bag/ Bemærk at de i dag har 500 Mbit/s forbindelse til Telia og ikke en 200 Mbit/s, som der fremgår på siden.

  • 8
  • 1
#12 Baldur Norddahl

Ja, det er sæsonbetonet, men det er ikke værre end hvad alle mobilselskaber oplever hvert evig eneste år

Sandt og i mange tilfælde så løser mobilselskaberne hellere ikke opgaven. De går bare ikke i pressen med problemerne, men har for vane at benægte dem istedet.

Samsø-nettet opstod fordi opgaven ikke blev løst på Samsø. Jeg er sikker på at nettet på mange måder ikke er perfekt, men alligevel er det det bedste du kan få. Specielt til prisen.

Det er egentlig ikke op til dig at bestemme om pris/ydelse-forholdet hos Samsø-nettet er ok. Det er op til dem der har valgt at være medlem. De kan bare melde sig ud eller de kan stemme for at prisen sættes op. Måske de i virkligheden er ganske tilfredse med at man holder et niveau, hvor man kan få net for 125 kr/måned.

  • 22
  • 0
#13 Baldur Norddahl

Havde der været tale om TDC, så ville alle svine TDC til for ikke at levere, men fordi der er tale om en lille forening, så er det ikke så slemt?

TDC har en særlig stilling. Det er derfor de er reguleret.

Naturligvis er der også nogle markedsføringsregler, som alle skal overholde. Men så længe at man ikke skjuler nettets kvaliteter, eller mangel på samme, så ser jeg ikke nogen årsag til at det skal være forbudt at sælge net med SLA, der basalt siger "best effort".

Mobilselskaberne er ikke ret meget anderledes. Der er ingen garanti for hvad du får.

  • 18
  • 1
#14 Henrik Madsen

Sludder og vrøvl. Samsø Bredbånds kunder (medlemmer) får ikke hvad de betaler for - eller hvad de med rette forventer at få. De bliver stillet en op til 20/20 Mbit/s i udsigt, men når alle sidder på Nettet på samme tid, så får medlemskaberne ikke i nærheden af det.

Havde der været tale om TDC, så ville alle svine TDC til for ikke at levere, men fordi der er tale om en lille forening, så er det ikke så slemt?

Jeg ved ikke hvorfor YouSee skal blandes ind i sagen. Hvis YouSee ikke leverer det produkt de tager sig betalt for, så skal YouSee selvfølgelig også have på puklen for det.

Nu var min kommentar specifikt knyttet til din udtalelse :

"Samsø Bredbånd oplever blot det samme fænomen som alle andre internetudbydere. Eneste forskel er, at de ikke har reageret i tide, og derfor får deres kunder (medlemmer) ikke den service, som de betaler for."

Den første del er korrekt, alle de andre udbydere, f.eks yousee har oplevet det samme som Samsø Internet oplever.

Der hvor det går galt for dig er når du skriver :

"Eneste forskel er, at de ikke har reageret i tide, og derfor får deres kunder (medlemmer) ikke den service, som de betaler for."

Hvis der skal være en forskel på Samsø Internet og alle de andre udbydere som har oplevet dette må det betyde at du mener at alle de andre (i modsætning til Samsø Internet) HAR reageret i tide.

Det var det jeg kommenterede som værende en kende naivt.

Så med andre ord, jeg blandede Yousee ind i det fordi du forsøgte at tegne et billede af at Samsø internet, i modsætning til andre, ikke havde udvist rettidig omhu om man så må sige.

  • 19
  • 1
#15 Kenn Nielsen

Sludder og vrøvl. Samsø Bredbånds kunder (medlemmer) får ikke hvad de betaler for - eller hvad de med rette forventer at få. De bliver stillet en op til 20/20 Mbit/s i udsigt,

Jamen..alt andet lige, så er op til jo nøglefrasen hér.

Det lyder som du mener at Samsø Bredbånd skal levere elastik efter andre længdemål end de etablerede bredbåndsselskaber....

K

  • 8
  • 2
#16 Helge Svendsen

Jeg kan ikke helt læse, om problemet er kapacitet i sig selv på deres eget netværk, eller problem med deres upstream, når der pludselig er turist sæson.

Svjv. leverer Netflix en cache, man som ISP kan sætte op, hvis det er et upstream problem?

  • 2
  • 4
#17 Johnny Olesen

Hvis der skal være en forskel på Samsø Internet og alle de andre udbydere som har oplevet dette må det betyde at du mener at alle de andre (i modsætning til Samsø Internet) HAR reageret i tide.

Det var det jeg kommenterede som værende en kende naivt.

Så med andre ord, jeg blandede Yousee ind i det fordi du forsøgte at tegne et billede af at Samsø internet, i modsætning til andre, ikke havde udvist rettidig omhu om man så må sige.

Jeg skriver ingen steder, at alle andre altid har reageret i tide, så den vil jeg ikke have hængende på mig.

Jeg skriver, at Samsø Bredbånd allerede i vinters vidste at de havde problemer, men de forsatte med at sælge deres produkt - velvidende at de i sommermånederne, hvor ALLE ved at forbruget eksploderer i sommerhusområderne, ville få massive problemer.

Alle teleselskaber oplever kapacitetsudfordringer - ingen tvivl om det. Men så burde Samsø Bredbånd allerede i februar måned have stoppet salget, og gjort noget ved problemet.

Tag ikke fejl - jeg hylder skam de frivillige på Samsø, der har taget sagen i egen hånd modsat andre øer, der klynker uden grund og få millioner af staten. De kan på Samsø være stolte af, at have internetadgang med rasende høj hastighed (når der er kapacitet nok) via både Samsø Bredbånd, TDCs LTE netværk og TT-netværket.

  • 2
  • 13
#18 Claus Feldthusen

Syntes de frivillige har klaret det godt med at få det op og køre. Og med "OP TIL" hastighed på 20/20, så må man forvente i perioder at den er under. At frivillige kan drive dette gør min gåde op imod telenor blot større. Min oplevelse f.eks. med telenor er jeg betaler for en 30/5 bliver lovet min. 15/5. Men på de hårdt belastede aftner og weekends timer så oplever jeg kun 3/3.

Så at et frivillig team kan teknisk set drive det bedre end et stort firma med mange ansatte, er jeg stolt over der findes i lille DK.

  • 18
  • 0
#19 Johnny Olesen

Jamen..alt andet lige, så er op til jo nøglefrasen hér.

Det lyder som du mener at Samsø Bredbånd skal levere elastik efter andre længdemål end de etablerede bredbåndsselskaber....

K

Man må som internetudbyder ikke længere sælge elastik i metermål. De skal følge forbrugerombudsmandens regler på området, som du kan læse mere om her: http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Nyheder-fra-FO/Pressemeddelelser/Mar...

Helt specifikt skal de blandt andet over holde disse regeler:

  • Hvis betegnelsen ”op til” en bestemt hastighed anvendes, skal hovedparten af de kunder (mindst 80 %), som markedsføringen retter sig mod, kunne opnå den angivne hastighed eller en hastighed, der ikke afviger væsentligt herfra.

  • Oplysninger om hastighed skal afspejle den nettohastighed forbrugeren reelt kan forvente at opnå i en normal brugsperiode fra kl. 07.00 til kl. 01.00.

  • 4
  • 12
#20 Johnny Olesen

Det er egentlig ikke op til dig at bestemme om pris/ydelse-forholdet hos Samsø-nettet er ok. Det er op til dem der har valgt at være medlem. De kan bare melde sig ud eller de kan stemme for at prisen sættes op. Måske de i virkligheden er ganske tilfredse med at man holder et niveau, hvor man kan få net for 125 kr/måned.

Helt sikkert - jeg skal ikke lege herre over deres prissætning. De skal dog overholde forbrugerombudsmandens retningslinjer ligesom alle andre teleselskaber.

Medlemmerne må stemme med fødderne, hvis de ikke er tilfredse, og så er det jo godt at både TT-netværket og TDC markant har opgraderet både kapacitet og dækning på Samsø indenfor det sidste års tid.

  • 1
  • 11
#21 Baldur Norddahl

Medlemmerne må stemme med fødderne, hvis de ikke er tilfredse

Er det ikke også det de gør? Det ser bare ud til at stemningen er at blive hos Samsø-nettet. De får jo flere brugere hele tiden. Nu har de en markedsandel på 35%. Så må man gøre et eller andet rigtigt.

Som du selv nævner, så er der rige andre muligheder, så det er ikke fordi folk er tvunget til kun et valg.

  • 16
  • 1
#22 Johnny Olesen

Er det ikke også det de gør? Det ser bare ud til at stemningen er at blive hos Samsø-nettet. De får jo flere brugere hele tiden. Nu har de en markedsandel på 35%. Så må man gøre et eller andet rigtigt.

Som du selv nævner, så er der rige andre muligheder, så det er ikke fordi folk er tvunget til kun et valg.

Ja, det er flot, at de har opnået 35% af husstandene. Jeg tror dog ikke de har toppet endnu, og de kommer nok op på >50% indenfor et år eller to, hvis de løser kapacitetsudfordringerne.

Min pointe er sådan set, at det er let at få kunder, hvis man ikke overholder forbrugerombudsmandens retningslinjer.

Sat på spidsen kan man sige, at Samsø Bredbånd lover guld og grønne skove. Men til 125 kroner om måneden, så er prisen så lav, at folk accepterer at de bliver snydt - specielt de sommerhusejere, der ikke benytter forbindelsen halvdelen af året, eller som ikke selv benytter forbindelsen, da sommerhuset er lejet ud.

  • 2
  • 14
#24 Johnny Olesen

Det er mest sandt når du begynder. Når du har en trediedel af husstandene, så snakker naboerne med hinanden. De fleste ved nok godt hvad de kan forvente.

Så simpelt er det jo ikke Baldur. Samsø Bredbånd oplever samme fænomen, som alle mobilselskaber oplever hvert evig eneste år siden 1994. Nemlig at alle danskere flygter fra storbyen ud til sommerhusområderne og flytter deres forbruger af internet og tale-telefoni med. Hvorfor det er kommet bag på dem, det må guderne vide.

Når der tales om husstande på Samsø, så er en god del af medlemmerne sommerhusejere, og de er altså ikke på Samsø året rundt. Og hvis de er koblet på sidste efterår eller vinter, hvordan skulle de så vide at der ville opstå problemer til sommer?

Det vidste Samsø Bredbånd allerede i februar måned, og alligevel forsatte de med at koble flere medlemmer på netværket i stedet for at konsolidere netværket. De har altså solgt deres produkter det sidste halve år, velvidende at de ikke vil kunne levere det produkt, som de stiller deres kunder i udsigt.

Den slags er noget svineri uanset om man hedder YouSee, TDC eller Samsø Bredbånd.

  • 3
  • 14
#25 Kenn Nielsen

klip. ...Man må som internetudbyder ikke længere sælge elastik i metermål. De skal følge forbrugerombudsmandens regler på området.. klip..

Helt specifikt skal de blandt andet over holde disse regeler:

Hvis betegnelsen ”op til” en bestemt hastighed anvendes, skal hovedparten af de kunder (mindst 80 %), som markedsføringen retter sig mod, kunne opnå den angivne hastighed eller en hastighed, der ikke afviger væsentligt herfra.

Oplysninger om hastighed skal afspejle den nettohastighed forbrugeren reelt kan forvente at opnå i en normal brugsperiode fra kl. 07.00 til kl. 01.00.

Så man må stadigvæk godt levere mindre til forbrugeren end han er stillet i udsigt. Man skal bare sørge for at "nogen andre" har "en rigtig god forbindelse".

Hvis Samsø Bredbånd nu henvender sig til fastboende efter mund til mund - uden reklamer -, men ellers gerne leverer til sommerhusejere som måtte ønske det, så er 80% vel ikke et umuligt krav. Desuden er det en forening, hvorfor der måske gælder andre - eller ingen - regler.

K

  • 3
  • 0
#26 Kenn Nielsen
  • 2
  • 0
#27 Frank Allan Rasmussen

Samsø Bredbånd er ikke en teleudbyder, men en forening der tibyder medlemmerne bredbånd. De er derfor ikke omfattet af forbrugerombudsmanden beslutninger. Og de har medlemmer, ikke kunder. Hvis medmedlemmerne er utilfredse kan de jo altid udskifte bestyrelsen ved næste ordninære generalforsamling eller indkalde til en ekstraordinær.

  • 19
  • 0
#29 Ken Poulsen

Jeg startede selv i 2004 med at levere wifi på landet og stod for driften for over 400 brugere. Man skal lære af fejl som de kommer, eller tænke fremad og få dem rettet inden. Meget af mit udstyr byggede jeg selv, lille linux maskine og gode wifi kort. Clienter var dog ubnt og smartbridge, ikke så meget fancy fancy der. Blev dog nød til at lukke netværket, grundet SkyLine's syge salgstaler som tog næsten alle kunder. Men den der ler sidst..... :) Kan kun råde Samsø Bredbånd til at måle data og signaler igennem hele netværket, i sær her hvor der er mange på og som hellere vil se netflix end at nyde vejret og spise is. Notere disse data og overvej netværkets opbygning. Færre hop, mere udstyr og er der NAT andre steder end hos kunden selv, så få det væk!

  • 6
  • 0
#30 Martin Rasmussen

Min pointe er sådan set, at det er let at få kunder, hvis man ikke overholder forbrugerombudsmandens retningslinjer.

Det der er galt med hele din tankegang, hvis jeg må være så fræk, er at du nærmest godtager at ingen har evnen til at tænke selv, eller egne erfaringer med i puljen.

Alle Samsingerne kom fra et netværk, som på ingen måder løste deres behov: De kom fra TDC med 1Mbps, til de heldige, resten kunne ikke få internet! (dette var til en pris af 350kr pr mdr) Så kom Skyline med 4 til 6Mbps (Priser mellem 161 og 175kr - Senere nedsat til, 99kr og 119kr, hvorefter de gik konkurs. ) Alternativet for dem var nu et mellem 3 valg: 1) TDC Internet til 350kr for 1mbit (for de heldige!) 2) Intet internet til 0kr 3) GØR DET SELV!

Det er i det lys du skal se det med. Det er i og for sig ligegyldigt at TDC måske i dag kan levere 20/1mbit til de heldige -> problemet er stadig at Samsingerne, SPECIELT dem i sommerhus området, ikke kan få noget internet, STADIG!

Derfor er det reelle valg for dem nu: 1) TDC Internet til 255kr for 20/2mbit (for de heldige!) 2) Intet internet til 0kr 3) 20/20mbps til 125kr via deres eget wifi net.

Derfor er der mange der vælger den sidste option, da "alle" kunne få det, og samtidig koster halvdelen af nærmeste samlignlige konkurrent. Derudover levere de så en upload hastighed på 5 gange nærmeste konkurrent.

Bagatel grænsen som Kenn Nielsen snakker om, er faktisk yderst relevant i denne diskussion. Hvad forventer du af en udbyder som koster under halvdelen, og som alle tilmed kan få?

Herudover er jeg så også ret sikker på at de fleste mennesker kan læse, som der står på den selv samme side du linker til; "I nogle tilfælde er det ikke sikkert, at det teknisk kan lade sig gøre at få den fulde hastighed på 20/20 Mbit" Igen, husk alternativet er 0/0mbps for de fleste!

En ekstra bonus er så at du støtter lokale kræfter og ikke en eller anden mastodont som slet ikke gider tage dig seriøst som kunde, da de ikke kan tjene nok på dig.

Ja undskyld mig, er valget virkeligt så svært at forstå?

Disclamer, jeg tror så faktisk at en ret stor del af deres sommerhus brugere så ville vælge skyline, pga. de havde optionen: "hvilende Internet". 125kr vs 0kr er stadig to meget forskellige beløb. At de så hurtig ville finde ud af at Skylines hastigheder slet ikke ville matche deres behov i dag, er så en HELT anden diskussion.

  • 12
  • 1
#31 Johnny Olesen

Martin Rasmussen, det er næsten helt rigtigt som du beskriver situationen. Jeg siger blot, at Samsø Bredbånd ligger som de har redt, og at de burde have forudset at de ville komme i problemer med deres kapacitet.

Jeg sidder bare ikke og klapper i mine hænder over at en forening tillader sig, at markedsføre sig med luftige løfter, når resten af telebranchen ville få en over fingrene, hvis de lavede samme tricks. Hatten af for Samsø Bredbånd og de frivillige. De har fortjent en gang ros for deres indsat, og så har de altså også fortjent en gang ris for at sælge deres produkt på luftige løfter, der er på grænsen til vildledende markedsføring.

Og så glemmer du lige, at langt den overvejende del af beboerne på Samsø indenfor de sidste 6 måneder har fået mulighed for 4G LTE fra enten TDC eller TT-netværket. Nej, ikke alle husstande er dækket endnu - specielt på den nordlige del af øen - men Samsø Bredbånd er altså ikke længere eneste alternativ til TDCs kablede netværk.

  • 1
  • 10
#32 Erik Jensen

Var det ikke rimeligt at de 300 lystsejlere betalte deres del?

Det vil svare til at de skulle betale 5kr om dagen hver. Om det var via en betalings service eller afgift oven i for at være der, skal jeg ikke kunne sige. Jeg overhovedet ikke styr på båd verdenen, men en hurtig google siger de har ca 8500 "gæste anløb" om året. Det vil sige at internet foreningen burde få ca 42.500kr fra bådhavnen om året i stedet for 1500. Med tanker på naturen af denne internet forening ville jeg ikke finde det urimeligt at skulle betale det, i stedet for at nasse på forbindelsen.

  • 4
  • 1
#33 Martin Rasmussen

De ligger som de har redt... Lad mig lige quote dig :)

Trådløst? Hvor er fiberen???? (ironi)Man kan ikke bruge trådløse teknologier til noget som helst - VIVILHAVEFIBER.DK!(/ironi)

Undskyld, men den lå altså lige til højrebenet, og så slipper vi for at andre behøves promoverer vivilhavefiber.dk.

Kilde; http://www.version2.dk/artikel/samsoes-hjemmebyggede-bredbaand-giver-nu-...

Alle har da vidst at wifi løsningen i den opsætning den blev sat op, havde sine begrænsninger. Jeg tror der hvor de har lidt forregnet sig, var antallet af sommerhus brugere -> Taget direkte fra en fra en tidligere medlem af direktionen fra samsø nettet: "Foreløbig har foreningens teknikere etableret 32 fordelingspunkter, fortrinsvis på høje bygningers gavle/tage, stillet så venligt til rådighed af ejerne. Omkring 350 hustande på Samsø er nu abonnenenter" Kilde; http://bizzen.blogs.business.dk/2013/04/02/hip-hip-for-frivillige-fra-ka...

Dengang, altså for ca. 16 måneder siden havde de 350 hustande på, som nu er steget til 850 ud af de 2.500 på hele øen (kilde denne artikel)((offtopic;jeg ville gerne vide hvorfra dette tal kommer fra)).

Det er altså meget få isp'er der oplever 250% stigning i antallet af tilsluttede, på så kort tid. Dette kombineret med wifi tilgangs-spredning, med en sætning som f.eks. Ken Paulsen har overset: "Det går stærkt med både udbygning og tilslutning, men øens frodighed og bakkede landskab gør, at der må tages mange mindre skridt.", gør det ikke just optimalt at lave trådløst.

Men... for der er jo et men Det er meget billigt! Tilslut et access point mere - opret line of sight til nærmeste andet wifi access point, og du har dækket x% flere kunder mere, nemt og lige til. Wifi punkterne kan tilmed opgraderes, til nyeste AC standard også, og så er vi oppe i 1.7Gbit -> Måske meget relevant for linkningen mellem access punkterne. Eneste ulempe er at der kun er de 850 abonnementer, til at betale denne opgradering. Dette giver en omsætning på 106'250pr måned. Jeg ved ikke hvad en 500mbit fiber for Telia koster, men den er nok ikke gratis. Skal vi gætte på 10k pr mdr? Dertil er der en masse strømpriser for selve kørslen af Wifi udstyret. Alt i alt, vil jeg tror at de ligger på 50, måske 80k pr måned, der er rent overskud og som kan bruges til at geninvestere i nettet.

Spørgsmålet er derfor nærmere.. Måske er det backbone de snakker om, vitterligt fiber baseret, således at de kan gøre klar til AC standarden. Dette vil i hvert fald løse deres problemer her og nu. Uanset hvad fremtiden bringer, burde det være forholdsvis simpelt at imødekomme disse krav, hvis det bare nogen lunde kan stoles på at have en fast tilslutningsmasse.

  • 2
  • 1
#35 Johnny Olesen

ilde; http://www.version2.dk/artikel/samsoes-hjemmebyggede-bredbaand-giver-nu-...

Alle har da vidst at wifi løsningen i den opsætning den blev sat op, havde sine begrænsninger. Jeg tror der hvor de har lidt forregnet sig, var antallet af sommerhus brugere -> Taget direkte fra en fra en tidligere medlem af direktionen fra samsø nettet: "Foreløbig har foreningens teknikere etableret 32 fordelingspunkter, fortrinsvis på høje bygningers gavle/tage, stillet så venligt til rådighed af ejerne. Omkring 350 hustande på Samsø er nu abonnenenter" Kilde; http://bizzen.blogs.business.dk/2013/04/02/hip-hip-for-frivillige-fra-ka... fast tilslutningsmasse.

Det, som du kalder "at forregne sig", det kalder jeg dårlige planlægning. Deres vækst i antal medlemmer er måske kommet bag på dem, men de har haft alle muligheder for at nå at opgradere deres backbone, FØR de koblede flere medlemmer på.

At de alligevel - velvidende at det ville give problemer - forsætte med at koble medlemmer på, det er enten idioti eller ren og skær grådighed.

Mht. til fiber, så ville Samsø Bredbånd aldring nogensinde have oplevet samme succes, hvis de havde valgt fiber. Den simple grund vil være, at deres omkostninger ville være mange gange højere end den er i dag, og deres abonnementspriser ville så være tilsvarende højere, hvilket ville betyde langt færre medlemmer. Samsø Bredbånd valgte rigtigt, da de satsede på et Wi-Fi baseret netværk, men de havde for travlt, og nu ligger de som de har redt.

Dengang, altså for ca. 16 måneder siden havde de 350 hustande på, som nu er steget til 850 ud af de 2.500 på hele øen (kilde denne artikel)((offtopic;jeg ville gerne vide hvorfra dette tal kommer fra)).

Det er altså meget få isp'er der oplever 250% stigning i antallet af tilsluttede, på så kort tid. Dette kombineret med wifi tilgangs-spredning, med en sætning som f.eks. Ken Paulsen har overset: "Det går stærkt med både udbygning og tilslutning, men øens frodighed og bakkede landskab gør, at der må tages mange mindre skridt.", gør det ikke just optimalt at lave trådløst.

Nej, det er faktisk ikke unormalt, at WISPs eller "normale" ISP'er oplever en meget stor tilgang af kunder - også på flere hundrede procent. Grib knoblen og ring til en af de andre små WISPs, der har Wi-FI netværk kørende, og de kan sagtens fortælle om lignende vækstrater på op til 300-400% på et år.

Samsø Bredbånd havde dog mere travlt med at koble kunder på deres netværk, end at sørge for at deres kunder rent faktisk havde den kapacitet, som de stillede deres kunder i udsigt.

Men... for der er jo et men Det er meget billigt! Tilslut et access point mere - opret line of sight til nærmeste andet wifi access point, og du har dækket x% flere kunder mere, nemt og lige til. Wifi punkterne kan tilmed opgraderes, til nyeste AC standard også, og så er vi oppe i 1.7Gbit -> Måske meget relevant for linkningen mellem access punkterne.

Ahh.... du skal lige sætter dig lidt mere ind i sagen.

Det udstyr som Samsø Bredbånd benytter er ikke normalt Wi-Fi udstyr, men derimod en speciel version fra firmaet Ubiquiti. Det kan ikke bare lige opgraderes til AC standarden - sådan fungerer det ikke.

Men du er faktisk inde på noget af det rigtige. Det er selve linket mellem access-punkterne, som er Samsø Bredbånds problem.

De har valgt en netværks topologi, som gør dem sårbare overfor både nedbrud og overbelastninger. De kører med 100 Mbit/s links mellem accesspunkterne, og på flere af strækningerne, skyder de fra accesspunkt til accesspunkt og laver derved lange strækninger, som let bliver overbelastet. Når man laver en lang streng med måske 2-3 accesspunkter, så vil ganske få "heavy-usere" på det yderste led kunne trække alle accesspunkter ned, og det er netop det som sker.

Det er ren og skær dårlig planlægning, og det sker fordi man ikke har planlægt netværket ordenligt, og ikke i tide har opgraderet linkene mellem de forskellige access-points. Og det kan ikke komme bag på Samsø Bredbånd - de vidste allerede den var helt gal i februar måned jf. deres hjemmeside.

Hvis de gjorde som f.eks. Skywire, og sørget for at alle access-punkter havde to forbindelser til det øvrige netværk, så ville de ikke stå med håret i postkassen, som de gør lige nu.

  • 1
  • 8
#37 Peter Hansen

De køber udstyr hos Ubiquiti Networks, typisk med en antenne ved navn Nanostation M5 hos de tilsluttede husstande: http://dl.ubnt.com/datasheets/nanostationm/nsm_ds_web.pdf

AirNet (tidligere NexøNet) som primært dækker Bornholm og sommerhusområder langs den jyske vestkyst anvender også Ubiquiti Networks NanoStation M og NanoStation loco M ved jeg, da jeg kender nogen der er kunder hos dem: http://www.airnet.dk/airnet1.5/index.php?option=com_content&view=article... AirNet leverer bl.a. også internet til Dayz Resorts feriecentre, hvor der er monteret Ubiquiti NanoStations uden på de enkelte ferieboliger og derfra LAN-stik inde i ferieboligerne ved jeg: http://www.dayz.dk

Ubiquiti Networks NanoStation M / NanoStation loco M: http://www.ubnt.com/airmax/nanostationm/

  • 3
  • 0
#38 Jens Jönsson

At dem der udtaler sig om denne sag, ikke ved hvilken udfordring det kan være at lave sådan et. Men der er jo altid nogen der kan kloge sig på andre vegne.

Jeg ved i hvert fald, at én stor udfordring på Samsø er at finde egnede steder til placering af udstyr. Der har folkene bag været kreative. Jeg var på ferie på Samsø sidste år. Der både prøvede jeg nettet og kunne se, hvor udstyr var placeret rundt omkring i landskabet. Der er endog meget svært at få ordentlig dækning og få sendt kapacitet rundt, når terrænet er som det er på Samsø, og man mangler høje placeringer.

Men når det er sagt, så er der sikkert også en del begynder vanskeligheder, samt manglende erfaring i netværk og teknikkerne bag, som mangler. Man skal huske på at det er frivillige der laver nettet.

Men måske Johnny Olesen så nu forstår at det ikke er "bare lige" at sætte AP'ere op og koble folk på ? Enhver kan jo bare gøre som.....

Der hvor folkene bag Samsø net bla. har forregnet sig, er åbenbart med de link de kalder Gigabit link. Hvis de udelukkende kigger på marketingsmaterialet, ja så lover produktet guld og grønne skove. Når man så får dem i hænderne i Danmark, så vil man opleve, at man ikke kan bruge samme sendestyrke lovligt herhjemme, som man kan i f.eks. USA. Derfor mere end halverer man længden på linket, og kapaciteten på linket kan også være begrænset. Med de alm. AP'ere, er der også rigtigt mange forhold der skal tages højde for.

Stor respekt til Samsø folkene skal lyde herfra. Det er >ikke< bare lige.....

  • 10
  • 1
#39 Jens Jönsson

Jeg kan ikke helt læse, om problemet er kapacitet i sig selv på deres eget netværk, eller problem med deres upstream, når der pludselig er turist sæson.

Problemet er manglende kapacitet i deres backbone, altså det net der forsyner masterne med kapacitet. Hvis man har en opsætning som nedenstående, så vil man nok opleve problemer:

Fiber -> Mast 1 -> Mast 2 -> Mast 3 -> Mast 4....

Der er ikke meget tilbage til dem på mast 4...

Svjv. leverer Netflix en cache, man som ISP kan sætte op, hvis det er et upstream problem?

For det første skal man være temmelig stor ISP for at få Netflix til at sende sådan en til en. For det andet, så vil det ikke afhjælpe problemet på Samsø, da det er kapaciteten i deres backbone net der mangler.

  • 6
  • 0
#41 Johnny Olesen

Men måske Johnny Olesen så nu forstår at det ikke er "bare lige" at sætte AP'ere op og koble folk på ? Enhver kan jo bare gøre som.....

Ahhh.... Jens. Nu lægger du vidst ord i munden på mig ;-)

Alle og enhver med blot lidt baggrundsviden kan sætte et Wi-fi netværk op med udstyr fra Ubiquiti. Det kræver blot at man læser lidt op på det, og følge de dummies guides der findes på nettet. At opsætte et et lille netværk med ét enkelt acces-point og nogle klienter med line-of-sight, det er en overkommelig opgave før en gennemsnitlige 2. års HTX student.

Men jeg har aldrig nogensinde skrevet, at alle og enhver lige kan sætte et netværk op med 850+ kunder og 50+ accespoints.

Stor respekt til Samsø folkene skal lyde herfra. Det er >ikke< bare lige.....

Det kan vi godt blive enige om.

  • 4
  • 5
#42 Jens Jönsson
  • 5
  • 0
#44 Jens Jönsson

Wifi punkterne kan tilmed opgraderes, til nyeste AC standard også, og så er vi oppe i 1.7Gbit -> Måske meget relevant for linkningen mellem access punkterne.

Den største fejl folk gør mht. trådløst er at tro på markedsføringsmaterialet. Højeste hastighed er for det første radiohastighed, ikke TCP/IP hastighed. For det andet er det halv duplex, ikke fuld duplex, og for det tredje, så er det en stor udfordring at få udstyret til at køre højeste modulation, der giver de højeste datahastigheder....

Og så er AC teknologien i øvrigt ikke 1,7 Gbit/s, men 1,3 Gbit/s. Noget som med udendørs WIFI er utroligt svært at opnå...

  • 5
  • 0
#45 Baldur Norddahl

Er godt klar over at en linie til "videresalg" nok er dyrere, men vil lige nævne at en 500/500 hos Bredbånd nord koster 1000 Kr. om måneden.

Om telia skal have det 10 dobbelte skal jeg selvfølgelig ikke kunne sige, men det virker dyrt i forhold.

Det er ikke hastigheden men forbruget der koster. De er 875 på Samsø-nettet. Selvom de kun hver især har en 20 Mbps, hvor meget trafik tror du de laver, i forhold til en enkelt 500 Mbps privatkunde?

En internetudbyders forretning er at lave oversubscription. Det vil sige købe noget internet med en vis kapacitet, og så videresælge denne kapacitet mange gange. Det gælder både for Samsø-nettet og Bredbånd Nord.

Samsø-nettet har solgt 20*875 = 17500 Mbps. De har kun indkøbt 500 Mbps. Det er en oversubscription rate på 1:35 og det er faktisk lavt. Det er ikke unormalt med 1:100 eller mere.

  • 7
  • 0
#46 Christian Nobel

Det er ikke hastigheden men forbruget der koster. De er 875 på Samsø-nettet. Selvom de kun hver især har en 20 Mbps, hvor meget trafik tror du de laver, i forhold til en enkelt 500 Mbps privatkunde?

En internetudbyders forretning er at lave oversubscription. Det vil sige købe noget internet med en vis kapacitet, og så videresælge denne kapacitet mange gange. Det gælder både for Samsø-nettet og Bredbånd Nord.

Samsø-nettet har solgt 20*875 = 17500 Mbps. De har kun indkøbt 500 Mbps. Det er en oversubscription rate på 1:35 og det er faktisk lavt. Det er ikke unormalt med 1:100 eller mere.

Der må også ligge noget mere i det her.

Jeg kan ikke huske hvem det var, men der var en her der linkede til en graf over Farum Midtpunkts belastning, og de havde ingen problem med 1700 lejligheder og en ½G forbindelse (er vist opgraderet til 1G nu).

Og så kan det jo være svært at tackle problemet med at befolkningen stiger en faktor 10 en måned om året.

En anden ting, at det går helt i skoven i en lystbådehavn kan også skyldes det grundliggende faktum at WiFi er stærkt overvurderet - folk fatter ikke at der er en enorm æterforurening på et delt medie, og selv om man tror man har planlagt nok så godt, så kan det hele blive ødelagt af en enkelt smartphone, hvor tethering er slået til.

  • 2
  • 3
#47 Martin Rasmussen

men de har haft alle muligheder for at nå at opgradere deres backbone

Nu var der jo en grund til at jeg snakkede fiber. Det var skam ikke for at hver samsinge skulle have fiber, det var skam til de trådløse access points, der hvor det kuperede terræn og mangfoldige tilsluttede masse befandt sig.

Det er ren og skær dårlig planlægning, og det sker fordi man ikke har planlægt netværket ordenligt men de har haft alle muligheder for at nå at opgradere deres backbone

Men der er jo tale om Wifi backbone, ikke kabel backbone... Samtidigt kommer sætningen

Ahh.... du skal lige sætter dig lidt mere ind i sagen.

Det udstyr som Samsø Bredbånd benytter er ikke normalt Wi-Fi udstyr, men derimod en speciel version fra firmaet Ubiquiti

Så lad os da begge sætte os ind i sagerne..

  • 2
  • 0
#48 Martin Rasmussen

Men jeg har aldrig nogensinde skrevet, at alle og enhver lige kan sætte et netværk op med 850+ kunder og 50+ accespoints

Der er tale om 850 hustande, ikke kunder som i 850 personer. Det forvirrer debatten at nævne kunder når du sikkert mener husstande. Her kan vi jo fint komme ind på behovet for at teenageren skal se sit netflix, mens mor og far vil se noget andet på sit tv - samtidig med at far lige streamer en eller anden fodbold kamp... Vi mænd kan jo sagtens multitaske på det område :)

  • 1
  • 0
#50 Martin Rasmussen

Nu bliver jeg nød til at gå i petitesse mode; http://www.asus.com/Networking/RTAC66U/ Uanset om de 1.3Gbe så er fra 5GHz, og de resterende mbit fra 2.4GHz, så er det samlet ca. 1.7Gbe de får. Der er vel ingen ting til forhindring at man kan lave et bridge på de 1.7Gbe - om end at der så ikke ville være kapacitet i det videre trådløse til aktuelle brugere... men som sagt, detaljer, detaljer, som ikke er strengt nødvendige for denne debat.

  • 0
  • 0
#51 Christian Nobel
  • 0
  • 0
#52 Martin Rasmussen

2x vlans, bundling af vlans på router side, eksempelvis. Overstående vil så kun booste den samlede kapacitet mellem de to trådløse enheder, ikke fra backbone->wifi->wifi->wifi->wifi->kunde - Men det ville hjælpe på antallet af brugere man kunne have på samlet i det totale wifi netværk > højst sandsynligt ikke på det sidste wifi punkt i nævneværdiggrad.

Som jeg skrev, det var blot nævnt for at beskrive at wifi nemt kunne opgraderes til den nyere standard, som med fordel kunne bruges SAMMEN med fiber backbonet. Dette vil jo gøre at man slap for alle de hop fra wifi til wifi til wifi til wifi til kunde. Hvis vi forstiller os et perfekt anlagt fiberring, rundt om hele samsø... http://www.visitsamsoe.dk/fakta-om-samso/ Bredeste sted: 7 km

Vil vi få ca. 1750meter - fiber - 3500meter - fiber - 1750meter (tværsnit, IKKE linje diagram!)

Det vil betyde at der i gennemsnit skal dækkes 1750Meter til hver side af fiberen. Hvis vi forstiller os at der er et wifi punkt, på selve fiberen, og at hver wifi rækker ca. 300 meter (erstat selv med jeres egne gæt/målinger for AC), så vil det stadig kræve op til 5 hop. Ikke perfekt, men stadig bedre end hvis vi forstiller os et wifi til wifi link over hele øens 27km længde(som nok kun er 20km, pga. deres hovedpunkt nok ikke ligger i øens ende).

Men det er jo ligegyldigt for denne debat.. Tankespin er tankespin, få nu nej hatten af og lidt mere ja hat på!

  • 0
  • 0
#53 Martin Rasmussen

Følgende fakta er givet så langt; I alt 2500 hustande på hele øen. 875 forbundne husstande.

Er der nogen der kan skaffe et dybere indblik i disse tal? Er de 2500 hustande inklusiv campinggrunde, og andet "sommerhus" benyttelse? Hvor mange både benytter sig af det pt? Hvor mange gennemsnit både besøger samsø henover året, som kunne være kunder? Hvor meget er spidskapaciteten af både? Wiki siger folketallet er ca. 3900mennesker. Hvor meget stiger det om sommeren? Hvor mange af de 850 er helårskunder vs kunder der kun betaler for 'få måneder af gangen'? Hvor mange Accces points bruges der nu? Hvor stor del af øen er dækket procentvis af de nuværende access points? Hvor stor penetration af kunder kan man nå med nuværende access points? Hvor meget estimeres der at det vil kræve ekstra udbygning, for at nå 80, 90, 100%? Har de en MRTG linjegraf, eller lign?

Tankespin er på så mange måder tåbeligt at lave, når man ikke har et komplet dataset. Derfor jeg helst ikke ville have at debatten udmundede i hvad vi tror er rigtigt...

  • 2
  • 0
#54 Jens Jönsson

Uanset om de 1.3Gbe så er fra 5GHz, og de resterende mbit fra 2.4GHz, så er det samlet ca. 1.7Gbe de får.

Det er stadig radiohastighed. Den aktuelle hastighed (TCP/IP) er markant lavere og afhænger blandt andet af modulationen. Det er endog meget svært at opnå højeste modulering pga. støj osv. Samtidigt så bruger du rigtigt meget kanalbredde og vil så have svært ved at lave andet i området.

Så glem petitesserne. Og siden du henviser til er i øvrigt ren marketing. Stol aldrig på de tal...

  • 0
  • 0
#55 Johnny Olesen
  • 0
  • 1
#56 Jens Jönsson

Lidt offtocpic, men har du afprøvet Ubiqutis nye Rocket AC?

Marketing materialet påstår jo hastigheder på over 450 Mbit/s, og det virker jo som en oplagt løsning til de problemer de står med på nogle af strækningerne på Samsø.

Nej, desværre ikke endnu. Men ingen tvivl om at AC er spændende. Du kan selvfølgelig bruge 80 MHz kanalbredde (hvad der bliver svært), men jeg finder faktisk den højere modulation på 128 QAM mere interessant. Den nye AC standard bliver en fiber/LTE killer i PtMP mode...

Igen marketingsmateriale. Optimal situation (f.eks. >meget< lidt støj) og så er det radiohastighed, dvs. dividér med minimum 2 gerne 3, samt det faktum at det er half duplex.....

  • 0
  • 0
#57 Johnny Olesen

Nej, desværre ikke endnu. Men ingen tvivl om at AC er spændende. Du kan selvfølgelig bruge 80 MHz kanalbredde (hvad der bliver svært), men jeg finder faktisk den højere modulation på 128 QAM mere interessant. Den nye AC standard bliver en fiber/LTE killer i PtMP mode...

Igen marketingsmateriale. Optimal situation (f.eks. >meget< lidt støj) og så er det radiohastighed, dvs. dividér med minimum 2 gerne 3, samt det faktum at det er half duplex.....

Jo jo, men nu skal de lige frigive en opgradering først, så den kan køre PtMP. Hvorfor er det forøvrigt at du mener, at Ubiquitis produkter kan være en fiber dræber, når LTE ikke kan? Er der en rationel teknisk forklaring, der underbygger den påstand?

Men i ren Point-to-point må den nye AC være en rimelig opgradering i forhold til tidligere?

Jeg tænker specifikt på f.eks. situationen på samsø. Nu kan man jo ikke afsætte 80 MHz til linkene, men hvis de genbrugte deres setup og det spektrum, som de har afsat til Point-to-point forbindelserne mellem masterne, så burde de vel kunne løse nogle af deres kapacitetsudfordringer hurtigt og enkelt i stedt for at skulle opsætte (og bruge penge på) airFiber udstyr.

  • 0
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere