Netflix betaler nu for trafik hos de fire største internetudbydere i USA

20. august 2014 kl. 09:5414
Streaming-tjenesten har nu indgået aftaler om at betale for at sende sin trafik ud til forbrugerne hos de fire største internetudbydere i USA.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Debatten om netneutralitet, altså om internetudbydere må skelne mellem og prioritere visse typer trafik på deres netværk, er forstummet henover sommeren, men bag kulissen har én af de største trafikproducenter, Netflix, nu indgået aftaler med de fire største udbydere i USA. Det skriver Gigaom.

Netflix har for nylig indgået en peering-aftale med Time Warner Cable og har desuden aftaler med Comcast, AT&T og Verizon.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Aftalerne betyder, at Netflix betaler udbyderne for at få adgang til at sende Netflix-trafik gennem udbydernes netværk. Med aftalerne i hånden sikrer Netflix sig, at udbyderne stiller den nødvendige båndbredde til rådighed for Netflix-tjenesten, som er én af dem, der generer allermest trafik på internettet.

Hidtil har internetudbyderne imidlertid givet alle tjenester lige muligheder for at passere gennem deres netværk. Det er dét princip, som nu er på vej til at blive ændret, hvis de store indholdsudbydere skal betale for at få leveret eksempelvis videostreaming i HD-kvalitet.

De amerikanske telemyndigheder er i øjeblikket i færd med at undersøge, hvorvidt disse peering-aftaler skal reguleres af hensyn til konkurrencen på markedet.

14 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
13
21. august 2014 kl. 21:06

Det drejer sig kun om penge og mafia-metoder i et monopol-marked virker rigtigt godt til at malke kunderne med. Det er kun et spørgsmål om tid før det breder sig, så man skal have et abonnement hos en ISP og derudover et "netflix"-gebyr hos samme, for at forbindelsen kan bruges til netflix. Ergo 2. rangs internet hele vejen rundt, indtil man betaler beskyttelsespenge til monopolet.

Og det kan ikke gå anderledes med et så bundkorrupt system som de har kørende: http://arstechnica.com/tech-policy/2014/04/washingtons-revolving-door-cellular-lobby-and-fcc-have-traded-leaders/

Og forklaret på en rimeligt sober måde af John Oliver: link

11
21. august 2014 kl. 17:57

Utroligt at ingen her følger med i hvorfor det her sker !!!

Sagen er jo at alle de her korrupte ISP'er i USA ikke ønsker at bruge penge på infrastruktur - hvilket pga. NetFlix'es popularitet er skyld i at de ikke har den båndbredde de har solgt til folk.

Så for at kunderne kan få noget der ligner den forbindelse de betaler for, 'Throttler' ISP'erne den trafik som kommer fra Netflix.

Dette er bevist flere gange, bare søg på (VPN, Throttle og NetFlix) Der er folk på Comcast og Verizon som logger på VPN til fx Canada for at få fuld båndbredde på Netflix !!!

ISP'erne ønsker endvidere at score kassen 2 gange:

  • på kunderne som ikke får hvad de betaler for og nu også
  • På Netflix og andre tjenester som ønsker at levere services til kunderne.

Hvilket er fuldstændig grotæsk !!! Kunderne betaler jo forhelvede for at ISP'en har et netværk !!!

Netflix har flere gange tilbudt at sætte CDN servere op på de navngivne ISP'ers netværk - men i stedet har de sagt nej og i stedet valgt at flå penge ud af NetFlix.

12
21. august 2014 kl. 20:44

Når jeg læser kommentarer vedrørende emnet på Ars Technica er der mange amerikanere som ytre at de ønsker ikke som sådan net neutralitet, men de ønsker fri konkurrence.

7
20. august 2014 kl. 11:46

David Young, Vice President, Verizon Regulatory Affairs recently published a blog post suggesting that Netflix themselves are responsible for the streaming slowdowns Netflix’s customers have been seeing. But his attempt at deception has backfired. He has clearly admitted that Verizon is deliberately constraining capacity from network providers like Level 3 who were chosen by Netflix to deliver video content requested by Verizon’s own paying broadband consumers...

http://blog.level3.com/global-connectivity/verizons-accidental-mea-culpa/

2
20. august 2014 kl. 10:23

Hidtil har internetudbyderne imidlertid givet alle tjenester lige muligheder for at passere gennem deres netværk. Det er dét princip, som nu er på vej til at blive ændret, hvis de store indholdsudbydere skal betale for at få leveret eksempelvis videostreaming i HD-kvalitet.

Det er en forsimplet fremstilling af situationen. En typisk ISP har mange links hvor de enten peerer eller køber transit. De forskellige links har forskellig kapacitet og pris. En masse ny trafik, fx fra NetFlix, ind på netværket, kan komme til at flyde ind via et enkelt link. For at "give lige muligheder" blier ISPen så nødt til at opgradere det link tilsvarende. Eller forsøge at indgå en peering-aftale med den anden part, der sender trafikken.

At sige "give alle tjenester lige muligheder" lyder som om de nu aktivt forhindrer en tjeneste i at sende data, mens det nok mere er et spørgsmål om kapaciteten for visse links.

1
20. august 2014 kl. 10:00

Har Netflix ikke bare købt en forbindelse til de nævnte netværk ? Sådan at trafikken til de nævnte netværk går direkte i stedet for først gennem Netflix upstream provider og så derefter til de nævnte netværk ? Altså sådan at Netflix nu har flere upstream providers ?

4
20. august 2014 kl. 10:24

Har Netflix ikke bare købt en forbindelse til de nævnte netværk ?
Sådan at trafikken til de nævnte netværk går direkte i stedet for først gennem Netflix upstream provider og så derefter til de nævnte netværk ?
Altså sådan at Netflix nu har flere upstream providers ?

Ikke helt. Netflix har indgået en betalt peering-aftale med de andre ISPer, så trafikken kan flyde direkte fra Netflix til ISPen. Der er ikke tale om en transit-aftale, og Netflix kan ikke bruge de andre ISPer som sin egen upstream ISP. Bemærk at det her også sparer Netflix penge på deres transit-regning.

10
20. august 2014 kl. 19:12

[..] og det har ikke noget med net neutralitet at gøre.

Enig. Netflix betaler ikke for at få en præference adgang hos ISP-kunderne, f.eks. prioritering af Netflix trafik på last mile, eller at Netflix trafik ikke tæller med i dataforbrug ved non-flatrate aftaler med slutkunden (eller "fair use" grænser).

8
20. august 2014 kl. 15:12

Ja. Det er vel ikke underligt, at den ene part skal betale noget til den anden part ved en direkte peering, hvor trafikken er usymmetrisk. Sådan har det altid været, og det har ikke noget med net neutralitet at gøre.

Hvis du er en lille internetudbyder, så skal du betale Netflix for at de gider peer'e med dig. Hvis du er en stor internetudbyder, så sal Netflix betale dig for at du gider peer'e med dem. Det er intet at gøre med symmetri. Det handler kun om hvem dårlig service gør mest ondt på.

9
20. august 2014 kl. 15:47

Det er intet at gøre med symmetri

Når jeg brugte ordet symmetri, dækker det både trafikmængder og interesse hos parterne. Sådan må det være, når peering er et ureguleret marked.

3
20. august 2014 kl. 10:24

Tvivler - er det ikke sådan at Netflix stiller hardware (CDN) til rådighed for de udbydere der ønsker det, for at de netop ikke skal tage imod trafikken udefra, men blot kan levere det internt til deres kunder? I så fald, vil direkte peering vel ikke give nogen yderligere mening...

6
20. august 2014 kl. 11:36

Tvivler - er det ikke sådan at Netflix stiller hardware (CDN) til rådighed for de udbydere der ønsker det, for at de netop ikke skal tage imod trafikken udefra, men blot kan levere det internt til deres kunder? I så fald, vil direkte peering vel ikke give nogen yderligere mening...

Det er kun det mest populære indhold der ender helt ude hos ISPen. For et par uger siden kunne jeg ikke streame den ældre serie jeg var i gang med, men det der lå i "popular on netflix"-kategorien virkede fint.