Netcompany vinder valgsystemet efter DXC-fyring

23 kommentarer.  Hop til debatten
Netcompany vinder valgsystemet efter DXC-fyring
Illustration: gar1984/Bigstock.
Netcompany bliver leverandør på Danmarks nye valgsystem, efter at Kombit sidste år smed DXC på porten.
10. december 2021 kl. 15:35
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Danmark skal have nyt valgsystem, og efter at have smidt DXC på porten sidste år, har Kombit nu valgt Netcompany som leverandør.

Det skriver Kombit i en pressemeddelelse.

Kombit skrev ellers kontrakt med DXC på et nyt valgsystem helt tilbage i 2017, og det færdige produkt skulle have været klart i 2019.

Det skete tydeligvis ikke, og sidste år valgte Kombit så at opsige samarbejdet for at lancere et nyt udbud, som Netcompany nu har vundet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det nye valgsystem skal leveres i marts 2025, så det er klar til kommunalvalget samme år.

23 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
23
14. december 2021 kl. 09:31

Du mener altså at hele salget af KMD bare var (endnu en) kæmpe regning ekstra til os skatteyderne, der kunne have været brugt på sygeplejesker, flere fridage og andre tåbeligheder ?

Jeg synes ikke, at sygeplejersker er tåbeligheder. Jeg håber du formulerede det noget forkert.

Salget af KMD skete som følge af konkurrenceudsættelse. Jeg tror ikke alting var blevet billigere hvis man havde beholdt KMD, og jeg tror heller ikke at alting var blevet bedre. Men hvis Kombit ikke "kun" var projektejer, så ville der ikke være nogen forskel på Kombit og KMD.

22
14. december 2021 kl. 09:28

Hvis du dermed mener at IS lå under for flygtige strømninger i forbindelse med hvad hun gjorde, så har det repræsentative element da lige præcis vundet.

IS har, efter nogles analyser, ladet sig presse af forskellige parter til ulovligt at indføre adskildning uden partshøring. Det skete på baggrund af en TV-udsendelse; dermed efter en "flygtig strømning i befolkningen". At en ulovlig instruks efterfølgende får konsekvenser gør ikke, at instruksen ikke blev indført på baggrund af en flygtning strømning i befolkningen.

20
13. december 2021 kl. 14:47

Inger Støjbergs dom i rigsretten er umiddelbart uenig med dig.

Hvis du dermed mener at IS lå under for flygtige strømninger i forbindelse med hvad hun gjorde, så har det repræsentative element da lige præcis vundet.

For uagtet hvad man så ellers har af holdning i sagen, så har en domstol afgjort at lovgivningen skal overholdes.

Det spændende bliver så om det repræsentative element har samme holdning til den nuværende statsminister, og hendes manglende overholdelse af lovgivningen?

18
13. december 2021 kl. 13:54

Dette er en påstand. Diktatorer eller enevældige monarker har brugt det samme argument mod demokratiet (og det lyder på overfladen meget legitimt). Ja, Putin eller Xi har helt sikkert mere langsigtede perspektiver end regeringer i et (repræsentativt demokrati), Trump, Boris eller Mette tænker ikke meget længere frem end næste valg.

Hvis du kigger på politikernes handlinger, det de siger og agter. Er det så ikke nettop en afspejling af folks umiddelbare følelser? Og ender det ikke ofte med at rigtig meget magt ender med at centrerer sig om enkelt individer (som en statsminister).

Hele paradokset omkring Wisdom of the Crowd, hvor de mest korrekte vurderinger opnåes på bagrund af det gennemsnitlige estimat af en gruppe (der ikke har påvirket hinanden på forhånd) er også interessant her.

Der er også grader af direkte demokrati. Der kan jo sagtens være integrede "lowpass filtre", så der også er et krav til en vis oplysthed omkring et emne før end man kan afgive sin stemme. Eksempel vis et spørgeskema man skal kunne besvare tilfedsstillende og som viser at man har viden omkring flere dele af en problemstilling.

Eks.: "Skal straffene sættes op for blufærdighedskrænkelser?" her ville en hel del partier svare "ja!", uden at vide hvad de svarede ja til (i håbet om at ramme følelserne hos en vælger skare).

Ved informeret direkte demokrati, ville man kunne ugyldiggøre et "ja", hvis folk ikke kan svare på hvad den nuværende straframme for "blufærdighedskrænkelse" er. Ud fra den præmis, at du kan ikke retfærdigvis sige at der er for lidt vand i glasset, hvis ikke du har set hvor meget vand der er i glasset.

17
13. december 2021 kl. 13:16

Så må man jo gå ud fra at man vil prøve at indføre demokrati i Danmark!? Som man har det i Schweiz (og ikke repræsentativt demokrati hvor man giver afkald på alle sin holdninger og stoler på at et parti kan repræsenterer dem).

Det repræsentative element skaber et lavpasfilter, der gør at vigtige beslutninger ikke tages på baggrund af flygtige strømninger i befolkningen. Det gør at langsigtet fornuft, snarere end kortsigtede følelser styrer lovgivningen.

15
13. december 2021 kl. 10:27

ikke på, at det er Netcompany (eller anden leverandør) der skal lave ændringer

Opbrydningen af monopolet har intet at gøre med hvem der er nødt til at lave ændringer (jeg har i hvert fald aldrig hørt om at KOMBIT skulle have haft nogen ambition om selv at have kompetencerne til at vedligeholde og videreudvikle deres systemer).

Det handler om hvem der har ret til at bestemme hvilke ændringer der skal laves og hvem der ejer resultatet af disse ændringer.

Med de systemer som ikke ejes af KOMBIT, så er der ingen mulighed for at udskifte leverandøren uden også at udskifte hele systemet. Med de systemer som bliver udviklet på de nyere aftaler kan KOMBIT derimod frit (indenfor visse rammer i nogle kontrakter naturligvis) udskifte hvem der skal stå for at vedligeholde systemet.

Så når det nye system 4 år senere igen skal i udbud, så er det et udbud på hvem der skal vedligeholde og videreudvikle et eksisterende system, i stedet for at være et udbud på endnu et helt nyt system (og de kan faktisk lave et sådant udbud, i stedet for at være låst til en leverandør).

14
13. december 2021 kl. 09:12

Jeg argumenterer mod at man i det offentlige pinedød skal rive alt ned og starte forfra med 3-5 års mellemrum

Det er kun de simple systemer som udskiftes med 3-5 års mellemrum. Sådan noget som udseendet på borger.dk eller en hjemmeside. Alt det bagvedliggende, det tunge - det udskiftes noget sjældnere. Skat havde i 2018 kernesystemer fra 1960'erne. Det peger klart på, at man ikke "pinedød river alt ned" med få års mellemrum.

Det er lidt som - man lægger gerne ny asfalt på den gamle vej, men man graver sjældent hele vejen væk for at få et nyt fundament. Gode systemer kan skam køre længe (mit bud er, at kmdvalg.dk/Main/Arkiv viser alle valg hvor systemet var aktivt, og det derfor er 22 år gammelt - 26 år ved forventet udskiftning), men teknisk gæld og afhængigheder stiger. Forestil dig hvis kmdvalg.dk både har log4j og kører på en server med en java-version som umuliggør at patche den kritiske fejl. Nyere systemer vil ofte være lettere at patche.

13
12. december 2021 kl. 22:24

Økonomisk set er det en dyr omgang med det såkaldte monopolbrud og i praksis er Netcompany ved at overtage KMDs rolle. At KOMBIT sidder som et komplicerende og fordyrende mellemled ændrer ikke på, at det er Netcompany (eller anden leverandør) der skal lave ændringer, hvis der skal skrues på teknikken. Og det gør de nok ikke gratis.

12
12. december 2021 kl. 21:56

Hvor længe skal man da lade gamle systemer forælde? Der kan være personafhængigheder, afhængigheder af gamle og usikre frameworks, OS eller 3.-partsprogrammer. Dertil diverse juridiske problemer som Tobias Kildetoft nævner ovenfor.</p>
<p>Nyt er ikke nødvendigvis bedre - men forældet er aldrig godt.

Jeg synes ikke jeg argumenterer for at man ikke skal vedligeholde koden.

Jeg argumenterer mod at man i det offentlige pinedød skal rive alt ned og starte forfra med 3-5 års mellemrum, og synes ærligt talt argumenterne de lister op er ret tynde. Havde argumentet været "forældet kodebase" havde det været noget andet.

9
12. december 2021 kl. 19:29

Hvad ind i ... er der galt med kmdvalg.dk ?

Fra Vilkår på nævnte side: "Alt materiale på dette website, herunder navne, logoer, varemærker, grafik, tekster, ikoner og billeder, tilhører KMD A/S (CVR: DK26911745) og samarbejdspartnere og er beskyttet i henhold til varemærkeloven, ophavsretsloven og anden lovgivning."

Som så mange andre gamle løsninger er den fuldt ejet af KMD, hvilket giver nogle betydelige begrænsninger for hvad kommunerne har lov til (det betyder også sandsynligvis at de betaler for at benytte systemet, men jeg kender ikke til eventuelle detaljer om prisen for dette).

Udbuddet af et nyt valgsystem er blot endnu et led i opløsningen af KMDs monopol på de kommunale IT-systemer, samt i den overgang der er til at kommunerne (via KOMBIT) selv ejer de IT-systemer de benytter.

8
12. december 2021 kl. 15:56

Som rutineret valgstyrer/tilforordnet vælger kan jeg ikke lade være med at stille et enkelt upopulært spørgsmål til de ansvarlige:

Er der et reelt behov?

Her er Kombits bulletpoints med mine kommentarer:

  • En moderne brugergrænseflade

Jeg har ikke oplevet at brugerfladen var et problem der krævede "modernisering".

  • Digitale valglister og brevstemmeprotokoller til alle kommuner

Det behøver man vel ikke kode alt om for at opnå? Ingen af de kommuner jeg har været i har manglet ovenstående, så det kan da tydeligvis lade sig gøre uden.

  • Stemmeseddelforlæg med korrekt opsætning og visning af kandidater

Det her lyder som et bugfix, ikke et nyt system.

  • Gratis snitflade med resultater til myndigheder, medier, forskere og offentligheden

Hvad ind i ... er der galt med kmdvalg.dk ?

Det her lugter langt væk af at nogen er blevet lokket af tanken om noget nyt og shiny, og med Kombit som opgavestiller og valget af først DXC og siden Netcompany som leverandør er det da også helt udelukket at det bliver godt eller billigt.

7
12. december 2021 kl. 10:32

Det kunne være at man skulle fremrykke leverancen til Jan 2023 - så er der en chance for at det er klar til kommunalvalget 2025 ...

Just sayin'..

6
12. december 2021 kl. 09:20

Det nye valgsystem skal leveres i marts 2025, så det er klar til kommunalvalget samme år.

Jamen, så er det jo nok klar med halvdelen af funktionaliteten engang i 2027.

5
12. december 2021 kl. 01:50

Mon ikke repræsentativt demokrati trods alt er det bedste.

Men det har så ikke rigtigt noget med valgsystemet at gøre 😊

4
11. december 2021 kl. 14:29

Så må man jo gå ud fra at man vil prøve at indføre demokrati i Danmark!? Som man har det i Schweiz (og ikke repræsentativt demokrati hvor man giver afkald på alle sin holdninger og stoler på at et parti kan repræsenterer dem).

3
11. december 2021 kl. 13:44

"Det nye valgsystem vil ikke indeholde digital afstemning. Stemmeafgivelsen på afstemningsstederne vil derfor også fremover foregå via papir og blyant."

... hvilket burde have fremgået af artiklen.

2
11. december 2021 kl. 13:31

Hvad er der galt med det gammeldags og velafprøvede papirvalgsystem? Hvordan kan vælgerne og demokratiet stole på og gennemchecke det system? Og er det open source og transeperent eller endnu en osteklokke?

1
11. december 2021 kl. 00:43

Ved ikke helt hvorfor, men jeg fik en ubehagelig fornemmelse om at dette vil gå galt. Jeg håber vi har nogle dygtige myndigheder som kan holde dette projekt i ørene. Ligesom at CFCS sørger for at essentiel infrastruktur som MitID er i orden. Jeg tænker de har været inde over og godkende løsningen.