Nemt eller grundigt: Stemmesøgning fratager os nuancer og valgmuligheder

Illustration: kikkerdirk/Bigstock
'Braveheart' er den bedste film af Mel Gibson, Brasilien (og ikke Tyskland) er det bedste internationale fodboldhold, og Tibet er et land. Sådan ser verden ud ifølge Amazons Alexa. Søgning via personlige assistenter kan give mindre nuancerede svar.

Af og til kan man få det indtryk, at det er de samme markedsføringsfolk, der står bag lanceringen af alle nye digitale produkter. De kredser i hvert fald alle ofte om det samme salgsbudskab: at gøre livet lettere for brugeren. Det er i og for sig et godt projekt, men måske det bliver for nemt?

Vi skal vælge bekvemmeligheden ved nemme søgninger eller grundigere, men langsomme, svar. Uanset hvad man foretrækker, så er hjemmeassistenterne altid på pletten med et mere eller mindre brugbart svar.

De rykker ind i dit køkken, din telefon og din bil. 65 procent af de amerikanere, der har en hjemmeassistent, kan ikke længere forestille sig at undvære den. 45 procent overvejer at købe en til, hvis en nylig undersøgelse fra amerikanske NPR står til troende.

Der er bekvemmelighedens tykke fod, der har lagt sig til rette på speederen:

»Der en convenience over det, der i dén grad er en driver, men omvendt tror jeg også, at når folk opdager, hvor stor en del af deres privatsfære de giver afkald på, at de da vil tænke sig om to gange. Din voice-enhed vil høre det hele, også de 99,9 procent, der ikke har noget med den at gøre,« fortæller Stefan Plenge, der er CEO hos net-supermarkedet Nemlig.com.

Alligevel arbejder de på at finde ud, hvordan stemmesøgning kan bruges hos dem.

Hvem kan se sig fri for at overveje den nemme løsning, når arbejdsdagen har været lang, ungerne skriger, og man faktisk ikke lige magter skuldergnubberdansen i Netto?

Det går stærkt nu. Amazons egen hjemmeassistent, Alexa, var det bedst sælgende produkt hos internetgiganten i julen 2017.

Hvis du samler seks amerikanere i et rum, så siger rapporten fra NPR, at mindst en af dem har en såkaldt smart speaker.

Det tal forventes at sige til tre ud af fire i 2020, hvor også 50 procent af alle søgninger forventes at blive foretaget med stemmen ifølge analysefirmaet ComCast.

Tibet bliver næppe et selvstændigt land af den grund.

Kort, klart og utilstrækkeligt

Hvis solen går ned over søgninger, som vi kender dem, er det slut med søgeresultatsider (i daglig tale kaldet SERP efter det engelske Seach Engine Results Page), der i dag tilbyder os flere, og ofte rigtig mange, forskellige svar på vores forespørgsler.

De færreste internetbrugere læser forbi side et, men muligheden er der. På skribentens første søgeresultatsside er Tibet både et land, et ulovligt besat land og en autonom region i Kina.

Den slags nuancer er der ikke plads til i stemmesøgninger, og det er et problem. Nærlæser man Googles egne retningslinjer fra december 2017 for test af stemmestyret ('eyes-free') interaktion, kan man se, at et svar på 16 ord er acceptabelt, 31 styk er lige i overkanten, og 50 ord er for meget.

Læs også: De lytter altid med: Stemmestyrede assistenter truer privatlivet

Stemmesøgningen fordrer korte præcise svar. Spørgsmålet er, om de er villige til at gå på kompromis med præcisionen. Som enhver Twitter-entusiast kan fortælle dig, så kan der være situationer, hvor verdens kompleksitet ikke lader sig indfange på få linjer.

De korte svar gør hele interaktionen med det stemmebaserede internet anderledes og stiller alvorlige spørgsmål til en af nettets centrale værdier: fri og lige adgang til information. Det gælder ikke kun vores søgninger efter information, men også efter varer og produkter, vi gerne vil købe.

Hvordan det kommer til at fungere, ved man ikke endnu. Stefan Plenge ser således på det:

»Med Amazons Alexa behøver man ikke gætte på, om der bliver favoriseret. Det er simpelt. Alle steder Alexa står, vil Amazon prioritere deres eget setup. Det er mindre gennemskueligt med Google, men vi hæfter os ved, at de skriver at de (Google, red.) vil ‘fremhæve eller promovere Google-partnere’«.

I de lande, hvor Amazon og Alexa er fuldt understøttet, kan man købe et abonnement kaldet Amazon Prime. Med det får du Amazons svar på Netflix og Spotify samt gratis levering på alle dine indkøb. Det giver et godt incitament til at lægge sine indkøb her, og bekvemmeligheden er en stærk driver. Frygten for en forskydning i markedets magtbalance er ikke fri fantasi.

Læs også: En uge med stemmestyret hjemmeassistent: Imponerende og en smule uhyggelig

Foreningen for Dansk Interhandel (FDIH) oplyser, at kunder hos Amazon Prime i snit køber for 1.300 amerikanske dollars om året, mens de, der ikke abonnerer på Prime, ‘blot’ tegner sig for 900 dollars per år.

Det er selvfølgelig en mulighed, at der simpelthen bare bliver købt for 400 dollars mere per bruger per år. Det er en mere sandsynlig mulighed, at forbruget er det samme - og at den, der bestemmer, hvilke hjemmeassistent du bruger, også bestemmer, hvor du køber ind.

Trend følge, eller marked fly

En rundspørge til de større danske internetbutikker viser en interesseret, men afventende holdning. Frederik Danvig fra Elgiganten fortæller, at de ikke har aktuelle planer om stemmesøgning, men naturligvis holder øje med teknologien.

»Problemet er, at tjenesterne endnu ikke findes på dansk. Men det er svært at blive klog på, hvordan det fungerer helt præcist, når vi endnu ikke har teknologien på dansk.«

Anderledes ser det ud hos Just Eat, der allerede har lanceret en Alexa-baseret tjeneste i England. Brugerne kan genbestille alle tidligere ordrer via deres stemme, se hvor langt deres mad er i leveringen - og selvfølgelig skrive en anmeldelse uden at motionere fingrene på et tastatur. De skal dog lige tygge af munden først.

»Vi anerkender fuldt ud, at ’Voice’ vil spille en større rolle i fremtidens handel, og derfor er det selvsagt et marked, vi er obs på, omend det stadig er meget få ordrer, der generes via denne kanal,« fortæller Mikkel Pedersen, der er Marketing Director for Danmark og Norge hos Just Eat.

Tilbage hos Nemlig.com fortæller Stefan Plenge, at det bliver svært at komme udenom stemmeassistenterne:

»Jeg tror, at alle, der har en webbutik, uanset om den er stor eller lille, bliver udfordret af det her. Voice har potentialet til at disrupte search som vi kender det, men det er endnu usikkert, hvor stort det bliver.«

Det korte af det lange er, at mens man kan skrive cirka 40 ord i minuttet, så kan man sige 150. Og hvorfor så sidde og fedte med sin enhed, når man kan klare det hele, med hænderne i lommen. Måske fordi man vægter sin privatsfære højt?

Scenen er sat: Enten vinder convenience, eller også vinder hensynet til privatlivets fred. Det er bare endnu uklart hvem.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (1)
Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017