Netcompany-system skulle spare i kommunerne: »Vi er slet ikke i mål. Vi har tværtimod ansat flere«
Som man for nylig kunne læse på Version2, er der igen blevet sat gang i et større maskineri hos Kombit og Netcompany på grund af Kommunernes Ydelsessystem (KY). Automatiseringen i systemets behandling af 225-timersreglen, har nemlig betydet, at flere danskere ulovligt er blevet skåret i kontanthjælp uden forudgående sagsbehandling.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Kejserens Nye Klæder....Bullshit-bingo-digitalisering. Vi hopper på den hver gang.
*"»Vi frygter ikke, at der er tale om mange sager, fordi vores borgere er generelt gode til at rette henvendelse til os, hvis de mener, at der er sket en fejlbehandling."
Hø!!! Det var da en utroværdig begrundelse. Der er tale om en sårbar gruppe, hvor mange næppe kan gennemskue de beregninger, de får.
"Ifølge loven skal en borger dog først modtage varsel om, at de får nedsat kontanthjælp og have mulighed for en partshøring, før der bliver truffet en afgørelse og man derefter potentielt kan sætte ydelsen ned."
Men får de så det i det nye system? Nå, det gør de så måske ikke, for....:
"Ifølge begge kommuner er det helt store problem, at KY ikke giver besked, når systemet beregner sig frem til, at der bør skæres i en borgers kontanthjælp."
Mon så borgeren får besked? I et sprog, borgeren kan forstå? Næppe. Mon ikke mange af disse borgere har anden baggrund end dansk, så det bliver endnu vanskeligere for dem at forstå den slags ofte vanskeligt tilgængelige skrivelser?
Og har man ikke tjekket det, der kommer ud af KY, inden man har sat systemet i gang? For hvis man havde prøvekørt et passende antal sager, og læst det igennem, som kom ud, burde man så ikke have opdaget, der at der var noget, som ikke stemte - og dermed have udsat implementeringen? Eller er det kun nogen gange, der ikke gives besked i KY - en periodisk fejl?
Og hvorfor kan systemet ikke ganske enkelt lave udtræk af alle afslag efter 25-timers-reglen? Det lyder som noget helt basalt at kunne.
"Vi har fundet sager, hvor folk er blevet automatisk nedsat i kontanthjælpen, når vi har lavet kvalitetssikring. Senest var det i december, hvor vi fandt nogle sager, men det præcise omfang kan jeg ikke sige noget om,« siger Katrine Sehested Hansen, der er kontorchef for kontanthjælpsområdet i Esbjerg Kommune."
Er det så mange sager, at de ikke kan tælles? Eller opsamles i et regneark? Når man er klar over problemet, ville det mindste da være at sørge for, at sagerne blev registrerede, inden man udtaler sig om, at det nok ikke er ret mange, hvor borgeren ikke selv har opdaget det. Her gætter jeg - måske er det mere kompliceret, end det lyder at give medarbejderne besked om at registrere det i et regneark, når de støder på en af disse sager.
Det lyder som om, man faktisk ikke aner, hvor mange der kan være tale om.
Tak for en god artikel om hoved-under-arm-digitaliseringens mange velsignelser.
Tja, intet nyt under solen og hvorfor ikke også kommunerne! Det er jo altid borgerens problem, hvis der sker fejl, uanset om det er skat/staten/regionerne og selvsagt også kommunerne.