Netbutikker kræver 28 millioner retur fra Nets for opskruede gebyrer

60 danske internetbutikker er gået sammen om at lægge sag an mod Nets for at få erstatning for alt for høje gebyrer på internetbetalinger.

Nets har siden 2008 opkrævet for høje gebyrer for at behandle internetbetalinger med Dankort. Det mener foreløbig 60 danske internetbutikker, som nu går sammen om at kræve i alt 28 millioner kroner retur fra Nets, som står for at behandle kortbetalinger i Danmark. Det skriver epn.dk.

Erstatningskravet kommer på baggrund af en afgørelse fra Konkurrenceankenævnet, hvor Nets blev pålagt at sænke gebyrerne på kortbetalinger på nettet.

I alt vurderer brancheorganisationen for internethandel, FDIH, at Nets har opkrævet urimeligt høje gebyrer for 150 millioner kroner.

Erstatningskravet omfatter foreløbig kun de FDIH-medlemmer, som har ønsket at kræve erstatning, om ikke forretninger, som ikke er medlem af FDIH. Desuden har visse internetbutikker opkrævet de høje gebyrer af kunderne, som ifølge FDIH's vurdering kan have 30 millioner kroner til gode hos Nets.

FDIH vurderer på baggrund af Konkurrenceankenævnets afgørelse, at organisationen har gode chancer for at vinde sagen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (12)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Ebbe Hansen

Måske nogle af netbutikkerne har betalt gebyret for dig, sådan det blev billigere for dig at handle på nettet, og har betalt gebyret for at få flere kunder i butikken.


Mange webbutikker vælter gebyret direkte over på kunderne, resten må antages at lægge det på priserne (There's no such thing as a free lunch). Det er mine og dine penge, ikke butikkernes.

Klaus Olesen

Altså hvis de ligger priserne i produktet, er det langt mere overskueligt for kunden, som eksempelvis bruger pricerunner så vil du ikke kunne se de gebyr på kortet som nets kræver.

Pricerunner "You name it bærbar"

Netbutik der giver kunden gebyret = 2999 kr. med fragt (Gebyr på 2% som først kommer når du er ved at betale dit produkt så det i alt bliver det 3059 kr.) Så du har reelt ikke nogen mulighed for at sammenligne produkter.)
Netbutik der betaler gebyret selv = 3050 kr. med fragt dette er den pris du kommer til at betale.

Nu skal jeg ikke kunne sige hvad de fleste har valgt, men tror ikke at de netbutikker som selv har betalt gebyret har fået noget ud af at prissætte deres produkter højere en konkurrenterne.
Så det jeg vurdere er at de netbutikker som har taget gebyret, har taget den omkostning på deres skuldre, og ikke kundens.

Christian Schmidt

Altså hvis de ligger priserne i produktet, er det langt mere overskueligt for kunden, som eksempelvis bruger pricerunner så vil du ikke kunne se de gebyr på kortet som nets kræver.


I hvert fald bør Pricerunner vise ensartede priser enten med eller uden kreditkortgebyr, hvis de skal leve op til deres eksistensberettigelse som prissammenligningstjeneste.

Man kunne overveje at ændre markedsføringsloven, så at alle annoncerede priser skal være inklusiv prisen for betaling med Dankort (ligesom at lufthavnsskatter altid skal være medregnet i den oplyste pris). Et gebyr, man ikke på nogen måde kan undslå sig, er ret beset ikke et gebyr men en skjult merpris.

At kræve at prisen for kreditkortbetaling med alle slags kort er indeholdt i prisen er desværre ikke hensigtsmæssigt, idet fx en MasterCard-transaktion er dyrere for butikken end en Dankort-transaktion. Det vil være dårligt for konkurrencen blandt kreditkortudsterede, hvis ikke kunden bærer merprisen for valg af et dyrt kort.

Log ind eller Opret konto for at kommentere