Netaftale sikrer dig 10 Mbit/s, når du køber 20: »Det bedste, branchen kunne komme op med lige nu«

9. november 2012 kl. 12:2111
Netaftale sikrer dig 10 Mbit/s, når du køber 20: »Det bedste, branchen kunne komme op med lige nu«
Illustration: Wikipedia.
Forbrugerrådet mener, at ny bredbåndsaftale er det bedste kompromis lige nu. Rådet bakkes af op af Dansk Folkepartis it-ordfører, Dennis Flydtkjær.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

En ny brancheaftale om internet-hastigheder præsenteret tidligere på ugen er det bedste kompromis, som telebranchen kan komme op med lige nu - også selvom bredbånds-firmaerne fortsat må sælge dig op til 20 Mbit/s og kun levere halvdelen.

Det mener chefkonsulent for it og tele i Forbrugerrådet, Martin Salamon, der har siddet med ved forhandlingsbordet.

»Aftalen er det bedste, som branchen kan komme op med lige nu. Man skal huske på, at der ligger nogle teknologiske udfordringer i at indgå sådan en aftale. For der er forskel på at sælge kobberforbindelser, som TDC gør det, og sælge fiberforbindelser, som Waoo gør det. Derfor er vi tilfredse med aftalen,« siger Martin Salamon til Version2 og henviser til to af de absolut største forhandlingsparter, som Forbrugerombudsmanden har siddet med.

Internetaftalen træder endeligt i kraft 1. marts 2013, og skal give internet-køberne bedre vilkår, når de skal kæmpe sig gennem bredbåndsjunglen. Det er telebranchen og Forbrugerombudsmanden, som har indgået aftalen.

Minimumshastighed skal fremgå tydeligt

Når den nye aftale træder i kraft, vil forbrugerne kunne se reklamer på busserne i stil med ‘Du får minimum 10 Mbit/s, når du køber op til 20 Mbit/s hos os’.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den største ændring heri er, at leverandørerne af internet nu bliver forpligtet til at oplyse en minimumshastighed, der ifølge forbrugerombudsmand Henrik Øe skal fremgå ligeså tydeligt på reklamesøjlerne, som de kendte ‘op til’ betegnelser gør det i dag.

Den del af aftalen glæder også Forbrugerrådet.

»Aftalen gør det nemmere at være forbruger. Men vi opfordrer stadig branchen til at konkurrere på den størst mulige gennemsigtighed. Så internet-udbyderne kan lige så godt komme i gang med det samme,« siger Martin Salamon til Version2.

Politisk opbakning til aftale

Samme opfattelse har Dansk Folkepartis it-ordfører, Dennis Flydtkjær, når han læser aftalen igennem. Han vil dog stadig holde et vågent øje med internetudbyderne, når aftalen træder i kraft.

»Fra politisk hold må vi også foreløbigt sige god for aftalen. Når man tager TDC’s og Waoos to forskellige verdener i betragtning, kunne aftalen formentlig ikke været skrevet anderledes. Det må vi nok bare erkende,« fortæller Dennis Flydtkjær til Version2.

Aftale pålagt revisionsklausul

Når aftalen træder i kraft 1. marts 2013, har Forbrugerrådet samtidig lagt en revisionsklausul ned over den, hvis branchen stadig ikke kan finde ud af at oplyse kunderne korrekt. Det betyder, at rådet fra 2014 kan gennemføre en revision af, om aftalen bliver overholdt.

Det skyldes dog ikke, at den nye aftale er dårlig, siger Martin Salamon. Men klausulen skal alene ses ud fra en dobbeltsikring, så forbrugernes rettigheder sikres bedst muligt.

»Som forbrugerråd vil vi selvfølgelig holde et skarpt øje med branchen. For den nye aftale er godt for forbrugerne, så den skal naturligvis overholdes,« siger Martin Salamon.

11 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
10
12. november 2012 kl. 11:11

Aftalen er det bedste, som branchen kan komme op med lige nu. Man skal huske på, at der ligger nogle teknologiske udfordringer i at indgå sådan en aftale. For der er forskel på at sælge kobberforbindelser, som TDC gør det, og sælge fiberforbindelser, som Waoo gør det.

Hvis det var mig, så ville jeg være fløjt hamrende lige glad med at TDC ikke kan levere varen, det er de så sandelig selv skyld i. Så må de sælge varen som det det rent faktisk er med hensyn til hastigheden.

Prøv at vende tingene. Mon Waoo havde fået "sæbehandling" fordi de ikke kan leve varen? Det tror jeg ikke.

9
10. november 2012 kl. 19:29

Hvorfor lyder aftalen ikke på: "at man ikke må fakturere for mere end der kan leveres." Eks: Man bestiller 20Mbit, men der kan kun leveres 10, dvs at fakturaen bliver på 10 Mbit.

Tænk hvis jeg skulle betale for 20 liter benzin, og selskabet måtte snyde mig for op til 10 liter, det ville da ikke hænge sammen. Man kan ikke fakturere en ydelse eller et produkt man ikke leverer.

Det giver ikke mening.

11
12. november 2012 kl. 11:12

TDC har givet vis personer som kan påvirke politikerne til at tage "den rigtige beslutning" på samme måde som MS har været med til at hjælpe politikerne i diskussion om åbne standarder og formater.

8
10. november 2012 kl. 17:17

at der er nogen som stadig gider at bruge TDC..
Griner stadig over Dyrmose's bemærkning om at man ikke har behov for fiber-net :-D

7
9. november 2012 kl. 16:51

Godt gemt af vejen har TDC et næsten hemmeligt "Basic 10/1"-ADSL-produkt - men pudsigt nok (!) reklamerer TDC kun for "op til" 20/2-produktet...

Hvis nu TDC åbent oplyste om 10/1-produktet, kunne det være at de fik færre berettiget utilfredse "op til" 20/2-kunder.

6
9. november 2012 kl. 16:47

En ting er at Forbugerombudsmanden er for nem - men jeg troede ikke at Forbrugerrådet også var det.

Ved Forbrugerrådet heller ikke at både f.eks. TDC og Telenor længe har lovet mindstehastigheder på xDSL?

Kan Forbrugerrådet forklare hvori TDC's ændring består, når TDC allerede gør det, som de nye slappe regler foreskriver?

Jeg er med på at der er tekniske begrænsninger. Men teknikken tvinger ikke TDC til at opkræve betaling for en højere hastighed end kunden får.

Er det ikke faldet Forbrugerrådet ind?

5
9. november 2012 kl. 14:41

Det bedste? De synes ikke at, hvis man bestiller 20 mbit og kun får 10 mbit, at man så får ændret aftalen til 10mbit og krediteret var en bedre løsning?

4
9. november 2012 kl. 14:24

Det er da op af bakke i modvind det her. Bestilte en Home trio hos TDC og fik beskeden at "den kan vi kun levere hvis vi sætter din hastighed ned" (8mbit til 5mbit)

Fornylig tjekkede jeg så TDCs hjemmeside og kunne se at Glostrup var på listen over de steder TDC kan levere fiber, et opkald satte dog en solid stopper for det. "Nej, desværre. I dit område kan vi ikke levere fiber" Misledende markedsføring eller ?

Hvem husker ikke: http://www.computerworld.dk/art/33666/dyremose-haaner-elselskabers-fiber-droemmeHan vågner forhåbentlig stadig om natten og tænker: "Mon ikke det var et fejlskud"

Kunne vi snart se nogen politikere tage bare lidt ansvar og give os en tidssvarende internet infrastruktur, så jeg ikke skal bruge min telefon som hotspot når familien skal se TV?

1
Indsendt af Peter Binderup (ikke efterprøvet) den fre, 11/09/2012 - 12:44

De får da fordoblet deres båndbredde så - de betaler for 20 mbit, men får 5-6 - bliver spændende at se hvor mange TDC mandskabsvogne der kommer ud i det danske land inden marts - vi må da håbe på mild vinter med alle de kobberkabler der skal fikses.

2
9. november 2012 kl. 12:58

Ja for pokker, jeg vil da også se frem til at få 10mBit istedet for de 5 jeg har da der er langt til centralen. Betaler jo faktisk for en 20 mBit forbindelse.

3
9. november 2012 kl. 13:21

Eller også må de gøre som i "gamle" dage - hvor de havde flere forskellige hastigheder og så betalte man for det man kunne få - ikke at en 5 mbit kun koster det halve af en 10 mbit, men ihvertifald mindre.