Netcompanys Digital Post-løsning kæmper med driftforstyrrelser efter hård debut
Ønsker man at forsøge sig med den nye Digital Post-løsning fra det offentlige, kan det blive lidt af en udfordring, hvis man vil logge ind via Netcompany-løsningen mit.dk.
Sitet har nemlig siden lanceringen været præget af problemer i form af såkaldte ‘driftsforstyrrelser', der gør det umuligt at logge ind.
Det er således som borger slet ikke muligt at logge ind via sitet, og i stedet dirigeres man i retning af siderne borger.dk og virk.dk, hvor man alternativt kan tilgå sin digitale post.
Ifølge Computerworld arbejder leverandøren af løsningen, Netcompany, på højtryk for at løse problemerne, der har stået på i omtrent et døgn.
Læs mere her: Efter forsinkelser og ekstra test: Endelig kom ny digital postkasse i luften
Alt i alt må situationen betegnes som noget af en bet for Digitaliseringsstyrelsen, der i efteråret var nødt til at udskyde lanceringen af løsningen på grund af den verserende coronasituation. Styrelsen har således stædigt fastholdt, at løsningen blev klarmeldt af Netcompany tilbage i begyndelsen af november, og at udskydelsen derfor ikke havde noget at gøre med, at løsningen ikke var færdig.
Det er på trods af, at Version2 og DigiTech tidligere har beskrevet, hvordan både landets regioner og kommuner rev sig i håret op til overgangen til den nye system i efteråret.
Mandag morgen var meldingen fra Digitaliseringsstyrelsen da også, at overgangen til den nye løsning var gået rigtig godt, ligesom en række af de implicerede i projektet nærmest fejrede lanceringen på det sociale medie LinkedIn.
Hvornår driftsforstyrrelserne erstattes af en tilgængelig løsning for borgerne vides ikke.
Læs mere om sagen hos DigiTech:
- Kommuner kritiserer kaotisk forløb om Digital Post
- Nu genstarter overgangen til Digital Post: Omfattende test sat i gang på trods af klarmelding i november
- Regionerne rystede af skræk inden lanceringen af Digital Post: Frygtede for patienternes sikkerhed
- emailE-mail
- linkKopier link

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.
Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Har til min forundring konstateret at hvis man er logget ind på mit.dk, f.eks. ved at bruge MitId, kan man uden yderligere verifikation komme ind på såvel e-Boks som skat.dk. Samme gælder hvis man starter med at logge ind på e-Boks.
Det må være noget med den "offentlige login" eller hvad det nu hedder. Men smart og sikkert føles det nu ikke.
Iøvrigt kan man ikke logge ud fra mit.dk med Safari på en Mac. Man får en fil i hovedet og så hænger hjemmesiden.
Hvis man er logget ind på disse sider fra en biblioteks-pc kan man frygte at ens login står åbent selv om man lukker browseren. Løsning: Brug ikke offentlig computere!!!
Det må være noget med den "offentlige login" eller hvad det nu hedder. Men smart og sikkert føles det nu ikke.
Det er sådan set ikke noget nyt. Sådan har det være hele tiden med NemLog-In, da det modsat NemID / MitID, er en single sign-on løsning hvor du logger ind én gang, og så længe du har en aktiv loginsession kan du uden videre skifte fra Borger.dk til Skat.dk og videre til Sundhed.dk. Det er nyt at e-Boks er skiftet fra NemID itl NemLog-In - måske det hænger sammen med den nye version af Digital Post og visningsklient-arkitekturen. Af samme årsag står der på Borger.dk når du er logget ud, at hvis du bruger en computer delt mellem flere brugere skal du lukke browseren og evt. slette midlertidige internetfiler - simpelthen for at være sikker på at den den aktive loginsession ikke virker mere (bruger nok en sessions cookie).
Hej Jens. Tak. Det vidste jeg så tydeligvis ikke. Det er ikke så ofte i det daglige man lige hopper rundt mellem f.eks. sundhed.dk og skat.dk. Når det blev registreret nu skyldes det at man jo logger ind på både mit.dk og eboks.dk lige "i halen på hinanden" (eller samtidig) for at sammenligne. skat.dk var så bare et eksperiment for at se hvort meget man kunne komme ind på i eet login.
Hvis man tilgår mit.dk med opera browseren, Så får man besked om at det ikke er en supporteret browser.
We support following browsers,,; • Safari • Firefox • Chrome • Other Chromium Browser (Edge, Brave, Opera)
Interesant..
Det mest vidunderlige ved det hele er at om fem år begynder det hele forfra.
Det er fint med konkurrence, jeg er bare ikke helt med på hvilke parametre den konkurence foregår på. Hvis mail fra det offentlige kan vises på alle visningsklienter, men post fra virksomheder kun på den udbyder den pågældende virksomhed har indgået aftale med virker det som om borgeren bliver taget som gidsel i en konkurencesituation man ingen indflydelse har på.
Resultatet er, at man bliver tvunget til at bruge begge visningsklienter. Jeg kan ikke rigtig se hvad der er vundet for borgeren.
Resultatet er, at man bliver tvunget til at bruge begge visningsklienter. Jeg kan ikke rigtig se hvad der er vundet for borgeren.
Det har bare intet med Digital Post at gøre. Det har noget med nogle private virksomheder at gøre og deres valg mht. hvordan de vil kontakte deres kunder. F.eks. har Danske Bank også en beskedboks i deres Netbank, så man kan undgå diverse "boks-løsninger". Det smarte de private virksomheder kunne gøre var at lade det være op til dig som kunde at bestemme hvordan og hvor du gerne vil kontaktes. Der er ikke megen privacy i at overdrage disse breve med mulige personfølsomme oplysninger til 3. mand (e-boks/mit.dk), npr det faktisk kun er et anliggende mellem dig og den private virksomhed. Det burde i hvert fald være noget du skulle afgive samtykke til. Det er dog en helt anden diskussion. Digital Post i DK er offentlig post, og det kan læses mange steder som er borgerens frie valg. Overfor private virksomheder er du en kunde/forbrugere og ikke rigtigt en "borger" som begreber.
Skramlet virker jo stadig ikke. Fiasko af dimensioner.
Super konstruktivt inspark Mr. UUID!
Men han har jo ret. :-) Komikken bliver ikke mindre af NC's besynderlige kommunikationsstrategi om fejl på et system til hele befolkningen. Er det også den strategi man vil bruge, hvis det kommende valgsystem en dag fejler? Personligt gætter jeg på, at Fru Olsen har kunnet se data, der ikke lige var tiltænkt hende, men der er vist ingen andre end NC, der reelt ved, hvad der foregår.
Jeg er sådan set helt enig med dig, og der er klart ting som NC ikke fortæller offentligheden om i denne sag. Et simpelt problem med login der virkede før go-live, tager ikke 3 dage at rette hvis man er NC og André Rogaczewski står og stamper i gulvet :-) Så der er helt sikkert noget andet galt. Men derfor kan jeg stadig ikke tage kommentarer fra fake-profiler som "Mr. UUID" seriøst.
Er der ikke en ansvarlig jounalist her på mediet der får redigeret denne og fremtidige tekster, så der sondres korrekt mellem Digital Post som en offentlig løsning, med tilhørende visningsklienter på borger.dk og virk.di, samt en app. Og så kommercielle brev løsninger kaldet e-boks og mit.dk, hvor det eneste de har med Digital Post at høre er at de har fåetnlov til at tilgå API på læsningen så man som borger eller medarbejde i en virksomhed kan benytte disse alternativer hvis man ønsker det. E-boks har også det med Digital Post at høre, at de var leverandør af en løsning før den nye blev sat i drift.
At Netcompany har konstrueret mit.dk som pt. ikke virker er IKKE en bet for Digitaliseringstyrelsen fot det har ingenting med dem at gøre. Det har derimod borger adgangen på borger.dk. Selv virksomhedsadgangen er jo på virk.dk hos Erhversstyrelsen.
Hvad snakker I om?
Digitaliseringsstyrelsen skrev selv i mandags:
Hvem står bag Digital Post? Digitaliseringsstyrelsen under Finansministeriet er systemansvarlig for Digital Post-løsningen og repræsenterer det offentlige Danmark – det vil sige staten, regionerne og kommunerne. Løsningen for det nye Digital Post leveres af Netcompany A/S, der vandt det lovpligtige udbud i efteråret 2019.
· Nu får Danmark ny Digital Post, der styrker den offentlige service for både borgere og virksomheder
Hvis det ikke er pinligt for Digitaliseringsstyrelsen at den leverandør de selv har valgt til Digital Post ikke selv kan finde ud af at lave funktionsdygtig klient til Digital Post, hvad er det så? Naturligt? Noget der er værd at fejre?
det kan de også godt, Netcompany har sådan set lavet borger.dk og Digital Post klienten der har de også lavet.
Hvad Netcompany eller e-boks ellers roder med af kommercielle hjemmesider har jo ikke rigtigt noget med Digitaliseringsstyrelsen at gøre.
Det var åbenbart ALLE, der ikke kunne læse Digital Post på borger.dk:https://www.digitaliser.dk/news/6725589
i dag ville jeg gerne tjekke Digital Post - på borger.dk - men det kunne jeg ikke. Jeg blev i stedet mødt af en fejlmeddelelse (som jeg "selvfølgelig" hverken fik kopieret teksten fra, eller lavet et skærmfoto af - typisk) men der stod noget i stil med, at det ikke virkede lige nu, og at jeg skulle prøve senere.
Jeg prøvede så at ringe til deres support, og der var allerede indtalt en besked, som selv nævnte at der var problemer. Da jeg så hørte hvad nummer jeg var i køen, lagde jeg på med det samme, for jeg kunne godt regne ud, at jeg var LANGT fra den eneste der var i samme situation.
Konklusion - det er hverken det ene, eller det andet der fungerer...
"Alt i alt må situationen betegnes som noget af en bet for Digitaliseringsstyrelsen"?
Virkelig? Er Version2's journalister heller ikke i stand til at forstå forskellen mellem Digital Post og Mit.dk?
Eller mener Version2 af en eller anden grund af Digitaliseringsstyrelsen skulle være påvirket af at Netcompany's egen visningsklient til Digital Post ikke virker?
Enig, det virker som om V2 slet ikke fatter, hvad der er foregået henover weekenden. Den nye Digital Post-"motor" er med en smule hosten kommet i gang, hvilket jo nok er grunden til at "de implicerede i projektet nærmest fejrede lanceringen". Selvfølgelig.
Til gengæld er det idiotisk navngivede "Mit.DK", som alle tror har noget med MitID at gøre, en fiasko af rang, med nu snart halvandet døgns nedetid. Men det har jo ikke noget med Digitaliseringsstyrelsen at gøre! Det er Netcompanys helt eget amatøragtige gøgl og kaos - kan ikke engang stave til "forstyrrelse" i fejlmeddelelsen.
Til gengæld er det idiotisk navngivede "Mit.DK", som alle tror har noget med MitID at gøre, en fiasko af rang, med nu snart halvandet døgns nedetid. Men det har jo ikke noget med Digitaliseringsstyrelsen at gøre! Det er Netcompanys helt eget amatøragtige gøgl og kaos - kan ikke engang stave til "forstyrrelse" i fejlmeddelelsen.
Problemet er bare at når man f.eks. får en mail fra digst, om at man har fået ny post (fik min lønseddel fra en anden offentlig myndighed) så står der:
Log på borger.dk, Virk, e-Boks.dk eller mit.dk for at læse den.
Noget helt andet er så at de fire nævnte hjemmesider er så links i mailen. (Ialt er der 9 links i mailen). Og længere nede i mailen står der så:
Hvorfor er der ikke et direkte link til min Digital Post? På grund af sikkerhed indeholder e-mails om ny post aldrig direkte links. Direkte links kan nemlig misbruges i falske e-mails. Falske e-mails indeholder typisk direkte links til sider, som fx ligner NemLog-in, hvor kriminelle vil prøve at få fat i oplysninger om dit personlige NemID. Klik derfor aldrig på direkte links i en e-mail om ny post.
Jeg er temmelig sikker på, at hvis man ville lave noget phishing, og kopierede mailen og puttede direkte link ind til noget der lignede en login side, så ville en signifikant del af danskerne falde pladask i. Man skal bare lade være med at opdrage folk til at klikke på links i mails.
// Jesper
Ah - jeg vil nok betegne det som en alvorlig lungebetændelse og ikke en smule hosten. Jeg kunne ikke tilgå digital post flere gange i løbet af dagen i går - hverken på borger.dk eller e-boks.