NemID.nu melder al drift OK trods timelangt nedbrud

19. september 2016 kl. 08:155
NemID har været nede siden kl. 4. Men på NemID's egen webside fremgår det, at al drift er normal.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Når DSB som her til morgen har problemer med et tog og må indsætte togbusser, bliver der sendt besked til medierne og via Twitter.

Når Holbækmotorvejen lukkes pga. et trafkuheld er Vejdirektoratet også på pletten med information til medierne.

Men selvom NemID ifølge en læserhenvendelse har været nede siden kl. 4.14, er der ingen information på Digitaliseringsstyrelsens NemID-side, nemid.nu, om nedbruddet. Her fremgår det, at 'Al drift er OK. NemID kører uden driftsproblemer'.

Nets' hjemmeside kan man se et tweet om nedbruddet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Det er simpelthen håbløst, sådan som tjenesteudbyderen bygger sin forretning,« skriver læseren til Version2.

Bankerne kan køre på et nød-login, men andre services er ikke tilgængelige.

Version2-redaktionen vender tilbage med en kommentar fra Nets om det lave informationsniveau.

5 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
5
19. september 2016 kl. 16:12

Det er vel derfor, det hedder NemID og ikke DanID. Måske skulle man kalde det NorID fremover.

4
19. september 2016 kl. 13:59

For mig det ud som om svaret er blot kopieret fra et manuskript. :-)

Det har så valgt "catch-all" svaret, hvis de ikke ved hvad der er galt.

3
19. september 2016 kl. 13:05

Og svaret er ikke engang på dansk! Det er vel det mindste man kan forvente, når supporten er til et offentligt dansk system.

Er det, det danske system som beskytter vores bankkonto, digitale identitet, lægejournaler osv men som er hosted i Norge og ejet af et amerikansk firma du snakker om der ?

Svaret er vel på norsk fordi Nets har outsourced, ikke kun serverne men også drift og support til Norge.

BURDE det hele være på danske hænder, dansk jord og foregå på dansk og forresten være sikret så kun ejeren af hver digitale identitet havde mulighed for at kigge på sin konto. JA BESTEMT.

Er det så sådan.... NEJ OVERHOVEDET IKKE.

Men bliver det så bedre med NemID version 2 som kommer til næste år. IKKE EN SKID.

2
19. september 2016 kl. 12:22

Og svaret er ikke engang på dansk! Det er vel det mindste man kan forvente, når supporten er til et offentligt dansk system.

1
19. september 2016 kl. 12:14

På min henvendelse fik jeg følgende intetsigende svar ca. klokken 10:20:

Takk for din henvendelse angående problemer med å få logget på e-Boks.</p>
<p>Jeg har noen forslag til ting jeg vil be deg prøve, for og se om det løser problemet du har.</p>
<p>Annen nettleser</p>
<p>Jeg vil anbefale at du prøver med en annen nettleser.</p>
<p>Det nettlesere vi anbefaler å bruke er Internet Explorer, Safari, Mozilla Firefox, og Google Chrome, men andre kan også brukes.
Her er link til tre gratis nettlesere:</p>
<p>· Mozilla Firefox: [https://www.mozilla.org/nb-NO/firefox/new/]</p&gt;
<p>· Google Chrome: [https://www.google.com/intl/no/chrome/browser/desktop/index.html]</p&gt;
<p>· Internet Explorer: [http://windows.microsoft.com/nb-no/internet-explorer/download-ie]</p&gt;
<p>Tilbakestill nettleser</p>
<p>Du kan også tilbakestille din nettleser, da feil innstillinger kan påvirke e-Boks siden.</p>
<p>Nedenfor finner du link til hvordan du nullstiller de mest vanlige nettlesere.</p>
<p>Mozilla Firefox: [https://support.mozilla.org/no/kb/tilbakestill-firefox-loser-de-fleste-…;
<p>Internet Explorer: [http://windows.microsoft.com/nb-no/internet-explorer/reset-ie-settings#…;
<p>Google Chrome: [https://support.google.com/chrome/answer/3296214?hl=no]</p&gt;
<p>Vær oppmerksom på at en tilbakestilling kan slette alle favoritter, link og snarveier, derfor anbefaler vi at du tar en backup før du tilbakestiller.</p>
<p>Har du yderligere spørgsmål, er du velkommen til at skrive tilbage til os.</p>
<p>Hav en god dag.</p>
<p>Med venlig hilsen
e-Boks A/S

Ikke et ord om driftsproblemer... Skuffende