NemID vinder nordisk dyst: Overhalede norske og svenske løsninger på et år

Kreditkortfirmaet SEB Kort fra Sverige er fuld af beundring over NemID. Hele 85 procent af firmaets danske kunder underskriver aftaler online med NemID.

Selvom Sverige og Norge havde flere års forspring med nationale ID-ordninger med bankerne, så slog den begge broderlande af banen på bare et år med NemID.

Sådan lød det fra det svenske kreditkortfirma SEB Kort, som driver forretning i alle tre lande og udsteder et væld af forskellige betalingskort.

»Danskerne gør det bedst. Det er helt fantastisk, at NemID har kunnet overhale Norge og Sverige på ét år,« sagde Jes Rasmussen fra SEB Kort på en konference om digitale signaturer, som Dansk IT holdt onsdag.

Når kunderne skal have et betalingskort fra firmaet, har de mulighed for at identificere sig og skrive under på aftalen ved hjælp af de forskellige nationale digitale signaturer, der findes i hvert land. For kunden betyder det, at det hele går meget hurtigere, og at der ikke skal sendes brevpost ind med en underskrevet aftale.

I 2009 var danskerne helt uden for konkurrencen med nul procent brug af digital signatur, mens hver fjerde nordmand og 40 procent af de svenske kunder bestilte betalingskort digitalt hos SEB.

Men i 2011, et år efter lanceringen af NemID i Danmark, ligger Danmark i front. Nu klarer 85 procent af danskerne bestillingen med NemID, mens de tilsvarende tal i Norge er 77 procent og Sverige halter bagud med 59 procent.

»Tallene har slået os helt bagover. Især fordi vi tog løsningen i brug uden at fortælle kunderne noget om det. Men det er kombinationen af noget, der er nemt at bruge, og som folk bruger tit i banken,« vurderede Jes Rasmussen.

Han bor selv i Norge, hvor det tilsvarende Bank-ID bruger engangskoder fra en elektronisk nøgleviser.

»De dimser, vi skal bruge i Norge, er så store, at ingen render rundt med dem på sig. Nøglekortet til NemID er fantastisk, fordi det kan ligge i pungen eller i lommen. Nu har I lige fået mulighed for elektronisk nøgleviser i Danmark, og det bliver spændende at se, hvordan det går. Men som forbruger synes jeg ikke, det er en ubetinget fordel,« sagde Jes Rasmussen.

Han pegede også på, at NemID var blevet så udbredt, fordi det var én løsning, som er ens for alle, mens nordmændene med Bank-ID har samme fundament, men med individuelle tilpasninger ude hos bankerne.

»Hvis man har problemer med at bruge det, kan man tale med sin nabo. I Norge har hver bank sin egen løsning, som ikke fungerer helt på samme måde,« sagde han.

For SEB Kort har der været store besparelser at hente ved, at flertallet af kunderne nu vælger at klare hele transaktionen digitalt. Firmaet udsteder kort 300.000 gange om året, og processen er de seneste 12 år gået fra rent papirarbejde over webformularer til pdf-filer og nu flittig brug af digital underskrift ved hjælp af en løsning fra Signicat, der integrerer til alle de nationale ordninger.

»Det er ikke så længe siden, at vi havde folk siddende og taste ansøgningsblanketter på papir ind i vores systemer. Vi har sparet mange penge, og kunden sparer også tid og penge på ikke at skulle sende et brev ind. Vi får også flere indtægter, fordi kunden kan få kortet dagen efter bestilling og komme i gang med at bruge det hurtigt,« forklarede han.

Og portoen alene løber op. For de norske kunder, der ikke underskriver aftalen digitalt, skal betalingskortene sendes anbefalet, så postvæsenet kan tjekke folks identitet, før de får brevet med kortet udleveret. Det koster SEB Kort hele 240 norske kroner hver eneste gang.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (18)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Deleted User

Hvis du med tvang mener, at du skal have NemID for at bruge netbank, så er situationen den samme i Norge, så vidt jeg ved. I Sverige er det lidt mere mudret, da Nordea og Telia har konkurrerende produkter.

I Norge er det fx 2,7 millioner ud af 4,9 millioner nordmænd, som har Bank-ID.

vh.

Jesper, Version2

  • 3
  • 3
#4 Michael Lykke

Faktum er jo at NemID har fået den udbredelse det har fordi langt størstedelen af banker og mange offentlige myndigheder gik over til kun at acceptere NemID som login. Dvs. brugen af NemID sker ikke fordi folk foretrækker den løsning, men fordi vi ikke har andre valgmuligheder. Med alle de NemID problemer der har været og alle de artikler omkring emnet her på V2, så kræver det kun et hurtigt kig på kommentarer for at se hvor mange folk der reelt er modstander af systemet.

Det her virker ærlig talt en smule som gratis PR for NemID for at kamouflere for de mange problemer systemet har haft og fortsat har.

  • 8
  • 5
#10 Mads Asbjørn

Hej Jesper,

Jeg er heller ikke ubetinget glad for NemID, lad os lige slå det fast - er enig i at det er en smule besværligt og gammeldags med et papkort/digital nøglering, og løsningen er ikke en "ægte" digital signatur med alt hvad det indebærer. Jeg vil til gengæld godt høre hvad DU har af løsninger som Hr. og Fru Jensen kan finde ud af og som vil give samme grad af sikkerhed til prisen?

Det er meget nemt at kritisere uden argumentation.

/Mads

  • 3
  • 0
#12 Jesper Lund

Bank-NemID eller OCES-NemID?

Ud fra artiklen virker det som om at det er bank-NemID, men bank-NemID gør ikke andet end hvad de tidligere netbank ordninger gjorde. Jeg har "underskrevet" aftaler digitalt med min bank via netbank længe før NemID. Som hovedregel er der ikke noget formkrav for de aftaler som vi indgår med banken (mange aftaler kan indgås mundtligt). Hvis der er flere bank-NemID'er i Danmark end ditto systemer i Sverige og Norge, må det have noget med udbredelsen af netbank at gøre, ikke NemID som sådan. Jeg tvivler på at der er kommet flere netbank aftaler i Danmark alene på grund af bank-NemID.

Hvis vi taler om OCES-NemID, er det noget upassende at sige at Danmark har "overhalet" Sverige og Norge. Kontrakten på OCES-NemID (certifikatpolitikken) siger at borgerne skal have frit valg mellem om den private nøgle placeres på et smartcard under borgerens fulde kontrol eller om den "private" nøgle placeres i et HSM hos DanID. Kun den ene halvdel er leveret fra DanID på nuværende tidspunkt, og den sidste del af leverancen er endda udsat på ubestemt tid. Overhaling og "udskudt på ubestemt tid" hænger ikke sammen.

  • 5
  • 0
#13 Finn Christensen

Det her virker ærlig talt en smule som gratis PR for NemID for at kamouflere for de mange problemer systemet har haft og fortsat har.

Så så Michael, bankerne gør jo det de er bedst til - styrte runde og bede nogle om at stoppe de huller, hvor pengene fosser ud.

Du kan ikke også forlange, at de samtidig også skal bruge penge og tid på levering af vores lokale private nøgle. Det koster ikke en krone at udskyde det problem, og i mellemtiden bruge kræfter på lidt gratis PR..

1) Først lidt billigt gratis pap. 2) Så en dims til 100 kr. 3) Så en ny dims til 150 kr. 4) Så gebyr for at bruge dims under 3) ...hmmmm synes jeg har set det mønster flere gange før.

  • 0
  • 0
#14 Ib Erik Söderblom

Bankerne sidder på flæsket, med politikernes glade accept og sikrer, at DK nu har et system, ejet af bankerne, som vi ikke kan klare os uden, og som ikke kan udkonkurreres. Dertil sidder de hårdt på dine data, uden at du kan gøre nogte ved dét !

  • 0
  • 0
#15 Christian Nobel

Jesper det står dig da til enhver tid frit for at indføre noget bedre.

Det eneste du mangler er opbakning.

Hvis du kan skaffe den, er det dig der er vinder. Ellers er du bare en brokkerøv.

Sikke noget eklatant vrøvl at fyre af.

Det har ikke skortet på advarsler og konstruktive råd gennem de sidste 5 år fra rigtig mange, men det er alt sammen blevet overhørt på en rent Kafkask vis.

Og det står ikke nogen frit for at gøre noget, al den stund man har overgivet (næsten) alle danskeres digitale indentitet til en privat virksomhed - en privat virksomhed som i øvrigt er i familie med foretagender som Mastercard og Visa der allerede har nye "sjove" tiltag på bedding:

http://www.computerworld.dk/art/199571/visa-og-mastercard-aflurer-dine-k...

At du så ikke har fulgt med i debatten berettiger dig dig ikke til at kalde Jesper en brokkerøv, når han som drengen i Kejserens Nye Klæder bare påpeger den manglende beklædning.

  • 3
  • 1
#16 Christian Kaab Hesselholdt

Jeg er egentlig enig i at det kunne have været gjort meget bedre, og at opgaven er for vigtig til at forære til en privat virksomhed.

Men der fokuseres alt for meget på teknikken, når den vanskelige del egentligt er det politiske arbejde. Hvis vi argumenterer i enkeltsetninger bliver vi konsekvent overhørt.

Jeg her ikke noget imod papkort, de er vanskeligere at hakke, end andre medier.

Om det så var papkortet eller softwaren Jesper ikke kunne li, fremgik ikke klart for mig af hans indlæg.

Men naturligvis bør vi tale pænt til hinanden. beklager !

  • 0
  • 0
#17 Christian Nobel

Men der fokuseres alt for meget på teknikken, når den vanskelige del egentligt er det politiske arbejde.

Ikke uenig, men desværre er det jo ikke noget der har Hr. og Fru Danmarks bevågenhed, hvorfor det kun vil være teknikere der har reel viden om materien, mens den reelle beslutning i vanlig stil ligger i hænderne på djØFFERne - og så er det det går galt.

Hvis vi argumenterer i enkeltsetninger bliver vi konsekvent overhørt.

Ja, men det er et emne der er svært at skaffe en overordnet interesse for - og som man har oplevet de sidste par dage, så oversvømmes vi jo af "artikler" hvor NemID med eller (især) uden belæg skamroses til det kvalme.

Og hvis bare man bliver ved med at gentage en løgn mange gange nok, så bliver det anset for en sandhed.

Jeg her ikke noget imod papkort, de er vanskeligere at hakke, end andre medier.

Selv papkortet, uagtet det ikke er specielt elegant i det 21' århundrede, er i sig selv det mindste problem - det er det bagved liggende system der er helt, helt galt.

Men naturligvis bør vi tale pænt til hinanden. beklager !

Jeps - emnet er for vigtigt til det drukner i mudderkastning.

  • 0
  • 0
#18 Karl Kåre Hansen

Jes Rasmussen synes kanskje BankID-"dimsen" er stor å ha i lommen, men etter å ha brukt den i noen år synes jeg den er langt overlegen NemID-løsningen.

Som logg-inn-løsning fungerer den bare på en bedre måte. Jeg har to "nøglevisere" til forskjellige banker, som henger på nøkkelknippet, noe som fungerer helt utmerket. Jeg taster aldri inn den gale koden fordi det er 140 nøkler på noen få kvadratcentimetre. Som eier av en enkeltmannsvirksomhet -- hvor virksomhetsdelen er tilknyttet en annen bank -- kan jeg enkelt skille "business and pleasure" da det er to forskjellige ID-er.

Alt av statens nettaktiviteter er tilknyttet en egen ID-løsning -- MinID, og det er denne som skal sammenlignes med NemID. Denne er tilknyttet de ulike statlige portalene, og vever sammen informasjon om militærtjenesten min, legebesøk, Lånekassen (SU-lånet), selvangivelse, etc.

Når det er sagt -- NemID kan nå ihvertfall brukes. Da jeg første gang bodde i Danmark (2007) og skulle ha en digital signatur fra Danske Bank fikk jeg selvsagt store problemer fordi jeg brukte Mac. BankID-løsningen hadde da fungert i noen år i Norge... Jeg er på Windows nå, men jeg antar Javaløsningen til NemID også fungerer på andre operativsystemer.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere